اگر وب سایتی مدیریت کنید یا کمی با دنیای اینترنتی آشنا باشید، احتمالاً کلمه سئو را شنیده باشید. باقدرت گرفتن موتورهای جستجوگری مثل گوگل، وبسایتها برای دریافت ورودی از گوگل نیازمند سئو سایت هستند.
برای همین افرادی به نام سئوکار را استخدام میکنند تا بر اساس معیارهای روز موتورهای جستجوگر، سایتشان را بهینه کنند. پرتال بیش از 10 سال به عنوان سایت ساز فروشگاه ساز فعالیت خودش را آغاز کرده است. سیستمی که توانسته کار ساخت وب سایت را در کمتر از 10 دقیقه امکان پذیر کند. سایتهای ساخته شده در پرتال هم همانند دیگر وبسایت ها نیاز به بهینه سازی دارد.
در این مطلب قصد داریم چک لیست اصول اولیه سئو و بهینه سازی وب سایت که باید بعد از راه اندازی سایت رعایت کنید را بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید تا مهمترین فاکتورهای روز سئو برای بهینه سازی سایت را بدانید.
سئو چیست؟
زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل، یاهو و... جستجو میکنید، برخی از سایتها بالاتر از بقیه نمایش داده میشوند. به عبارتی در صفحه اول گوگل قرار دارند. حالا سؤالی که این وسط پیش میآید این است که وب سایتی که در لینک 1 گوگل قرار دارد چه تفاوتی با دیگر وب سایتها دارد؟
خب، پاسخ ساده است: سئو! وب سایتی که در کلمات کلیدی مختلف در لینک ۱ و صفحه اول قرار میگیرد، روی سایتش سئو انجام داده است. حالا قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تأثیری روی بازدید و فروش سایت دارد؟
بله قرار گرفتن سایت شما در صفحه ابتدایی گوگل و لینکهای 1 تا 3 نرخ بازدید شما را به صورت فضایی بالا میبرد. اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید هم فروشتان چند برابر میشود.
تمام موتورهای جستجوگر برای آن که وبسایتها را نمایش دهند، قوانین و چارچوبهای خاصی را دارند که به این قوانین سئو (SEO) گفته میشود. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر است.
این مسئله به قدری اهمیت دارد که بسیاری از وب سایتهایی که رتبه خوبی ندارد از سرویس تبلیغات گوگل استفاده میکنند. سرویسی که با پرداخت هزینه دلاری سایت شما را در رتبه اول نتایج جستجو نمایش میدهد. البته با یک تگ خاص، یعنی تگ Sponsered گوگل.
اما چگونه باید بدون پرداخت هزینه سایت خودتان را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید؟ خب، در ادامه فاکتورهای مهم سئو را به شما معرفی میکنیم.
فاکتورهای مهم سئو
قوانین و مقررات موتور جستجوی بزرگی مثل گوگل از الگوریتمهای مختلفی تشکیل شده است. الگوریتمهایی که به نام الگوریتم باغ وحش گوگل هم شناخته میشوند. از سال 1998 تا به امروز گوگل فاکتورهای رتبه بندی سایت را تغییر داده است.
در اصل با آزمون و خطا تلاش میکند سایتی را در رتبههای برتر نمایش دهد که لیاقتش را دارد. اما مهمترین فاکتورهای گوگل به شرح زیر است:
تولید محتوا
محتوای سایت امروزه به یکی از مهمترین فاکتورهای سئو تبدیل شده است. در بین سئوکاران اصطلاحی رایج است که میگویند: "محتوا پادشاهی میکند". گوگل علاقه شدیدی به محتوای تازه و بدون کپی دارد.
هر چه مطالب مرتبطتر و بهتری برای وب سایت بنویسید، برای سئو وب سایتتان مفید است. با نوشتن محتواهای مرتبط بیشتر، گوگل شما را به عنوان یک مرجع شناسایی میکند و اعتبار بالایی برای وبسایت شما در نظر خواهد گرفت.
لینک سازی
شاید بتوان گفت که لینک سازی مهمترین فاکتور مؤثر در سئو است. حالا لینک سازی چیست؟ ما به صورت کلی دو نوع لینک سازی داریم:
لینک سازی داخلی: در لینک سازی داخلی صفحات مختلف وب سایت و وبلاگتان را به یکدیگر لینک میدهید. گوگل از این طریق میتواند محتواهای مرتبط وب سایتتان را بشناسد و رتبه خوبی برای سایتتان در نظر بگیرد. در اصل دارید به گوگل اطلاع میدهید که یک انسان مدیر سایت است و وب سایت شما کاملاً سالم است.
لینک سازی خارجی: روندی است که در آن، دیگر وبسایتها لینک وب سایت شما را درون محتوا قرار میدهند. این عامل چند وجه مثبت برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.
- اول اینکه وقتی وب سایتی به شما لینک میدهد، گوگل وب سایت شما را معتبر میشناسد (زیرا هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که فردی لینک خارجی را درون وب سایت خود قرار دهد، مگر آنکه آن وب سایت حاوی مطلبی مهم باشد). حال هرچقدر وب سایتی که به شما لینک میدهد معتبرتر باشد، تأثیر آن روی وب سایت شما بیشتر خواهد بود.
- نکته دوم این است که اگر وب سایتی که به شما لینک میدهد معتبر باشد، قطعاً بازدیدکننده زیادی دارد. به همین دلیل ترافیک بیشتری به وب سایت شما ارسال میکند.
- نکتۀ سوم، برندسازی است. هنگامی که لینک شما در وبسایتهای مختلف وجود داشته باشد، مطمئناً نه تنها گوگل بلکه کاربران اینترنت هم متوجه حضور پررنگ شما خواهند شد. در ادامه روشهای ساخت بک لینک را برایتان نام میبریم.
شبکههای اجتماعی
با ظهور شبکههای اجتماعی، الگوریتم موتورهای جستجو وارد مرحله پیچیدهتری شدند؛ چرا که شبکه اجتماعی امکانات مهم یک وب سایت را به کاربران ارائه میداد و به طور مستقیم با مخاطبان ارتباط برقرار میکرد. به این ترتیب موتورهای جستجوگر متوجه شدند که نمیتوانند شبکههای اجتماعی را نادیده بگیرند.
شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین و توییتر هم اکنون در سئوی یک وب سایت تأثیر دارند. میزان به اشتراک گذاری و تعداد لایکها میتواند بر روی سئو مؤثر باشد. همچنین، لینکهایی که از طریق شبکههای اجتماعی ایجاد میشوند مطمئناً بر روی سئو مؤثر هستند.
کدنویسی و قالب وبسایت
شاید باورش کمی سخت باشد. اما قالب وب سایت شما تأثیر بسیار مثبتی بر روی سئو شما خواهد داشت. قالب وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود تا سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد. هرچه وب سایت شما کندتر باشد، مخاطبان کمتری به آن مراجعه میکنند؛ بنابراین هر آنچه در وب سایتتان غیرضروری است را حذف کنید تا سرعت بارگذاری وبسایتتان افزایش یابد. این امر همچنین تأثیر مثبتی بر روی Bounce Rate وب سایت خواهد داشت.
علاوه بر تمیز بودن کد نویسی قالب یک سایت، قالب هر وب سایت باید با موبایل سازگار باشد. به این معنی که وب سایت شما باید برای تمامی صفحات نمایشگر (موبایل، تبلت، لپ تاپ) به خوبی نمایش داده شود.
خب، موارد ذکر شده بالا مهمترین نکات در رابطه با سئوی یک سایت هستند. هر کدام از این موارد زیرشاخههای بسیاری دارند. نکته قابل توجه این است که وبسایتهایی که در پرتال ایجاد میشوند همگی برای موتورهای جستجوگر بهینهسازیشدهاند؛ بنابراین شما از بسیاری جهات راحت هستید.
آموزش لینک سازی
موتورهای جستجوگر نیز مانند انسانها از طریق لینکها از یک وب سایت به وب سایت دیگر میروند، درجۀ اهمیت آنها را میفهمند و حتی از ساختار وب سایت مطلع میشوند؛ بنابراین لینکها عوامل بسیار مهمی در رتبه بندی وب سایت به شمار میآیند.
روشهای مختلفی برای به دست آوردن بک لینک در دیگر وبسایتها وجود دارد که برخی از آنها را برایتان نام میبریم:
لینک سازی طبیعی
این روش از لینک سازی کاملاً محتوا محور است؛ به این معنی که مطلب یا خبری که در وب سایت خود منتشر میکنید باید به قدری جذاب، کامل، خلاقانه و بکر باشد تا دیگر وب سایتها با مطالعۀ آن پی به ارزشمند بودن آن ببرند و آن را به عنوان مطلبی مرجع معرفی کنند. قرار دادن لینک وب سایتی در وب سایتی دیگر به دلیل وجود محتوای غنی، لینک سازی طبیعی نام دارد.
سعی کنید برای تولید محتوای خود وقت بگذارید و بر اساس معیارهای سئو آن را منتشر کنید. محتوای شما میتواند یک مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو یا هر چیز دیگری باشد.
وبلاگ نویسی به صورت مهمان
در این روش، شما از چند وب سایت مهم که ترجیحاً در حوزه تجاری شما فعالیت میکنند تقاضا میکنید تا مطلبی از شما را انتشار دهند؛ یا اجازه دهند خودتان پُستی را به صورت مهمان در وب سایت آنها منتشر نمایید.
به این ترتیب شما میتوانید با معرفی فعالیت خود در آن مطلب به قسمتهای مختلف وب سایت لینک دهید. هر چند همانطور که در بالا گفتیم، اگر مقالهای که منتشر میکنید واقعاً ارزشمند باشد، وب سایتها با علاقه آن را منتشر خواهند کرد.
خرید لینک
یکی دیگر از روشهای لینک سازی خرید لینک است. علی رغم اینکه گوگل این روش از لینک سازی را تأیید نمیکند و در صورت مشاهده وب سایت را مجازات میکند؛ با این حال در ایران این روش از لینک سازی بسیار رایج است.
در این روش، وبسایتها در ازای دریافت مبلغی پول لینک شما را در وب سایت خود قرار میدهند. همچنین، مطلبی را منتشر کرده و لینکهای مورد نظر شما را به همراه کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوا قرار میدهند.
لینک سازی در قسمت دیدگاهها و فرومها
گوگل اعلام کرده که این نوع لینک سازی دیگر تأثیر بر رتبه بندی وب سایت نخواهند داشت؛ حتی استفاده فراوان از این روش منجر به گوگل پنالتی خواهد شد. با این حال آمارها نشان میدهد که این نوع لینک سازی هنوز در میان سئو کاران بسیار محبوب است و همچنان بر سئو تأثیرگذار است.
اگر یادتان باشد در بالا گفتیم که هرچقدر وب سایتی که به شما لینک میدهد معتبرتر باشد، گوگل بیشتر به وب سایت شما اهمیت میدهد. ارزش وب سایتها به چند عامل بستگی دارد: اعتبار دامنه (Domain Authority)، رتبه صفحه (Page Rank) و رتبه دامنه (Domain Rate) که در ادامه آنها را توضیح میدهیم.
به طور مثال وبسایتهای خبرگزاریهای معروف، وبسایتهایی هستند که نه تنها بازدید فراوان دارند؛ بلکه موتور جستجو گوگل نیز به آنها اعتماد دارد. به این ترتیب وقتی وب سایت مورد اعتماد گوگل به شما لینک میدهد، گوگل میفهمد که وب سایت شما نیز قابل اعتماد است؛ بنابراین توجه ویژهای به شما نشان خواهد داد.
جهت لینک سازی در فرومها و دیدگاههای وبسایتها، میتوانید در فرومهای مختلف عضو شده و مطالب وب سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارید و آنها را به محتوا خود لینک دهید. همچنین میتوانید در قسمت پروفایل خود لینک وب سایت یا مطالب مهم سایت خود را قرار دهید.
همچنین میتوانید در قسمت دیدگاههای وبسایتهای پربازدید، دیدگاهی را به همراه لینک مطالب وب سایت خود قرار دهید. برای انجام این روش از لینک سازی میتوانید از ابزار و Ahrefs کمک بگیرید. در ادامه نحوۀ کار با آن را برایتان توضیح میدهیم.
معرفی و آموزش کار با Ahrefs
شاید بتوان گفت سایت ahrefs.com کاملترین منبع برای دریافت اطلاعات بک لینک یک سایت است. تمام اطلاعاتی که یک متخصص سئو برای لینک سازی احتیاج دارد توسط وب سایت Ahrefs تأمین میشود. متأسفانه این ابزار رایگان نیست و بابت استفاده از آن، هر ماه باید مبلغ 99 دلار پرداخت کنید. البته میتوانید تعداد محدودی از بکلینکهای سایت رقبا را در Ahrefs بررسی کنید.
پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید کار سئوی خود را به صورت جدی دنبال کنید، حتماً از این ابزار استفاده نمایید.
آموزش بهینه سازی سایت ساز پرتال در بخش تنظیمات
خب حالا که با سئو بیشتر آشنا شدید وقت آن رسیده که اصول اولیه سئو سایت در پرتال را توضیح دهیم. زمانی که در سایت ساز پرتال وب سایت میسازید، باید یک سری تنظیمات اولیه سئو انجام دهید.
از منوی تنظیمات وب سایت < تنظیمات کلی را انتخاب کنید.
با کلیک بر روی این گزینه شما با صفحۀ زیر را مشاهده خواهید کرد.
1- در بخش اول نام وب سایت و زمینه فعالیتتان را انتخاب کنید. امکان انتخاب زبان فارسی یا انگلیسی هم وجود دارد.
2- بخش پایینی صفحه مربوط اتصال وب سایت به ابزار Google Analytics است. هدف از اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس نمایش دقیق تعداد بازدیدکنندگان و آمارهای کاربردی است. کدشناسایی دریافتی را در باکس مشخص شده قرار دهید.
حالا از منوی تنظیمات وب سایت < تنظیمات سئو را انتخاب کنید تا وارد صفحه دیگری شوید.
1- زمانی که کاربر سایت شما را در گوگل میبیند و باز میکند با یک تیتر مواجه میشود. تیتر صفحه نخست همان تیتر اصلی صفحه شما است.
در بخش توضیحات متا هم باید یک توضیح کوتاه در مورد سایتتان بنویسید. توضیحی در حد 150 کاراکتر نه بیشتر.
2- سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که میتوانید از این طریق عملکرد سایت خودتان را بررسی کنید. زمانی که میخواهید سایت را به سرچ کنسول متصل کنید، یک کد تأیید به شما نمایش میدهد. این کد را در بخش Google & bind verification قرار دهید.
3- این بخش مربوط به ارزش گذاری صفحات وب سایت می باشد. شما می توانید صفحات وب سایت خود را برای موتورهای جستجوگر ارزش گذاری نمایید. این اطلاعات در sitemap سایتتان نوشته میشود و موتورهای جستجوگر بر اساس ارزشی که شما تعیین کردید، صفحات را دنبال می کنند. نرخ رتبه هر بخش بین ۱.۰ تا ۰.۱ است.
4- بخش بعدی مربوط به خطای 404 می باشد. شاید بپرسید خطای 404 چیست؟ خطای 404 (Not Found) از خطاهایی است که از سمت کاربر رُخ می دهد. اگر بنا به هر دلیلی اطلاعاتی در صفحه سایت شما وجود نداشته باشد، کاربر با اخطار 404 روبرو میشود.
حالا شما میتوانید صفحهای را انتخاب کنید تا زمانی که این خطا به کاربر نشان داده شد، کاربر به صفحهای جایگزین منتقل شود. URL صفحه مورد نظر را درون باکس بنویسید.
5- شما میتوانید نحوه نمایش تیتر صفحه را در بخش تنظیمات انتخاب کنید. مثلاً ابتدا عنوان صفحه نمایش داده شود و سپس نام وب سایت را بنویسد.
به این صورت: سئو و بهینه سازی وب سایت | پرتال.
6- در این بخش می توانید فایل Robot.txt مورد نظر خود را در سایت آپلود کنید. فایل robot.txt به موتورهای جستجوگر می گوید که چه صفحاتی از وب سایت شما را دنبال (ایندکس) نکنند. همچنین می توانید از طریق لینک قرار داده شده در انتهای این بخش، فایل XML نقشه وب سایت خود را مشاهده کنید.
نکته: یکی دیگر از تنظیمات مهم سئو سایت مربوط به فعال سازی SSL است. (ssl/https) لایه امنی بین مرورگر کاربر و سرور سایت برقرار میکند و باعث بالا رفتن امنیت سایت شما میشود. برای فعال سازی ssl در پرتال باید از بخش درخواست پشتیبانی جدید یک تیکت با عنوان «فعال سازی ssl» به تیم پشتیبانی ارسال کنید.
نحوه تنظیمات سئو برای وبلاگ در سایت ساز پرتال
صفحات و مقالههایی که در سایت دارید هم باید از نظر سئو بهینه سازی شود. چطور؟ بیایید از اول مسیر با هم پیش برویم و به ترتیب تنظیمات و نکات سئویی که در زمان انتشار مقاله باید در نظر بگیرید را بررسی کنیم. (طول محتوا، استفاده از تصویر، لینک دادن به سایر صفحات سایت و...).
برای ایجاد یک پست وبلاگی در سایتتان باید به بخش مدیریت سایت مراجعه کنید. سپس منوی وبلاگ > ایجاد نوشته را بزنید.
محتوایی که قرار است منتشر کنید را به صورت کامل با رعایت اصول سئو بنویسید. سپس طبق مطلب آموزش انتشار پست وبلاگ محتوای خودتان را در این صفحه آپلود کنید. بعد از آن مهمترین بخشهایی که باید برای تنظیمات سئو پست رعایت کنید به این صورت است:
1- پایین باکس عنوان نوشته روی گزینه سئو کلیک کنید. در باکس تیتر صفحه، باید عنوان مقاله را بنویسید. این عنوان فقط در صفحه جستجوی گوگل و برای موتورهای جستجوگر نمایش داده میشود. سعی کنید، عنوان مقاله تان بین 55 تا 60 کاراکتر باشد.
2- در باکس شرح مختصر، باید توضیحات متای پُست وبلاگ خود را بنویسید. این توضیحات، همان نوشته هایی هستند که در صفحه نتایج جستجو گوگل در زیر لینک ها نمایش داده می شوند که به Rich Snippet معروف هستند. تعداد کاراکتری که در این قسمت باید استفاده کنید، 155 کاراکتر است.
3- بخش آدرس انتقال مربوط به زمانی است که میخواهید بازدیدکنندگان این صفحه را به صفحه دیگری منتقل کنید.
4- در بخش Robots میتوانید انتخاب کنید که این پست وبلاگی در گوگل به چه صورت نمایش داده شود. (noindex، nofollow، noindex, nofollow، noindex, follow یا noarchive)
5- در بخش آدرس استاندارد میتوانید امتیاز این صفحه را به صفحه دیگری انتقال دهید.
6- یک برچسب مرتبط برای نوشته خودتان انتخاب کنید. مثلاً ما در وبلاگ پرتال یک برچسب با عنوان #آموزش سئو داریم. برای اضافه کردن برچسب باید از منوی سمت راست صفحه گزینه وبلاگ > برچسبها را انتخاب کنید.
در سامانه پرتال، شما میتوانید با قرار دادن کلمات کلیدی در فیلدی که مشاهده میکنید، آنها را به مطالب وبلاگ خود اضافه نمایید. سعی کنید حداکثر از 10 تگ در مطالب وبلاگ خود استفاده کنید. دقت کنید، حداکثر!
7- از بخش دسته بندی صفحه باید یک دسته بندی مرتبط با مطلبتان انتخاب کنید. البته باید قبلش از منوی صفحهها > ایجاد دسته وبلاگ چند دسته بندی مناسب ایجاد کنید.
8- در بخش آدرس صفحه باید URL پست وبلاگتان را بنویسید. سعی کنید تمام آدرس های وب سایت به انگلیسی باشد. این کار از نظر سئو بسیار مفید است چرا که زبان گوگل انگلیسی است و در نهایت زبان انگلیسی را بهتر متوجه می شود. همچنین برای جدا سازی کلمات، فقط و فقط از خط فاصله (-) استفاده کنید.
توجه: سعی کنید در تمامی این قسمتها حداقل از یک کلمه کلیدی مرتبط با فعالیت وب سایت خود استفاده کنید.
اشتباهات رایج در مورد سئو سایت
مهمترین اشتباهات صاحبان سایت در مورد سئو و بهینه سازی سایت موارد زیر است.
- سئو سایت رایگان است. سئو خارجی سایت رایگان نیست و باید بابتش هزینه پرداخت کنید. مثل زمانی که رپورتاژ آگهی در سایتهای پربازدید منتشر میکنید.
- با سئو سایت همیشه لینک یک گوگل خواهم بود. حتی اگر به صورت مداوم هزینه و زمان کافی برای سئو اختصاص دهید، بازهم ممکن است رقبا جایگاه شما را بگیرند.
- سایت نیازی به سئو ندارد و به صورت طبیعی از گوگل ورودی میگیرم. تا زمانی که الگوریتمهای گوگل را رعایت نکنید و سئو سایت را جدی نگیرید شانسی برای نمایش در نتایج جستجو نخواهید داشت.
- فقط روی یک کلید واژه سئو انجام میدهم. شما زمان و منابع خودتان را روی یک کلمه کلیدی صرف میکنید و تعداد محدودی بازدیدکننده دارید. در حالی که رقبا با سئو روی چندین کلمه کلیدی هزاران بازدیدکننده جذب میکنند.
در آخر فراموش نکنید
بعد از ساخت سایت باید حواستان به سئو و بهینه سازی سایت هم باشید. تا زمانی که به الگوریتمهای موتورهای جستجو پایبند نباشید، نمیتوانید با شرکتهای حوزه کاری خودتان رقابت کنید.
امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به برخی از سؤالات شما عزیزان پاسخ داده و ابهاماتی را برای شما شفاف کرده باشد. اگر در خصوص پنل مدیریت پرتال و سئو سایت مشکلی داشتید در بخش دیدگاهها بنویسید. خیلی سریع پاسخ سؤال شما در همین بخش داده میشود.
برای تماس با پشتیبانان پرتال هم شماره 02191003383داخلی 2 را بگیرید.
سؤالات متداول
- سئو و بهینه سازی سایت چیست؟
سئو SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به فعالیتهایی میگویند که برای کسب رتبه در نتایج جستجو انجام میدهیم. از طراحی و کدنویسی سایت گرفته تا تولید محتوا و لینک سازی.
- چگونه سئو کار شویم؟
برای اینکه بتوانید یک کارشناس سئو حرفهای شوید باید به صورت کامل نسبت به اصول سئو مسلط باشید و در این حوزه تجربه کسب کنید. با شرکت در دورههای آنلاین، مشاهده ویدئو در یوتیوب و مطالعه مقالات ایرانی و انگلیسی میتوانید در این حوزه موفق شوید.
- قیمت سئو و بهینه سازی سایت چقدر است؟
تعرفه سئو و بهینه سازی سایت در شرکتهای تبلیغاتی یا کارشناسان سئو فریلنسر کاملاً متفاوت است. میتواند به صورت ساعتی یا پروژهای باشد.
دیدگاهها
yasanco.com
بسیار کامل، مفید و کاربردی. تشکر
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از شما دوست عزیز، خوشحالیم که براتون مفید بوده
آهنگ پیشواز رایتل
خیلی خوب بود ممنون
علی صفری
بسیار عالی
فاطمه شریفی
خوشحالیم که براتون مفید بوده َآقای صفری عزیز :)
پوتین لژدار زنانه
ممنونم بابت مطالب خوب و مفیدی که دارید بسیار عالی بود
فاطمه شریفی
خواهش میکنم :) بازم به ما سر بزنید