وقتی اسم پیامک تبلیغاتی میآید خیلیها چهرههایشان در هم میرود و کافی است که دست روی دلشان بگذارید تا بگویند این پیامکهای تبلیغاتی چطور آرامش و آسایش را ازشان گرفتهاند. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نرخ باز شدن پیامکها در کمپینهای پیامکی 98 درصد است.
همین پیامکهای تبلیغاتی اگر از راه درست و با رعایت اصول و قواعد بازاریابی پیامکی برای مخاطبان ارسال شوند، فیدبک فوقالعادهای داشته و فروشتان را افزایش میدهند! اس ام اس مارکتینگ یکی از پربازدیدترین و سریعترین روش برای تبلیغات و بازاریابی محسوب میشود.
در مقاله امروز پرتال میخواهیم شما را با انواع روشهای بازاریابی پیامکی و روشهای مؤثر ارسال پیامک تبلیغاتی برای فروشگاههای اینترنتی آشنا کنیم. در آخر 4 ایده ناب برای بازاریابی پیامکی فروشگاه آنلاین به شما میگوییم.
اگر کسب و کار آنلاین دارید و برای افزایش فروش دنبال ایدههای بازاریابی پیامکی میگردید، همین حالا حوزه کاری فروشگاهتان را در بخش دیدگاه بنویسید. به سرعت بهترین ایدهها برای تبلیغات پیامکی را به شما معرفی میکنیم.
بازاریابی پیامکی چیست؟
بازاریابی پیامکی، یا اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) به تبلیغاتی گفته میشود که از طریق ارسال پیامک باعث جذب مخاطب میشود. طبق آمار 90٪ افراد بعد از ارسال پیامک تبلیغاتی به تیتر شما توجه یا به سرعت پیامتان را باز میکنند.
اگر بتوانید از متن جذابی در پیامک تبلیغاتی کسب و کارتان استفاده کنید، میتوانید همین مخاطبان را به مشتریان دائمی خودتان تبدیل کنید. پیامکهای تبلیغاتی کسب و کارها در جهت اطلاع رسانی جشنوارهها، تخفیفات، اخبار و رویدادهای پیش رو ارسال میشوند.
هدف از ارسال پیامک تبلیغاتی دو مورد است:
- وفادار نگه داشتن مشتریان سابق به برند و کسب و کار شما
- به دست آوردن مشتریان جدید با ارسال پیامک تبلیغاتی هدفمند
نکاتی در مورد بازاریابی پیامکی که حتماً باید بدانید
برای شروع یک بازاریابی پیامکی موفق، قبل از هر چیزی باید یک استراتژی بلندمدت داشته باشید. برای تدوین استراتژی ابتدا تعیین کنید که هدف کلی شما چیست؟ جذب مشتریهای جدید، برند شدن، افزایش فروش؟ هدایت کردن مشتریهای فعلی به سمت خرید؟ یا همۀ اینها؟
بعد از اینکه هدفتان را مشخص کردید، نوبت به برنامهریزی و مشخص کردن استراتژی بازاریابی میرسد. در ادامه میخواهم دربارۀ اصول بازاریابی پیامکی صحبت کنم که اگر آنها را جدی نگیرید، ممکن است به جای بازده مثبت، صدمات زیادی از این روش بازاریابی ببینید.
نکتۀ اول: کدام استراتژی بازاریابی به دردتان میخورد؟
به طور کلی انواع بازاریابی پیامکی برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی دو مورد است:
۱- ارسال پیامک انبوه
در روش انبوه، هدف از ارسال پیامک تبلیغاتی جذب مشتریهای جدید است. البته منظور از ارسال پیامک انبوه این نیست که به هر شمارهای که دلتان خواست پیامک ارسال کنید.
توصیۀ اکید میکنیم برای اینکه فیدبک خوبی از ارسال انبوه دریافت کنید و مشتریهای جدید بیشتری جذب کنید، بر اساس دستهبندیهای سامانه پیامکی اقدام به ارسال پیامک کنید. این دستهبندیها در سامانههای پیامکی حرفهای بهروزتر هستند و بر اساس معیارهای بیشتری دستهبندی شدهاند.
برخی از دستههایی که با توجه به آنها میتوانید مخاطبان هدف اس ام اس تبلیغاتی را مشخص کنید عبارتاند از: جنسیت، شغل، سن، صنف، شهر، منطقه زندگی، کد پستی، پیششمارۀ تلفن (0935، 0936، 0912 و...).
۲- ارسال پیامک اشتراکی
منظور از روش اشتراکی، همان خبرنامۀ پیامکی است و هدف آن بیشتر افزایش فروش است. بازاریابی پیامکی با استفاده از خبرنامه به این شکل است که از مخاطبان دعوت میکنید تا به میل خودشان، اگر دوست داشتند هرازگاهی از سمت شما اس ام اس تبلیغاتی دریافت کنند. این اساماسها میتوانند اطلاعرسانی یک جشنواره، کد تخفیف و یا خبر موجود شدن کالای مورد نیاز مخاطب باشند.
حالا سؤال اینجاست که از کدام روش بازاریابی استفاده کنیم؟ پاسخ ما این است که هر دوی این روشها در کنار هم استفاده کنید.
نکتۀ دوم: آزاردهنده نباشید
اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله راجعبه حس بدی که خیلی از پیامکهای تبلیغاتی منتقل میکنند صحبت کردم. اما چهکار کنیم که پیامکهای تبلیغاتی ما آزاردهنده نباشد؟
- بدون اجازه مخاطب برایش پیامک نفرستید
سعی کنید برای ارسال پیامک تبلیغاتی از مخاطبانتان اجازه بگیرید. مثلاً از مخاطبانی که در سایتتان ثبت نام کردند یا در خبرنامه عضو شدند بپرسید که مایل به دریافت پیامک هستند؟
اگر از طریق سامانه پیامکی بر اساس موقعیت جغرافیایی و... پیامک ارسال میکنید در اولین پیامتان از مخاطبان این سؤال را بپرسید:
آیا مایل به دریافت اس ام اس تبلیغاتی هستند؟ اگر جواب بله بود عدد 1 و اگر خیر بود عدد 2 را ارسال کنند.
- زمانبندی مشخصی داشته باشید
ارسال بدون زمانبندی و گاهوبیگاه پیامکهای تبلیغاتی روی اعصاب همه است. برای همین همیشه سعی کنید در ساعات درست و حداکثر هفتهای یک بار یا در مناسبهای خاص برای مخاطبان هدف پیامک بفرستید. (برای دانستن بهترین ساعات ارسال پیامک مقالۀ «اهمیت زمان ارسال در بازاریابی پیامکی» را بخوانید.)
- محتوای بیربط نفرستید
به نظر شما ارسال پیامک تخفیف 50 درصدی لباسهای زنانه برای آقایان کار درستی است؟ یا اینکه ارسال پیامکی با محتوای تخفیف پکیج لوازم کوهنوردی برای افراد 60 سال به بالا نتیجه رضایتبخشی بههمراه خواهد داشت؟ جواب من یک "نه" قاطع است!
همیشه سعی کنید مخاطبان هدفتان را بشناسید و با توجه به ویژگیها و نیازهایی که دارند پیامکهای مناسبی ارسال کنید.
- نام شرکت را در پیام مشخص کنید
اگر میخواهید اس ام اس گروهی بفرستید از شماره مخصوص استفاده کنید. به هیچ عنوان سراغ شماره شخصی نروید. نام شرکتتان هم در اس ام اس تبلیغاتی بنویسید.
نکتۀ سوم: متنهای جذاب بنویسید
تکرار، تکرار و باز هم تکرار... باور کنید هیچکس از خواندن متنهای تکراری و پوچ احساس خوبی پیدا نمیکند. هر اساماس فارسی 70 کاراکتر برای نوشتن یک متن تبلیغاتی جا دارد.
حالا این بر عهدۀ شماست که چگونه آن را به جذابترین شکل ممکن بنویسید تا مخاطب نه تنها احساس خوبی پیدا کند، بلکه نسبت به آن واکنش نشان دهد.
چگونه از سامانه پیامکی برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم؟
خب حالا که نکات مهم را یاد گرفتید بیایید ببینیم چگونه میشود از ظرفیت بالای بازاریابی پیامکی در کسبوکار اینترنتی استفاده کرد.
تائید ثبت نام کاربران
بسیاری از سایتها و فروشگاههای اینترنتی به محض اینکه کاربری در سایت ثبت نام میکند با استفاده از پنل اساماس، یک کد فعالسازی یا پیامک تائید ثبت نام برای کاربر ارسال میکنند. این کار دو مزیت دارد:
- کمکم لیست بلندی از شماره تلفنهای ویژه دارید.
- به مخاطب نشان میدهید که با یک سایت حرفهای طرف است.
منظورمان از لیست شماره تلفنهای ویژه، شماره کاربرانی است که بر اساس نیازی که داشتند وارد سایت شما شدهاند و احتمال اینکه مشتری ثابت شما باشند زیاد است.
ارسال کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه برای مشترکین خبرنامه
بارها گفتهایم، ولی باز هم میگوییم: ما ایرانیها عاشق تخفیف هستیم! با استفاده از سامانه پیامکی به مشترکین خبرنامه کدهای تخفیف بفرستید و آنها را خوشحال کنید. این کار هم فروش شما را افزایش میدهد و هم باعث میشود افراد بیشتری با شما آشنا شوند. میپرسید چطور؟
بسیاری از افراد اساماس های تبلیغاتی را با دیگران به اشتراک میگذارند یا آن را به دوستان و آشنایان نشان میدهند. مثلاً در رویداد بلک فرایدی یا تخفیفات شب یلدا، یک کد تخفیف برای مشتریانی که پیامک شما را دیدند اختصاص دهید.
یادآوری کارهای ناتمام
گاهی اوقات کاربران محصولاتی را به سبد خریدشان اضافه میکنند و بعد اتفاقاتی پیش میآید که یادشان میرود خرید خود را تکمیل کنند. در این مواقع میتوانید از یک پیامک یادآوری استفاده کنید. یا مثلاً گاهی اوقات به مشتری یادآوری کنید که تا آخر این ماه برای استفاده از کد تخفیف یا پیشنهاده ویژه مهلت دارد.
افزایش ورودی و ترافیک سایت
کافی است در پیامک تبلیغاتی که ارسال میکنید لینکی برای ورود به سایتتان قرار دهید؛ با این کار افرادی زیادی وارد وبسایتتان میشوند و ترافیک سایتتان افزایش پیدا میکند.
افزایش بازدیدکننده شبکه اجتماعی
با استفاده از پیامک تبلیغاتی و قرار دادن لینک پیج اینستاگرامی میتوانید دنبال کنندگان پیجتان را بالا ببرید. یکی از مزایای ارسال پیامک برای مخاطبان دریافت بازدیدکننده و مشتری تنها با یک کلیک است. یعنی بتواند بعد از کلیک روی لینک پیامک به شما دسترسی پیدا کند.
از آنجایی که اینستاگرام فیلتر شده، بهتر است یک سایت داشته باشید و لینک سایتتان را در پیامک قرار دهید. در سایت هم آدرس شبکههای اجتماعی خودتان را قرار دهید. مخاطبان برای مراجعه به اینستاگرام باید از قندشکن استفاده کنند، در غیر این صورت نمیتوانند به صفحه شما دسترسی داشته باشند.
برای ساخت فروشگاه اینترنتی در کمتر از 10 دقیقه روی لینک کلیک کنید و همین حالا سایتتان را بسازید.
اطلاعرسانی وضعیت خرید
همیشه سعی کنید مشتری را از طریق یک پیام کوتاه در جریان وضعیت خرید قرار دهید. اگر فروشگاه اینترنتی شما مخصوص فروش محصولات فیزیکی است، کد مرسولۀ پستی را برای مشتری ارسال کنید و خاطر نشان کنید که میتواند وضعیت ارسال بسته را با این کد و مراجعه به سایت شرکت پست پیگیری کند.
اگر در سایتتان محصولات دانلودی (مانند کتاب الکترونیکی) میفروشید، میتوانید پس از تکمیل فرایند پرداخت، لینک دانلود را به شماره تلفن مشتری پیامک کنید.
یک شکل دیگر از کسب و کار اینترنتی، ارائه سرویس و خدمات به صورت آنلاین است. شاید باورتان نشود؛ ولی قالیشویی شربت اوغلی هم سایت دارد و سفارش آنلاین میگیرد. شما هم اگر سایتی برای ارائه خدمات دارید میتوانید به محض دریافت سفارش آنلاین با یک پیام کوتاه مشتری را در جریان کارها قرار دهید. مطمئن باشید که این کار به جلب اعتماد مخاطبان کمک زیادی میکند.
برگزاری نظرسنجی
بهترین کار برای اینکه بدانیم خدمات ما تا چه حد برای مشتری رضایتبخش بوده، برگزاری نظرسنجی است. شما میتوانید با استفاده از سامانه پیامکی، نظر مشتریها را درباره مسائل مختلف بپرسید و از نتیجهای که میگیرید در مراحل بعدی استفاده کنید.
برای مثال میتوانید به افرادی اخیراً از سایت شما یک کتاب الکترونیکی خریداری کردهاند پیامکی ارسال کنید و بپرسید که آیا از خرید خود راضی هستند یا نه. یا یک مثال دیگر؛ از مشتریها بپرسید که دوست دارند کدام محصول به فروشگاه اضافه شود، لباسهای یک برند جدید یا اکسسوریهای زنانه؟
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی
پیامکهای تبلیغاتی هم شبیه دیگر روشهای دیجیتال مارکتینگ خوبی و بدی خودشان را دارند. هر چقدر تلاش کنید پیامک هدفمند و درستی ارسال کنید، به هر حال مخاطبان ناراضی هم خواهید داشت. هر چند که در آخر تعداد مخاطبان راضی شما بیشتر از افراد ناراضی باشند!
مزایای بازاریابی پیامکی شامل:
- نیازی به نوشتن محتوای طولانی ندارید و باید پیامتان را در 70 کارکتر خلاصه کنید. در نتیجه برای مخاطب حوصله سر بر نخواهید بود.
- نسبت به دیگر روشهای دیجیتال مارکتینگ بیشتر دیده میشوید. در 98٪ مواقع مخاطبان پیامتان را میخوانند.
- نرخ تبدیل مخاطب با مشتری بسیار بالاتر از سایر روشها است. تقریباً 45٪ مخاطبان شما تبدیل به مشتری میشوند.
- برای اکثر کسب و کارها مناسب است.
- با کمک گرفتن از سامانههای پیامکی میتوانید به مخاطبان خاصی پیامک ارسال کنید. (بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و...)
- هزینه ارسال پیامک برای هر فرد بسیار ناچیز است.
- مخاطبان شما نیاز ندارند که برنامه خاصی روی گوشی داشته باشند. هر کسی که یک خط تلفن همراه داشته باشد، پیامک را دریافت میکند.
معایب بازاریابی پیامکی شامل:
- جلب کردن نظر مخاطبان کار سختی است.
- باید از تعداد محدود کاراکتر برای جذب مخاطب استفاده کنید.
- نمیتوانید از متن پیامک تبلیغاتی به صورت تکراری استفاده کنید.
- تنها میتوانید با استفاده از متن کوتاه مخاطب جذب کنید. امکان استفاده از ویدئو و عکس ندارید.
برای ادامۀ مسیر همهچیز را آنالیز کنید
پس از اینکه با رعایت نکات مهم، یک استراتژی پیامکی خوب تدوین کردید و شروع به اجرای مراحل مختلف آن کردید، وقت آن است که همزمان همه چیز را بررسی کنید و اطلاعات جدیدتری از مشتریان و وضعیت فروشتان به دست آورید.
اگر یک سامانه پیامک حرفهای را انتخاب کرده باشید میتوانید گزارش کاملی از تعداد پیامهای دیده شده، تعداد پیامهای باز شده، تعداد پیامهایی که تحویل داده شده، تعداد پیامهایی که تحویل داده نشده، شمارههای خاموش، کسانی که روی لینک موجود در پیامک کلیک کردهاند و... به دست آورید.
آمار مربوط به بازاریابی پیامکی
اگر هنوز هم به بازاریابی پیامکی شک دارید بد نیست نگاهی به این آمار بیندازید:
- 98% از پیامکهای تبلیغاتی دیده میشوند.
- به طور میانگین مردم در طول روز 150 بار به صفحه موبایلشان نگاه میکنند.
- به طور متوسط روزانه 14 ساعت گوشی موبایل در فاصله نزدیک ما قرار دارد.
- ۷۵% مردم دوست دارند که کدهای تخفیف تبلیغاتی از طریق پیام کوتاه برای آنها ارسال شود.
- ۲۲% از کدهای تخفیفی که از طریق SMS ارسال میکنید با حداقل یک دوست به اشتراک گذاشته میشوند.
- میانگین زمان واکنش به پیام کوتاه حدود ۹۰ ثانیه است. در صورتی که میانگین زمان واکنش به ایمیل در حدود ۲٫۵ روز است.
- ۸۳% مردم از دریافت ۲ پیامک تبلیغاتی در ماه نهتنها ناراحت نمیشوند؛ بلکه راضی هم هستند.
فکر میکنم با دیدن این آمار، از این به بعد بیشتر بحث بازاریابی پیامکی را جدی بگیرید!
جمعبندی
امروزه کسب و کارهای زیادی از بازاریابی پیامکی استفاده میکنند. تقریباً اکثر کسب و کارها میدانند که ارسال پیامک تبلیغاتی هم هزینه بسیار پایینی دارد و هم مخاطبان زیادی جذب میکند. در مقالۀ امروز پرتال با بخش مهمی از بازاریابی فروشگاه اینترنتی، یعنی بازاریابی پیامکی آشنا شدید.
اگر نکاتی را که در این مقاله گفته شد به کار بگیرید و یک استراتژی بازاریابی پیامکی خوب برای کسب و کارتان بنویسید، نتیجه خوبی میگیرید. در آخر هم پیشنهاد میکنم برای آشنایی با سایر روشهای بازاریابی سایت این مقاله را بخوانید: چگونه سایت خود را بازاریابی کنیم؟
سؤالات متداول
- اس ام اس مارکتینگ چیست؟
اس ام اس مارکتینگ یا همان بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) به تبلیغاتی گفته میشود که از طریق ارسال پیامک مخاطب جذب میکند.
- اولین پیامک تبلیغاتی جهان در چه سالی ارسال شد؟
اولین پیامک تبلیغاتی در سال 1992 میلادی با محتوای کریسمس مبارک ارسال شد. بعد از آن بازار تبلیغات پیامکی داغ شد.
- بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی چیست؟
بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر و 4 عصر تا 8 شب است. البته زمان ارسال پیامک تبلیغاتی به نوع کسب و کارتان هم بستگی دارد.
- بهترین روش اس ام اس مارکتینگ چیست؟
ارسال پیامک انبوه و ارسال پیامک اشتراکی دو روش اس ام اس مارکتینگ است. هر دو این روشها میتواند برای کسب و کار شما مناسب باشد. البته اگر شماره مشتریانتان را نداشته باشید باید از سرویس پیامک انبوه استفاده کنید.
- سامانه پیامکی چیست؟
یک سامانه پیامک کوتاه که به سیستم مخابرات متصل شده و به شما اجازه میدهد از آن طریق پیامک انبوه ارسال کنید. سامانه پیامکی در اصل یک نرم افزار آنلاین برای ارسال هدفمند پیامک است.
- بازاریابی پیامکی برای چه کسبوکارهایی مناسب است؟
بازاریابی پیامکی برای کسب و کارها تجارت الکترونیک، آژانسهای مسافرتی و کسبوکارهای خدماتی مناسب است.
دیدگاهها
عبدالرضا قنبری
درود و احترام
با سپاس از مقالات ارزشمند شما
حوزه ی فعالیت ما فروش کالا و ارائه خدمات پشتیبانی مرتبط با تصفیه آب خانگی می باشد، لطفا در خصوص بازاریابی پيامکي راهنمایی بفرمائید.
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
اگر وب سایت برای فروش دارید میتونید از پیامک انبوه استفاده کنید و مخاطبان رو به سایتتون هدایت کنید.
اگر هم سایت ندارید میتونید به مناطق نزدیک محل کار خودتون پیامک ارسال کنید و مشتری جذب کنید.
برای اطلاعات بیشتر هم میتونید با پشتیبانی ملی پیامک تماس بگیرید. https://www.melipayamak.com/
عبدالرضا قنبری
درود بر شما
لطفا در خصوص بازاریابی پيامکي راهنمایی بفرمائید.
دنیا شاکری
سلام
آقای قنبری در این مقاله به طور کامل در مورد بازاریابی پیامکی صحبت شده. با دقت مقاله رو بخونید.
مدیر سایت
سلام وقت بخیر
در حال حاضر که اکثر افراد ارسال پیام تبلیغاتی رو بستن ، باز هم ارسال پیامک باز خورد داره؟
فاطمه شریفی
سلام وقت شما بخیر باشه.
والا اخیرا دیگه زیاد از این روش استفاده نمیشه. پیامک رو معمولا برای مشتریان فعلی استفاده میکنن ولی اینکه بخواید همینجوری به شماره تلفن افراد دسترسی پیدا کنید و برای اولین کار پیام بزنید احتمالا نتیجه خاصی نمیگیرید. چرا از بقیه روش های تبلیغات استفاده نمیکنید؟ :)