طبق تعاریف پنجرههای popup تجربه بدی را برای کاربر رقم میزنند. اما این ماجرا همیشه یکسان نیست! ممکن است تبلیغات پاپ آپ برای یک کاربر آزاردهنده باشد؛ اما در یک سایت دیگر همین پاپ آپ مزاحم باعث شود تا کاربر تبلیغ تخفیف محصول دلخواهش را پیدا کند.
در دنیای دیجیتال هیچ چیزی بد مطلق نیست؛ مگر اینکه به شیوه نادرستی از آن استفاده کنید. پاپ آپها هم همین وضعیت را دارند. اگر بتوانید تبلیغات مناسبی برایش در نظر بگیرید، فروشتان را چند برابر میکند.
با ما در ادامه همراه باشید تا همه چیز در مورد پاپ آپ، انواع پاپ آپ و نحوه استفاده درست از Pop-up را توضیح دهیم.
پاپ آپ (pop up) چیست؟
پاپ آپ (pops up) در اصل پنجره کوچکی است که هنگام باز کردن سایت یا اپلیکیشن برای جلب توجه کاربر ظاهر میشود. این پنجره بازشو میتواند شامل پیشنهاد یا حتی تبلیغ محصول باشد. به نوعی مدیران وب سایت با استفاده از پنجره pops up به دنبال جلب توجه مخاطبان هستند.
طبق آمار 0.25٪ مخاطبانی که برای اولین بار وارد سایت میشوند، از این سایت خرید میکنند. اگر این افراد را برای بازدید دوباره تشویق کنید (مثل تبلیغات ریتارگتینگ)، نرخ خرید 9 برابر میشود.
اما پنجرههای بازشو که قبل از خروج سایت نمایش داده میشوند، میتوانند برای ثبت نام کاربر تا ۶۰۰٪ تأثیرگذار باشند. عدد قابل توجهی است نه؟! با اضافه کردن کد HTML پاپ آپ در سایت، میتوانید یک پنجره بازشو داشته باشید.
پاپ آپها میتوانند از نظر موضوعی با هم متفاوت باشند. مثل:
- اطلاعیهها
- کوپن یا کدهای تخفیف
- تایمرهای شمارش معکوس
- نظرسنجی و جمع آوری بازخورد
- خطاهای کاربر
- فرمهای دریافت ایمیل یا ثبت نام
- تبلیغ خدمات یا محصولات جدید
- هدایت کاربر به صفحه خاص
نکته: اشتباه نکنید، اسم این نوع تبلیغات پاپ آپ نیست! به عمل ظاهر شدن ناگهانی پنجره «popup» میگویند.
نگاهی به تاریخچه پاپ آپ
البته فکر نکنید که سازنده پاپ آپ نسبت به استفاده بیجا از pop up خبر ندارد یا بی تفاوت است. ایتن زاکرمن طراح و برنامه نویس tripod.com در دهه 1990 میلادی، تبلیغات هدفمندی را به شیوه pop up طراحی کرد.
اما زمان زیادی از اختراع زاکرمن نگذشته بود که خودش شخصاً از مردم بهخاطر طراحی پاپ آپ عذرخواهی کرد. اگر بخواهیم روی مثبت داستان را نگاه کنیم، زاکرمن توانست نگرش جدیدی در مورد تبلیغات و دعوت به عمل مخاطبان به وجود بیاورد.
انواع تبلیغات پاپ آپ
تبلیغات پاپ آپ نه اندازه استانداردی دارند و نه همیشه به یک صورت نمایش داده میشود. ممکن است یک بار pop up وب سایت به صورت تمام صفحه باز شده و بار دیگر به صورت یک پنجره کوچک در کنار صفحه وب سایت نمایش داده شود.
تبلیغات پاپ آپ به 5 دسته مختلف تقسیم بندی میشوند:
1- پاپ آپ ورودی
درست در همان لحظه اولی که وارد سایت میشوید، یک پنجره تمام صفحه را پوشش میدهد. برای اینکه صفحه وب سایت را ببینید، باید آگهی را ببندید یا روی لینک کلیک کنید.
اگر دلتان میخواهد تا کاربر همان لحظه صفحه وب سایتتان را ببندد، پاپ آپ ورود را انتخاب کنید. خودتان دوست دارید قبل از اینکه صفحه لود شود و محتوای صفحه را ببینید یک پنجره بزرگ تبلیغاتی جلوی دیدتان قرار بگیرد؟
از پاپ آپ ورودی میتوانید برای نشان دادن محدودیت سنی محتوا یا نکاتی که برای privacy بیشتر کاربر نیاز است، استفاده کنید.
2- پاپ آپ خروجی
Pop up خروجی همان طور که از اسمش پیداست، در زمان خروج کاربر از سایت نمایش داده میشود. با این تفاوت که به قدری قدرتمند است که کاربر را از رفتن به بیرون سایت منصرف میکند.
فرض کنید که کاربر در حال خواندن یک مقاله انگیزشی است. درست در پایین صفحه و جایی که فکر میکند باید از وب سایت شما خارج شود، یک پاپ آپ با عنوان «خرید کتاب انگیزشی استاد فلانی» با تخفیف 50٪ نمایش داده میشود.
حتی زمانی که کاربر قصد خرید کتاب انگیزشی هم نداشته باشد، امکانش زیاد است که با مشاهده تخفیف نظرش جلب میشود تا از فروشگاه شما خرید کند. در اصل به کاربر دلیلی برای ماندن در وب سایتتان میدهید.
3- پاپ آپ کلیکی
پاپ آپ کلیکی فقط زمانی ظاهر میشود که کاربر روی لینک وب سایت شما کلیک میکند تا به صفحه جدید هدایت شود. مثل چه؟ مثلاً فرض کنید نویسنده در وسط مقاله پیشنهاد میکند که برای اطلاع از جدیدترین اخبار این حوزه در خبرنامه ما عضو شوید.
به جای اینکه با کلیک روی لینک به صفحه دیگری هدایت شوید؛ یک پنجره پاپ آپ برای وارد کردن ایمیل باز میشود. بعد از وارد کردن ایمیل هم در خبرنامه عضو شدید و هم میتوانید ادامه مقاله را مطالعه کنید.
پاپ آپ کلیکی بهترین زمان برای نمایش تبلیغات وب سایت شما است.
4- اسکرول پاپ آپ
اسکرول پاپ آپ زمانی به کاربر نمایش داده میشود که در حال اسکرول صفحه به سمت پایین یا بالا است. دقیقاً در جایی که خود شما در کدهای HTML مشخص کردید، نمایش داده میشود. مثلاً اگر کاربر در حال مشاهده محصولات سایت فروشگاهی است، در بخش از صفحه یک آگهی با عنوان «تخفیف 15٪ محصولات مراقبت صورت» نمایش داده شود.
5- پاپ آپ مبتنی بر زمان
در این مدل پاپ آپ میتوانید مشخص کنید که مثلاً در ثانیه ۳۰ام یا ۶۰ام حضور کاربر در وب سایت، پاپ آپ تبلیغاتی شما نمایش داده شود. حالا در ابزار گوگل آنالیتیکس میتوانید بررسی کنید که کدام ثانیه نرخ تبدیل بیشتری برای وب سایتتان داشته است.
عموماً ثانیه ۳۰ زمان خوبی برای نمایش دادن پنجره popup است.
انواع مدلهای نمایش پاپ آپ
پاپ آپها از نظر مدل نمایش هم به چند دسته مختلف تقسیم بندی میشوند.
- popup لایت باکس: برای جلب توجه بیشتر، پنجره پاپ آپ به صورت شفاف و پس زمینه سایت به رنگ تیره درمیآید.
- popup تمام صفحه: پاپ آپی که به صورت پنجره تمام صفحه نمایش داده میشود، بدون اینکه محتوای اصلی وب سایت را ببینید.
- پاپ آپ Slide-in: همان پنجره کوچکی که در پایین صفحه نمایش داده میشود. هدف از نمایش این نوع پاپ آپ نشان دادن تخفیفات و اقدام به عمل کاربر برای وارد کردن اطلاعات خاصی است.
چگونه پاپ آپ برای سایت فعال کنیم؟
برای قرار دادن pop up در سایت باید از صفر کدنویسی کنید. با کدهای جدید به سیستم میفهمانید که کجا و چگونه پاپ آپ را نمایش دهد. البته میتوانید از ویجت Elfsight یا Mailchimp هم برای طراحی و اجرای پاپ آپ استفاده کنید.
راه دوم استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) است. در تنظیمات این ابزار میتوانید مشخص کنید که چه زمانی و کجا پنجره پاپ آپ باز شود.
راه سوم فقط مختص به مشتریان پرتال است. اگر از سیستم سایت ساز یا فروشگاه ساز پرتال برای طراحی سایت استفاده کردید، پشتیبانان سایت به صورت رایگان پاپ آپ سایت شما را فعال میکنند.
فقط کافی است یک تیکت با عنوان فعال سازی پاپ آپ ارسال کنید. کارشناسان پرتال در سریعترین زمان ممکن کدنویسیهای لازم سایت شما را انجام میدهند.
نکات مهم در مورد پاپ آپ
- محتوای پاپ آپ باید در مورد موضوع صفحه باشد. در غیر این صورت برای کاربر سودی ندارد و باعث نارضایتی آن میشود.
- باید طراحی جذاب و کاربرپسندانه برای پاپ آپ داشته باشید. از شلوغ کردن بیش از حد صفحه هم جلوگیری کنید.
- به هیچ عنوان چندین پاپ آپ تبلیغاتی پشت سر هم در یک صفحه قرار ندهید.
- دکمه Call To Action پنجره پاپ آپ را به صورتی طراحی کنید که در نگاه اول توجه مخاطب را به خودش جلب کند.
- زمان نمایش پاپ آپ خیلی اهمیت دارد. نه خیلی سریع پنجره پاپ آپ را در صفحات وب سایتتان قرار دهید و نه خیلی دیر که کاربر صفحه را ترک کرده باشد.
- در طراحی پاپ آپ حواستان باشد که دکمه خروج از پنجره را طوری طراحی کنید که کاربر در نگاه اول آن را ببیند.
- آمار نرخ تعامل کاربر و نرخ فرار کاربر بعد از نمایش آگهی pop-up را به صورت دورهای بررسی کنید. اگر تبلیغات شما تأثیرگذار نبود، بهتر است از خیر این مدل تبلیغات بگذرید.
- سرعت لود پاپ آپ سریع باشد تا وقت کاربر را نگیرد.
آیا تبلیغات پاپ آپ روی سئو سایت تأثیر میگذارد؟
گوگل صراحتاً در مورد پاپ آپ گفته است: به کاربران احترام بگذارید و اجازه دهید به راحتی به محتوا دسترسی داشته باشند. از طرفی سایتهایی که از تبلیغات بینابینی (تبلیغات تمام صفحه پاپ آپ در زمان ورود کاربر) استفاده میکنند، جریمه سنگینی از طرف گوگل دارند.
اما خب همه popupها تأثیر منفی برای شما ندارند. بلکه در مواقعی باعث بهبود رتبه سئو صفحات مختلف شما هم میشوند. مثلاً اگر از پاپ آپ مناسبی استفاده کنید، کاربران بیشتر در سایتتان میمانند و این موضوع تأثیر مثبتی روی سئو سایت شما دارد.
1- تجربه کاربری
فرض کنید که به دنبال خرید بهترین عطر و ادکلنهای سال 2023 هستید. درست در حال خواندن مقاله هستید که ناگهان پنجرهای با عنوان خرید عطر و ادکلنهای اورجینال با قیمت ارزان برایتان نمایش داده میشود.
مگر دنبال خرید نبودید؟ بدون اینکه کار اضافهای انجام دهید یک سایت معتبر برای خرید عطر و ادکلن اورجینال پیدا کردید. این بخش مثبت یک تبلیغات پاپ آپ موفق است.
البته این را هم بگوییم که طبق نظرسنجی 80٪ کاربران از این مدل آگهیها بدشان میآید.
2- سرعت سایت
اگر پاپ آپ شما از تصاویر سنگین یا انیمیشنی ساخته شده باشد، میتواند باعث افت سرعت سایت شود. کاهش سرعت سایت هم که خط قرمز رباتهای گوگل است. حواستان باشد که اضافه کردن Popup notifications خیلی روی سرعت سایت شما تأثیر نگذارد.
3- نرخ فرار کاربر
آخرین تأثیر بد popup هم مربوط به کاربران سایت شما است. اگر تعداد کاربران زیادی به خاطر پاپ آپهای مزاحم از سایت شما خارج شوند، نرخ فرار سایتتان را افزایش میدهید.
از طرف دیگر میانگین زمان ماندن کاربران را کاهش میدهید. این خودش یک سیگنال بسیار بد برای گوگل است که میتوانید رتبه سئو صفحات شما را پایین بیاورد.
چطور پاپ آپ مزاحم را مسدود کنیم؟
اگر از پاپ آپ متنفر هستید و میخواهید هر چه سریعتر این نوع تبلیغات را از روی صفحه مرورگرتان حذف کنید، سه راه پیش روی شما است:
میتوانید از طریق آنتی ویروس یا نرمافزارهای امنیتی سیستم، پاپ آپها را مسدود کنید.
میتوانید از طریق تنظیمات پاپ اپ در کروم این آگهیها را مسدود کنید. این مسیر را دنبال کنید:
- گزینه Setting را انتخاب کنید.
- Privacy and security را بزنید.
- گزینه Site Settings را انتخاب کنید.
- بخش Pop-ups and redirects را انتخاب کنید.
- در آخر گزینه Don’t allow sites to send pop-ups or use redirects را فعال کنید.
میتوانید از طریق تنظیمات پاپ اپ در موزیلا این آگهیها را مسدود کنید. در تنظیمات Firefox موزیلا باید این مسیر را دنبال کنید:
- گزینه settings را انتخاب کنید.
- روی گزینه Privacy and security کلیک کنید.
- گزینه Block pop-up windows فعال کنید.
مزایا و معایب استفاده از پاپ آپ
مزایای استفاده از Pop-up:
- محتواهای مناسب را تبلیغ میکنید.
- نرخ تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت را افزایش میدهید.
- اخبار و اطلاعیههای مربوط به خبرنامه، خطاها و... مهم را سریع اطلاع رسانی میکنید.
- رویدادها، تخفیفات و برنامه فروش فروشگاه اینترنتی خودتان را به اشتراک میگذارید.
- ترافیک سایت را به صفحات هدف و محصول هدایت میکنید.
- زمان ماندن کاربر در صفحه را افزایش میدهد که باعث افزایش رتبه سئو وب سایت خواهد شد.
معایب استفاده از Pop-up:
- میتواند باعث کلافگی و مزاحمت کاربران شود.
- پاپ آپ بی کیفیت میتواند تجربه کاربری بدی را رقم بزند.
- امکان مسدود کردن تبلیغات Pop-up با نرم افزار مخصوص وجود دارد.
- میتواند باعث حواس پرتی کاربر از محتوای اصلی سایت شود.
کلام آخر
با مطالعه این مقاله متوجه شدید که استفاده از پاپ آپ بنر هم تأثیر خوب و هم تأثیر بدی روی سئو وب سایت شما دارد. این به خود شما بستگی دارد که کجا و چگونه یک محتوای تأثیرگذار را برای بازدیدکنندگان نمایش دهید. درست نمیگویم؟
اگر سؤال یا نظری در خصوص popup دارید، میتوانید در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید. جواب سؤال شما در کوتاهترین زمان ممکن داده میشود.
سؤالات متداول
- تبلیغات پاپ آپ چیست؟
تبلیغات Pop-up به پنجرههایی کوچکی گفته میشود که هنگام باز کردن وب سایت برای کاربر نمایش داده میشوند. این پنجره برای تبلیغات و اقدام به عمل خاص توسط کاربر طراحی شده است.
- نحوه حذف پاپ آپ چگونه است؟
شما میتوانید در تنظیمات کروم گزینه Don’t allow sites to send pop-ups or use redirects را فعال کنید. یا از طریق برنامههای آنتی ویروس و امنیت سیستم، پاپ آپها را مسدود کنید.
- تبلیغات پاپ آپ برای وب سایت خوب است؟
بله؛ در صورتی که از تبلیغات pop-up به شیوه درستی استفاده کنید میتوانید تأثیرات مثبتی روی نرخ تعامل کاربر و سئو سایت بگذارد.
- آیا پاپ آپ روی سئو تأثیر منفی دارد؟
اگر از تبلیغات جذابی برای پاپ آپ استفاده نکنید یا در زمان نامناسبی پنجره پاپ آپ باز شود، میتواند تأثیر منفی روی سئو سایت بگذارد.