تصور کنید کارمند بخش بازاریابی یک شرکت کوچک فناوری در شهر خودتان هستید. هر روز روبهروی کامپیوتر مینشینید و محتواهای مختلفی در سایت یا شبکههای اجتماعی شرکت منتشر میکنید؛ اما همیشه این احساس را دارید که کار شما نتیجهبخش نیست و نمیتواند بهصورت مؤثر مخاطبان را درگیر کند.
با این حال، شرکتهای رقیب در زمینه استراتژی محتوا بسیار موفقترند و با تولید محتواهای متنوع و جذاب، بهصورت مداوم با مخاطبان خود ارتباط دارند. به همین دلیل تصمیم میگیرید تا یک استراتژی محتوا برای شرکت تدوین کنید. در ابتدا با مدیر بازاریابی مجموعه جلسه بگذارید تا اهداف شرکت مشخص شوند. سپس با تحلیل مخاطبان و رقبا، محتواهای مفید و مختلفی را برای هر کانال ارتباطی طراحی کنید.
باید هر هفته محتواهای جذابی را در وبلاگ یا شبکههای اجتماعی شرکت قرار دهید تا با مخاطبانتان ارتباط بهتری برقرار کنید و نیازهای آنها را بهتر بشناسید. وقتی افراد به مطالب شما علاقهمند شوند، بیشتر به سمت شرکت شما جذب خواهند شد. در نتیجه، شرکتتان در فضای آنلاین به میزان قابلتوجهی دیده شده و رشد میکند. بهمرور زمان متوجه میشوید که تولید محتوای خوب، یک راه عالی برای موفقیت در دنیای آنلاین و یک ابزار قدرتمند برای رشد کسبوکار شماست.
اگر شما هم به دنبال افزایش تاثیر محتواهای تولید شده هستید، پس بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید یک استراتژی محتوایی خوب تهیه کنید و نقش استراتژیکتر و مؤثرتری در سازمان داشته باشید.
محتوا چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم درباره برنامهریزی یا استراتژی محتوا صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که اصلاً محتوا چیست؟ شاید این سؤال ساده به نظر برسد، اما جواب آن بسیار گسترده است و امکان دارد برای بعضی از افراد مبهم باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه اینترنت، محتوا (content) دیگر فقط یک متن ساده نیست.
محتوا میتواند فیلم، عکس یا حتی یک بازی آنلاین باشد! مهم این است که محتوا به ما اطلاعات بدهد، باعث سرگرمیمان شود یا به ما در بهتر انجامدادن کاری کمک کند. حالا که فهمیدیم محتوا چیست، میتوانیم در مورد بهترین راه برای ساخت، پخش و انتشار آن صحبت کنیم.
سؤال پرتکرار: چرا تولید محتوا در وبسایت اهمیت دارد؟
منظور از استراتژی محتوا چیست؟
درست مثلاینکه برای سفر به یک شهر جدید نیازمند نقشه راه هستید، برای تولید محتوا هم به یک نقشه راه احتیاج دارید. استراتژی محتوا (Content strategy)، در واقع همان نقشه کامل است که به ما در تولید و انتشار مطالب جذاب و مفید کمک میکند. این نقشه، همه کارهایی را که برای تولید یک محتوای خوب باید انجام دهیم، به ما میگوید. از برنامهریزی گرفته تا انتشار و حتی بهبود مطالب، از جمله مواردی است که باید به آنها توجه ویژهای داشته باشیم. هدف اصلی این کار، جذب مشتریهای بیشتر و رسیدن به اهداف کسبوکار مانند بازاریابی و تبلیغات است.
به عبارت سادهتر، استراتژی تولید محتوا به ما کمک میکند محتواهای ارزشمند و هدفمند را در بهترین زمان ممکن به دست کاربران مناسب برسانیم تا کسبوکارمان رشد کند.
قبل از ایجاد استراتژی محتوا باید چند کار مهم را انجام دهیم:
- بدانیم که برند ما چه ارزشهایی دارد. به این معنی که برند ما دارای چه ویژگیهای خاصی است و میخواهیم چه تصویری از خودمان به مشتریها نشان دهیم.
- مخاطبانمان را بشناسیم. در این مسیر باید بدانیم که چه کسانی قرار است مطالب ما را بخوانند و به چه چیزهایی علاقه دارند.
- برنامه داشته باشیم. در مورد اینکه چطور باید محتوای خود را به همه نشان دهیم یا به دست مخاطبمان برسانیم، برنامهریزی داشته باشیم.
- مطمئن شویم که میتوانیم به این برنامه عمل کنیم. یعنی اینکه خودمان را برای انجام این کار آماده کنیم تا بتوانیم بهطور مداوم محتوا تولید کنیم و عملکردمان را بسنجیم.
همانطور که گفتیم، استراتژی تولید محتوا یا به عبارتی استراتژی بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یعنی برای تولید و انتشار مطالب مفید و جذاب، برنامهای طراحی کنیم که مخاطبمان به آنها علاقه دارد. این برنامه به ما کمک میکند تا بتوانیم مشتریهای جدید پیدا کرده و با مشتریهای قبلیمان ارتباط بهتری برقرار کنیم. این برنامه میتواند شامل موارد زیر باشد:
- مطالب وبلاگ
- اینفوگرافیکها
- راهنماها
- تحقیقات و مقالات در موارد مختلف و قابل دانلود
- ایمیلها
- چکلیستها
- خبرنامهها
- نظرسنجیها
- کتابهای الکترونیکی
- پادکستها
- محتواهای رسانههای اجتماعی
- ویدئوها
- وبینارها
علاوه بر اینکه تصمیم میگیریم چه نوع محتوایی تولید کنیم، باید به این نکات هم توجه داشته باشیم تا استراتژی محتوایمان کامل شود:
- کلمات کلیدی: کلماتی که مخاطبانمان برای پیداکردن مطالب مشابه، جستجو میکنند.
- پلتفرم: جایی که محتواهایمان را منتشر میکنیم (مثلاً اینستاگرام، وبلاگ، یوتیوب).
- زمان انتشار: بهترین زمان برای منتشرکردن محتوا تا بیشترین افراد آن را ببینند.
- تبلیغات: راههایی که برای معرفی محتواهایمان به دیگران استفاده میکنیم.
همچنین، وقتی میخواهیم استراتژی محتوایمان را طراحی کنیم، باید به این نکات خیلی توجه داشته باشیم:
- اعتبار برند خود را افزایش دهیم. یعنی کاری کنیم که مردم به برند ما بیشتر اعتماد کنند.
- مخاطبان هدف یا مشتریهای جدید جذب کنیم. یعنی افرادی که هنوز مشتری ما نیستند را به سمت خودمان جذب کنیم.
- مشتریهای قدیمی را حفظ کنیم. یعنی با راضی نگهداشتن مشتریهای فعلی، کاری کنیم که همچنان از ما خرید کنند و وفادار بمانند.
بنابراین، با دانستن اهدافتان از تولید محتوا و اینکه چه زمانی قرار است به آن دست یابید، میتوانید یک استراتژی محتوای ارزشمند بنویسید و به هدف نهایی خود برسید.
انواع استراتژی تولید محتوا
استراتژی محتوا دارای روشهای مختلفی است که به ما در تولید و انتشار مطالب ارزشمند کمک میکنند. بعضی از این روشها عبارتند از:
1. استراتژی محتوای آموزشی:
هدف: میخواهیم به مخاطبان چیزی را آموزش دهیم یا درباره موضوعات مرتبط با کسبوکار یا حوزه فعالیت اطلاعرسانی کنیم. مثال: مقالات، فیلمهای آموزشی، عکسهای توضیحی و دیگر محتواهای آموزشی.
2. استراتژی جذاب (استراتژی محتوای مبتنی بر موضوع):
هدف: میخواهیم با موضوعاتی که مخاطبان دوست دارند، نظرشان را جلب کنیم. مثال: مقالات، پادکستها، فیلمها، داستانهای جذاب.
3. استراتژی فروش (استراتژی محتوای مبتنی بر هدف):
هدف: میخواهیم مخاطبان تشویق شوند که محصول ما را بخرند یا از خدمتی که ارائه میدهیم، استفاده کنند. مثال: تبلیغات، معرفی محصول، پیشنهادهای ویژه.
4. استراتژی محتوای تأثیرگذار و سرگرمکننده:
هدف: میخواهیم مخاطبان محتواهای ما لذت ببرند و آنها را به دوستانشان نیز نشان دهند. مثال: مطالب طنز، مسابقه.
5. استراتژی شخصیسازی (استراتژی محتوای مبتنی بر کاربر):
هدف: میخواهیم محتوایی را به مخاطبان ارائه دهیم که مخصوص خودشان باشد. مثال: پیشنهاد محصول بر اساس علاقه، محتوای سفارشی.
نکته: این روشها را میتوانیم با هم ترکیب کنیم تا نیاز همه نوع مخاطبی را برطرف کنیم.
مقالات پیشنهادی: محتوای شخصیسازی شده چیست؟
چرا کسبوکارها به استراتژی تولید محتوا نیاز دارند؟
یک استراتژیست محتوا مثل یک راهنماست. شما بهعنوان یک استراتژیست محتوا به کسبوکار کمک میکنید تا خیلی راحت مسیر تولید محتوا را پیدا کند و سردرگم نشود. این راهنما با کمک به تولید مطالب جذاب و مفید، میتواند باعث علاقهمندی بیشتر مخاطبان یا مشتریان به کسبوکار شود. بهاینترتیب، کسبوکار شما توسط افراد مختلف دیده میشود.
وقتی مخاطبان بیشتر با کسبوکار آشنا شوند، راحتتر محصولات آن را میخرند یا از خدمات آن استفاده میکنند. از طرفی، این کار باعث میشود استراتژیست محتوا از رفتار مخاطبان شناخت بهتری پیدا کند. پس اگر میخواهید محتواهای باارزش تولید کنید و به هدفتان برسید، یک نقشه خوب برای تولید محتوا میتواند خیلی به شما کمک کند.
مزایای استراتژی محتوا چیست؟
وقت طلاست و باید از هر لحظه به بهترین شکل استفاده کنیم. برای اینکه کارهایمان را بهتر و سریعتر انجام دهیم، باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشیم. درست مثل یک آشپز که قبل از پختن غذا، دستور پخت را میخواند؛ ما هم قبل از اینکه چیزی بنویسیم یا تولید کنیم، باید یک برنامهریزی برای محتوایمان داشته باشیم. این برنامهریزی یا استراتژی محتوا به ما کمک میکند تا وقت کمتری را هدر دهیم و راحتتر به هدفمان برسیم.
سایر مزایای استراتژی محتوا:
- ارائه مطالب یکپارچه و منظم
- جلب نظر و توجه مخاطبان (توجه و علاقهمندی بیشتر)
- افزایش آگاهی از نام برند تجاری (معرفی برند)
- افزایش میزان بازدید از سایت و بازخورد
- افزایش میزان فروش (فروش بیشتر محصولات یا خدمات)
- پاسخگویی به سؤالات مخاطبان یا مشتریان
- ارتقای رتبه برند در موتورهای جستجو مانند گوگل
- فعالیت بیشتر و رشد در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و...
- پیشیگرفتن از رقبا و جذب مخاطبان به سمت برند خود
مراحل ایجاد استراتژی محتوا کداماند؟
فرقی نمیکند به دنبال اصلاح استراتژی محتوای خود باشید یا بخواهید آن را از ابتدا بنویسید، این مراحل برای بهبود و افزایش کارایی شما ضروری هستند:
مرحله 1: مشخص کردن اهداف محتوایی (KPI)
وقتی برای تولید محتوا هدف (KPI) مشخص میکنیم، میتوانیم بفهمیم که چقدر پیشرفت کردهایم و به کجا رسیدهایم. این اهداف میتوانند برای کوتاهمدت (مثلاً برای یک ماه) یا برای بلندمدت (مثلاً برای یک سال) باشند. با داشتن این اهداف میتوانیم کارها را بهتر برنامهریزی کنیم و نتیجه بهتری بگیریم.
برای بازدهی هرچه بهتر و بیشتر میتوانید به این سؤالات که بهعنوان مثال ذکر شدهاند، پاسخ دهید:
- آیا به دنبال کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو هستید؟
- آیا هدف شما افزایش ترافیک وبسایت است؟
- آیا به دنبال ایجاد تعامل هستید؟
- چه نوع تعاملی را ترجیح میدهید؟
- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
- قصد انتشار چه نوع محتوایی را دارید؟
- چطور میخواهید محتوای خود را از محتوای رقبا متمایز کنید؟
زمانی که متوجه شدیم چه چیزهایی برای کسبوکارمان مهمتر هستند، شاخصهای کلیدی عملکرد مثل یک نقشه ما را راهنمایی میکنند. با داشتن این نقشه راه، میتوانیم یک تصویر روشن از موفقیتمان داشته باشیم.
برای اینکه بفهمیم چقدر در رسیدن به اهدافمان موفق بودهایم باید واکنش مخاطبان به محتواها، میزان برقراری ارتباط مخاطبان با محتواها و افزایش اعتماد به برندمان را اندازهگیری کنیم. هرچقدر مخاطبان بیشتر در مورد برند ما بدانند، به آن اعتماد بیشتری پیدا میکنند. بنابراین، این شاخصها به ما کمک میکنند تا محتواهای بهتری تولید کنیم و نتیجه بهتری بگیریم.
بیشتر بخوانید: KPI چیست و چه کاربردی دارد؟
مرحله 2: آشنایی با هویت برند و مخاطبان خود
هویت برند مثل شخصیت یک آدم است. این شخصیت را با محتواهایی که منتشر میکنیم، شکل میدهیم و قویتر میکنیم. یعنی اینکه با تولید محتوا به مخاطبان خود نشان میدهیم که برندمان:
- چه ارزشهایی دارد.
- چطور با محصولاتش برخورد میکند.
- چطور با مخاطبان و مشتریان خود رفتار میکند.
تولید محتوای باکیفیت بسیار مهم و حیاتی است، اما استراتژیست محتوای خوب تنها به تولید محتوا فکر نمیکند. او باید بداند که چطور این محتوا را به بهترین شکل به مخاطب ارائه دهد. به این معنی که باید بتواند با لحن مناسب صحبت کرده و مخاطب را متوجه و علاقهمند کند. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید باید به درک عمیقی از موارد مهم زیر برسید:
- نقاط منفی
- علایق
- جمعیتشناختی
- نیازها
- رفتارهای آنلاین
- سن
- جنسیت
- موقعیت مکانی
- کانالها یا پلتفرمها و...
قطعاً هرچه مخاطبان خود را بهتر درک کنید، پیام شما به اهدافتان نزدیکتر میشود. بنابراین، باید تصویری دقیق از مشتری ایدهآل از نظر خود را ترسیم کنید که استراتژی محتوای را در یک قالب درست قرار دهد.
بهعنوان مثال، اگر صاحب یک برند لباس لوکس باشید باید برای مخاطبان خود محتوایی را ایجاد کنید که علاوهبر برجستهکردن مزایای محصول شما، به موضوعات موردعلاقه مخاطبان نیز بپردازد. همین امر میتواند تعامل بیشتر را تضمین کند. رسیدن به این مورد که یکی از مزایای استراتژی محتواست، مخاطب را پرورش میدهد و او را به یک مشتری وفادار تبدیل میکند.
مرحله 3: بررسی محتوا و تحقیق در مورد کلمات کلیدی
وقتی میخواهیم محتوای خوبی تولید کنیم، باید مثل یک کارآگاه دنبال بهترین اطلاعات بگردیم. یک محتوای خوب باید بتواند پاسخگوی سؤالات مشتریان باشد. در واقع باید به آنها نشان دهد چه محصول یا خدماتی ارائه میدهید.
برای اینکه بتوانیم محتوای خوبی بنویسیم، باید بدانیم که مخاطبان چه چیزهایی را در گوگل جستجو میکنند. این کار را با پیداکردن کلمات کلیدی انجام میدهیم. کلمات کلیدی مانند یک کلید طلایی هستند که به ما در یافتن موضوعات و نوشتن محتواهای خوب کمک میکنند. به عبارتی تحقیق در مورد کلمات کلیدی (Keyword Research) پایه و اساس یک استراتژی محتوای متمرکز بر سئو را تشکیل میدهد.
با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs و Semrush میتوانیم این کلمات کلیدی را راحتتر پیدا کنیم. وقتی کلمات کلیدی پرطرفدار حوزه کاری خود را پیدا کردیم، دیگر محتواهای تکراری نمینویسیم و همه موضوعات مهم را پوشش میدهیم.
مرحله 4: ایجاد یک برنامه برای تولید و انتشار محتوا
برای اینکه بتوانیم محتوای خوبی تولید و منتشر کنیم، باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشیم. اول از همه باید ببینیم که رقبا چهکارهایی انجام میدهند تا ما هم بتوانیم کارهای بهتری انجام دهیم. در حقیقت، بررسی فعالیتهای محتوایی رقبا و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها میتواند به شناسایی فرصتهای بازار کمک کند.
بعد از آن باید یک تقویم محتوایی درست کنیم. این تقویم مانند نقشه، راه روشنی را به ما نشان میدهد. در واقع میگوید چه زمانی چه محتوایی را باید تولید و آن را در چه تاریخی منتشر کنیم. با داشتن این تقویم، همه کارهایمان منظمتر پیش میرود و دیگر سردرگم نمیشویم. با این کار، متوجه میشویم که چه زمانی باید ایدهپردازی، تولید، بازبینی و انتشار محتواها را انجام دهیم.
وقتی میخواهیم محتوایی تولید کنیم، باید توجه داشته باشیم که چه نوع محتوایی اعم از مقاله، ویدئو، پادکست و... میخواهیم منتشر شود، در ضمن باید بدانیم هدفمان از تولید این محتوا چیست. همچنین باید ببینیم که چه کلمات کلیدی مرتبطی وجود دارند و چگونه میتوانیم به محتواهای دیگر لینکدهی کنیم.
بعد از اینکه محتواهایمان را منتشر کردیم، باید به آنها سر بزنیم و ببینیم که آیا نیاز به تغییری دارند یا نه. اگر محتوایی قدیمی و بیاستفاده داشته باشیم، باید آن را بهروز یا حذف کنیم. با انجام این کار، میتوانیم نتایج بهتری از تولید محتوا بگیریم.
بیشتر بخوانید: چک لیست کامل تولید محتوای سایت و اینستاگرام
مرحله 5: ایجاد یک محتوای باکیفیت
حالا که همه چیز برای تولید محتوا آماده است، باید با درنظرگرفتن ارزشها و نیازهای مخاطبان خود، موضوعاتی را انتخاب کنیم که برای مخاطبانمان جذاب باشند. در این مرحله لازم است خلاقیت زیادی به خرج دهیم. به عبارتی بهجای بیان ساده حقایق و پیشنهادهای خود، باید این موضوعات را به شکل جذاب و داستانگونه بیان کنیم.
در ضمن حواسمان باشد که متن بدون اشتباه بنویسیم، از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنیم و اصول سئو را رعایت کنیم تا محتواهایمان در گوگل دیده شود. در انتها هم با اضافهکردن عناصر بصری مانند تصاویر، اینفوگرافیکها و ویدئوها محتواهایمان را زیباتر کنیم.
اگر برای شبکههای اجتماعی تولید محتوا میکنید، باید سعی کنید محتوای شما آنقدر جذاب باشد که بتواند مخاطب را تا انتها همراه خود نگه دارد. برای این کار لازم است خلاقیت زیادی داشته باشید و به ترندهای روز در شبکههای اجتماعی آشنا شوید.
مرحله 6: تبلیغ و انتشار محتوای خود
قبل از اینکه محتواها را منتشر کنیم، باید خیلی خوب آنها را بازبینی کنیم و مطمئن شویم که بدون هیچ اشتباهی نوشته شدهاند. این کار باعث میشود محتواهایمان زیباتر و واضحتر باشند و مخاطبان بهتر متوجه منظورمان شوند. چراکه اگر خطایی در محتواها باشد، مخاطبان به ما اعتماد نمیکنند و فکر میکنند که حرفهای کار نمیکنیم.
وقتی محتوای ما آماده شد و مراحل بازبینی و اصلاح را رد کرد، آن را در پلتفرم موردنظر منتشر میکنیم. باید توجه داشته باشید که انتشار یک محتوا به معنای پایان کار نیست. بعد از اینکه محتوایی را منتشر کردید، باید آن را از راههای مختلفی که وجود دارد تبلیغ کنید تا افراد بیشتری محتوای شما را ببینند. هرچه بازدید یک محتوا بیشتر باشد، میتواند شما را به اهدافتان نزدیکتر کند.
مرحله 7: تجزیه و تحلیل نتایج و تأثیرات احتمالی آن
هنگامی که یک محتوای خوب را در دنیای آنلاین منتشر میکنیم، مطمئنیم که کارمان را درست انجام دادهایم. اما به این معنی نیست که دیگر کارمان تمام شده است. باید ببینیم که مخاطبان ما به این مطلب چه واکنشی نشان میدهند. در واقع باید تأثیرات آن را مورد بررسی قرار دهیم.
چرا باید تأثیر مطالبمان را بررسی کنیم؟
- بهبود کیفیت محتوا: با دیدن واکنش مخاطبان خود، میتوانیم بفهمیم که چه چیزهایی را باید در مطالب بعدی خود تغییر دهیم.
- شناخت مخاطب: با بررسی اینکه مخاطبان ما به چه چیزهایی علاقهمند هستند، میتوانیم بهتر با نیازهای آنها آشنا شویم.
- بهینهسازی استراتژی: در نهایت با دیدن نتایج، میتوانیم استراتژی تولید محتوای خود را بهتر کنیم.
با انجام این کارها میتوانیم بفهمیم که مخاطبان بیشتر دوست دارند مطالب را بهصورت تصویر ببینند یا اینکه فقط به خواندن متن علاقه دارند.
زمانی که فهمیدیم مخاطبان چه چیزی را بیشتر دوست دارند، میتوانیم برنامهریزی یا استراتژی محتوای خود را بر اساس علایق مخاطبانمان تنظیم کنیم. به این صورت مطالب ما بسیار بهتر دیده میشود و مخاطبان ما بیشتر به محتواهایمان علاقه نشان میدهند.
مرحله 8: تکرار و بهبود
بعد از اینکه محتواهای خود را منتشر کردیم، نباید فراموش کنیم که هرازگاهی به آنها سر بزنیم و مطالب را بررسی کنیم. این کار باعث میشود که مطالب ما بهتر و جدیدتر شوند. پس لازم نیست که این مطالب را پاک کنیم. کافی است چند تغییر کوچک در آنها ایجاد کنیم تا بهتر و ارزشمندتر از قبل شوند.
منابع و اطلاعاتی که قبلاً از آنها استفاده کردیم، ممکن است باگذشت زمان قدیمی شوند و دیگر به آن حد مفید نباشند. چراکه هر روز چیزهای جدیدی کشف شده و دانش ما بیشتر میشود. پس باید هرازگاهی به نوشتههای قبلیمان سری بزنیم و آنها را بررسی کنیم. این کار باعث میشود که همیشه اطلاعاتمان بهروز باشند و استراتژی محتوایی بهتری تدوین کنیم.
بیشتر بخوانید: ۱۰ ابزار برتر تولید محتوا با هوش مصنوعی
استراتژی محتوا چه تفاوتی با بازاریابی محتوایی دارد؟
خیلی وقتها، مردم بهجای اینکه اصطلاح «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) را بکار ببرند، از «استراتژی محتوا» (Content strategy) در صحبتهای خود استفاده میکنند. هر دوی اینها به تولید محتوا مربوط هستند، اما معنی آنها دقیقاً یکی نیست. به همین دلیل، نباید این دو عنوان را بهجای هم استفاده کنیم.
پس وقتی منظورمان استراتژی محتواست، باید بهصورت مشخص از اصطلاح «استراتژی محتوا» استفاده کنیم.
استراتژی محتوا
استراتژی محتوا مانند نقشه راهی است که به ما میگوید دقیقاً چه محتواهایی را تولید کنیم، آنها در چه زمانی منتشر کنیم و چطور مطمئن شویم که این محتواها برای کاربران جذاب و مفید هستند. وقتی یک استراتژی محتوا داریم، در حال برنامهریزی دقیق برای تولید محتوا هستیم. در این برنامه، به همه چیز فکر میکنیم تا میزان موفقیت آن را اندازهگیری کنیم.
بازاریابی محتوا یا استراتژی بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی یعنی ما از مطالب جذاب و باکیفیت استفاده کنیم تا افراد مختلف به سمت محصولات یا خدمات ما جذب شوند. برای این کار، باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشیم. در اجرای این برنامهریزی، به مواردی مانند این موضوع فکر میکنیم که میخواهیم با این محتوا به چه هدفی برسیم. همچنین مخاطبانمان چه کسانی هستند و به چه چیزهایی علاقه دارند.
وقتی که این برنامهریزی را انجام دادیم، تولید و انتشار محتوا را شروع میکنیم. هدفمان این است که مخاطبان، سایت یا پیج ما را ببینند و در مورد آن صحبت کنند. این موارد باعث میشوند که سایت ما در نتایج جستجوی گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرد و پیج ما دنبالکننده بیشتری جذب کند.
استراتژی محتوا، تحقیقی است که برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی مؤثر انجام میشود؛ اما بازاریابی محتوا خود کمپین است که بعد از استراتژی بکار میرود. البته باتوجه به این موضوع که در اکثر مجموعهها، دستیابی به بازاریابی و فروش مورد هدف است، ممکن است اصطلاح استراتژی محتوا بهجای استراتژی بازاریابی محتوایی بکار برود و مفهوم یکدیگر را همپوشانی کنند.
به بیان ساده، استراتژی محتوا مانند برنامهریزی برای یک سفر است. قبل از اینکه سفر را شروع کنیم، باید یک نقشه راه داشته باشیم تا بدانیم کجا میخواهیم برویم و چطور باید به آن مقصد برسیم. این نقشه راه همان استراتژی محتواست. اما خود سفرکردن یعنی اجراکردن این برنامه، همان چیزی است که به آن بازاریابی محتوایی میگوییم. البته بعضی وقتها، بهجای اینکه بگوییم «برنامهریزی برای سفر»، میگوییم «سفرکردن». یعنی ممکن است عناوین «استراتژی محتوا» و «بازاریابی محتوا» را بهجای هم استفاده کنیم.
در انتها باید این سؤال را از خود بپرسید. آیا برای اجرای بازاریابی محتوایی که بر اساس استراتژی محتوایی تعیین کردهایم، به تقویم محتوایی نیاز داریم؟
بیشتر بخوانید: دهها ایده تولید محتوای اینستاگرام
تقویم محتوایی مانند نقشهای است که به شما کمک میکند تا تولید و انتشار محتوا را بهصورت منظم و هدفمند برنامهریزی و مدیریت کنید. با داشتن یک تقویم محتوایی، راحتتر به اهداف زیر خواهید رسید:
- سازماندهی بهتر: تمام ایدهها و موضوعات و همینطور زمانبندی انتشار محتوا را جمعآوری میکنید، به صورتی که از سردرگمی جلوگیری میشود.
- افزایش بهرهوری: با برنامهریزی دقیق، میتوانید از منابع خود به بهترین نحو استفاده کرده و از اتلاف وقت جلوگیری کنید.
- هماهنگی بهتر تیم: اعضای تیم محتوا میتوانند باتوجه به تقویم، وظایف خود را مشخص کرده و بر اساس آن عمل کنند.
- پایداری محتوا: با داشتن یک برنامه منظم، میتوانید به طور مداوم محتوا تولید کرده و مخاطبان خود را درگیر نگه دارید.
- اندازهگیری بهتر نتایج: با مقایسه نتایج، میتوانید عملکرد استراتژی محتوایی خود را ارزیابی کرده و بهبود دهید.
در ادامه باید با کلیت یک تقویم محتوایی آشنا شوید و بدانید چگونه آن را به شکل مؤثر ایجاد کنید؟
کلیت یک تقویم محتوایی به چه شکل است؟
یک تقویم محتوا فقط یک برنامه برای زمانبندی انتشار مطالب نیست. این تقویم باید یک برنامه کامل باشد تا به ما بگوید چطور میخواهیم از محتواهایمان برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.
بهعبارتدیگر، تقویم محتوا باید همه چیز را در نظر بگیرد؛ از نوع محتوایی که تولید میکنیم گرفته تا اینکه چطور میخواهیم آن را به مخاطبان نشان دهیم. یک تقویم محتوای کامل، باید موارد زیر را داشته باشد:
- موضوع: در مورد چه چیزی میخواهیم بنویسیم.
- مخاطب: برای چه کسانی مینویسیم.
- زمان انتشار: چه زمانی قرار است محتوا را منتشر کنیم.
- نوع محتوا: مقاله، عکس، ویدئو و...
- مسئول تولید: چه کسی محتوا را مینویسد.
- مهلتهای زمانی: چه زمانی باید نوشته، ویرایش و منتشر شود.
- کانالهای انتشار: در چه کانالی باید منتشر شود.
- هدف: میخواهیم به چه هدفی برسیم.
- شاخصهای موفقیت: چطور بفهمیم که موفق بودهایم.
- توضیحات اضافه: هر اطلاعات دیگری که لازم است در این مسیر بدانیم.
در کل، تقویم محتوایی یک ابزار ضروری برای اجرای موفق استراتژی محتوایی است. با استفاده از این ابزار، میتوانید از تولید و انتشار هدفمند محتواهایتان اطمینان حاصل کنید و به نتایج مطلوب دست یابید.
مقالات پیشنهادی: چطور یک محتوای تاثیرگذار و جذاب در وبلاگ سایت بنویسیم؟
همین الان استراتژی محتوایی خود را آماده کنید
در این مقاله با استراتژی محتوا و نحوه تدوین آن آشنا شدیم. اگر هنوز بدون هیچ استراتژی و برنامه خاصی تولید محتوا میکنید، همین الان باید استراتژی محتوایی خودتان را ایجاد کنید. با انجام این کار، خیلی سریع میتوانید بهبودهایی که در روند تولید محتوا بهوجود میآید را ببینید. با داشتن استراتژی محتوایی میتوانید بهترین محتواها را در زمان مناسب منتشر کنید و نتیجه مطلوب آن را ببینید.
اگر همچنان سوال یا ابهامی در مورد استراتژی محتوا دارید، آن را در بخش نظرات بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم. همچنین اگر تجربه یا نکتهای در این خصوص دارید، برای ما بنویسید تا بقیه هم از آن استفاده کنند.
سؤالات متداول
میخواهید در دنیای استراتژی محتوا راه خود را پیدا کنید، باید بدانید چه سؤالاتی در این زمینه برای شما بیپاسخ مانده است؟ سؤالات متداول شما درباره استراتژی محتوا، در ادامه پاسخ داده شده است.
1. چگونه میتوانیم استراتژی محتوای مؤثری طراحی و تدوین کنیم؟
برای تهیه استراتژی محتوایی هدفمند و مؤثر، باید موارد زیر را در نظر بگیریم:
- شناسایی اهداف محتوایی
- تحلیل مخاطبان و نیازهای آنها
- تعیین موضوعات و انواع محتوا
- ایجاد تقویم محتوایی
- انتخاب کانالهای مناسب برای انتشار محتوا
- تکرار و بهبود مداوم محتواهای مناسب و ارزشمند
2. چگونه میتوانیم مخاطبان هدف خود را شناسایی کنیم؟
برای شناسایی مخاطبان هدف، باید مراحل زیر را طی کنیم:
- تحقیقات درباره بازار و تحلیل دادهها
- بهرهمندی مفید از بازخورد مخاطبان
- پرورش مشتریان نمونه
- بررسی رقبا و مخاطبان آنها
3. چگونه میتوانیم محتوای جذاب و مفید برای مخاطبانمان تولید کنیم؟
برای تولید محتوای مفید و جذاب باید در مورد علایق مخاطبان و مشتریان کسبکارتان تحقیق کنید تا به موضوعات خوبی برای تولید محتوا برسید. همچنین باید به لحن محتوا و نحوه بیان موضوع هم توجه کنید که برای مخاطب مناسب باشد.
4. ویژگیهای یک استراتژی محتوایی خوب چیست؟
- جامع و کامل باشد.
- اهداف کسبوکار را پوشش دهد.
- خواستههای مخاطب را در نظر بگیرد.
- قابل اندازهگیری و بهینهسازی باشد.
5. چگونه میتوانیم استراتژی محتوایی را بررسی کنیم و بهبود بدهیم؟
قبل از هر چیز باید شاخصهای عملکرد کلیدی یا KPI برای استراتژی محتوایی خودتان تعیین کنید. یعنی اینکه مشخص کنید که میخواهید از این استراتژی به چه نتیجهای برسید. در ادامه بعد از آغاز اجرای استراتژی محتوایی، باید آن را بادقت بررسی کنید تا مشخص شود که چقدر موفق شدید به اهدافی که تعیین کردید برسید.