اگر نگاهی به تبهای صفحه SERP گوگل بیندازید، تب News به چشمتان میخورد. گوگل نیوز یکی دیگر از سرویسهای رایگان گوگل است که صاحبان سایتهای خبری میتوانند حسابی از آن استفاده کنند.
طبق آمار، گوگل نیوز مقالات بیش از 20 هزار ناشر از سراسر جهان را جمع آوری میکند. اگر از اهمیت حضور در Google News خبر داشتید، همین حالا سایتتان را به این سرویس متصل میکردید. البته ورود به گوگل نیوز به همین راحتی هم نیست. شما باید اصول و قواعد زیادی را در تولید محتوای سایت رعایت کنید.
در این مقاله میخواهیم صفر تا صد سرویس گوگل نیوز و نحوه ورود و ثبت نام در این سرویس را بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.
گوگل نیوز (Google News) چیست؟
گوگل نیوز یک موتور جستجوی خبر است که در سال 2002 شروع به کار کرد. البته معرفی رسمی این سرویس جمع آوری اخبار، در سال 2006 بود. این سرویس در دسته سرویسهای رایگان Google برای کسب و کارها محسوب میشود. نحوه نمایش گوگل نیوز در صفحه SERP به صورت یک کادر با عنوان Top stories یا تب News است.
برای اینکه وب سایت خبری شما در گوگل نیوز ثبت شود، باید معیارهای فنی و کیفی Google را رعایت کرده باشید. در گذشته اگر ساختار سایت خبری را تغییر نمیدادید، بسیاری از مطالب جدید شما در گوگل ایندکس نمیشد؛ بدون اینکه خودتان در سرچ کنسول متوجه این قضیه شوید.
اما گوگل با راه اندازی بخش News کار را برای ایندکس صفحات خبری و افزایش ترافیک سایت، راحتتر کرده است. گوگل نیوز از اکثر زبانهای دنیا به خصوص زبان فارسی پشتیبانی میکند. این سرویس در تلفن همراه و نسخه تحت وب هم در اختیار کاربران قرار میگیرد.
بخشهای مختلف گوگل نیوز
قبل از اینکه به سراغ آموزش نحوه ورود به گوگل نیوز و ثبت سایت برویم، ابتدا با بخشهای اصلی صفحه Google News آشنا شوید. گوگل نیوز شبیه به شبکههای اجتماعی دارای صفحه Home است. در این صفحه میتوانید آخرین و پربازدیدترین اخبار را مشاهده کنید. اگر هم دوست داشتید، اخبار را بر اساس علاقهمندیهای خودتان دسته بندی کنید.
- Home:
بخش Home یا خانه به صورت پیش فرض اخبار داغ، وضعیت آب و هوا، شرایط منطقه و خبرهای پربازدید را نمایش میدهد. زمانی که برای اولین بار وارد Google News شوید، اخبار به صورت پیش فرض روی کشور آمریکا تنظیم شده است. (با ورود به بخش Settings مرورگر کروم، کشور را تغییر دهید).
- For you:
در بخش For you، گوگل بر اساس رفتار و فعالیت کاربر در دیگر سرویسهای گوگل تعدادی خبر نمایش میدهد. گوگل حدس میزند که شما به این اخبار علاقهمند هستید.
- Following:
گوگل به کاربران اجازه میدهد تا موضوعات و خبرگزاریهای مورد علاقه خودشان را Follow کنند. در بخش Following امکان مطالعه اخبار دسته بندی موضوع خاص، منابع خبری مورد علاقه و منبع خبری خاص وجود دارد.
در گوگل نیوز اخبار حوزههای مختلف در ۸ بخش اخبار بینالملل، اخبار محلی، کسب و کار، فناوری، سرگرمی، ورزشی، اخبار حوزه علم و حوزه سلامت دستهبندی شده است.
- News Showcase:
ناشرانی که محتوای خبری در اینترنت دارند، میتوانند از این بخش بازدیدکننده جذب کنند. این بخش در اصل ویترین خبری وبسایتها است و فرصت دارند بهترین اخبار خودشان را به ترتیب لیست کنند. جالب است بدانید گوگل به ناشران پول میدهد تا بهترین محتوا را برای این بخش تولید کنند.
- Your topics:
در صفحه Home به پایین صفحه اسکرول کنید تا “Your topics” برای شما نمایش داده شود. سپس با انتخاب گزینه Customize میتوانید اخبار حوزههای مختلف را بر اساس علاقهمندی خودتان sort کنید.
حداکثر 12 موضوع خبری را میتوانید برای بخش topics انتخاب کنید.
- Facts check:
در این بخش صحت اخبار در حوزههای مختلف بررسی میشود. در کنار نتایج اخبار، میتوانید برچسب تایید یا رد خبر هم مشاهده کنید. افرادی که صحت اخبار را تأیید میکنند، شرکت هایی هستند که به عنوان منبع موثق اطلاعات شناخته میشوند.
دلایل اهمیت ورود وب سایت به گوگل نیوز
اگر بخواهیم نگاهی به آمار و سرمایه گذاریهای شرکت Google در بخش گوگل نیوز نگاهی بیندازیم، به این موارد برمیخوریم:
- وب سایتهایی که در گوگل نیوز ثبت میشوند، ترافیک بیشتری دریافت میکنند.
- با قرار گرفتن در گوگل نیوز کاربران ایرانی و سایر کشورها خبرهای روز شما را مشاهده میکنند.
- گوگل در 2020 بیش از 1 میلیارد دلار روی سرویس خود سرمایه گذاری کرد.
- طبق آمار Search Engine Journal بیشتر از 60 درصد کاربران به گوگل نیوز اعتماد بیشتری از سایر رسانهها دارند.
- ورود به بخش گوگل نیوز باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش اعتماد به مطالب سایت خبری میشود.
- معمولاً مقالات منابع خبری معتبر مثل روزنامه آنلاین، آژانس خبری و شبکههای پخش در بخش نیوز قرار میگیرند.
- با ایجاد محتوای روز و خبری، هزینه و زمان صرف شده برای راه اندازی کسب و کار، قابل بازگشت است.
- سرویس Google News به 30 زبان دنیا (از جمله زبان فارسی) در دسترس کاربران قرار دارد.
چطور وارد گوگل نیوز شویم؟
ورود به بخش اخبار سرویس گوگل چندان کار سخت و پیچیدهای نیست. فقط باید از دستورالعملهای گوگل در مورد تولید و انتشار اخبار آگاه باشید. مثلاً مهمترین خط قرمز گوگل برای تمام وب سایتهای سطح اینترنت بهینه سازی سایت (SEO) از نظر موتورهای جستجو است. بخش گوگل نیوز هم نسبت به این موضوع حساسیت زیادی دارد.
در ادامه مهمترین عوامل رتبه بندی محتوای خبری برای قرارگیری در بخش اخبار گوگل را بررسی میکنیم:
1- تولید محتوای مرتبط
اگر صاحب یک وبلاگ آموزشی هستید و هر کاری برای ورود به بخش news انجام دادهاید، اما نتیجهای حاصل نشده است؛ باید بدانید که هیچ شانسی برای ورود به این بخش ندارید. بخش Google News فقط مربوط به وبسایتهای خبری و موضوعات مرتبط با خبر هستند.
وب سایتهای دیگر میتوانند برای ورود به بخش discover گوگل یا نتایج اولیه صفحه SERP تلاش کنند. گوگل تقریبا برای انواع وب سایتها سرویس رایگان دارد. مثلاً فروشگاهها میتوانند در بخش Shopping فعالیت کنند (بخش shopping گوگل برای وب سایت های ایرانی در دسترس نیست).
حالا فرض را بر این میگیریم که یک وب سایت خبری دارید؛ اما هنوز نتوانستهاید مطالب سایت را در بخش Google News ایندکس کنید. در این شرایط باید نسبت به سئو محتواهای سایتتان شک کنید. به عنوان مثال برای تولید یک محتوای ارزشمند و مفید این موارد را بررسی کنید:
- تحقیق کلمات کلیدی
قبل از اینکه دست به قلم شوید ابتدا در مورد موضوع انتخابی تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) انجام دهید. ببینید کدام کلمه کلیدی صدر اخبار داغ جستجوهای کاربران است. البته برخی از خبرهای جدید و پربازدید در زمان تحقیق کلمات کلیدی مشخص نمیشوند.
با استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی مثل Google Trends میتوانید جدیدترین اخبار جستجوهای اینترنتی را پیدا کنید.
- فعالیت در یک حوزه خاص
سایتهایی که در یک حوزه خاص محتوا تولید میکنند به نسبت سایتهایی با طیف موضوعی مختلف، شانس بیشتری برای ورود به گوگل نیوز دارند. سعی کنید در زمان تولید محتوا از آمار و ارقام دقیق و به روز استفاده کنید. نظر کارشناسان حوزه کاری خودتان هم در محتوا بنویسید؛ اما از منابع خبری دیگر کپی برداری نکنید.
به یاد داشته باشید که اطلاعات دقیق نشریه، شرکت یا نقل قولی که در متن انجام دادهاید، مشخص شده باشد. همچنین، نام نویسنده خبر و اطلاعات سردبیر در پایان هر نوشته قرار بگیرد. اگر هم بخشی از اطلاعات محتوا را از سایت معتبری دریافت کردهاید، حتماً به منبع خبر در داخل متن لینک بدهید.
- انتخاب عنوانهای درست
گوگل نیوز روی عنوان صفحات خبری بسیار حساس است. به همین خاطر سعی کنید عنوان مناسب با محتوای صفحه خبر خودتان بنویسید. عنوان محتوای خبری شما باید این ویژگیها را داشته باشد:
- Title صفحه با عنوان مقاله مطابقت داشته باشد.
- عنوان مقاله بین 10 تا 110 کاراکتر باشد.
- تاریخ یا زمان خاص را در عنوان ننویسید.
البته رباتهای گوگل بعد از بررسی مقاله شما یک عنوان مناسب برای محتوا در نظر میگیرند.
- انتخاب URL مناسب
URL مطالب خبری باید به صورت دائمی و منحصر به فرد باشد؛ یعنی معنادار بوده و از کلمات کلیدی در آن استفاده شده باشد. سعی کنید مطالب خبری را با ساب دامین متفاوت منتشر کنید. به عنوان مثال اخبار سایت در ساب دامین /example.com/news قرار بگیرد. با این کار رباتهای گوگل راحتتر مطالب خبری سایت شما را ایندکس میکنند.
حواستان هم باشد که دامنه سایت شما باید برای رباتهای موتور جستجو در دسترس باشد.
- اسنیپتهای باکیفیت
زمانی که از آمار و ارقام دقیق و اطلاعات معتبر در مقاله خبری خود استفاده میکنید؛ گوگل در صفحه اصلی نتایج جستجو بخشی از متن خبر شما را نمایش میدهد. در بخش featured snippet مقاله سرپ گوگل به صورت کامل در این مورد صحبت کردهایم.
- فرمت محتوای سایت
فرمت محتواهای گوگل نیوز هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. فرمتهایی مثل PDF، جاوا اسکریپت یا محتوای چندرسانهای در اخبار گوگل نمایش داده نمیشود. به همین خاطر باید فرمت محتوا را در قالب HTML ارائه دهید.
همچنین، استراکچر دیتای مرتبط با مقاله خبری را مشخص کنید.
- رعایت اصول محتوا نویسی
محتوای شما باید کامل و جامع باشد تا بتواند نیازها و سؤالات کاربران را پوشش دهد. با این حال هر چقدر محتوای خبری شما کوتاهتر باشد، خوانایی آن بهتر و شانس ورود شما به نتایج گوگل نیوز بیشتر میشود.
عموماً خبرها با هدف خاصی برای مخاطبان نوشته میشوند و شامل یک خبر کوتاه و مختصر هستند. به همین خاطر سعی کنید موضوعات مهم و توضیحات کاملی درمورد خبر ارائه دهید؛ اما تعداد کلمات صفحات خبر شما کوتاهتر باشد. تعداد کلمات محتوای خبری به صورت میانگین باید بیشتر از 350 کلمه باشد.
سعی کنید از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت و مناسب در خبر استفاده کنید. وجود محتوای تصویری در متن باعث خوانایی بهتر آن میشود. البته برای درک بهتر موضوع ویدئو و تصاویر، میتوانید از توضیحات متنی کوتاه زیر محتوای تصویری استفاده کنید.
2- اصالت خبر و اعتبار محتوا
خود شما به عنوان کاربر برای خواندن اخبار به سراغ سایتهای شناخته شده میروید. کاربران این انتظار را دارند که گوگل در برنامه Google News معتبرترین اخبار را قرار دهد. گوگل هم به خوبی از پس این ماجرا برآمده و سخت گیریهای زیادی برای صحت و سقم اخبار در نظر گرفته است.
اگر یک وب سایت اسپم با محتوای بی ارزش دارید، اصلاً تلاشی برای ورود به بخش اخبار گوگل نکنید. تا زمانی که اخبار معتبر و ارزشمند تولید نکنید، شانسی برای جذب ترافیک از News نخواهید داشت. حواستان باشد که محتوای تبلیغاتی جایی در گوگل نیوز ندارد.
زمانی که نویسنده خبر آمار، نظرات فنی و تحلیلهای درستی از اخبار داشته باشد، یک سیگنال مثبت به Google ارسال میکند. در نتیجه محتواهای تولید شده توسط این نویسنده اعتبار بالایی دارد و شانس ورود به گوگل نیوز بیشتر میشود.
3- به روز بودن اخبار سایت
ارزش خبری محتوا یکی از خط قرمزهای گوگل برای ورود به بخش News است. تا زمانی که نتوانید یک خبر مفید، ارزشمند و به روز بر اساس نیاز کاربران تولید کنید، جایی در بخش اخبار گوگل ندارید. به همین خاطر مقالاتی مثل آگهی استخدام، مقالات آموزشی و... در این بخش نمایش داده نمیشود.
وب سایت شما باید اخبار روز را به طور تخصصی پوشش دهد. شما میتوانید یک وب سایت خبری در زمینه ورزش باشید؛ اما باید اخبار شما موثق و به روز باشد. همچنین، همیشه در آرشیو اخبار سایت مهمترین تحولات روزانه و هفتگی را قرار دهید.
4- منطقه جغرافیایی و زبان مورد استفاده کاربر
منطقه جغرافیایی و زبان مورد استفاده کاربران تأثیر زیادی در نحوه نمایش سایتها دارد. به عنوان مثال کاربری که از کشور ایران در مورد “آخرین تحولات خاورمیانه” جستجو میکند، اخبار فارسی تحولات خاورمیانه را مشاهده میکند.
اگر یک وب سایت دو زبانه برای پوشش اخبار جهانی داشته باشید، شانس شما برای جذب بازدیدکننده خارجی افزایش پیدا میکند.
این موضوع را فراموش نکنید!
Google News برای نمایش اخبار از سیستم Machine Learning استفاده میکند. به همین خاطر برخی از نتایج رتبه بندی شده بر اساس موضوعات مورد علاقه کاربر و تنظیمات دستی کاربر لیست میشود.
نحوه ثبت سایت در گوگل نیوز
توجه داشته باشید که ثبت سایت در Google به منزله ایندکس شدن و نمایش در بخش اخبار نیست. خزندههای گوگل به صورت خودکار سایتهای سطح وب را برای نمایش در بخش اخبار شناسایی میکنند. با این حال بهتر است در بخش Publisher Center گوگل نیز سایت خودتان را ثبت کنید.
قبل از ثبت سایت بررسی کنید که وب سایت به سرچ کنسول متصل شده باشد. اگر هنوز این کار را انجام ندادهاید، نگران نباشد؛ اتصال سایت به سرچ کنسول را طبق آموزشهای مرحله به مرحله این مقاله انجام دهید.
نکته: آدرس ایمیلی که در سرچ کنسول وارد میکنید باید با آدرس ایمیل Google Publisher Center یکسان باشد.
برای ثبت سایت در Google News طبق این راهنما عمل کنید:
- روی لینک کلیک کرده و وارد سایت Publisher Center شوید.
- URL وب سایتی که قصد دارید در گوگل نیوز ثبت شود را وارد کنید. نام وب سایت، موقعیت مکانی و زبان سایت را وارد کنید. (کشور ایران را انتخاب کنید)
- گزینه Add Publication را بزنید.
- در بخش Reader Revenue Manager گزینه “Open” را بزنید.
- گزینه publication setting را انتخاب کنید.
- در زبانه “Publication settings” به بخش Visual styles بروید.
- لوگو وب سایت و فونت دلخواه خودتان را آپلود کنید.
طی دو تا چهار هفته دیگر وضعیت سایت شما مشخص خواهد شد.
برای بررسی وضعیت درخواست خود، وارد حساب Google نیوز شوید. در پنل مدیریت روی تب “سایتهای من” کلیک کنید. وضعیت درخواست شما در این بخش قرار میگیرد. اگر گوگل ایمیلی مبنی بر عدم تأیید سایت ارسال کرد، مشکلات گفته شده را رفع کنید تا سایتتان بعد از آن در گوگل نیوز ثبت شود.
دانلود برنامه گوگل نیوز
اگر میخواهید به راحتی و در سریعترین زمان ممکن به اخبار گوگل دسترسی داشته باشید، میتوانید اپلیکیشن آن را در تلفن همراه نصب کنید. بر اساس سیستم عامل تلفن همراه روی یکی از لینکهای زیر کلیک کرده و برنامه را نصب کنید.
گوگل نیوز دروازه افزایش ترافیک سایت
همانطور که مشاهده کردید، گوگل نیوز یک فرصت استثنایی برای صاحبان وب سایتهای خبری است. این وب سایتها علاوه بر جذب ورودی از نتایج طبیعی موتورهای جستجو، از بخش Top stories و news صفحات جستجو نیز بازدیدکننده جذب میکنند.
راه رسیدن به نتایج برتر اخبار گوگل هم بسیار ساده است. کافی است طبق دستورالعملها و قوانین گوگل عمل کنید و بهترین، قابلاعتمادترین و جدیدترین اخبار را به گوش مخاطبان برسانید. کرالرهای گوگل به خوبی سایت شما را شناسایی کرده و در نتایج google news قرار میگیرید.
اگر سؤال یا نظری در خصوص نحوه ثبت سایت در گوگل نیوز و نحوه فعال سازی آن دارید، در بخش دیدگاهها برای ما بنویسید.
سؤالات متداول
- گوگل نیوز چیست؟
گوگل نیوز یک موتور جستجوی خبری است که مقالات و مطالب خبری 30 روز گذشته را مدیریت میکند. کاربران در بخش "Top stories" و "News" موتور جستجو گوگل این اخبار را مشاهده کرده و روی لینک سایت کلیک میکنند.
- اهمیت ایندکس شدن در گوگل نیوز چیست؟
زمانی که وب سایت شما در گوگل نیوز ایندکس شود، ورودی وب سایت بیشتر میشود. هر چقدر مطالب شما معتبرتر باشد، شانس شما برای جذب ترافیک از بخش news افزایش پیدا میکند. اگر به دنبال کسب درآمد از طریق بازدیدکنندههای سایت هستید، حتماً دستورالعملهای گوگل در مورد بخش اخبار را رعایت کنید.
- چه سایتهایی شانس ورود به اخبار گوگل را دارند؟
هر چقدر سئو سایت شما قویتر باشد و برنامه زمانی دقیقی برای انتشار اخبار داشته باشید، شانس خودتان را برای ورود به بخش Google News افزایش میدهید. البته باید از دستورالعملهای مربوط به اخبار گوگل پیروی کنید.
- آیا برای ورود به گوگل نیوز نیاز به سایت مپ داریم؟
برای ورود به گوگل نیوز نیازی به Sitemap منحصر به فرد ندارید؛ با این حال بهتر است یک سایت مپ جداگانه برای محتوای خبری خودتان ایجاد کنید. زمانی که سایت مپ بخش اخبار تفکیک شده باشد، رباتهای گوگل به راحتی آخرین اخبار سایت را شناسایی و با سرعت بیشتری ایندکس میکنند.
- گوگل نیوز تأثیری در ترافیک سایت دارد؟
هر بار که محتوایی در گوگل نیوز نمایش داده میشود، بار ترافیکی زیادی به سمت سایت روانه میشود. اگر هر روز محتوای شما در گوگل نیوز نمایش داده شود آمار بازدیدکنندگان طبیعی شما روزبهروز بیشتر میشود.
- چگونه زبان گوگل نیوز را فارسی کنیم؟
وارد سایت گوگل نیوز شوید. سپس تنظیمات را انتخاب کنید. برای مشاهده اخبار گوگل به زبان فارسی در منوی Language & region زبان را روی فارسی تنظیم کنید.
- فعال سازی اخبار گوگل چقدر زمان میبرد؟
فرایند تأیید درخواست فعال سازی گوگل نیوز زمان مشخصی ندارد. بین چند روز تا چند هفته زمان برای فعال سازی آن نیاز دارید.