بخش اعظمی از مشتریان خدمات طراحی سایت، برای خرید این خدمات در گوگل عباراتی مثل طراحی سایت، ساخت سایت و... را جستجو میکنند. حالا تصور کنید یک کسب و کار پرقدرت در تهران که بودجههای کلان و عظیمی دارد، روی این کلمات به لینک اول گوگل برسد. در این حالت احتمالا تمامی کسب و کارهای کوچک و محلی در شیراز، ارومیه، اصفهان و... توانایی رقابت با این غول پرقدرت را از دست داده و عملا شکست میخورند!
احتمالا چنین افکاری در سر مهندسان گوگل میگذشته که تصمیم گرفتند چیزی به اسم سئوی محلی یا Local Seo سئو را به وجود بیاورند! اما سئو محلی چیست و چطور به کمکش حتی در مقابل بزرگان حوزه کاری خودمان قد علم کنیم؟
سئو محلی چیست؟
وقتی بپرسید «سئو چیست»، میگویم هر اقدامی که برای بهینه کردن سایتتان و بیشتر دیده شدنش در نتایج جستجو انجام بدهید، سئو است. حالا وقتی صحبت از سئوی محلی باشد، باید بگویم: هر اقدامی که برای بیشتر دیده شدن سایتتان در نتایجِ جستجوهای محلی انجام بدهید، سئو محلی محسوب میشود. منظور از جستجوی محلی، جستجوهایی است که در شهر و استان شما انجام میشود و هدفش هم رسیدن به یک کسب و کار در همان محل است. مثلا وقتی منِ کاربر از اصفهان برای پیدا کردن یک رستوران ایتالیایی در گوگل عبارت "رستوران ایتالیایی" را جستجو میکنم، این یک جستجوی محلی است.
مگر نتایج جستجوی محلی و غیر محلی متفاوت است؟!
بله، دقیقا این لطفی بود که گوگل در حق کسب و کارهای محلی کرد. در واقع سالهاست که گوگل در نتیجه جستجوی بعضی کلمات، بر اساس مکان جغرافیایی فرد جستجوگر، نتایج متفاوتی را نمایش میدهد. اجازه بدهید مثال بزنم:
- تصور کنید شما در شیراز، عبارت لوله کشی فاضلاب را جستجو میکنید،
- من هم در رشت این کلمه را جستجو میکنم،
- یک نفر دیگر هم در تهران
به لطف سئوی محلی، حداقل چند سایت از 10 سایت صفحه اول که ما 3 نفر مشاهده میکنیم، با هم متفاوت است! چون گوگل متوجه شده ما 3 نفر هدفمان از جستجو در مورد این موضوع، این است که به یک کسب و کار در شهر خودمان رسیده و به او سفارش خدمات بدهیم. پس در نتایج جستجوی شما، چند سایت که در شیراز فعالند را نمایش میدهد، در نتایج جستجوی من آن سایتها وجود ندارد و به جایشان سایتهایی که کسب و کارشان در رشت فعال هستند قرار میگیرد. در مورد تهران هم به همین شکل. پس عملا هدف ما از سئوی محلی، این است که بتوانیم کسب و کارمان را در نتایج جستجوی محلی همشهریهایمان بهینه کنیم.
آیا سئوی محلی روی همه جستجوها تاثیر دارد؟
نه، مهمترین هدفی که گوگل از راهاندازی این سیستم داشت، رشد کسب و کارهای محلی بود. به همین دلیل سئوی محلی روی آندسته از جستجوهایی تاثیر دارد که در مورد یک کسب و کارِ اغلب خدماتی (و شاید گاها فروشگاهی) است. این یعنی:
- احتمالا نتایج جستجوی من و شما از دو شهر متفاوت در مورد نحوه پخت قورمه سبزی، یکسان است.
- احتمالا نتایج جستجوی من و شما از دو شهر متفاوت در مورد خرید موبایل، یکسان است.
- احتمالا نتایج جستجوی من و شما از دو شهر متفاوت در مورد خدمات طراحی سایت، نصب کاغذ دیواری، لوله کشی، پیدا کردن آدرس یک رستوران، پیدا کردن بهترین پزشکان و... متفاوت خواهد بود.
گوگل از کجا میفهمد که باید در نتایج، سایتهای محلی را نمایش دهد؟
3 تا از مهم ترین سیگنالهایی که به گوگل میفهماند این کاربر باید در نتایج جستجو یک یا چند سایت یا نتیجه محلی ببیند، اینها هستند:
- مکان جغرافیایی کاربر که گوگل از طریق مرورگر به آن دسترسی دارد.
- وجود کلمات محلی در جستجو. (مثلا پزشک چشم در اصفهان)
- وجود کلمات خاص در جستجو (مثلا طراحی سایت، نجاری و... حتی وقتی در کنارِ اسم یک شهر نباشد!)
البته احتمالا به جز اینها، گوگل برای رسیدن به جواب درستتر، از رفتار خود کاربر هم کمک میگیرد. این یعنی در نتیجه بعضی جستجوها به کاربران سایتهای محلی را نمایش میدهد، اما اگر کاربران به آنها بیاعتنایی کردند، متوجه میشود اینجا نیازی به نمایش کسب و کارهای محلی نیست.
مهم: بعد از سئوی محلی چه اتفاقی رخ میدهد؟
بیایید تصور کنیم تمامی تکنیکهایی که در ادامه قرار است به شما توضیح بدهم را انجام دادهاید. در این حالت؛ چه اتفاقی افتاده؟ در این زمان در 2 شرایط است که کاربران محلی، کسب و کار شما را در نتایج جستجو مشاهده میکنند.
اول، زمانی است که بعد از جستجو در گوگل، نقشه گوگل شما در Local Pack یا همان Map Pack به آنها نشان داده میشود! بگذارید باز مثال بزنم. الان من در اصفهان هستم و عبارت آموزشگاه آشپزی را جستجو میکنم:
حتی وقتی در انتهای عبارت مورد نظرم، اسم شهرم را هم نیاورم، گوگل متوجه میشود که نیاز دارم کسب و کارهای شهرِ خودم را ببینم و نتایج محلی را نشان میدهد.
همانطور که مشخص است، اینجا 3 کسب و کار به من در بخش Local Pack نمایش داده شده. باز همانطور که در حال مشاهده هستید، حتی کسب و کارهایی که وب سایت ندارند هم ممکن است در این بخش نمایش داده شوند. (سومین کسب و کار در این لیست، سایت ندارد.) حالا به سراغ کلمه بعدی برویم.
در گوگل، عبارت دوره آموزش کافی شاپ را جستجو میکنم:
اینجا همانطور که مشخص است، سایت دوم سایت یک آموزشگاه آشپزی در اصفهان است که به خوبی سئوی محلی شده. در حالی که اگر شما در تهران همین کلمه را جستجو کنید، این سایت را مشاهده نمیکنید. پس بعد از سئوی محلی، هم نقشه گوگل کسب و کار ما و هم سایتمان در نتایج محلی بیشتر دیده میشود. حالا اگر سایت نداشته باشید، خب نتایج جستجوی عادی را از دست میدهید و اگر نقشه گوگل نداشته باشید، Local Pack را از دست خواهید داد.
آیا واقعا سئوی محلی اهمیت دارد؟
وب سایت backlinko در مقالهای که در مورد Local Seo نوشته، چند آمار جالب میدهد:
●46 درصد از کل جستجوهایی که در گوگل انجام میشود، یک هدف محلی دارند،
●29 درصد از نتایج جستجوی گوگل، حاوی یک Local Pack است. (لوکال پک، کادری است که آدرس یک کسب و کار در آن قرار گرفته.)
●76 درصد از مصرفکنندگانی که در مورد یک موضوع محلی در تلفن همراهشان جستجو میکنند، در همان روز از محل یا فروشگاهی که پیدا کردهاند، بازدید میکنند.
البته که آمار دقیقی در مورد رفتار کاربران ایرانی نداریم، اما خب همین آمار حتی اگر غیر دقیق هم باشد، به ما میفهماند که واقعا به عنوان یک کسب و کار به سئوی محلی نیاز داریم.
آموزش سئوی محلی و تکنیکهای آن
خب، در ادامه یکییکی مراحلی که باید برای سئو کردن سایتتان در نتایج جستجوی محلی طی کنید را به شما آموزش میدهم. صرفا قبل از شروع یادتان باشد که برای دیده شدن در نتایج محلی باید یک کسب و کار باشید و در اغلب مواقع، کسب و کاری که واقعا کاربران نیاز به حضور در آن داشته باشند. مثلا الان کاربرانی که کلمه خرید موبایل را جستجو میکنند، خیلی نیازمند پیدا کردن یک کسب و کار محلی نیستند و نیاز همهشان با ورود به دیجی کالا هم برطرف میشود. پس به عنوان یک سایت فروش موبایل شانس خیلی زیادی در این زمینه ندارید. (مگر اینکه بخواهید روی کلماتی مثل خرید موبایل در اصفهان یا نام شهرتان سایت را سئو کنید.)
1_ تحقیق کلمات کلیدی
«تحقیق کلمات کلیدی» یکی از مهمترین و پایهایترین اقدامات برای سئو است که توضیح دادنش واقعا بیشتر از چندین مقاله نیاز دارد. به طور خلاصه:
- در این فرآیند به کمک ابزارهایی مثل Keywordtool یا حتی خود پیشنهادات گوگل، عباراتی که به کسب و کار شما مرتبط است را پیدا میکنید،
- از میان لیست چند صد تایی کلمات، کلماتی که واقعا به دردتان میخورد را جدا میکنید،
- تصمیم میگیرید روی هر کلمه یا روی یک دسته کلمه، چه صفحهای در سایت بسازید؟ (مقاله؟ صفحه محصول؟ دسته بندی یا...)
حالا در تحقیق کلمات کلیدی برای سئو محلی، باید حسابی حواستان را به کلمات محلی بدهید. چطور؟ با مثال پیش میرویم:
- در ابزار Keywordtool من عبارت طراحی سایت را جستجو میکنم. چون این یکی از مهمترین کلمات مرتبط به یک کسب و کار طراحی سایت است.
- در میان نتایج جستجو، آنهایی که با اسم شهر مورد نظر من است را پیدا میکنم. مثلا طراحی سایت غرب تهران، ساخت سایت در تهران و... .
- این کلمات را جداگانه ذخیره میکنم.
2_ تولید محتوا
اینکه دقیقا روی هر کلمه چه نوع صفحهای بسازیم، به حوزه کاری شما برمیگردد. مثلا اگر هدف همان طراحی سایت در تهران است، با جستجوی این کلمه و بررسی رقبا، متوجه میشوم که همهشان یکسری «لندینگ پیج» یا حتی مقاله متنی ساخته و در آن خدماتشان را تبلیغ کردهاند. پس من هم میتوانم همین کار را انجام بدهم. اما چند نکته در مورد تولید محتوای این صفحه:
حتما در عنوان صفحه، از کلمه کلیدی همراه با نام شهر استفاده کنید:
حتما در توضیحات متای صفحه هم از کلمه کلیدی همراه با نام شهر، کلمه کلیدی به شکل جداگانه و نام شهر به صورت جداگانه استفاده کنید:
در متن صفحه چندین بار به شکل عادی و نه افراطی، کلمه کلیدی همراه با نام شهر، نام شهر و همینطور کلمه کلیدی بدون نام شهر را تکرار کنید.
به محتوای صفحه و کاربردی بودن آن برای مخاطب توجه کنید.
هر چیزی که رقبا در صفحاتشان کم دارند، شما داشته باشید. مثلا لیست قیمت، شماره تماس، چت آنلاین و... .
تمامی فاکتورهای سئو محتوا مثل لینک داخلی و... را استفاده کنید. در ضمن یادتان باشد با خود کلمه کلیدی صفحه، مثلا لوله کشی در تهران به صفحه لینک داخلی بدهید.
3_ نقشه گوگل
یکی از مهمترین چیزهایی که روی سئوی محلی سایت شما تاثیر دارد، نقشه گوگل کسب و کارتان است. با توجه به این موضوع، به این نکات توجه کنید:
- اول از همه کسب و کارتان را در نقشه گوگل و شهر خودتان ثبت کنید،
- در درجه دوم تا جای ممکن اطلاعات آن را تکمیل کنید. از نام کسب و کار و توضیحاتش گرفته، تا تصاویر آن و حتی ساعت فعالیتش.
- در درجه سوم به هر تکنیکی که میتوانید، نظرات مثبت آن را افزایش بدهید. مثلا درخواست از آشنایان، درخواست از کاربران، تخفیف دادن به آنها، ایجاد مسابقه با هدف بالا بردن نظرات مثبت و... .
- به تمامی نظرات مثبت و منفی و همینطور سوالاتی که در نقشه گوگل منتشر میشود، پاسخ بدهید.
- همیشه اطلاعات مهم نقشه مثل زمان کار و آدرس دقیق را به روز نگاه دارید. چراکه در صورت وجود اشتباه در آن ممکن است کاربران از شما ناراضی شده و نظر منفی منتشر کنند.
4_ NAP
یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار را با عبارت NAP میشناسند! در واقع این کلمه به نام، آدرس و شماره تماس شما اشاره میکند. به زبان دیگر، گوگل به کمک اینها، مطمئن میشود واقعا شما یک کسب و کار محلی هستید. اما چطور؟ با این چند تکنیک:
- اول از همه مطمئن شوید آدرس کسب و کارتان و شماره تماس ثابتتان همراه با پیششماره شهر، در سایتتان قرار گرفته. ترجیحا اینها را هم در صفحه درباره ما و تماس با ما و هم در فوتر سایت بگذارید.
- ممکن است قرار دادن نقشه گوگل کسب و کارتان در صفحه درباره ما سایت هم انتخاب خوبی باشد.
- در درجه دوم، به سراغ سایتهای معرفی کسب و کارهای محلی و انتشار آگهی بروید که به شما اجازه میدهند در کنار نام برندتان و حتی لینک سایتتان، شماره تماس و آدرستان را ذکر کنید.
5_ اسکیما
توضیح تصویر: بسیاری از چیزهایی که در نتایج جستجو مشاهده میکنید، مثل کادر سوالات متداول یا امتیازها، قیمتها و... نتیجه اضافه شدن کدهای اسکیما به سایتها هستند.
در مقاله "اسکیما چیست" گفتم، اسکیماها یکسری کد هستند که اگر به صفحات سایت شما اضافه شوند، باعث میشود گوگل راحتتر صفحاتتان را بفهمد و محتوایشان را درک کند. برای اضافه کردن این کدها به سایت 2 راه دارید:
- در سیستمهای مدیریت محتوای اختصاصی، از یک سئوکار که به کدنویسی مسلط است کمک بگیرید تا ساختاری چیده و این کدها به تمام سایتتان اضافه شود.
- در «وردپرس» یا سیستمهایی مثل جوملا از افزونههای اسکیما استفاده کنید.
علاوه بر این، در میان کدهای اسکیما یکسری کد مربوط به سئوی محلی هم وجود دارد که اگر از آنها استفاده کنید، قدرتتان در نتایج جستجوی محلی را افزایش دادهاید. کدهایی که به گوگل آدرس کسب و کار شما، شماره تماس، نام آن و... را معرفی میکند.
6_ سئوی خارجی
خب "سئوی خارجی" که مثل همیشه پای ثابت سئو است. این یعنی اینجا هم نیاز به ساخت یا خرید بک لینک، سوشیال سیگنال و... دارید. اما در مورد سئوی محلی، 2 نکته مهم وجود دارد که باید بدانید:
اول از همه اینکه اغلب منابع معتبر در سطح وب میگویند برای بهبود رتبه سئویتان در نتایج جستجوی محلی، باید از سایتهای محلی بک لینک بگیرید! مثلا سایت شهرداری شهرتان، سایت یک کسب و کار فعال در شهر خودتان و... . اما خب با توجه به اینکه در ایران ساخت چنین بک لینکهایی کار سختی خواهد بود، اگر نتوانستید از این نوع لینکها گیر بیاورید هم اشکالی ندارد و همان فرآیند عادی را پیش ببرید. دوم اینکه در فرآیند ساخت و خرید بک لینک، هر از گاهی با کلمات محلی به صفحات مورد نظر لینک بدهید. مثلا همان کلمات طراحی سایت در تهران و... .
_ منشن بدون لینک!
منظور از منشن بدون لینک، این است که در سطح وب نام برند شما بدون وجود لینک به سایتتان آورده شود. بعضی منابع از منشن بدون لینک به عنوان یکی از فاکتورهای جدید سئوی خارجی اسم میبرند و تجربه من هم تا حدودی این موضوع را تایید میکند. با توجه به این، به احتمال زیاد اینکه نام برندتان همراه با اسم شهر در سطح وب، سایتها، شبکههای اجتماعی و... بیاید، به گوگل این سیگنال را میدهد که رتبههای شما را در نتایج جستجوی محلی بهبود بدهد.
7_ محتوای محلی!
عبارت محتوای محلی، اسمی است که خودم روی این دسته از محتواها گذاشتهام! کدام دسته؟ خب راستش را بخواهید مدتی پیش در یکی از منابع معتبر سئو خواندم (تجربه نکردم) اینکه در سایتتان یکسری محتوا مربوط به شهرتان وجود داشته باشد، به سئوی محلیتان کمک میکند. مثلا یک خبر مهم، مثل برگزاری یک جشنواره در شهرتان را در سایت پوشش داده و یک مقاله در موردش بنویسید. علاوه بر این، وقتی در سایتتان صفحات محلی زیادی داشته باشید، مثلا صفحه طراحی سایت در تهران، صفحه سئوی سایت در تهران و... احتمالا بیشتر مورد توجه گوگل قرار میگیرید.
GMB و سئوی محلی
اگر اهل مطالعه مقالات خارجی باشید و کمی در این منابع در مورد سئوی محلی بخوانید، بارها با اسم GMB یا همان Google My Business روبرو میشوید. اما معنی این کلمه چیست؟ در واقع این یک سرویس گوگل است که در اختیار کسب و کارها قرار گرفته و به آنها برای دیده شدن در گوگل و نقشه گوگل کمک میکند. اما خب متاسفانه این ابزار ایرانیان را تحریم کرده و در حال حاضر استفاده خاصی برای ما ندارد. پس فعلا روی آن حسابی باز نکنید و از تکنیکهای بالا کمک بگیرید.
جستجوی صوتی
بعضی آمار از این میگویند که طی یکیدو سال گذشته، کاربران بیشتر از قبل از قابلیت جستجوی صوتی به جای تایپ کردن جملات کمک میگیرند. علاوه بر این، گفته شده آمار جستجوی صوتی در میان جستجوهای محلی هم در حال رشد است. پس بد نیست کمی از فعالیتتان را برای سئو کردن سایت روی این جستجوها صرف کنید. اما چطور؟
- خب یک راه این است که عنوان صفحاتتان را به زبان عامیانه بنویسید! مثلا "بهترین آموزشگاه آشپزی اصفهان کدومه؟"
- یک راه بهتر این است که به جای تغییر عنوانها، این عبارتهای عامیانه را هر از گاهی در میان متن صفحه قرار بدهید،
- راه بهترین از این دو این است که در سایتتان یک بخش پرسش و پاسخ راه بیندازید! با توجه به اینکه کاربران در این قسمتها سوالشان را به زبان عامیانه میپرسند و هر سوال آنها به یک صفحه تبدیل میشود، صفحات پرسش و پاسخشان در نتایج جستجویِ صوتی، دیده میشود.
البته باید مطمئن شوید آنقدری کاربر دارید که به سایت آمده و سوالاتشان را مطرح کنند.
چند صفحه را برای سئوی محلی هدف گذاری کنیم؟
قبل از تمام شدن مقاله یک سوال مهم را هم جواب بدهم. نه که صرفا صحبت از سئوی محلی باشد، به طور کلی همیشه در سئو این سوال وجود دارد که مثلا:
- روی این 2 کلمه که شباهت زیادی دارند، یک صفحه بسازیم یا برای هر کدام صفحات جداگانه؟
پس عادی است که الان بپرسید نیاز است که روی اسم مناطق مختلف شهر، صفحات جداگانه بسازم؟ مثلا طراحی سایت در قلهک تهران، طراحی سایت در جردن تهران و... . خب راستش را بخواهید من نمیتوانم اینجا در مورد این موضوع نظر بدهم! چراکه جواب این سوال، به چند چیز مختلف بستگی دارد:
- اول اینکه رقبا در حوزه کاری شما چطور عمل کردهاند؟
- دوم اینکه چقدر حوزه کاریتان رقابت دارد؟
- و سوم اینکه اصلا این کلمات چقدر جستجو میشوند؟
مخصوصا اگر حوزه کاریتان رقابت بالایی دارد، بهتر است جواب این سوال را از یک مشاور سئو بگیرید تا با بررسی رقبایتان، راه دقیقتری به شما نشان بدهد.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله سعی کردم تمامی چیزی که نیاز است در مورد سئوی محلی بدانید را به شما توضیح بدهم. در آخر اگر باز هم سوالی در مورد آن داشتید، در بخش نظرات سوالتان را مطرح کنید. در ضمن اگر فروشگاه اینترنتی دارید، شاید بد نباشد نگاهی هم به مقاله «سئوی سایت فروشگاهی» بیندازید.