شاید تابهحال اسم رپورتاژ آگهی به گوشتان نخورده باشد؛ اما حتماً تعداد زیادی رپورتاژ خواندهاید. با انتشار رپورتاژ خبری اطلاعاتی مفید و کاربردی در اختیار کاربر قرار میدهید. با این کار مخاطب ترغیب میشود که از خدمات یا محصولات شما استفاده کند.
از این روش تبلیغاتی خیلی قبلتر از این که اینترنت به وجود بیاید استفاده میشد. چون این روش تبلیغاتی تأثیر زیادی روی جذب مشتری داشت، خیلی زود به دنیای اینترنت هم کشیده شد و کسب و کارهای زیادی از آن استفاده کردند.
با توجه به قیمت بالای رپورتاژ و تأثیری که روی سئو سایتتان دارد، در این مقاله هر چیزی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح میدهیم.
باور کنید با 10 دقیقه زمانی که برای مطالعه این مقاله میگذارید، حداقل چند میلیون تومان در یک تا دو سال آینده در تبلیغات و سئو سایتتان صرفه جویی میکنید.
رپورتاژ آگهی چیست؟
البته رپورتاژ آگهی به زبان انگلیسی Advertorial معنا شده که از ترکیب دو اصطلاح «Advertisement» به معنای تبلیغ و «Editorial» به معنای «سرمقاله» آمده است. خودش هم نوعی مقاله است.
یک مقاله متنی تبلیغاتی که در قالب گزارش در یک "رسانه معتبر" منتشر میشود. اجازه بدهید کمی سادهتر توضیح بدهیم. نگاهی به تصویر پایین بیندازید:
این در واقع یک رپورتاژ آگهی است که سالها پیش در مجله معتبری در آمریکا به چاپ رسیده است. اگر دقت کنید، این رپورتاژ شامل یک سری اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز مخاطب و بعد از اینها، تبلیغ محصول است.
تهیه رپورتاژ یک جورهایی شبیه به مقاله بیطرفانه است که هدف از انتشارش انتقال پیام و معرفی محصول خواهد بود. حالا این نوع مقاله میتواند در روزنامه، مجله یا سایتهای آنلاین منتشر شود. کلمه رپورتاژ اگهی یا رپورتاژ خبری اولین بار در سال ۱۹۱۷ میلادی استفاده شد.
البته بعد از انقلابی که اینترنت در دنیای کسب و کارها به وجود آورد؛ به مرور آمار انتشار رپورتاژ آگهی در مجلات و روزنامهها کمتر شده است. در مقابل، رپورتاژها در سایتها منتشر شدند. اما خب رپورتاژ آگهی آنلاین و آفلاین با هم تفاوت دارند. چه تفاوتی؟ توضیح میدهیم.
انواع رپورتاژ
اگر بخواهیم انواع رپورتاژها را بر اساس نوع انتشار و نوع تبلیغات با هم مقایسه کنیم، ۳ نوع رپرتاژ داریم.
- رپورتاژ خبری: رپورتاژی در قالب گزارش که در سایتها یا کانالهای خبری منتشر میشود. این نوع گزارش به صورت محسوس کالا و خدمات را معرفی میکند.
- رپورتاژ تبلیغاتی: مقالهای بیطرفانه که بعد از ایجاد حس نیاز نسبت به محصول یا خدمات به صورت نامحسوس راه حلی به مخاطب ارائه میدهد. مثل استفاده از محصول x برای حل مشکل کم خوابی.
- رپورتاژ مالتی مدیا: تبلیغات تلویزیونی، پادکست یا شبکههای اجتماعی که در قالب نقد و بررسی یک محصول یا خدمات را معرفی میکنند.
ریپورتاژ آگهی آنلاین چیست؟
رپورتاژ آنلاین هم اشتراکات زیادی با رپورتاژ آفلاین دارد. مثلاً اینکه رپورتاژ آنلاین اغلب در یک رسانه معتبر منتشر میشود؛ سایتهای خبری، مجلهای و... . همینطور رپورتاژ آنلاین میتواند مثل نوع آفلاینش، حالت تبلیغاتی داشته باشد.
نمونه رپورتاژ آگهی:
همان طور که میبینید این نوع مقالات معمولاً با برچسب «اسپانسری»، «رپورتاژ خبری» یا «رپورتاژ آگهی» منتشر میشود. اما بههرحال میتواند باعث جذب مخاطب شود.
تفاوت اصلی که میان این دو نوع ریپورتاژ وجود دارد، این است که ما از رپورتاژ آنلاین علاوه بر تبلیغات، برای بهینه سازی و سئو سایت خودمان هم استفاده میکنیم. درواقع از آن بک لینک میگیریم! چه؟ الان به شما توضیح میدهم.
همانطور که در مقاله «سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟» هم گفتم، سئو اجرای یک سری فاکتور روی وب سایت است که در نهایت باعث میشود روی کلماتی که مخاطبان در گوگل جستجو میکنند، سایتتان در صفحه اول نشان داده شود.
مثلاً اینکه الان سایت ما روی کلمه «ساخت سایت» در صفحه اول گوگل است، نشان دهنده این است که سایتمان روی این کلمه سئو خوبی دارد.
حالا در این بین، یکی از تأثیرگذارترین کارهایی که میتواند باعث افزایش قدرت سایت شما در گوگل شود، گرفتن بک لینک است. بک لینک همان لینکی است که از یک سایت به سایت شما داده میشود. اما برسیم به رپورتاژ خودمان.
بالاتر هم گفتم شما با خرید رپورتاژ، علاوه بر انتشار یک مقاله تبلیغاتی در سایت مورد نظر، میتوانید از آن یک تا پنج بک لینک هم به سایت خودتان بدهید. اما آیا این بک لینک ها سئو سایتمان را یک شبه زیر و رو میکند؟ در ادامه جواب میدهیم.
خرید رپورتاژ چقدر روی سئو سایت شما تاثیر دارد؟
اول از همه دقت کنید: نه رپورتاژ و نه هیچ کدام از "راهکارهای سئو" قرار نیست در عرض یکی دو شب روی سئو سایت شما تأثیر بگذارند. بلکه همه آنها نیاز به صبر دارند.
اما در هر حال خرید رپورتاژ آگهی یکی از اثرگذارترین راهکارها برای بهینه کردن سئو سایت است. چرا؟ دلیل اصلی، وجود بک لینک در آن است. دریافت بک لینک خارجی یکی از استراتژیهای سئو off page است.
درواقع بک لینکی که از رپورتاژ به سایت خودتان میدهید، خیلی تأثیر بیشتری از انواع بک لینکهای دیگر مثل بک لینک کامنتی، بک لینک در شبکههای اجتماعی و... دارد. چرا؟ به این دلایل:
- در رپورتاژ وب سایتی که به شما لینک میدهد، یک سایت معتبر و قدرتمند است و لینکهای آن اعتبار بالایی به سایتتان منتقل میکند. به اصلاح از سایتهایی با Domain Authority بالا لینک میگیرید.
- بک لینکی که از میان یک مقاله متنی به سایت داده شود بسیار ارزشمند است، به همین دلیل بک لینک رپورتاژ هم تأثیر مثبت زیادی دارد. چرا که حداقل ۳ الی ۵ لینک Follow به سایت شما داده میشود.
- سایتی که در آن رپورتاژ میخرید بازدیدکننده ثابت دارد و کلیک کاربران ثابت آن روی لینکهای رپورتاژ، قدرت آن را زیاد میکند.
- تعداد بک لینکها اندک است و گوگل را به شما شکاک نمیکند.
- به خاطر بازدید بالای رپورتاژ آگهی، ترافیک سایت شما بالا میرود.
- و...
نکته: لینک و بازدید رپورتاژ اگهی شما تا ابد باقی میماند؛ اما میزان ترافیک ورودی سایت شما در بازههای زمانی مختلف یکسان نیست.
علاوه بر همه اینها، با توجه به اینکه رپورتاژها اصولاً در سایتهای قدرتمند منتشر میشوند، ممکن است خود مقاله شما در آن سایت هم در گوگل سئو شده باشد. به این ترتیب ارزش رپورتاژتان چندین برابر خواهد شد. در مورد این موضوع در ادامه مقاله توضیح بیشتری میدهیم؛ اما اجازه بدهید الان یک سؤال مهم را جواب بدهیم.
آیا میتوان به رپورتاژ به چشم تبلیغات نگاه کرد؟
درگذشته که رپورتاژها در مجلهها و روزنامهها منتشر میشدند، تمام هدف از خرید و انتشار آنها، تبلیغات بود. اما امروز که دنیای کسب و کار به سمت اینترنتی شدن متمایل شده و سئو در آن نقش مهمی ایفا میکند؛ در اکثر موارد هدف از خرید رپورتاژ، بهبود سئو سایت است.
با این حال، اگر بتوانید رپورتاژ خوبی بنویسید و آن را جای درستی منتشر کنید، میتوانید روی جنبه تبلیغاتیاش هم حساب کنید. البته اینکه چقدر این تبلیغ برای شما و کسب و کارتان بازخورد داشته باشد، واقعاً جواب دقیقی ندارد.
تأثیر رپورتاژ به متغیرهای زیادی مثل آمادگی وب سایت شما، متن رپورتاژ، خود رسانه منتشرکننده و... بستگی دارد. پیشنهاد میکنیم حتماً مقالات ما را در زمینه افزایش فروش اینترنتی مطالعه کنید و از آنها برای بیشتر کردن مشتریهای سایتتان کمک بگیرید.
قیمت رپورتاژ آگهی چقدر است؟
بحث مهم مقاله در مورد قیمت رپورتاژ است. مهمترین چیزی که قیمت یک رپورتاژ آگهی را مشخص میکند، اعتبار وب سایتی است که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود. مثلاً خرید رپورتاژ در سایتی مثل دیجیاتو که یکی از بزرگترین سایتهای ایرانی است، قیمتی نزدیک به 10 میلیون تومان دارد!
اما قیمت خرید رپورتاژ اگهی در سایتهایی مثل زومیت، چطور و ستاره که از سایتهای مجلهای و پربازدید وب فارسی هستند، بین 2 تا 5 میلیون تومان است. البته سایتهایی هم هستند که برای شما رپورتاژ با قیمت 100 هزار تومان به بالا منتشر کنند، اما خب قطعاً آنها اعتبار کمی دارند و این اعتبار کمتر، قدرت سئو کمتری به سایت شما منتقل میکند.
دقت کنید، هر سایتی که رپورتاژش را با قیمت بالا ارائه میکند هم الزاماً سایت خوبی نیست؛ بنابراین قیمت رپورتاژ را به عنوان معیار اصلی انتخابش در نظر نگیرید.
چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟
در ادامه مقاله میخواهیم به شما توضیح بدهیم چطور باید رپورتاژی بخرید و بنویسید که بیشترین تأثیر سئو و تبلیغاتی را برای برند و وب سایت شما داشته باشد. به سراغ قدم اول برویم:
1- انتخاب سایت مناسب
انتخاب درست سایتی که رپورتاژ را در آن منتشر میکنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هدفتان از خرید رپورتاژ این است که بک لینکهای قدرتمندی گرفته و سئو سایت را بهبود بدهید، باید سراغ سایتهایی بروید که اعتبار سئو بالایی دارند. برای بررسی اعتبار سئو هم 2 راه دارید.
- کلمات مرتبط به سایت مورد نظر را جستجو کنید و ببینید آیا روی کلمات کلیدی مختلف، در صفحه اول رتبه دارد؟
- اعتبار سئو سایت را با ابزار moz که اعتبار دامنهها را چک میکند، بررسی کنید.
هر چه اعتبار دامنه یا همان DA در ابزار سایت ماز بیشتر باشد، احتمالاً اعتبار سئو سایت مورد نظرتان هم بیشتر است. اما اگر بیشتر از سئو، به تبلیغات فکر میکنید، باید به دو موضوع دیگر دقت کنید:
- آیا سایت مورد نظر به سایت شما مرتبط است و مخاطبانی دارد که به محصولات یا خدمات شما علاقهمند باشند؟
- آیا سایت مورد نظر پربازدید است یا مخاطبان زیادی ندارد؟
2- نوشتن محتوای خوب
بعد از اینکه با توجه به نیاز و هدفتان سایت مناسب را انتخاب کردید، نوبت این میرسد که یک محتوای خوب بنویسید. نمیدانیم هدفتان از خرید رپورتاژ تبلیغات است، سئو سایت یا هر دو. اما در هر حال طبق تجربه پیشنهاد میکنیم از این مسیر برای نوشتن محتوا پیش بروید.
بازاریابی محتوایی کنید
تصور کنید هدفتان از انتشار رپورتاژ آگهی، معرفی یک دوره آموزش ریاضی است. میتوانید در این مقاله فقط در مورد کسب و کارتان، خدماتش، افتخاراتش و در نهایت دورهای که برگزار میکنید حرف بزنید. احتمالاً هم هیچکس حوصله ندارد چند دقیقه زمانش را برای خواندن یک مقاله تبلیغاتی کامل صرف کند.
اما اگر رویکرد بازاریابی محتوایی را انتخاب کرده و بخواهید اعتمادسازی کنید، به جای نوشتن مقاله تبلیغاتی یک مقاله با موضوع تکنیکهای یادگیری ریاضی مینویسید. در این مقاله هم ابتدا تکنیکهای ارزشمند ریاضی را به مخاطبان آموزش میدهید و در همین حین به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، کسب و کارتان را تبلیغ میکنید.
به این ترتیب احتمال اینکه مخاطبان مقاله را بخوانند، با نام کسب و کارتان آشنا شوند و حتی وارد سایتتان شوند، بسیار بالا میرود.
علاوه بر این اگر از این مسیر پیش بروید، احتمالاً در آینده این مقاله با همین کلمه کلیدی آموزش تکنیکهای ریاضی، در گوگل سئو میشود. به این ترتیب مخاطبان زیادی را از گوگل جذب کرده و آنها را به سایتتان میفرستد. همینطور اعتبار ریپورتاژ آگهیتان هم بیشتر میشود.
محتوای جذاب بنویسید
حواستان باشد که چهارچوب اصلی رپرتاژ شما باید مربوط به اطلاعات و نکات کاربردی باشد. حالا انتخاب با شما است که در قالب خبر بنویسید یا اینکه یک مقاله آموزشی داشته باشید. میزان کلیک رپورتاژ آگهی به تیتر جذاب شما هم بستگی دارد.
مخاطب در نگاه اول جذب تیتر مقاله میشود و تصمیم میگیرد تا مقاله را بخواند. به عنوان نکته آخر: در صورتی که لحن نوشتار شما نزدیک به سایت رسانه (منتشرکننده رپرتاژ) باشد، تأثیرگذاری بیشتری برای مخاطب خواهد داشت.
از تصاویر نهایت استفاده را کنید
ببینید، مخاطبان وب کلاً انسانهای کمحوصلهای هستند؛ بنابراین مخصوصاً در نوشتن مقالات متنی ما باید تمام سعیمان را بکنیم تا آنها را زمان بیشتری در سایتمان نگه داریم. با توجه به اینکه در رپورتاژ دستمان برای اضافه کردن ویدئو و صوت بسته است، از تصاویر نهایت استفاده را میکنیم.
برای اینکه بتوانید با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کنید و در نهایت آنها را به سایت خودتان بفرستید، پیشنهاد میکنیم که از تصاویر باکیفیت و جذاب، عکسنوشته و حتی کاریکاتور استفاده کنید.
مستقیم درخواست کنید
چه هدف تبلیغات باشد و چه سئو سایت، زمانی که مخاطبان بیشتری را از طریق رپورتاژ به سایت بفرستید، بیشتر به اهدافتان نزدیک میشوید. یکی از راههای رسیدن به این هدف هم استفاده از CTA یا "اقدام به عمل" است.
این یعنی به جای اینکه صرفاً لینک یک صفحه را در رپورتاژ قرار بدهید و آن را معرفی کنید، با یک متن یا تصویر متنی کاملاً واضح از مخاطب بخواهید که برای به دست آوردن فلان ارزش، روی لینک کلیک کرده و وارد سایتتان شود. مثلاً: برای دریافت دوره رایگان آموزش تکنیکهای ریاضی، به صفحه دوره ریاضی سایت فلان بروید.
تحقیقات در سطح وب نشان دادهاند که اقدام به عملهای واضح، تأثیر بسیار زیادی روی ذهن مخاطبان و متقاعد کردنشان برای انجام یک کار دارد.
3- انتخاب بک لینکهای مناسب
خب، تا اینجا سایت مناسبی انتخاب کرده و محتوای خوبی هم نوشتهاید. اما در محتوا کدام کلمات را به کدام صفحاتمان لینک کنیم؟ ببینید جواب دقیق این سوال نیاز به بررسی تخصصی سئو سایت شما و شرایطتان دارد. اما به طور خلاصه نکاتی که بهتر است رعایتشان کنید، اینها هستند:
- اول از همه اینکه بهتر است بیشتر از 3 لینک به سایتتان در ریپورتاژ ندهید.
- ترجیحاً یک لینک را با اسم برندتان به صفحه اصلی بدهید.
- دو لینک را با کلمه کلیدی هر صفحه، به صفحات مهم سایتتان بدهید.
- به هیچ عنوان به یک صفحه دو لینک ندهید؛ چون ارزش خاصی ایجاد نمیکند.
- بهتر است در سایتهای فروشگاهی، حداقل یک لینک به یک صفحه دستهبندی محصول بدهید.
- ترجیحاً صفحاتی را برای لینک دادن انتخاب کنید که همین حالا هم ارزش سئو خوبی داشته و در صفحات 1 تا 3 گوگل هستند.
4- بعد از انتشار رپورتاژ
تا اینجا دیگر به خوبی میدانید که «بک لینک چیست؟» اما خب در مورد خرید بک لینک نکات بسیار مهمی وجود دارد که مطمئناً نه میدانید و نه ما میتوانیم آنها را در این مقاله کوتاه به شما توضیح بدهیم. ولی یکی از آنها که به بحث رپورتاژ مرتبط است را الان برایتان توضیح میدهیم.
چیزی که میخواهیم از آن صحبت کنم "لینک سازی چند گرهای" نام دارد. در لینک سازی چند گرهای، ما ابتدا چندین بک لینک بسیار ارزشمند و گاهی گرانقیمت برای سایتمان میسازیم. بعد، تعداد بیشتری بک لینک با قدرت متوسط، برای همان بک لینکهای قدرتمندمان میسازیم و دوباره تعدادی بک لینک برای گره دوم لینکها خواهیم ساخت!
پس چه شد؟ یک دسته بک لینک قدرتمند به سایت، یک دسته بک لینک قدرتمند یا متوسط به بک لینک های قدرتمند اولی، یک دسته بک لینک هم برای بک لینک های دسته دوم.
به این ترتیب لینکهای اصلی و هدفمان قدرت بسیار بیشتری را به سایت ما منتقل میکنند. با توجه به این، پیشنهاد میکنیم بعد از اینکه رپورتاژ منتشر شد، حدود 5 تا 40 بک لینک با اعتبار نسبتاً بالا از سایتهای فروشنده بک لینک برای آن بخرید.
حتی میتوانید یک رپورتاژ ارزانقیمتتر خریده و یکی از لینکهایش را به خود رپورتاژتان بدهید. به این ترتیب اعتبار مقاله رپورتاژ را بیشتر کرده و در نتیجه، آن هم اعتبار بیشتری به سایتتان منتقل میکند. حتی این تکنیک ممکن است باعث شود اعتبار صفحه رپورتاژ شما بیشتر شده و در گوگل راحتتر سئو شود.
گوگل چه رفتاری با سایتهای منتشر کننده رپورتاژ دارد؟
مختل کردن نتایج جستجو و انتشار اطلاعات گمراه کننده همیشه جزو خط قرمزهای گوگل بوده است. از آنجایی که برخی رپورتاژهای آگهی به صورت نامحسوس تبلیغات دارند؛ میتواند برای کاربران گمراه کننده باشد.
به همین خاطر اگر گوگل متوجه این داستان شود، هم سایت منتشر کننده و هم سایت آگهی دهنده را جریمه میکند. به همین خاطر گفته که اگر قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارید باید مخاطب در نگاه اول متوجه این داستان شود.
نکته دوم هم اینکه لینکهای مقاله Nofollow باشد تا تأثیری روی نتایج جستجو نگذارد. در غیر این صورت شبیه به این است که اقدام به خرید لینک کرده باشید.
مزایای انتشار رپورتاژ آگهی
تا این بخش از محتوا خودتان متوجه اهمیت رپورتاژ اگهی شدید؛ اما باز هم به صورت خلاصه مهمترین مزایا این نوع تبلیغات را بیان میکنیم.
- نسبت به بقیه روشهای تبلیغات هزینه مناسبی دارد.
- احتمال دیده شدن تبلیغات توسط تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وجود دارد.
- باعث برندسازی کسب و کار شما میشود.
- در صورت انتشار در سایتهای پر مخاطب و هم موضوع میتواند ترافیک بالایی به سمت سایت شما روانه کند.
- در صورت انتشار مقاله در سایت معتبر، امکان بهبود رتبه سئو صفحات وب سایت شما وجود دارد.
کلام آخر
به عنوان کلام آخر، یادتان باشد که رپورتاژ تنها راه تبلیغات یا بک لینک نیست. در واقع چه در برنامههای تبلیغاتی و چه در برنامه بک لینک سازی، رپورتاژ صرفاً یک بخش از برنامه را اجرا میکند.
بنابراین، تصویر نکنید که باید همه بودجه سئو یا تبلیغ سایتتان را برای رپورتاژ هزینه کنید. اصلاً بهتر است نگاهی هم به مقاله «بهترین روشهای تبلیغات یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی چیست؟» داشته باشید تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که رپورتاژ چیست و سپس با اصول خرید و انتشار رپورتاژ حرفهای آشنا شدیم. راستی اگر در زمینه خرید رپورتاژ تجربهای داشتهاید، خوشحال میشویم آن را در بخش دیدگاه بنویسید. همینطور اگر سؤالی درمورد این مقاله دارید، در بخش دیدگاه منتظر شما هستم.
سؤالات متداول
- رپورتاژ چیست؟
رپورتاژ آگهی یک نوع متن تبلیغاتی است که در قالب گزارش یا مقاله منتشر میشود. در رپرتاژ اطلاعات ارزشمند و موردنیاز مخاطب و تبلیغ محصول یا خدمات قرار داده میشود.
- چگونه بهترین سایت رپورتاژ آگهی را پیدا کنیم؟
برای اینکه یک سایت مناسب برای انتشار مقاله پیدا کنید، باید به مواردی مثل نوع محتوا (خبری، تفریحی، گردشگری، اقتصادی، دیجیتال و...)، میزان بازدید، رتبه، اعتبار و قیمت آن توجه کنید. برخی رسانههایی مثل تسمینو لیستی کامل از سایتها انتشار رپورتاژ آگهی را دارند. با این شیوه میتوانید در سریعترین زمان ممکن یک سایت مناسب برای انتشار رپورتاژ پیدا کنید.
- آیا برای بهبود رتبه سایت از رپورتاژ استفاده کنیم؟
در حال حاضر بسیاری از سایتهای جهان از رپورتاژ آگهی استفاده میکنند. شما هم اگر به صورت بهینه رپورتاژ منتشر کنید و حواستان باشد که بیشتر از ۵ لینک Follow در مقاله خودتان نداشته باشید، رپورتاژ آگهی مفیدی خواهید داشت.
اما خب میتوانید در مقاله از لینک Nofollow استفاده کنید که خیالتان هم از بابت جریمه گوگل راحت باشد.
- چه کسب و کارهایی باید از رپرتاژ خبری استفاده کنند؟
هیچ محدودیتی برای استفاده از رپورتاژ آگهی وجود ندارد. شما میتوانید بسته به نیاز یا برای بهبود رتبه سئو وب سایت از رپورتاژ استفاده کنید.
دیدگاهها
مهرداد جهانی
با عرض درود ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد رپورتاژ آگهی دادید. اما یک پیشنهاد دارم که به عنوان کسی که سایت دارم و با مفاهیم سئو آشنایی دارم اما هنوز از رپورتاژ استفاده نکرده ام بهتر است که چند نمونه از رپورتاژ آگهی به مقاله فوق اضافه کنید و با حدود هزینه (البته همه می دانیم که قیمت زدن کار مشکلی است در ایران) اما لازمه دانستن قبل از تصمیم گیری هست.
موفق باشید
جواد
سلام لینک دادن توی متن سایت های دانشنامه ای مثل ویکیپدیا یا ویکیدا یا ویکیسا یا ویکی شیعه و ویکی فقه و ... هم تاثیرش مثل ریپرتاژه یا چون لینک های خاریجی زیادی دارند توی صفحاتشون تاثیر زیادی نداره ؟
دنیا شاکری
سلام
بله تاثیر داره
مرسانا
بسیار مقاله خوبی بود.
دنیا شاکری
سلام
ممنون از نظر خوبتون