دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) یکی از روش‌های پربازده و تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ است. در این روش به موتورهای جستجو پول می‌دهید تا تبلیغ شما را به کاربرانشان نمایش دهند و از این طریق بازدیدکننده و مشتری جذب می‌کنید. در ادامه بیشتر با این نوع از بازاریابی آشنا می‌شوید.
در این مقاله می‌خوانید:

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک روش بازاریابی دیجیتالی است که هدف آن افزایش بازدید و فروش یک وب‌سایت در موتورهای جستجو از طریق تبلیغات پولی و نتایج غیرپولی است. پرداخت پول برای این است که وب‌سایت شما در بالای نتایج جستجو نمایش داده شود. این نتایج یا همان تبلیغات پولی معمولاً با عبارت «Sponsored» مشخص می‌شوند. بازاریابی موتورهای جستجو مخفف عبارت «Search Engine Marketing»، به معنای تلاش برای این است که وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر قرار بگیرد.

این نوع بازاریابی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو نمایش دهند. این رویکرد با سئو متفاوت است که بر بهینه‌سازی محتوا برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو تمرکز دارد تا محتوا در رتبه بالایی در این صفحات قرار بگیرد.

قبلاً وقتی در مورد بازاریابی موتورهای جستجو صحبت می‌کردیم، منظور از آن هم تبلیغات پولی و هم کارهایی بود که برای بهترشدن رتبه‌ طبیعی سایت در نتایج جستجو انجام می‌دادیم. این موضوع در واقع بهینه‌سازی موتورهای جستجو را نیز شامل می‌شد. اما امروزه وقتی این اصطلاح را بکار می‌بریم، منظورمان تبلیغات پولی است که برای نمایش‌دادن سایت در بالای فهرست نتایج جستجو پرداخت می‌کنیم.

اصطلاحات رایج در بازاریابی موتورهای جستجو:

  • SEM: بازاریابی موتورهای جستجو
  • SERPs: صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو
  • SEO: بهینه‌سازی موتورهای جستجو
  • PPC: پرداخت به‌ازای هر کلیک
  • CTA: فراخوان به اقدام

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند تا از ارائه مرتبط‌‌‌‌ترین نتایج برای هر جستجو مطمئن شوند. تصور کنید گوگل یک کتابخانه خیلی بزرگ، مرتب و باهوش است. زمانی که در این کتابخانه کتابی را جستجو می‌کنید، گوگل با استفاده از یک سری قوانین خاص، بهترین کتاب‌هایی که به جستجوی شما مربوط می‌شوند را به شما نشان می‌دهد. این قوانین را «الگوریتم» می‌گویند.

این الگوریتم‌ها خیلی پیچیده هستند و به چیزهای مختلفی مانند مکان و کلماتی که جستجو کرده‌اید، توجه می‌کنند تا بهترین نتیجه را به شما ارائه دهند. بعلاوه، زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، علاوه بر نتایج عادی، بعضی وقت‌ها تبلیغ‌هایی هم می‌بینید که بالای صفحه یا کنار نتایج عادی قرار دارند. شرکت‌ها بابت این تبلیغ‌ها هزینه پرداخت کرده‌اند تا بیشتر دیده شوند.

بازاریابی موتورهای جستجو به کلماتی که کاربران در گوگل و دیگر موتورهای جستجو سرچ می‌کنند خیلی وابسته است. این کلمات را «کلمات کلیدی» می‌گوییم. در حقیقت کلمات کلیدی مانند یک راهنما هستند که به ما می‌گویند کاربران به دنبال چه چیزی می‌گردند. از این کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم تا:

  • محتواهای سایت خود را طوری بنویسیم که باهدف و علاقه کاربران مرتبط باشد.
  • تبلیغات خود را طوری طراحی ‌کنیم که به هدف کاربران اشاره کند.

برای درک بهتر، فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین کتاب دارید. یکی از کلمات کلیدی شما «خرید کتاب روان‌شناسی» است. شما با استفاده از این کلمه کلیدی، یک صفحه در سایت خود می‌سازید که در آن انواع کتاب‌های روان‌شناسی را معرفی کرده‌اید. همچنین، شما می‌توانید یک تبلیغ برای این صفحه بسازید و آن را به افرادی نشان دهید که کلمه «خرید کتاب روان‌شناسی» را جستجو می‌کنند.

زمانی که ما از کلمه کلیدی مناسب در تبلیغ یا محتوایمان استفاده می‌کنیم، گوگل متوجه می‌شود که این تبلیغ یا محتوا دقیقاً همان چیزی را ارائه می‌دهد که کاربر به دنبال آن است. این به انتخاب درست کلمات کلیدی نیز بستگی دارد. زمانی که کلمات کلیدی درست انتخاب شوند، تبلیغات و محتواهایمان در فهرست نتایج جستجو در بالاترین مکان نشان داده می‌شوند. این، یعنی بیشتر دیده می‌شوند و احتمال این که کاربر روی آن‌ها کلیک کند یا آن را بخواند، افزایش می‌یابد.

هر کلمه کلیدی هدفی دارد. مثلاً زمانی که کاربری «بهترین گوشی سامسونگ» را جستجو می‌کند، به دنبال اطلاعاتی در مورد گوشی‌های سامسونگ است. پس اگر ما در محتواهایمان به این سؤال جواب دهیم، کاربر راضی شده و ممکن است عمل موردنظر ما را انجام دهد؛ مثلاً از ما خرید کند.

پس کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در موفقیت این نوع بازاریابی دارند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، می‌توانیم سایت خود را به افرادی نشان دهیم که به محصولات یا خدمات ما علاقه‌مند هستند.

بازاریاب‌ها چطور از تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کنند؟

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم که بازاریاب‌ها چطور از تبلیغات اینترنتی استفاده می‌کنند. تبلیغات یا بازاریابی اینترنتی مانند خودپرداز عمل می‌کند. هر بازاریابی می‌تواند به‌راحتی و خیلی سریع برای خود تبلیغ تولید کند.

زمانی که یک بازاریاب می‌خواهد تبلیغ ایجاد کند، باید این کارها را انجام دهد:

  • باید کلمه‌های کلیدی مناسب را پیدا کند: به‌عنوان مثال اگر می‌خواهد کفش ورزشی بفروشد، کلمات کلیدی مانند «خرید کفش ورزشی»، «بهترین کفش ورزشی» و... را مدنظر قرار می‌دهد.
  • باید فضایی را مشخص کند که می‌خواهد تبلیغ خود را نشان دهد: مثلاً می‌خواهد تبلیغ او تنها در شهر تهران نشان داده شود.
  • باید یک تبلیغ جذاب بنویسد: باید یک عنوان خوب و یک متن کوتاه و هدفمند بنویسد. همچنین باید برای این که کاربر روی تبلیغ کلیک کند، یک دکمه در نظر بگیرد.
  • قیمت هر کلیک را تعیین کند: به این معنی که باید مقدار پرداخت هزینه را به هدف کلیک روی تبلیغ مشخص کند.

ساختن تبلیغ آسان است. بازاریاب تنها باید چند جمله کوتاه اما جذاب بنویسد و آدرس وب‌سایت را بدهد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بازاریابی موتورهای جستجو کارآمدترین نوع تبلیغات است. یعنی با کمترین هزینه، بهترین نتیجه را می‌گیرند.

چرا بازاریابی موتور جستجو مهم است؟

چرا بازاریابی موتور جستجو مهم است؟

امروزه بیشتر مردم قبل از اینکه محصولاتی را بخرند یا از خدماتی استفاده کنند، در موتور جستجویی مانند گوگل یا سایر سایت‌های جستجو در مورد آن به‌خوبی تحقیق می‌کنند. این روش، نوعی پرس‌وجو در فضای آنلاین است. به همین دلیل، برای اینکه کسب‌وکارها بتوانند مشتری‌های بیشتری پیدا کنند، باید در فهرست نتایج جستجو دیده شوند.

وقتی صحبت از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) می‌شود، شرکت‌ها فقط زمانی هزینه می‌کنند که کاربری روی تبلیغ آن‌ها کلیک یا از سایتشان بازدید کند. در حقیقت مثل این است که شما برای هر مشتری‌ که به مغازه‌‌تان می‌آید، پول بدهید. در این‌چنین شرایطی پول شما هدر نمی‌رود و تنها برای افرادی هزینه می‌کنید که واقعاً به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند.

علاوه بر این، هر کاربری که از سایت شما بازدید می‌کند، در واقع با ورود خود به سایت، به بازاریابی سایت و معرفی آن کمک می‌کند. از آنجایی که مصرف‌کنندگان باهدف یافتن اطلاعات تجاری وارد موتورهای جستجو می‌شوند و عبارتی را صراحتاً جستجو می‌کنند، در مقایسه با سایر رسانه‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی که در آن کاربران به طور صریح چیزی را جستجو نمی‌کنند، در وضعیت بهتری قرار دارند.

اهمیت بازاریابی موتور جستجو

وقتی شخصی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، به این معنی است که دنبال یک مورد خاص مانند یک محصول یا یک خدمت می‌گردد و به آن علاقه‌مند است؛ این فرصت خیلی خوبی برای کسب‌وکارهاست تا بتوانند با این افراد ارتباط برقرار کرده و محصول یا خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنند. برخلاف شبکه‌های اجتماعی که کاربران تنها زمانشان را در آن رسانه به هدف سرگرمی می‌گذرانند. پس، موتورهای جستجو جایی هستند که کاربران باهدف پیدا کردن محصول یا خدمات خاصی به آنجا مراجعه می‌کنند و همین مورد باعث می‌شود فضای بسیار مناسبی برای تبلیغ کسب‌وکار شما باشد.

انواع بازاریابی موتورهای جستجو

انواع بازاریابی موتورهای جستجو

SEM و SEO دو بال پرواز کسب‌وکار شما در دنیای دیجیتال هستند که با روش اول سریع‌تر به نتیجه می‌رسید، اما با دومین روش که مکمل روش اول است، ماندگارتر خواهید بود. در ادامه به توضیح از هر کدام می‌پردازیم:

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یعنی از تکنیک‌هایی استفاده کنیم که وب‌سایت ما در بالای فهرست نتایج جستجو قرار بگیرد و بیشتر دیده شود. این کار را با روش‌های مختلفی انجام می‌دهیم که هزینه اضافه‌ای ندارد. در بین این روش‌ها می‌توان نوشتن مطالب ارزشمند و کاربردی که در آن‌ها کلمات کلیدی موردنظرمان استفاده شده است را مثال زد.

علاوه بر نوشتن مطالب خوب، کارهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانید انجام دهید تا وب‌سایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده شود. به‌عنوان مثال می‌توانید توضیحات جذابی برای هر صفحه بنویسید، ساختار وب‌سایت خود را درست کنید و از سایت‌های دیگر لینک بگیرید.

برای این که وب‌سایت شما در نتایج جستجو بالا بیاید، باید صبور باشید. این کار زمان‌بر است و امکان دارد چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد.

به‌علاوه، برای اینکه همیشه در صفحه فهرست نتایج بالا بمانید، باید به‌روز باشید و در حفظ یا بهبود اطلاعاتتان تلاش کنید. مطلبی را در مورد وبلاگ‌نویسی می‌نویسید، باید هر چند وقت یکبار آن را بررسی و اطلاعات جدیدی به آن اضافه کنید. پس، به‌طور خلاصه باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مطالب باکیفیت بنویسید.
  • ساختار وب‌سایت خود را درست کنید.
  • از سایت‌های دیگر لینک بگیرید.
  • مطالب خود را به‌روز نگه دارید.

بازاریابی جستجوی پولی (Paid Search Marketing)

بازاریابی جستجوی پولی (Paid Search Marketing)

تبلیغات پولی بر اساس پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) کار می‌کنند. در این مدل کسب‌وکار، تبلیغ‌کننده هر بار که شخصی روی تبلیغ او کلیک می‌کند، مبلغی را پرداخت می‌کند.

جستجوی پولی اغلب نتایج سریع‌تری نسبت به بازاریابی جستجوی ارگانیک ارائه می‌دهد. اما لحظه‌ای که کمپین‌های تبلیغاتی پولی خود را متوقف می‌کنید، بازدید و ترافیکی که ایجاد می‌کنند متوقف می‌شود.

بازاریابی جستجوی پولی به این معنی است که برای بالابودن تبلیغ خود در صفحه فهرست نتایج جستجو و بیشتر دیده‌شدن آن، پول پرداخت کنید.

بازاریابی جستجوی پولی چطور انجام می‌شود؟

  • ایجاد تبلیغ جذاب: باید تبلیغی را تولید کنید که توجه کاربران را به خود جلب و آن‌ها را تشویق کند روی تبلیغ شما کلیک کنند. گاهی می‌توانید از تصاویر قانع‌کننده استفاده کنید.
  • انتخاب مخاطب هدف: باید مشخص کنید که می‌خواهید تبلیغ شما به چه کسانی نشان داده شود. مثلاً اگر کفش ورزشی می‌فروشید، تبلیغ شما را به افرادی نشان دهد که به ورزش علاقه‌مند هستند.
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب: باید کلماتی را انتخاب کنید که وقتی افراد عبارتی را جستجو می‌کنند، همان کلمات کلیدی مورد هدف شما باشند. در مثال پیش، کلماتی مانند «خرید کفش ورزشی»، «بهترین کفش ورزشی» و... می‌توانند در بین کلمات مناسب کسب‌وکار شما باشند.

استراتژی‌های تحقیق کلمه کلیدی در بازاریابی موتورهای جستجو

اینکه چه کلمه‌ای را انتخاب کنید تا تبلیغ شما دیده شود، بسیار مهم است. به این کار تحقیق در مورد کلمه کلیدی می‌گویند.

چرا تحقیق درباره کلمه کلیدی مهم است؟

زمانی که کاربری در گوگل عبارتی را جستجو ‌کند، در واقع در حال استفاده از یک سری کلمه است. شما باید بدانید که کاربران برای پیدا کردن محصول یا خدماتی مثل شما، چه کلماتی را جستجو می‌کنند.

هدف از تحقیق درباره کلمات کلیدی چیست؟

مثلاً در یک فروشگاه لباس در حقیقت هدف شما باید پیدا کردن کلماتی باشد که کاربران وقتی آن‌ها را جستجو می‌کنند، قصد خرید دارند.

ابزارهای تحقیق در مورد کلمه کلیدی کدام‌اند؟

برای اینکه متوجه شوید کاربران چه کلماتی را جستجو می‌کنند، بهتر است از ابزارهای مختلفی استفاده ‌کنید. بعضی از این ابزارها عبارتند از:

  • Google Ads Keyword Planner: این ابزار خود گوگل است و اطلاعات بسیار خوبی در مورد کلمات کلیدی به شما می‌دهد.
  • Google Trends: این ابزار نشان می‌دهد که محبوبیت هر کلمه کلیدی در گذر زمان چطور تغییر می‌کند.
  • Semrush: این ابزار اطلاعات جامعی در مورد رقبا به شما می‌دهد. در واقع، کلمات کلیدی که استفاده می‌کنند را به شما می‌گوید.
  • Ahrefs: این ابزار مانند Semrush اطلاعات جامعی در مورد کلمات کلیدی و رقبا به شما نشان می‌دهد.

تحقیق در این باره نه‌تنها به شما کمک می‌کند که کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، بلکه باعث شناسایی کلمات کلیدی منفی نیز می‌شوند. با این کار تبلیغ شما مؤثرتر خواهد بود و هزینه‌تان هدر نمی‌رود.

 این تبلیغات چطور هزینه‌بر هستند؟

هر بار که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند، موظفید پول پرداخت کنید. به این روش، پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) می‌‌گویند.

چه تفاوتی بین تبلیغات پولی و سایر روش‌ها وجود دارد تا شما در فهرست نتایج جستجو دیده شوید؟

  • سرعت: از تبلیغات پولی به‌سرعت نتیجه می‌گیرید. یعنی همان لحظه که تبلیغ خود را راه‌اندازی کنید، دیده می‌شود.
  • پایداری: اگر تبلیغات خود را قطع کنید، دیگر دیده نمی‌شوید، اما روش‌هایی مانند سئو که هزینه ندارند، ممکن است مدت‌ها بعد از اینکه کارتان را تمام کردید، به نتیجه برسند.

حالا که با مفهوم و اهمیت بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شدید، بد نیست درباره چالش‌ها و معایب بازاریابی موتورهای جستجو نیز بدانید. پس اگر به این موضوع علاقه‌مندید، این متن برای شماست. در ادامه با ما همراه باشید.

معایب بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

معایب بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

معایب اصلی بازاریابی موتورهای جستجو در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • هزینه بالا: در SEM به دلیل ماهیت پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC) باید هزینه بالایی پرداخت شود، خصوصاً برای کلمات کلیدی رقابتی و ترافیک رایگانی در کار نیست.
  • نیاز به مدیریت مداوم: کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو نیاز به نظارت و مدیریت مداوم دارند تا از این موضوع مطمئن شوید که بودجه بهینه استفاده می‌شود و تبلیغات به طور مؤثر کار می‌کنند.
  • رقابت شدید: در بسیاری از صنایع، رقابت بر سر کلمات کلیدی بسیار شدید است که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها شود.
  • تغییرات مداوم الگوریتم‌ها: الگوریتم‌های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند، بنابراین استراتژی‌های SEM باید به طور مرتب به‌روز شوند.
  • احتمال کلیک‌های تقلبی: برخی افراد ممکن است به طور عمدی بر روی تبلیغات کلیک کنند تا هزینه تبلیغ‌کننده را افزایش دهند.
  • وابستگی به موتورهای جستجو: موفقیت کمپین‌های SEM به‌طور مستقیم به موتورهای جستجو وابسته است. هرگونه تغییر در الگوریتم‌ها یا سیاست‌های موتورهای جستجو می‌تواند بر عملکرد کمپین‌ها تأثیر بگذارد.

نکته: با وجود این معایب، بازاریابی موتورهای جستجو یک ابزار قدرتمند برای افزایش ترافیک و فروش است. با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح، می‌توان از این معایب کاست و به بهترین نتیجه رسید.

نمونه‌هایی از بازاریابی موتورهای جستجو

دو شبکه جستجوی اصلی که متخصصان بازاریابی موتورهای جستجو هدف قرار می‌دهند، عبارتند از:

  • گوگل ادز (گوگل ادوردز سابق)
  • تبلیغات بینگ (Bing ADS)

این دو فضایی که گفتیم، بخش‌های مختلفی دارند که برای تبلیغ بسیار خوب هستند. در واقع این دو سرویس، از افرادی پر شده است که به دنبال هدفی هستند.

گوگل ادز در واقع از دو شبکه یا دو تا بخش اصلی اعم از شبکه جستجوی گوگل (Google Search Network) و شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) تشکیل شده است.

به بیان ساده، بخش اول، فضایی است که افراد مستقیم برای جستجو چیزی مانند محصول یا خدمت به آنجا می‌آیند. به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهید یک رستوران خوب پیدا کنید، اول از همه، آن را در گوگل سرچ می‌کنید. اما بخش دوم، شامل فضاهای دیگری مانند یوتیوب (YouTube)، بلاگر (Blogger) و جی‌میل (Gmail) است. در این فضاها نیز می‌توانید تبلیغ خود را نمایش دهید. تبلیغات بینگ به مشتریان این امکان را می‌دهد که هم در شبکه وب‌سایت‌های یاهو و هم در شبکه بینگ بابت تبلیغات هزینه پرداخت کنند.

درحالی که گوگل ادز (Google Ads) یک شبکه بسیار بزرگ‌تر از بینگ (Bing) است، اما قیمت تبلیغات در بینگ پایین‌تر است؛ این یعنی ممکن است بتوانید با پول کم‌تر، جایگاه بهتری داشته باشید. پس اگر بخواهید برای یک کلمه خاص تبلیغ بدهید، ممکن است در بینگ با هزینه کم‌تر، بیشتر دیده شوید. مطابق برخی از گزارش‌ها، نرخ کلیک در بینگ بیشتر است؛ این یعنی افراد در بینگ بیشتر روی تبلیغ‌ها کلیک می‌کنند.

SEO در مقابل SEM

SEO و SEM هر دو روش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند وب‌سایتتان‌ در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار بگیرد و بیشتر دیده شود. اما این دو روش، راه‌های متفاوتی برای رسیدن به این هدف دارند.

تفاوت SEO و SEM

سئو (SEO)

سئو اقداماتی است که در پی آن وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار می‌گیرد و بیشتر دیده می‌شود، اما بایت این اتفاق هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

چرا سئو مهم است؟

زمانی که شخصی در گوگل عبارتی را جستجو می‌کند، یک سری نتیجه برای او نشان داده می‌شود. در واقع، سئو به شما کمک می‌کند که وب‌سایتتان در همان صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرد و جایگاه‌ بالایی داشته باشد.

سئو چطور کار می‌کند؟

گوگل دارای یک سری قواعد است که مشخص می‌کند کدام وب‌سایت در صفحه نتایج باید بالاتر از سایرین قرار بگیرد. سئوکارها این قواعد را بررسی و سعی می‌کنند در تنظیم وب‌سایت طوری عمل کنند که این قواعد رعایت شود. این قواعد بسیار پیچیده و دائماً در حال تغییر هستند تا با الگوریتم‌های درحال توسعه موتورهای جستجو همگام شوند.

سئوکارها چه‌کارهایی انجام می‌دهند؟

سئوی موفق به رعایت موارد زیر بستگی دارد که متخصصان سئو این موارد را در نظر می‌گیرند:

  • محتوای مفید، معتبر و قابل‌اعتماد تولید می‌کنند.
  • کلمات کلیدی مناسب انتخاب می‌کنند.
  • بک‌لینک می‌سازند؛ به این معنی که از سایر سایت‌های معتبر به سایت خود لینک می‌گیرند تا گوگل متوجه اهمیت سایت آن‌ها شود.
  • کاربری سایت (UX) را بهتر می‌کنند؛ این یعنی سایت را طوری طراحی می‌کنند که کاربر راحت بتواند در آن جستجو کند و هدفی که دنبال آن است را پیدا کند.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) به این معنی است که از تبلیغات پولی استفاده می‌شود تا برای وب‌سایت شما در نتایج جستجو از طریق تبلیغات گوگل یا تبلیغات بینگ (Bing) بیشتر دیده شود.

بازاریابی موتورهای جستجو چطور کار می‌کند؟

در روش کار بازاریابی موتورهای جستجو نکات کلیدی زیر رعایت می‌شود:

  • پیداکردن کلمات کلیدی مناسب: اول از همه باید بدانید که کاربران برای پیداکردن محصولات یا خدماتی مثل شما، چه کلماتی را در گوگل جستجو می‌کنند. مانند متخصصان سئو، بازاریابان موتورهای جستجو از تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی و ابزارهایی برای شناسایی عبارات کلیدی موردنظر مخاطبان استفاده می‌کنند.
  • خرید فضای تبلیغاتی: بعد از پیداکردن و تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی مناسب، باید فضای تبلیغاتی بخرید. این یعنی پول پرداخت می‌کنید تا تبلیغ شما وقتی که کاربری این کلمات را جستجو می‌کند، بالای نتایج جستجو نمایش داده شود.
  • طراحی تبلیغات جذاب: تبلیغ شما باید طوری طراحی شود که توجه کاربران جلب شود و آن‌ها را به کلیک‌کردن تشویق کند.
  • بررسی، اندازه‌گیری و بهبود: پس از اینکه تبلیغات خود را راه‌اندازی کردید، باید مدام آن‌ها را بررسی کنید و ببینید که چقدر مؤثر بوده است. مثلاً ببینید چند نفر روی تبلیغ شما کلیک یا چند نفر از شما خرید کرده‌اند.

چگونه تست A/B می‌تواند بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را بهبود بخشد؟

چگونه تست A/B می‌تواند بازاریابی موتور جستجو را بهبود بدهد؟

فرض کنید شما می‌خواهید وقتی شخصی روی تبلیغتان کلیک می‌کند، احتمال خرید محصول شما بیشتر شود. برای این کار می‌توانید چند صفحه مختلف ایجاد کرده و ظاهر صفحه بعد از کلیک تغییر کند. بعد ببینید کدام ظاهر بهتر جواب می‌دهد. این کار را تست A/B می‌گویند.

چرا تست A/B مهم است؟

  • افزایش فروش: با تغییردادن ظاهر صفحه، می‌توانید افراد را بیشتر وسوسه کنید که خرید کنند.
  • کاهش هزینه تبلیغات: هرچه صفحه شما بهتر باشد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو تبلیغ شما را بیشتر نمایش می‌دهند، در نهایت هزینه تمام شده شما کم‌تر است.

چگونه تست A/B انجام دهیم؟

برای انجام تست A/B، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Optimizely استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا تغییرات مختلفی را در صفحه ایجاد کنید و ببینید کدام تغییر نتیجه بهتری دارد.

مزایای تست A/B:

  • تصمیم‌گیری بهتر: با استفاده از نتایج تست A/B، می‌توانید تصمیمات بهتری برای بهبود کسب‌وکارتان بگیرید.
  • افزایش بازدهی تبلیغات: با بهینه‌کردن صفحات فرود، می‌توانید بازدهی تبلیغات خود را افزایش دهید.
  • کاهش هزینه‌ها: با کاهش هزینه هر کلیک، می‌توانید در هزینه‌های تبلیغات خود صرفه‌جویی کنید.

به‌طور خلاصه، تست A/B کمک می‌کند تا بهترین نسخه از صفحه فرود سایت را پیدا کنید و در عین اینکه هزینه‌های تبلیغات را کاهش می‌دهید، فروش خود را بیشتر کنید.

حالا که با ابعاد مختلف بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شدید، خالی از لطف نیست که بدانید چطور ساختار کمپین تبلیغاتی خود را تنظیم کنید.

ساختار کمپین تبلیغاتی خود را تنظیم کنید

ساختار کمپین تبلیغاتی خود را تنظیم کنید

یک حساب گوگل ادز که به‌خوبی تنظیم شده است، تبلیغات را بر اساس موضوع گروه‌بندی می‌کند تا کلیک‌های باکیفیت‌تری را وارد کند. ساختار کمپین تبلیغاتی:

  • کمپین: بالاترین سطح سازمان‌دهی در یک حساب گوگل ادز است. هر کمپین می‌تواند شامل چندین گروه تبلیغاتی باشد. کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهند یک بودجه کلی تعیین کنید، مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید و تنظیماتی را اعمال کنید که بر تمام گروه‌های تبلیغاتی درون کمپین تأثیر می‌گذارند.
  • گروه تبلیغاتی: گروه‌های تبلیغاتی، تبلیغات شما را بر اساس یک موضوع مشترک سازمان‌دهی می‌کنند. هر گروه تبلیغاتی شامل یک یا چند تبلیغ و یک مجموعه کلمات کلیدی است.
  • کلمه کلیدی: اصطلاحاتی که برای هر مجموعه تبلیغ پیشنهاد می‌دهید.
  • تبلیغ: نسخه فردی تبلیغاتی که کاربران هنگام فعال شدن تبلیغات شما مشاهده خواهند کرد.

چرا باید با بازاریابی موتور جستجو آشنا باشیم؟

بازاریابی موتورهای جستجو یک روش بسیار اثربخش در دیجیتال مارکتینگ است که درصورت اجرای صحیح، فروش شما را به‌خوبی افزایش می‌دهد. به همین دلیل باید با اصول و قواعد SEM آشنا شوید تا بتوانید از این طریق فروشتان را چند برابر کنید.

در این مقاله سعی کردیم موارد ابتدایی درمورد مارکتینگ موتورهای جستجو را به شما توضیح دهیم تا یک دید کلی در این مورد داشته باشید. حالا برای اینکه بتوانید نتیجه خوبی از آن بگیرید، باید در این زمینه حرفه‌ای شوید. یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری SEM این است که در دوره‌های دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید. در این دوره‌ها معمولا نحوه اجرای کمپین‌های SEM توضیح داده می‌شود. در پایان اگر سوالی در مورد بازاریابی موتور جستجو دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا به شما پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

آیا در این حوزه سؤالات شما هنوز بی‌پاسخ مانده است؟ در ادامه با همراه باشید تا با مراجعه به این بخش، پاسخ سؤالات خود را پیدا کنید.

1- منظور از بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو یک روش تبلیغاتی‌ است که وقتی کاربری عبارتی را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری جستجو می‌کند، به برند و محتوای شما کمک می‌کند تا در نتایج موتورهای جستجو بالاتر دیده شود.

2- تفاوت SEM در مقابل SEO چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به معنی انجام کارهایی است تا سایتمان را در نتایج طبیعی جستجو (همان نتایجی که گوگل بدون پرداخت هزینه به ما نشان می‌دهد) بالاتر قرار بگیرند، اما بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک مفهوم گسترده‌تر است؛ به‌طوری که شامل سئو و تبلیغاتی می‌شود که بابت آن هزینه پرداخت می‌کنیم تا در نتایج جستجو (SERP) در رتبه بالاتری قرار بگیریم.

3- چرا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) مهم است؟

این روش به شما کمک می‌کند که افراد بیشتری کسب‌وکار شما را پیدا کنند. اگر مشتری‌های شما هم از طریق اینترنت به دنبال شرکت‌هایی مانند شما هستند، حتماً تبلیغاتتان را می‌بینند. چون اکثر افراد امروزه به اینترنت دسترسی دارند و از موبایل استفاده می‌کنند، پس بهتر است که کسب‌وکار شما هم در این فضا فعال باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2