دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

سئو چیست؟ آموزش الفبای سئو به زبان ساده

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ سؤالی که احتمالاً بارها از خودتان پرسیدید؛ اما جواب کاملی برای آن نداشتید. سایت شما برای دیده شدن باید در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. به مجموعه کارهایی که برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول و لینک یک گوگل انجام می‌دهید، سئو گفته می‌شود. اما این تنها بخشی از داستان سئو است.
در این مقاله می‌خوانید:

قبلاً می‌گفتند فلانی کسب و کار خودش را راه انداخت و از فرش به عرش رسید. اما امروز با توجه به شرایط کسب و کارهای اینترنتی باید بگویند فلانی سایتش در گوگل سئو شد و از فرش به عرش رسید! شاید باورش سخت باشد، اما رساندن بعضی صفحات سایت به صفحه اول گوگل آن‌قدر مخاطب و مشتری وارد وب سایت شما می‌کند که واقعاً می‌تواند زندگی و کسب و کارتان را متحول کند. 

اگر نمی‌دانید سئو یعنی چی یا از نقش سئو در بهبود رتبه بندی گوگل خبر ندارید، با ما همراه باشید. در این مقاله سعی می‌کنیم مهم‌ترین نکات سئو به زبان ساده را بیان کنیم؛ با مراجعه به مقالات تکمیلی لینک شده در این مقاله، اصطلاحات و تکنیک‌های سئو را به صورت تخصصی یاد بگیرید. 

سئو چیست؟

عبارت سئو یا SEO از سه کلمه Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تشکیل شده است. سئو به زبان ساده به مجموعه فعالیت‌های داخل و خارج از سایت گفته می‌شود که کمک می‌کند تا وب سایت شما در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشد.

ماهانه تقریباً 40 هزار نفر کلمه خرید موبایل را در گوگل جستجو می‌کنند. خب اصولا طبق روال، باید 70 درصد از این مخاطبان، روی وب سایتی کلیک کنند که در صفحه اول و لینک یک گوگل است. در ادامه بین 1 تا 5 درصد از آنها هم اقدام به خرید محصول می‌کنند. با این توضیحات، سایتی که روی کلمه خرید موبایل در صفحه اول است، روزانه چند نفر مشتری دارد؟ چقدر سود می‌کند؟ ماهانه چقدر پول به دست می‌آورد؟ قطعا رقم بسیار بالاست.

اما حالا که می‌توان این‌قدر راحت از بودن در صفحه اول گوگل پول درآورد، به نظرتان چطور باید سایتمان را به آنجا برسانیم؟ دقیقاً این همان سئو است! 

سئو چیست؟

چرا سئو برای کسب‌وکارهای آنلاین حیاتی است؟

می‌دانید الان هزینه یک تبلیغ در سایت‌هایی که به خاطر سئو قدرتمندشان بازدیدکننده زیادی دارند چقدر است؟ قیمت تبلیغات این سایت‌ها در کمترین نوع خودش از 2 میلیون تومان شروع می‌شود و تا چند ده میلیون تومان هم ادامه دارد.

تازه این یکی از مسیرهای درآمدزایی از سایت‌های پربازدید است و بعضی از آنها از راه‌های دیگری مثل فروش محصولات آموزشی، همکاری در فروش با سایت‌های بزرگ و... هم درآمدهای زیادی دارند. 

اما داستان آنجایی جالب می‌شود که بدانید صاحبان کسب و کارهای اینترنتی فروشگاهی، در صورت انتخاب محصول پرفروش، سود بیشتری از سئو می‌برند. یک جورهایی با یک تیر دو نشان می‌زنند. هم می‌توانند از طریق همکاری در فروش و... از دیگران پول دریافت کنند و هم از طریق فروش محصول سود دارند.

اهمیت یادگیری سئو برای کسب و کارها آنجایی مشخص می‌شود که یک وب سایت با کسب رتبه برتر در گوگل ماهانه میلیون‌ها تومان سود می‌کند و وب سایت دیگر هیچ بازدیدکننده‌ای ندارد. (اگر فروشگاه اینترنتی دارید، مقاله «8 نکته برای آموزش سئو سایت فروشگاهی» برای بهبود سئو سایت را مطالعه کنید.)

حالا نگاهی به آمار زیر بیندازید:

آمار میزان ورودی سایت ها از گوگل و دیگر پلتفرم ها

طبق آمار در ماه ژانویه 2024 بیش از 60 درصد ترافیک‌های ورودی وب سایت از طریق صفحه نتایج جستجو یا همان SERP گوگل است. با توجه به اینکه در اغلب کشورهای جهان و مخصوصا ایران، کاربران بیشتر از گوگل برای جستجو در وب استفاده می‌کنند، عملا زمانی که صحبت از سئو می‌شود همه به فکر موتور جستجوی گوگل هستند نه دیگر موتورهای جستجویی مثل بینگ و یاهو.

92 درصد از مخاطبان آمریکایی برای جستجو در وب، از میان موتورهای جستجو به سراغ گوگل می‌روند!

نکته: البته جالب است بدانید که در کشور چین با 2 میلیارد نفر جمعیت، وب سایت گوگل اصلا مورد علاقه کاربران نیست و چینی‌ها از موتور جستجوی بایدو استفاده می‌کنند. بنابراین رقابت سئو برای آنها، بیشتر از گوگل با بایدو گره خورده است.

مفاهیم پایه سئو که باید بدانید

سئو واژه‌ای که برای برخی از افراد ترسناک و یا همراه با خاطره‌ای غم انگیز است. هر سئوکاری راه و روش خاص خودش را برای افزایش رتبه صفحات سایت شما دارد. داستان آنجایی ترسناک می‌شود که برخی سئوکاران ادعا می‌کنند طی مدت زمان کوتاه رتبه سایت شما را به صفحه اول گوگل می‌رسانند. حالا فکر می‌کنید ایراد این کار چیست؟ بگذارید ابتدا شما را با دو مفهوم پایه در دنیای سئو آشنا کنیم:

 

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفیدسئوی کلاه سفید بهینه سازی سایت برای افزایش رتبه آن در موتورهای جستجو به روش اصولی است. اگر بخواهید با سئوی کلاه سفید رتبه سایتتان را افزایش دهید باید حسابی صبر داشته باشید. چرا که این روش زمان‌بر، هزینه بر و صد البته پایبند به قوانین گوگل است.

در این روش باید استراتژی دقیق و حساب شده‌ای برای محتوای سایتتان داشته باشید. تا زمانی که خط قرمزهای گوگل را برای سئو سایت رعایت کنید، هیچ نگرانی برای از دست رفتن رتبه سایتتان ندارید. از سری تکنیک‌های سئو کلاه سفید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ایجاد محتوای باکیفیت
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • دریافت بک لینک طبیعی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاهسئو کلاه سیاه به مجموعه تکنیک‌های سئو گفته می‌شود که سئوکاران برای فریب‌دادن گوگل انجام می‌دهند. با استفاده از سئو کلاه سیاه رتبه سایت شما در زمان کم رشد چشمگیری پیدا می‌کند. اما آیا این رتبه همیشگی است؟

کافی است یک سایت با تکنیک‌های سئو سیاه سعی بر دور زدن گوگل داشته باشد. اینجاست که خزنده‌های گوگل کم‌کم به سایت مورد نظر مشکوک و دست سئوکاران را رو می‌کند. سایتی که رتبه یک نتایج جستجو هم داشته باشد، بعد از عبور از خط قرمز گوگل می‌تواند برای همیشه از نتایج جستجو حذف شود. از سری تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خرید بک لینک
  • استفاده از لینک‌های اسپم

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه در قانونی بودن یا نبودن راه‌های افزایش رتبه سایت است. به عنوان مثال یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه این است که در مدت زمان کوتاهی لینک سایت خودتان را برای فریب‌دادن گوگل در جای‌جای اینترنت پخش کنید. غافل از اینکه دیر یا زود ربات‌های گوگل رفتارهای یک سایت سالم را با سایت غیرقانونی متوجه می‌شوند.

حالا برای اینکه بتوانید از خطر پنالتی شدن گوگل در امان باشید و خط قرمزهای مهم گوگل را بشناسید، مقاله “جدیدترین الگوریتم‌های گوگل” را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

تکنیک‌های ابتدایی سئو برای بهینه سازی سایت

فرقی نمی‌کند یک متخصص سئو باشید یا یک تازه کار، شما باید مهم‌ترین تکنیک‌های بهینه سازی سایت را بلد باشید. در مقاله «چک لیست سئو و صفر تا صد سئو مقدماتی» به شکل جامع‌تر آنها را به شما توضیح دادیم؛ اما در این بخش می‌خواهیم اشاره کوتاهی به آنها کنیم. فقط دقت کنید، فاکتورهای گوگل برای بهینه سازی سئو فقط به این ۴ مورد ختم نمی‌شود:

سئو on page و off page سایت

آیکون سئو سایتسئو و بهینه سازی سایت ۳ زیر شاخه مهم دارد. سئو  تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی که کمی جلوتر درموردش صحبت می‌کنیم. کاربرد سئو داخلی و خارجی سایت از اسمشان پیداست. سئو داخلی به مجموعه فعالیت‌های بهینه سازی سایت گفته می‌شود که کیفیت صفحات داخلی سایت را افزایش می‌دهد. مثل لینک سازی اصولی صفحه یا استفاده از کلمات کلیدی مهم و مترادف آن‌ها. 

اما سئو خارجی به فعالیت‌های بهینه سازی گفته می‌شود که در محیطی خارج از سایت شما انجام شده است. تابه‌حال متن‌های تبلیغاتی تحت عنوان رپورتاژ یا بنرهای تبلیغاتی را در گوگل دیدید؟ زمانی که لینک سایت شما در سایت‌های معتبر گوگل قرار می‌گیرد، یک امتیاز ویژه برایتان لحاظ می‌شود. با افزایش این امتیازها، رتبه سایت شما از نظر سئو تقویت شده و کم‌کم ترافیک سایتتان افزایش پیدا می‌کند.

رسیدن به لینک 1 نتایج جستجو مثل آب خوردن!

اگر پول زیادی برای خرج کردن دارید و دلتان می‌خواهد خیلی زودتر لینک 1 گوگل را لمس کنید، از تبلیغات Google Ads کمک بگیرید. البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که لینک سایت شما با تگ sponsor برای کاربران نمایش داده می‌شود و به اندازه نتایج ارگانیک قابل اطمینان نیست. با این حال باید به ازای هر کلیک روی لینک شما به گوگل هزینه دلاری پرداخت کنید.

بهینه‌سازی محتوا: کلید موفقیت در سئو

آیکون محتوای بهینهمهم‌ترین فاکتور سئو، محتواست! منظور از محتوا همین صفحه‌ای است در حال خواندن آن هستید، منظور همان ویدئویی است که در سایتی مثل یوتیوب یا آپارات مشاهده‌ می‌کنید یا اصلاً همان تصاویر یا صوت‌هایی که در دیگر سایت‌های ‌سطح وب بارگذاری شده‌اند.

گوگل می‌گوید من در صورتی یک وب سایت را در نتایج به مخاطبانم نشان می‌دهم که مطمئن باشم محتوای ارزشمندی دارد و این محتوا می‌تواند نیاز کاربر من را پاسخ دهد. در طی این سال‌ها هم تلاش کرده تا با استفاده از هوش مصنوعی نتایج نزدیک به درخواست کاربران را انتخاب و برای هر کاربر نمایش دهد.

دیگر از آن دوران که سایت‌ها یک کلمه کلیدی را صدها بار و بی دلیل در صفحه تکرار می‌کردند تا لینک 1 گوگل شوند گذشته است. گوگل در عصر جدید به سایت‌هایی با محتوای باکیفیت و مفید بیشتر احتیاج دارد.

 حالا گوگل از کجا می‌خواهد مقاله‌ من را از نظر کیفیت بررسی کند؟ ربات‌ها و خزنده‌های گوگل طبق دستورالعمل محرمانه گوگل و دیگر موتورهای جستجو تمام محتواهای جدید و قدیمی سایت‌ها را بررسی می‌کنند. به همین سادگی!

بنابراین، اگر به دنبال این هستید که در گوگل رتبه خوبی بگیرید، باید به محتوا اهمیت زیادی بدهید. اینکه محتوایتان متن باشد، ویدئو باشد یا دیگر فرمت‌های محتوا، به نیاز کاربر از کلمه برمی‌گردد. مثلاً در کلمه "سئو چیست" محتوای متنی انتخاب خوبی است؛ اما در کلمه آموزش فتوشاپ، احتمالاً محتوای ویدئویی بهتر مورد توجه کاربر قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید!

اگر از سایت وردپرسی دارید با نصب افزونه Yoast می‌توانید برای بهینه سازی سئو داخلی صفحات کمک بگیرید. این افزونه نکات لازم برای بهینه سای صفحات مختلف سایت را برایتان نمایش می‌دهد.

اهمیت کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آنها

آیکون کلمه کلیدیسئو درواقع رقابت روی کلمات کلیدی مختلف است. منظور از کلمه کلیدی، همان عبارت و کلمه‌ای است که در گوگل جستجو می‌شود. مثلاً عبارت خرید موبایل، خرید رایانه و حتی عبارتی مثل "نحوه پخت خورش سبزی" کلمه کلیدی هستند.

وب سایت‌هایی که در سئو با هم رقابت می‌کنند، برای رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل روی هر کدام از این کلمات یک صفحه ایجاد می‌کنند. بعد از آن سعی می‌کنند با بهینه کردن سایتشان، آن را روی کلمه مرتبط به خودش به صفحه اول برسانند. مثلاً کلمه کلیدی همین مقاله که در حال خواندنش هستید، "سئو چیست" است و ما می‌خواهیم این مقاله با این کلمه در نتایج اول گوگل نشان داده شود.

برای keyword research از ابزارهایی مثل Ahrefs، کیورد پلنر، Nail patel و Semrush می‌توانید استفاده کنید. در مقاله ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی به صورت کامل این ابزارها را معرفی کردیم.

لینک‌سازی هدفمند و اهمیت آن در سئو

آیکون لینک سازییکی از فاکتورهای مهم گوگل برای پیدا کردن سایت‌های ارزشمند، لینک سازی هدفمند آن‌ها است. گوگل هر چقدر هم که هوشمند باشد، باز هم نمی‌تواند به کمک کلمات کلیدی به طور کامل ارزشمند بودن یا نبودن یک سایت و محتوا را درک کند؛ بنابراین از فاکتور دیگری به اسم اعتبار هم کمک می‌گیرد!

بر این اساس تصمیم می‌گیرد آیا وب سایت شما لیاقتِ بودن در صفحات اول را دارد یا نه. از جمله فاکتورهای شناسایی اعتبار سایت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. اینکه یک یا چندین سایت دیگر در سطح وب، به سایت شما لینک یا همان بک لینک بدهند. (در مورد بک لینک در مقاله «بک لینک چیست؟» بیشتر توضیح داده‌ایم).
  2. اینکه در سایت‌های دیگر سطح وب، اسم سایتتان آورده شده باشد.
  3. اینکه در صفحات خودتان چقدر از لینک داخلی استفاده می‌کنید؟ اگر نگاهی کلی به مقاله ما بیندازید متوجه می‌شوید که برای اینکه متن مقاله از حوصله کاربران خارج نشود، اصطلاحات تخصصی سئو را به مقالات دیگر سایتمان لینک کردیم. در اصل با استفاده از انرتکست یا لنگر به صفحات داخلی سایت خودمان لینک دادیم.
  4. اینکه کاربران چقدر نام برند شما را در گوگل جستجو کنند.
  5. اینکه کاربران یک کلمه کلیدی را همراه با نام برندتان جستجو کنند. مثلاً خرید موبایل دیجی کالا!

راه حل افزایش رتبه سایت به صورت کارتونی

بیشتر بخوانید: اگر می‌خواهید اعتبار حدودی سایت خودتان را از نظر گوگل بدانید، از ابزار Domain Authority سایت MOZ استفاده کنید.

اصول سئو تکنیکال

به مجموعه فعالیت‌هایی که برای رعایت حداقل اصول فنی مورد نیاز از نظر گوگل برای کسب رتبه سایت انجام می‌دهید، سئو تکنیکال گفته می‌شود. این فعالیت‌ها شامل بهینه سازی کدهای سایت، رسپانسیو کردن صفحات سایت، افزایش سرعت سایت، کاهش سایز تصاویر و... هستند.

حالا بیایید چند مورد از مهم‌ترین اصول سئو تکنیکال سایت را با هم بررسی کنیم. قبل از شروع سئو سایت باید سایت خودتان را از نظر تکنیکال بهینه کرده باشید. یعنی مهم‌ترین خطاهای کدنویسی سایت را از نظر گوگل رفع کرده باشید.

طراحی سایت بهینه‌شده برای موتورهای جستجو

منظور از سایت بهینه شده ایجاد تغییرات و اصلاحات در کدنویسی و قالب سایت است. مثلاً فرض کنید تصاویر سایت شما فرمت تصویری غیرمجاز دارد. در این صورت کاربر نمی‌تواند در مرورگر خود تصویر سایت را مشاهده کند.

فرض کنید یک سایت آماده با وردپرس ساختید. بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که گوگل هیچ یک از صفحات شما را ایندکس نمی‌کند. غافل از اینکه یک کد اشتباه در قالب سایت باعث شده تا خزنده‌های گوگل سایت شما را بررسی نکنند. گاهی هم استفاده از کدهای تکراری در قالب باعث خطاهای مختلف در وب سایت می‌شود.

برای بررسی خطاهای سایت می‌توانید از ابزارهای ساده مثل page speed insight و GTmetrix استفاده کنید. خطاهای آن را بررسی و تا جای ممکن آن‌ها را حل کنید.

اینفوگرافیک نحوه کارکرد سئو سایت

سرعت بارگذاری و تأثیر آن در سئو

بیایید کمی صادقانه با هم صحبت کنیم. کاربران سایتی را که سرعت باز شدن صفحات آن طولانی باشد، به راحتی می‌بندد. پس شما فرصت کمی دارید تا کاربر را برای ماندن در سایتتان قانع کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ کاربر در سایت، بهبود سرعت بارگذاری صفحه است.

ببینید چه المان‌هایی در صفحه شما وجود دارد که سرعت بارگذاری سایت را زیاد می‌کند؟ مثلاً اگر حجم تصاویر بنر سایت بالا باشد، احتمالاً چند ثانیه‌ای از سرعت سایت شما گرفته می‌شود. گاهی هم با انتخاب یک سرور یا هاست قوی‌تر می‌توانید سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهید. 

ساختار URL و اهمیت آن

URL یا همان آدرس اینترنتی سایت یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت است. اگر بخواهیم کمی ساده‌تر بیان کنیم، URL سایت به این صورت در بالای صفحه مرورگر نوشته می‌شود:

www.portal.ir/blog

برخی از سایت‌ها بدون توجه در بخش URL صفحه از اعداد بی معنی، نام نویسنده، کاراکترهای فارسی و... استفاده می‌کنند. در حالی که هرچقدر URL صفحه شما کوتاه‌تر و البته پرمعناتر باشد، روی سئو سایت تأثیرگذار مثبت‌تری دارد. سعی کنید برای نوشتن آدرس اینترنتی به این نکات توجه کنید:

  • تعداد کاراکتر URL را کوتاه انتخاب کنید.
  • بعد از نام دامنه، نام صفحه را قرار دهید.
  • سعی کنید از حروف اضافه در URL استفاده نکنید.
  • برای کوتاه شدن URL از کاراکترهای فارسی استفاده نکنید.
  • عنوان صفحه و عنوان URL را یکسان انتخاب کنید.

نمونه ساختار URL صفحه

ارتباط بین سئو و بازاریابی محتوا چیست؟

قبل از شروع بحث، نگاهی داشته باشید به این آمار دیجی کالا:

میزان بازدیدکننده ماهانه دیجی کالا

همان‌طور که تصویر بالا هم می‌بینید، دیجی کالا گفته طی هر ماه 26 میلیون بازدیدکننده دارد و مشتریانش به طور میانگین در هر خرید نزدیک به 500 هزار تومان سفارش کالا می‌دهند! این یعنی گردش مالی چند صد میلیارد تومانی در هر ماه! اما این چه ربطی به سئو دارد؟ درواقع بخش اعظمی از این موفقیت دیجی کالا، به سئویِ قدرتمندش برمی‌گردد!

 اگر در گوگل به دنبال خرید یک محصول خاص باشید به احتمال زیاد سایت دیجی کالا در لینک اول می‌بینید. به همین دلیل است که دیجی کالا بازدیدکنندگان زیادی دارد. این مثال فقط یک آماده‌سازی ذهنی برای درک اهمیت سئو سایت بود؛ حالا برویم به سراغ بحث خودمان.

ببینید، به طور کلی ما دو روش بازاریابی داریم. روش اول بازاریابی برون‌گراست و به راهکارهایی اشاره دارد که سعی می‌کند مخاطب را به سمت برند یا محصول متمایل کند. مثلاً بیلبوردی که در یک محل پررفت و آمد نصب می‌کنید، تبلیغتان در تلویزیون و حتی چاپ تراکت. اینها همه روش‌هایی هستند که در آنها صاحب کسب و کار یا تیم بازاریابی به سمت مخاطب می‌روند. بازخورد این نوع بازاریابی نسبتاً پایین است.

اما روش دوم، بازاریابی درون‌گرا نام دارد. این روش به تکنیک‌هایی اشاره دارد که در آن "کسب و کار در موقع نیاز به کمک مخاطب بیاید". مثلاً وقتی کاربر در گوگل جستجو می‌کند "خرید موس رایانه" و وارد سایتتان می‌شود، شما او را به سمت خودتان جذب نکرده‌اید، بلکه وقتی او به شما نیاز داشته، سر راهش سبز شده‌اید. این بازاریابی درون‌گراست و بازخوردش به شدت از نوع قبلی بیشتر است. حالا با توجه به اینکه عملاً بخش اعظمی از بازاریابی درون‌گرا به سئو برمی‌گردد، اهمیت سئو به شدت افزایش پیدا می‌کند.

البته باز هم در وصف ارزش سئو حرف برای گفتن دارم. مثلاً اینکه سئو سایت با هزینه‌های بسیار کم‌تری نسبت به دیگر انواع روش‌های جذب مشتری، مخاطبان را به سمت کسب و کارتان می‌آورد! یا مثلاً اینکه ورودی وب سایتی که سئو شده، بسیار بیشتر از وب سایت یا کسب و کاری است که با تبلیغات و بازاریابی برون‌گرا مخاطب جذب می‌کند.

همه اینها دست به دست همه می‌دهند تا بتوانم با جرئت تمام بگویم: امروز دنیای کسب و کارهای اینترنتی به شکل تغییرناپذیری با سئو گره خورده است.

چگونه محتوای سئو فرندلی تولید کنیم؟

اگر همه تکنیک‌ها و فاکتورهای سئو را رعایت کنید؛ اما خود گوگل نتواند وب سایت شما را بررسی کرده و آن را ببیند، عملاً هیچ ارزشی ندارد! یعنی چه؟ ببینید گوگل با کمک یک سری ربات که به آنها خزنده می‌گوییم، همه سایت‌های سطح وب را بررسی می‌کند و بعد از گذراندن محتوای آنها از فیلترها و فاکتورهایش، به آنها رتبه می‌دهد.

در این بین، هستند بعضی از وب سایت‌ها که به خوبی کدنویسی نشده و به همین دلیل ربات‌های گوگل "نمی‌توانند" محتوای آنها را بررسی کنند. اصطلاحاً می‌گوییم این سایت‌ها ‌سئو فرندلی نیستند؛ بنابراین می‌شود گفت اولین قدمی که باید در شروع سئو به آن توجه کنید، سئو فرندلی بودن کدهای سایت است.البته بررسی دقیق کدهای سایت نیاز به تخصص بالا دارد، اما پیشنهاد بهتر و راحت‌تر این است که برای انتخاب سیستم سایت ساز خودتان، کمی دقت کنید. مثلاً شرکت‌های طراحی سایت معتبر همیشه وب سایت‌های سئو فرندلی می‌سازند.

همین‌طور در پرتال هم سایت ساز و فروشگاه ساز ما کاملاً سئو فرندلی بوده و سایت‌هایی که به دست مشتریان می‌دهیم، با فاکتورهای گوگل سازگاری بالایی دارد. به همین دلیل است که سایت خیلی از مشتریانمان در سئو موفق بوده و توانسته‌اند به درآمدهای خوبی از کسب و کار اینترنتی‌شان برسند. 

اینفوگرافیگ مهمترین نکات ایجاد محتوای سئو پسند

برای شروع یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟

برای شروع یادگیری سئو از این مقاله و دیگر مقالات تکمیلی وب سایت پرتال شروع کنید. از آنجایی که مخاطبان وب سایت ما افرادی هستند که می‌خواهند بدون دانش فنی سایت بسازند؛ ما مقالات زیادی برای راه اندازی و کسب درآمد از سایت  در بخش وبلاگ داریم.

در وبلاگ سعی کردیم مقالات تخصصی زیادی در زمینه سئو را به زبان ساده به کاربران آموزش دهیم. اما بعد از مطالعه این موارد می‌توانید به سراغ دوره‌های رایگان سئو سایت بروید. این دوره‌ها منابع خوبی برای یادگیری سئو مقدماتی سایت هستند. 

اما اگر دلتان می‌خواهد سئو را به صورت تخصصی یاد بگیرید، می‌توانید در دوره‌های پولی آموزش سئو مثل وب سایت نوین شرکت کنید.

اگر نظر کارشناسان پرتال را بخواهید!

اکانت شما در یک شبکه اجتماعی متعلق به خودتان نیست و هر روز ممکن است یک مشکل برایش به وجود بیاید. به عنوان نمونه اگر همه امیدتان شبکه‌های اجتماعی باشد، ممکن است به خاطر فیلتر شدن شبکه اجتماعی مورد نظر یا اصلاً حذف شدن بی‌دلیل حسابتان، همه کسب و کارتان از بین برود. به عنوان رسانه اصلی کسب و کارتان روی وب سایت کار کنید، سپس به عنوان رسانه‌های فرعی و کمکی، به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید.

سئو برگ برنده کسب و کار شماست!

میزان ترافیک ورودی ارگانیک سایت Ahrefs

نگاهی به تصویر بالا داشته باشید، در واقع این آمار ترافیک ماهانه یک وب سایت با قدرت سئو متوسط رو به بالاست. 252 هزار بازدید ماهانه! حالا اگر این سایت فروشگاهی باشد، می‌دانید چقدر درآمد از فروش محصول دارد؟ حتی اگر یک سایت عمومی هم باشد، درآمد بسیار خوبی از تبلیغات کسب می‌کند.

اگر شما هم دوست دارید یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید و مدتی بعد به چنین آمارهایی دست پیدا کنید، یک پیشنهاد بدون ریسک برایتان دارم! همین حالا وارد فروشگاه ساز پرتال شوید، در کم‌تر از 1 دقیقه ثبت نام کنید، ظاهر دلخواه سایتتان را انتخاب کنید و بدون نیاز به پرداخت یک ریال هزینه، تا 7 روز از فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده کنید.

بعد از آن اگر به ادامه دادن مسیر علاقه‌مند بودید، می‌توانید برای پرداخت هزینه‌های اندک سالانه فروشگاه‌تان اقدام کنید. در ضمن قیمت‌ها را هم می‌توانید در صفحه تعرفه طراحی سایت ببینید. اگر هم هر سوالی در مورد فروشگاه اینترنتی دارید، حتما با شماره 02191003383داخلی 2 تماس بگیرید.

با توجه به اینکه دنیای سئو و بهینه سازی سایت بسیار گسترده است، احتمالاً در پایان مقاله سؤالات زیادی ذهنتان را مشغول کرده است. می‌توانید سؤالات مربوط به سئو را در بخش نظرات همین مقاله بپرسید تا آنها را پاسخ دهیم. 

سؤالات متداول

  • چقدر طول می‌کشد تا به رتبه 1 گوگل برسیم؟

برای رسیدن به رتبه 1 گوگل باید بالای 2 سال روی سئو سایت کار کنید. با استفاده از تکنیک‌های سئو و بهینه سازی سایت می‌توانید زمان رسیدن به صفحه اول گوگل را کمتر کنید. با این حال رسیدن به رتبه اول گوگل به میزان رقابت و رقبای کاری شما بستگی دارد.

  • چطور سئو را شروع کنیم؟

برای شروع سئو سایت ابتدا از سئو تکنیکال شروع کنید و ایرادات اصلی سایت را رفع کنید. سپس یک برنامه محتوایی منظم برای سایت بچینید و اصول لینک سازی را در آن رعایت کنید. با کمک رپورتاژ، تبلیغات و بک لینک هم روی سئو off page سایت کار کنید.

  • یادگیری سئو چقدر طول می‌کشد؟

برای یادگیری صفر تا صد بهینه سازی موتور جستجو (SEO) باید بین 3 ماه تا 1 سال زمان بگذارید.

  • سئو مخفف چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. معنی SEO در زبان ساده یعنی فعالیت‌هایی که در جهت بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو انجام می‌دهیم.

  • نقش سئو در بهبود رتبه بندی گوگل چیست؟

سئو سایت مهم‌ترین عامل در رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل را دارد. با بهینه سازی سایت و کسب رتبه در گوگل می‌توانید روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده و مشتری داشته باشید. فاکتورهای سئو باعث می‌شود که شما یک سایت کاربر پسند و مورد قبول از نظر گوگل داشته باشید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

ممنون خیلی عالی بود

سلام
مخلصیم، موفق باشید

ببخشید اگه من مثلا داخل سایت ویرگول مقاله بنویسم و به سایتم لینک بدم بک لینک محسوب میشه؟

سلام
بله لینک سازی محسوب میشه

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2