دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

سیمیلار وب چیست؟ کاربرد similarweb

در گذشته وقتی می‌خواستید رتبه‌بندی سایت‌های مختلف را مشاهده کنید، از سرویسی به نام الکسا استفاده می‌کردید. با این حال این سرویس در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به فعالیت خود خاتمه داد و دیگر خدماتی را به کاربران ارائه نکرد. از آن زمان تا به امروز، سرویس‌های آنالیز زیادی خواستند جای الکسا را بگیرند، اما هیچ کدام به گرد پای سیمیلار وب نرسیدند.
در این مقاله می‌خوانید:

اکثر کارشناسان سئو و سایت معتقدند که سیمیلار وب، جایگزینی شایسته و به حق برای الکسا است. این سرویس علاوه بر نمایش رتبه‌بندی سایت‌های مختلف، آن‌ها را از جنبه‌های گوناگون آنالیز می‌کند و اطلاعات مفیدی از هر سایت را به ما ارائه می‌دهد؛ به طوری که علاوه بر منبعی برای رتبه سایت، سیمیلار وب به یکی از ابزارهای اصلی برای تحلیل سئوی رقبا نیز تبدیل شده است.

در این مقاله نگاهی به چیستی سیمیلار وب انداخته‌ایم و آن را به طور کامل بررسی کرده‌ایم. از طرفی تمام آنالیز‌هایی که سیمیلار وب روی سایت‌های مختلف انجام می‌دهد را معرفی کرده‌ایم تا به طور کامل با آن آشنا شوید. پس اگر می‌خواهید این سرویس بسیار کاربردی را بیشتر بشناسید و از آن برای مدیریت سایت خود استفاده کنید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

سیمیلار وب (Similarweb) چیست؟

سیمیلار وب (Similar Web) ابزاری برای اندازه گیری و تخمین ترافیک کلی دریافتی در وب سایت‌های مختلف است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات مهمی از سایت‌های رقیب مثل منابع بیشترین ترافیک ورودی مانند سایت‌های ارجاع‌دهنده، ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی و کلمه‌های کلیدی ورودی اصلی را بررسی کنید.

سیمیلار وب معتبرترین سایت جایگزین الکسا برای رتبه بندی سایت‌های مختلف است.

در گذشته سایتی به نام الکسا وجود داشت که رتبه‌بندی سایت‌های مختلف را به کاربر نشان می‌داد. با این حال امروزه سیمیلار وب جایگزین آن شده است و حتی اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بیشتر بدانید: چرا ترافیک سایت کاهش پیدا می‌کند؟

سیمیلار وب چیست

استفاده از سیمیلار وب چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که متوجه شدیم، سیمیلار وب یکی از ابزارهای قدرتمند برای تحلیل ورودی همه سایت‌ها و به‌خصوص سایت‌های رقیب است که استفاده از آن می‌تواند اطلاعات زیادی برای تحلیل هرچه بهتر رقبا به شما دهد. از جمله مزایای سرویس سیمیلار وب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • 💡 اگرچه سیمیلار وب اطلاعات ۱۰۰٪ دقیقی نمی‌دهد، اما با استفاده از آن می‌توانید با درصد خطای پایینی منابع ترافیک رقبای خودتان را ببینید. این مورد می‌تواند کمک خیلی زیادی به بازاریابی محتوایی یا سئو سایت شما کند.
  • 💡 از طرفی این سرویس به شما کمک می‌کند تا رقبای اصلی و قدرتمند حوزه کاری خود را بشناسید و یک دید کلی نسبت به سختی رقابت با آن‌ها به دست آورید.

بازدید سیمیلار وب

  • 💡 علاوه بر موارد گفته شده، سیمیلار وب اطلاعات جزئی‌تری نیز از هر سایت می‌دهد. برای مثال با استفاده از آن می‌توانید بیشترین منابعی که به سایت شما لینک داده‌اند را پیدا کنید.
  • 💡 در نهایت نیز اگر اشتراک pro سیمیلار وب را خریداری کنید، می‌توانید گزارش‌های خیلی بیشتری از یک سایت اینترنتی را ببینید.

ویژگی‌های کلیدی سیمیلار وب

اکنون که متوجه شدیم سیمیلار وب چیست و دقیقا چه کاربردهایی دارد، بیایید نگاهی به ویژگی‌های کلیدی آن بیندازیم. شما در نسخه رایگان می‌توانید اطلاعات زیر را ببینید، اما اگر نسخه pro را تهیه کنید، جزئیات بیشتری درباره هر کدام از آن‌ها خواهید دید. در ادامه سایت پرتال را با استفاده از سیمیلار وب بررسی کرده‌ایم و قسمت‌های مختلف سیمیلار وب را روی این آنالیز معرفی کرده‌ایم.

  • ترافیک کلی - Traffic Overview

اولین داده‌ای که در سیمیلار وب برای هر سایتی نمایش داده می‌شود، داده مربوط به ترافیک کلی یا Traffic Overview آن سایت است. برای دیدن این اطلاعات ابتدا وارد سایت سیمیلار وب شوید. سپس آدرس سایتی که می‌خواهید بررسی شود را در آن وارد کنید. البته برای دیدن اطلاعات مربوط به آن سایت باید در سیمیلار وب ثبت نام کنید.

نکته: اگر می‌خواهید فقط اطلاعات مربوط به ترافیک کلی یک سایت را بررسی کنید، می‌توانید با اکستنشن کروم سیمیلار وب این کار را انجام دهید.

ترافیک کلی سیمیلار وب

  • بازدید کلی - Total Visits

یکی از اولین گراف‌هایی که در سیمیلار وب می‌بینید، بخش بازدید کلی یا Total Visits است که ترافیک ورودی به سایت در یک ماه گذشته را نمایش می‌دهد. این داده‌ها تاحدودی دقیق هستند، اما باید بدانید آماری که به شما می‌دهند کاملا دقیق نیست. با این حال ضریب خطای مربوط به داده‌های آن‌ها نیز بسیار کم است.

شاید پیش خودتان بپرسید که این داده‌ها به چه دردی می‌خورند؟

پاسخ این سوال کاملا مشخص است؛ با استفاده از داده‌هایی که درباره بازدید کلی رقبای خود به دست می‌آورید، می‌توانید به راحتی متوجه شوید که شما و رقبایتان در چه جایگاهی قرار دارید و در ادامه با بررسی بقیه موارد نیز می‌توانید علت اختلاف این میزان ورودی را تا حد زیادی تحلیل کنید.

بازدید کلی سیمیلار وب

  • متریک‌های تعامل - Engagement Metrics

در ادامه تحلیل یک سایت در سیمیلار وب، می‌توانید متریک‌های تعامل یا Engagement Metrics را مشاهده کنید. این متریک‌ها مواردی مثل مدت زمان بازدید یک کاربر، تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربر و نرخ پرش یا Bounce Rate را به شما نمایش می‌دهد. 

دوباره درباره این آمار باید بگوییم که نرخ پرش و این آمار‌ها دقیق نیستند، ولی با مقایسه نرخ پرش دو سایت با یکدیگر می‌توانید ببینید کدام آمار بهتری دارد. هر سایتی که نرخ پرش پایین‌تری داشته باشد، یعنی عملکرد بهتری داشته است. برای مثال سایت پرتال طبق تصویر زیر، نرخ پرش ۶۱ درصدی دارد که نسبت به رقبای خود نرخ پرش خوبی دارد.

نکته: برای مقایسه دو سایت، کافی است در بالای صفحه گزینه Compare را انتخاب کنید و سایت رقیب را به این صفحه آنالیز اضافه کنید.

متریک‌های تعامل

  • منابع ترافیک - Traffic Sources

بخش منابع ترافیک یا Traffic Sources احتمالا مهم‌ترین بخش سیمیلار وب است. این بخش اطلاعات مفیدی درباره درصد ترافیک ورودی سایت به شما می‌دهد و با تحلیل آن‌ها می‌توانید بفهمید که بازاریابی محتوایی خود را بهتر است در کدام کانال انجام دهید. کانال‌های ورودی که در این بخش نمایش داده می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • ورود مستقیم یا Direct
  • ورود از لینک‌ها و سایت‌های ارجاع دهنده یا Refferals
  • ورود به سایت از طریق موتورهای جستجو یا Search
  • ورود به سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی یا Social
  • ورود به سایت از تبلیغات نمایشی در پلتفرم‌های مختلف یا Display Advertising

شما با تحلیل مقدار ورودی به سایت‌های مختلف می‌توانید بفهمید که رقیب شما در کجاها قوی است و در چه کانال‌هایی ضعف دارد. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا یک استراتژی محتوای بهینه و هوشمندانه را برای رشد کسب و کار خود ایجاد کنید. برای مثال ببینید رقیب شما در چه کانال‌های ورودی ضعف دارد، سپس شما آن کانال‌های ورودی را برای خود قدرتمند کنید.

منابع ترافیک سیمیلار وب

  • ریفرال - Referral

یکی دیگر از بخش‌های تحلیلی سیمیلار وب برای سایت‌های مختلف، بخش سایت‌های ارجاع دهنده یا Referral است. این بخش اطلاعاتی به شما می‌دهد که در آن می‌گوید هر سایت چند درصد از لینک‌های ارجاع داده شده به آن سایت را تشکیل می‌دهد. در واقع ریفرال‌ها لینک‌هایی هستند که تبلیغاتی نیستند و از سایت‌های دیگر گرفته شده‌اند. این اطلاعات برای سایت‌های ایرانی می‌تواند بیانگر این باشد که یک سایت چه مقدار رپورتاژ آگهی رفته است. این بخش به دو دسته کلی Top Reffering Sites و Top Destionation Sites تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

ریفرال سیمیلار وب

بیشترین سایت‌های ارجاع دهنده - Top Referring Sites

کلیدی‌ترین بخش این قسمت، بخش بیشترین سایت‌های ارجاع دهنده یا Top Referring Sites است. این بخش پنج مورد از سایت‌هایی که بیشترین لینک را به سایت مقصد داده‌اند را مشخص می‌کند و میزان لینک‌هایی که از طرف این سایت‌ها آمده است نیز با درصد مشخص شده است. مشخص شده است.

برای کسانی که کار بازاریابی محتوایی انجام می‌دهند، اطلاعاتی که این بخش می‌دهد می‌تواند راهی عالی برای پیدا کردن فرصت‌های طلایی برای لینک سازی باشد. برای مثال می‌توانید در تصویر زیر می‌توانید سایت‌هایی که بیشترین لینک به پرتال را داده‌اند را ببینید.

سایت‌های ارجاع دهنده سیمیلار وب

بیشترین سایت‌های لینک داده شده - Top Destination Sites

این بخش علاوه بر سایت‌های ارجاع دهنده، اطلاعات تکمیلی دیگری نیز می‌دهد. اطلاعات مربوط به بخش بیشترین سایت‌های لینک داده شده یا Top Destination Sites، به شما می‌گوید که مخاطبان سایت به سمت چه مسیری از سایت شما خارج می‌شوند. 

سایت لینک داده شده سیمیلار وب

  • جستجو، شبکه‌های اجتماعی و صفحه - Search, Social and Display

بخش‌های جستجو (Search)، شبکه‌های اجتماعی (Social) و نمایش (Display) نگاهی دقیق‌تر به بعضی از بزرگ‌ترین منابع دریافت ترافیک سایتی که انتخاب کرده‌اید می‌اندازد.

جستجو (Search)

بخش جستجو (Search) معمولا بیشترین بخش ترافیک ورودی سایت‌ها را تشکیل می‌دهد. در واقع طبق تحقیقی که مجموعه SparkToro انجام داده است، گوگل بیش از ۵۷ درصد ترافیک کل اینترنت را به خودش اختصاص داده است.

طبق آماری که در بخش منابع ترافیک دیدیم، حدود ۶۳ درصد ترافیک ورودی سایت پرتال نیز از مسیر موتورهای جستجو مثل گوگل اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که این اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند و با تحلیل درست آن‌ها می‌توانید ورودی سایت خود را افزایش دهید. همچنین همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، ۵ کلمه کلیدی اصلی که سایت شما را نمایش می‌دهد و ورودی سایت را نیز بالا می‌برد را می‌توانید ببینید.

جستجوی طبیعی سیمیلار وب

شبکه اجتماعی (Social)

بخش شبکه‌های اجتماعی (Social) نیز یکی از منابع ترافیک سایت را نشان می‌دهد که ورود افراد از شبکه‌های اجتماعی به سایت در آن نمایش داده می‌شود. با استفاده از اطلاعاتی که در این صفحه دریافت می‌کنید، می‌توانید بفهمید کدام یک از رقبای شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند تا بتوانید فرصت‌های موجود را بررسی کنید.

شبکه اجتماعی سیمیلار وب

صفحه (Display)

بخش Display نیز شبکه‌های تبلیغاتی که برای سایت انتخابی تبلیغات کلیکی انجام می‌دهند را نمایش می‌دهد. البته باید بدانید سیمیلار وب به داده‌های ترافیکی فیسبوک دسترسی ندارد. با این حال نکته مهم‌تر این است که سایت‌های با دامنه IR نمی‌توانند به صورت مستقیم از تبلیغات PPC یا کلیکی گوگل استفاده کنند؛ به همین دلیل آمار این بخش برای سایت‌های ایرانی خیلی قابل استناد نیست.

بخش Display سیمیلار وب

  • علایق مخاطب - Audience Interests

بخش علایق مخاطب یا Audience Interests بر رفتار مخاطبین سایت در سطح اینترنت تمرکز کرده است. این بخش‌ اطلاعاتی را درباره موضوعاتی که مخاطبان این سایت به آن علاقه دارند را ارائه می‌دهد که می‌تواند در شناخت مخاطب تاثیر مثبتی بگذارد. همان‌طور که در اطلاعات تصویر زیر مشخص است، بیش از ۷۲ درصد مخاطبان پرتال به موضوعات تکنولوژی و تجارت الکترونیک علاقه‌مند هستند و همین موضوع می‌تواند دید مهمی از مخاطبان این حوزه فروشگاه ساز بدهد.

این اطلاعات به نظر درست هم می‌رسند. حال اگر هر سایت دیگری را هم بررسی کنید، می‌بینید که مخاطبان آن سایت علایق متفاوتی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید اطلاعات مفید و کاملی از مخاطب خود داشته باشید و با استفاده از آن‌ها پرسونای دقیقی از کاربران احتمالی سایت خود بسازید.

در انتهای این بخش هم ۵ مورد از سایت‌های مرتبط با سایت شما را نمایش می‌دهد که مخاطبان با علایق مشترک دارید. برای دیدن سایت‌های بیشتر باید اشتراک Pro سیمیلار وب را تهیه کنید.

علایق مخاطب سیمیلار وب

  • سایت‌های مشابه - Similar Sites

بخش نهایی که در سیمیلار وب رایگان به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید آن را ببینید، بخش سایت‌های مشابه یا Similar Sites است. این بخش به شما می‌گوید که سایت‌های مشابه سایتی که سرچ کرده‌اید کدام سایت‌ها هستند تا اطلاعات کامل‌تری از سایت‌های فعال در آن حوزه داشته باشید.

سایت‌های مشابه سمیلار وب

اشتراک pro سیمیلار وب چه امکاناتی دارد؟

مواردی که تا اینجا معرفی کردیم، همگی ویژگی‌هایی بودند که در نسخه رایگان سیمیلار وب می‌توانید ببینید. با این حال اگر اشتراک Pro سیمیلار وب را تهیه کنید، همین موارد را با جزئیات بیشتر و کامل‌تر خواهید دید. از طرفی با خرید اشتراک pro اطلاعات بیشتری نیز به شما نمایش داده می‌شود. به طور کلی اگر اشتراک پرو سیمیلار وب را تهیه کنید، به موارد زیر دسترسی خواهید داشت:

  • بخش کامل Traffic (شامل ترافیک، تعامل، کاربران جدید یا قدیمی، کانال‌های مارکتینگ)
  • بخش کامل Audience (شامل موقعیت جغرافیایی، سن و جنسیت، علایق و بررسی رفتار آن‌ها)
  • بخش کامل Search (شامل دید کلی، کلمات کلیدی، عبارت‌های کلیدی، صفحات سئو شده، صفحات سئو شده رقبا)
  • بخش کامل Paid Searches (شامل صفحات لندینگ ادز، جستجو‌های ادز، محصولات ادز، ادز رقبا)
  • بخش کامل Referral (شامل ترافیک ورودی به سایت، ترافیک خروجی از سایت)
  • بخش کامل Display (شامل نگاه کلی، انتشاردهنده‌ها، شبکه‌های تبلیغ، خلاقیت‌ها، ویدیو‌ها)
  • بخش کامل Social (شامل دید کلی به وضعیت شبکه‌های اجتماعی)
  • بخش کامل Monetization (شامل تبلیغ دهنده‌ها و شبکه‌های تبلیغ)
  • بخش کامل Website Structures (شامل تکنولوژی سایت، ساب دامین‌ها و فولدرهای سایت)

سرویس‌های تحلیل سایت مشابه سیمیلار وب

حال که فهمیدیم سیمیلار وب چیست و به چه کاری می‌آید، بیایید نگاهی به چند ابزار مکمل آن بیندازیم که دید بازتری نسبت به تحلیل سایت خود و رقبایتان به شما می‌دهد:

  • Semrush: یک ابزار سئوی همه کاره برای تجزیه و تحلیل ترافیک، تحقیق کلمه کلیدی و تحلیل حدودی رقبا
  • Ahrefs: ابزاری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل بک‌لینک‌های سایت و تحقیق درباره کلمات کلیدی
  • Serpstat: گزینه‌ای مقرون به صرفه برای تجزیه و تحلیل سایت و سئو
  • SpyFu: ابزاری هوشمند برای نمایش اطلاعات نتایج جستجوی سایت رقیب
  • Moz Pro: ابزار قدرتمند سئو برای تحلیل سایت، کیوورد ریسرچ و تحلیل بک لینک‌ها

بیشتر بدانید: لیست بهترین ابزارهای گوگل برای سایت

تحلیل سایت‌های رقیب

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با سرویس سیمیلار وب و تمام جنبه‌های کاربردی آن آشنا کنیم. همانطور که در متن خواندیم این سرویس می‌تواند علاوه بر نمایش رتبه سایت‌های مختلف، آنالیز جالب و کاربردی از هر سایتی که خواستید را نیز به شما بدهد. این ویژگی در سرویس سیمیلار وب باعث می‌شود تا بتوانید آنالیز مفیدی از وضعیت خود و سایت‌های رقیب در موتورهای جستجو داشته باشید. 

اگر شما نیز تجربه‌ای در کار با سرویس سمیلار وب یا سرویس‌های مشابه آن داشته‌اید یا سوالی درباره این موضوع دارید، آن را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید تا درباره آن صحبت کنیم.

سوالات متداول

سیمیلار وب چیست؟

سیمیلار وب (Similar Web) ابزاری برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف در اینترنت است که اطلاعات زیادی درباره عملکرد هر سایت می‌دهد. بعد از بسته شدن سرویس الکسا، کاربران از سیمیلار وب به عنوان جایگزین اصلی الکسا استفاده کردند.

سیمیلار وب چه مواردی را در آنالیز یک سایت نشان می‌دهد؟

بخش تحلیلی سیمیلار وب علاوه بر رتبه هر سایت، اطلاعاتی درباره ترافیک، مخاطبان، لینک‌ها، تبلیغات و ساختار آن سایت را نمایش می‌دهد.

کاربرد سیمیلار وب چیست؟

درباره کاربرد این ابزار باید بگوییم کاربرد اصلی آن، دیدن رتبه سایت‌های مختلف در اینترنت است. با این حال سیمیلار وب یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل موقعیت و سئوی سایت‌های رقیب نیز به شمار می‌رود.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2