💥 دوره جدید و رایگان آکادمی پرتال: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی 💥

UTM چیست؟ بررسی آمار کمپین از طریق یو تی ام

اگر از شما بخواهند میزان ورودی و فروش سایت بعد از هر کمپین تبلیغاتی را محاسبه کنید، چه ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد؟ بررسی میزان ورودی و رفتار کاربران با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس امکان‌پذیر است؛ اما جداسازی آمار کمپین‌های تبلیغاتی از یکدیگر به همین راحتی‌ها هم نیست.
در این مقاله می‌خوانید:

وب‌مستران برای بررسی آمار کمپین‌های تبلیغاتی مختلف از لینک‌هایی به نام UTM استفاده می‌کنند. لینک UTM به شما نشان می‌دهد که کاربران چطور به سایت شما وارد شدند و هر کمپین به چند خرید منتهی شده است. در اصل رفتار کاربران با استفاده از این نوع لینک ردیابی می‌شود.

با استفاده از لینک‌ UTM می‌توانید کمپین‌های هم‌زمان خودتان را ردیابی کنید. در آخر به صورت متمرکز بهترین کانال را برای جذب مشتری انتخاب کنید. اگر به دنبال ساخت لینک‌های قابل ردیابی هستید، با ما در ادامه همراه باشید.

لینک UTM چیست؟

لینک UTM در اصل یک کد ساده است که برای ردیابی عملکرد کمپین به انتهای URL لینک تبلیغاتی اضافه می‌شود. (اگر نمی‌دانید URL چیست، روی لینک کلیک کنید و مقاله را تا انتها مطالعه کنید). با استفاده از این کد، امکان رهگیری دقیق وضعیت هر کمپین به صورت جداگانه وجود دارد.

این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که برای جذب مشتری، از تبلیغات در شبکه‌های مختلف استفاده کرده باشید. به عنوان مثال تبلیغات در استوری چند پیج اینستاگرامی، تبلیغات بنری در سایت و رپورتاژ آگهی را به صورت همزمان برای آگاه سازی مخاطبان از تخفیفات بلک فرایدی انجام می‌دهید.

حالا چطور بفهمید ورودی سایت شما از چه طریقی بیشتر افزایش داشته است؟ بعد از انتشار تبلیغات، حجم زیادی از ترافیک روانه سایت شما می‌شود. اگر بتوانید تأثیر هر کمپین را بررسی کنید، می‌توانید کانالی که بیشترین ترافیک را برای شما داشته، شناسایی کنید. در کمپین‌های آینده بودجه بیشتری در این کانال تبلیغاتی اختصاص دهید تا نتیجه بهتری با کاهش هزینه‌ها داشته باشید.

لینک‌های عادی تنها می‌توانند وب سایت ارجاع دهنده کاربر مثل فیس‌بوک و... را تشخیص دهند. اگر بخواهید تأثیر بازاریابی در کانال‌های مختلف یک پلتفرم را بررسی کنید، نیاز به استفاده از utm دارید.

کارتون بررسی رضایت کاربران از کریمس

UTM مخفف چیست؟

کلمه UTM مخفف عبارت Urchin Traffic Monitor و در ترجمه فارسی به معنی ماژول پیگیری اورچین است. utm با اضافه کردن ۵ پارامتر به لینک (کمپین، ‌منبع، رسانه، محتوا و زمان) هر لینک را با دیگری متمایز می‌کند.

Urchin در اصل شرکت سازنده ابزار گوگل آنالیتیکس و لینک‌های UTM است. گوگل سال‌های پیش، نرم افزار تحلیل آنالیتیکس که امروزه با نام گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود را از شرکت سازنده آن خریداری کرد؛ اما لینک‌های UTM با همین نام باقی ماندند.

بخش‌های اصلی لینک UTM

فرض کنید که پرتال قرار است یک کمپین تبلیغاتی اجرا کند. در حالت عادی می‌تواند از این لینک‌ها استفاده کند:

  • https://www.portal.ir/ecommerce
  • https://www.portal.ir

در این صورت تنها می‌توانیم بررسی کنیم که هر مشتری یا کاربر چطور به این لینک رسیده است. به‌عنوان‌مثال 50٪ ورودی کاربران طی بازه زمانی مشخص از طریق لینکدین به پرتال رسیدند. اما برای پیدا کردن منبع اصلی این ورودی‌ها باید به سراغ link utm برویم. حالا بخش‌های اصلی یک لینک UTM برای کمپین پرتال چگونه خواهد بود؟

هر لینک یو تی ام شامل 6 بخش است:

  • utm_source
  • utm_medium
  • utm_campaign
  • utm_ term
  • utm_ content
  • Optional GA4 tags

در این صورت link یو تی ام به شکل زیر نوشته می‌شود:

نمونه لینک UTM

حالا بیایید بخش‌های اصلی لینک UTM را بهتر بشناسیم. هر link utm از یک بخش آدرس یا لینک صفحه و پارامترهای یو تی ام تشکیل می‌شود. استفاده از 3 پارامتر یو تی ام ضروری و استفاده از 3 پارامتر بعدی به صورت اختیاری است.

1- منبع کمپین (Campaign Source)

این پارامتر مربوط به منبع ترافیک ورودی به سایت شما است. به‌عنوان مثال پلتفرم‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایت‌های مختلف که لینک شما در آن منتشر می‌شود را در این بخش مشخص می‌کنید. منبع کمپین یکی از ضروری‌ترین بخش‌های یک لینک Utm است. حواستان باشد که نام منبع را به درستی وارد کنید.

تگ utm_source در URL لینک امکان ردیابی منبع ترافیک ورودی را به شما می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال: instagram /  tiktok/  blog/  newsletter

کد (UTM): utm_source

نمونه کد: utm_source=instagram

نکته: کدهای utm به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند. به‌عنوان‌مثال instagram / Instagram / INSTAGRAM به طور جداگانه ردیابی می‌شوند. برای جلوگیری از مشکلات ردیابی، همه حروف پارامترها را با حروف کوچک بنویسید.

منابع کمپین تبلیغات پولی

2- رسانۀ کمپین (Campaign Medium)

پارامتر دوم مربوط به نوع تبلیغی است که در نظر داریم. تبلیغ شما می‌تواند به صورت بنر، تبلیغات کلیکی و... منتشر شده باشد. این پارامتر در بخش utm_medium نوشته می‌شود. رسانه کمپین یکی از یو تی ام‌های اجباری در link است.

به‌عنوان‌مثال: paid_social /  organic_social/  cpc/  email

کد (UTM): utm_medium

نمونه کد: utm_medium=email

نکته: به هیچ عنوان از فاصله استفاده نکنید. برای جدا کردن کلمات از – یا _ یا سرهم‌نویسی کلمات استفاده کنید.

3- نام کمپین (Campaign Name)

هر کمپین تبلیغاتی دارای یک نام منحصر به فرد است. شما می‌توانید نام محصول، مسابقه، نام کاربر تبلیغ کننده، موضوع کمپین یا نام‌های معنا دار را برای مشخص شدن کمپین مورد نظر بنویسید. به خاطر داشته باشید که انتخاب نام کمپین در لینک utm اهمیت بالایی دارد.

به‌عنوان‌مثال: black_friday /  always_on/  webinars

کد (UTM): utm_campaign

نمونه کد: utm_campaign=black_friday

4- عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term)

اگر از تبلیغات پولی مثل گوگل ادز استفاده می‌کنید، عبارت کلیدی کمپین حسابی به دردتان می‌خورد. در بقیه موارد نیازی به استفاده از Campaign Term ندارید. در این بخش با وارد کردن کلمات کلیدی تبلیغاتی می‌توانید کلماتی که منجر به ورود کاربر به سایت شده را شناسایی کنید.

به‌عنوان‌مثال: social_media_tool / free_budget_software

کد (UTM): utm_term

نمونه کد: utm_term=social_media_tool

بایگانی کمپین های UTM

5- محتوای کمپین (Campaign Content)

زمانی که چندین لینک تبلیغاتی به یک URL خاص اشاره می‌کند، می‌توانید از پارامتر محتوای کمپین استفاده کنید. در این زمان می‌توانید بر اساس محتوای link یو تی ام متوجه شوید که ترافیک ورودی سایت از کدام پست یا رپورتاژ آگهی بوده است.

به‌عنوان‌مثال: video_ad / text_ad / ugc_ad / blue_banner / green_banner

کد (UTM): utm_content

نمونه کد: utm_content=ugc_ad

6- تگ‌های اختیاری GA4 (Optional GA4 tags)

بعد از انتشار Google Analytics 4 گوگل برچسب‌های utm جدیدی هم معرفی کرد. البته این تگ‌ها فقط مربوط به ابزار GA4 است. (جزو پارامترهای غیرضروری لینک utm محسوب می‌شود)

utm_id: شناسه کمپین که برای شناسایی یک کمپین یا تبلیغات خاص استفاده می‌شود. این شناسه در گوگل آنالیتیکس 4 برای وارد کردن اطلاعاتی مثل هزینه، کلیک‌ و تعداد نمایش‌ تبلیغات از طریق Google Ads لازم است.

utm_source_platform: برای شناسایی پلتفرم منبع، مانند Search Ads 360 یا Display & Video 360 استفاده می‌شود.

لینک یو تی ام چه کاربردی دارد؟

با استفاده از لینک یو تی ام می‌توانید عملکرد لینک‌های خارجی سایتتان را بررسی کنید. کاربرد این link برای بررسی موارد زیر است:

  • پیدا کردن منبع ترافیک ورودی سایت
  • پیدا کردن کمپین‌هایی با بیشتری ورودی به سایت
  • بررسی پرطرف‌دارترین مسیر ورودی به سایت
  • کلمات کلیدی مفید در لینک سازی خارجی
  • پیدا کردن مسیر بازدید کلیک کاربران
  • بررسی تأثیر هر کمپین تبلیغاتی روی سایت شما
  • مستند کردن link هر کمپین برای بررسی نتایج و تأثیرات آن در آینده

نمونه لینک دهی با لینک UTM

چطور لینک UTM بسازیم؟

برای ساخت لینک یو تی ام نیاز به هیچ ابزار خاصی ندارید. می‌توانید در یک ویرایشگر نوشتاری، لینک UTM بسازید. البته اگر نگران بروز خطا در نوشتن کد به صورت دستی هستید، می‌توانید از ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید:

1-  ابزار Google Analytics URL Builder

اولین ابزار ساخت UTM، مربوط به افزونه Google Analytics URL Builder است. با نصب افزونه می‌توانید در لحظه لینک UTM خود را بسازید. برای این کار به صفحه‌ای که قصد دارید link یو تی ام آن را بسازید وارد شوید.

بعد از آن روی افزونه کلیک کرده و پارامترهای مورد نظر خودتان را بنویسید. مزیت extension در این است که لینک‌های ساخته شده خودتان را می‌توانید به صورت لینک کوتاه دریافت کنید. امکان اتصال افزونه به سرویس کوتاه کننده Bitly هم وجود دارد.

از طرف دیگر با ساخت پروفایل برای هر link می‌توانید به راحتی و با یک کلیک لینک قابل رصد داشته باشید.

نکته: بعد از ساخت لینک یو تی ام باید از یک سرویس کوتاه کننده لینک کمک بگیرید. لینک خود را کوتاه کرده و از آن استفاده کنید.

ابزار Google Analytics URL Builder برای ساخت لینک یو تی ام

2- ابزار ساخت لینک UTM نوین

وب سایت نوین یک ابزار ساخت utm طراحی کرده است تا شما بتوانید به صورت آنلاین link قابل ردیابی بسازید. فقط کافی است پارامترهای مورد نظر را در بخش مشخص شده وارد کنید و دکمه ساخت را بزنید. در لحظه لینک شما ساخته و نمایش داده می‌شود.

نکته: سایت‌های ساخت utm دیگری هم در سطح اینترنت هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ابزار آنلاین ساخت لینک UTM نوین

3- ابزار ساخت لینک UTM به صورت دستی

اگر تصمیم دارید خودتان یک لینک یو تی ام بسازید، نیاز به ابزار خاصی ندارید. یک صفحه ویرایشگر متن باز کنید و طبق این آموزش عمل کنید:

از آنجایی که تنها 3 پارامتر ابتدایی برای ساخت link ضروری است، ما هم همان پارامترها را انتخاب می‌کنیم.

1- ابتدا آدرس صفحه مورد نظر سایت خودمان را تعیین می‌کنیم.

/https://www.portal.ir/ecommerce

2- سپس یک علامت سؤال در انتهای لینک سایت قرار می‌دهیم.

?/https://www.portal.ir/ecommerce

3- بعد از آن منبع ورودی کمپین را می‌نویسیم. در انتها علامت & قرار می‌دهیم.

&https://www.portal.ir/ecommerce/?utm_source=blog

4- سپس نوع رسانه کمپین را می‌نویسیم. در انتها علامت & قرار می‌دهیم.

&https://www.portal.ir/ecommerce/?utm_source=blog&utm_medium=cpc

4- در مرحله بعدی یک نام برای کمپین انتخاب می‌کنیم.

https://www.portal.ir/ecommerce/?utm_source=blog&utm_medium=cpc&utm_campaign=norouz

نکته: اگر می‌خواهید 3 پارامتر بعدی هم در لینک خود قرار دهید، در انتهای هر پارامتر علامت & را بگذارید و به سراغ پارامتر بعدی بروید. در زمان نوشتن لینک utm از فاصله استفاده نکنید. حروف بزرگ و کوچک، استفاده از علامت = و & و جداکردن کلامات با استفاده از _ در نوشتن link اهمیت دارد.

مشاهده گزارش وضعیت لینک UTM در آنالیتیکس

حالا بعد از ساخت و استفاده از لینک یو تی ام نوبت به بررسی گزارش کمپین‌های شما می‌رسد. برای این کار باید ابتدا سایتتان را به گوگل آنالیتیکس متصل کرده باشید. اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، همین حالا مقاله اتصال سایت به آنالیتیکس را بخوانید.

اطلاعات مربوط به هر کمپین utm به صورت ابعاد (Dimension) در گوگل آنالیتیکس ثبت و دریافت می‌شود. شما می‌توانید این گزارش‌ها را به صورت دقیق در این ابزار مشاهده کنید. برای این کار به سایت آنالیتیکس بروید سپس طبق این مراحل پیش بروید:

  • از منوی سمت چپ صفحه گزینه Acquisition را باز کنید. سپس Traffic acquisition را بزنید.
  • از بخش Session default channel group یکی از گزینه‌ها medium ،source یا campaign را بزنید. کمپین مورد نظر را پیدا کرده و نتایج آن را مشاهده کنید.

گزارش وضعیت لینک UTM در آنالیتیکس

بیشتر بخوانید: با link building ورق را برگردانید!

از لینک UTM هرجایی استفاده نکنید!

در آخر باید بدانید که link UTM همیشه برای سایت شما مفید نیست. اگر بخواهید در لینک سازی داخلی سایت خودتان هم از این نوع لینک استفاده کنید، علاوه بر گمراه کردن ربات‌ها، آمار گوگل آنالیتیکس خودتان را خراب می‌کنید. شما نمی‌توانید به درستی متوجه شوید که کاربر از کجا به سایت شما راه پیدا کرده است؛ در نهایت گزارش دقیقی نخواهید داشت و لینک سازی مخربی انجام می‌دهید.

از طرف دیگر به هیچ عنوان لینک‌های خارجی سایت خودتان را بدون UTM رها نکنید. با استفاده از لینک utm بهترین نوع تبلیغات و لینک سازی را تشخیص دهید و از آن برای کمپین‌های آینده خودتان استفاده کنید.

اگر سؤال یا نظری در خصوص لینک UTM دارید، در بخش دیدگاه منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

سؤالات متداول

  • معنی لینک UTM چیست؟

لینک UTM مخفف عبارت Urchin Traffic Monitor است. این link در اصل یک کد ساده برای ردیابی عملکرد یک لینک در کمپین‌های تبلیغات محسوب می‌شود. با اضافه کردن پارامترهای utm به انتهای لینک url صفحه، یک link قابل ردیابی خواهید داشت.

  • چطور یک link قابل ردیابی بسازیم؟

با استفاده از پارامترهای UTM می‌توانید یک لینک قابل ردیابی داشته باشید فقط کافی است URL صفحه و نام کمپین، منبع کمپین، رسانه کمپین، کلمات کلیدی کمپین و... را به ترتیب بنویسید. در آخر شما یک لینک قابل ردیابی خواهید داشت.

  • برای بررسی نتایج کمپین‌های تبلیغاتی چه کار کنیم؟

برای بررسی دقیق نتایج کمپین از لینک‌های قابل ردیابی یو تی ام استفاده کنید.

  • استفاده از لینک UTM در لینک سازی داخلی چه پیامدهایی دارد؟

استفاده از لینک utm در لینک سازی داخلی سایت باعث خراب شدن گزارش‌های گوگل آنالیتیکس می‌شود. شما نمی‌فهمید کاربر از کجا به کدام صفحه سایتتان رفته و مسیر رفتاری کاربر را از دست می‌دهید.

  • لینک یو تی ام روی سئو سایت تأثیر دارد؟

خیر، لینک یو تی ام هیچ تأثیر منفی یا مثبتی روی سئو سایت شما ندارد.

  • ساخت لینک یو تی ام محدودیت کاراکتر دارد؟

خیر، در زمان ساخت link یو تی ام محدودیت کاراکتر ندارید. اما تا حد امکان لینک کوتاه‌تری بسازید و با استفاده از ابزارهای کوتاه کننده لینک آن را کوتاه‌تر کنید.

  • آیا استفاده از لینک UTM باعث کاهش کلیک می‌شود؟

خیر، لینک utm هیچ تأثیری در نرخ کلیک سایت شما ندارد.

  • لینک utm در شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده است؟

بله، حتماً برای لینک دهی به سایت از شبکه‌های اجتماعی از لینک UTM استفاده کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2