دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

چرا تولید محتوا در وبسایت اهمیت دارد؟

الان شما حتی دنبال "شیر مرغ" هم باشید حداقل پنج وبسایت پیدا می‌شوند که ادعا می‌کنند بهترین شیر مرغ را می‌فروشند!
در این مقاله می‌خوانید:

الان شما حتی دنبال "شیر مرغ" هم باشید حداقل پنج وبسایت پیدا می‌شوند که ادعا می‌کنند بهترین شیر مرغ را می‌فروشند! اما مسئله این است که چه چیزی این وبسایت ها را از هم متمایز می‌کند؟ اگر جواب را بخواهم در یک کلمه خلاصه کنم می‌گویم "محتوا"! بله درست است. محتوا مهم‌ترین عاملی است که وبسایت شما را برجسته‌تر می‌کند و به این دلیل است که در مقاله امروز می‌خواهیم در مورد اینکه چرا تولید محتوا در وبسایت اهمیت دارد حرف بزنیم.

اصلا محتوا چیست؟

تا همینجا چندین بار تاکید کردیم که همه چیز وبسایت شما به محتوای آن بستگی دارد. اما هنوز اصلا مشخص نکرده‌ایم که اصلا خودِ محتوا چه است! خیلی‌ها اینطور تصور می‌کنند که اگر شما چند خط روی وبلاگ خودتان مطلب بنویسید تولیدِ محتوا کرده‌اید ولی اصلا اینطور نیست. یعنی می‌خواهم بگویم که محتوا فقط متن و کلمه نیست بلکه هر چیزی که شما برای رساندن یک منظور استفاده می‌کنید می‌تواند محتوا باشد: حالا شما ممکن است فقط از متن استفاده کنید یا یک عکس هم وسط مطلبتان جا بدهید. یا اصلا فقط یک ویدئو استفاده کنید و حتی می‌توانید با یک پیام صوتی ساده هم این کار را انجام بدهید. پس حالا متوجه شدید که محتوا فقط متن و کلمه نیست.

محتوا یا نامحتوا، مسئله این است؟

 خب تا اینجا شما متوجه شدید که اصلا محتوا خودش چیست. پس حالا وقتش رسیده که محتوا را از نامحتوا جدا کنیم! در این قسمت توضیح مختصری از ویژگی‌های مهم محتوای خوب برای شما آماده کرده‌ام تا با استفاده از آن به راحتی بتوانید کیفیت محتوای خودتان را بالا ببرید. اما قبل از اینکه شروع به خواندن این توضیحات بکنید بگذارید خیلی کلی خدمتتان عرض کنم که این محتواست که می‌تواند توجه کاربر و گوگل را جلب کرده و رتبه و نرخ کلیک شما را بیشتر کند. اگر مطلبی نوشته شود و این اتفاق نیفتد، به احتمال زیاد نامحتواست!

 محتوای باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

 برای اینکه مطمئن بشوید که مطلبی که آماده کرده‌اید هم برای کاربر جذاب است و هم گوگل به آن اعتبار کافی می‌دهد حتما پیشنهاد می‌کنم که موارد زیر را در نظر داشته باشید.

آیا طول محتوای شما مناسب است؟

تعیین طول و تعداد کلمات ایده‌آل برای محتوا واقعا به یک چالش تبدیل شده است. چرا؟ چون از طرفی گوگل متن‌های بلندی که تمامی جوانب یک قضیه را پوشش می‌دهند را در اولویت قرار می‌دهد ولی از طرف دیگر کاربران تقریبا همیشه محتواهای کوتاه و مختصر را دوست دارند. همچنین از آنجایی که بیشتر از 60 درصد کاربران اینترنتی از موبایل استفاده می‌کنند این قضیه به این زودی‌ها حل نخواهد شد.

 

برای ابنکه تصمیم‌گیری در این زمینه برایتان راحت‌تر بشود همیشه هدف خودتان و قصد خواننده از خواندن مطلب‌تان را در نظر داشته باشید: اگر می‌خواهید که محتوای شما رتبه بالایی در گوگل داشته باشد و همزمان بتواند نظر مخاطب را جلب بکند سعی کنید که محتوای شما بیشتر از 1000 کلمه باشد. اگر می‌خواهید که محتوای شما توسط کاربرانی که از موبایل استفاده می‌کنند به راحتی مصرف شود، سعی کنید تمام بخش‌های اضافه محتوا (مانند عکس‌های بی‌ربط یا پاراگراف‌های طولانی) را حذف کنید.

آیا در محتوای خودتان از عکس، ویدئو یا اینفوگرافیک استفاده کرده‌اید؟

 بدون شک می‌توان محتوایی نوشت که هیچ عکس یا فیلمی در آن استفاده نشده باشد و این محتوا همچنان یک کار باکیفیت باشد اما مطمئنا محتوای بصری در جلب توجه کاربر، به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و مقدار زمانی که کاربر روی محتوای شما صرف می‌کند تاثیر بسیار زیادی دارد. تحقیقی که بین بیش از 300 کاربر انجام شده است نشان می‌دهد که تقریبا 40 درصد کاربران اگر در محتوا با یک عکس یا ویدئو مواجه شوند، واکنش بهتری نسبت به آن محتوا خواهند داشت.

حالا برای اینکه مطمئن شوید محتوای بصری‌تان هم به اندازه محتوای کلامی‌تان باکیفیت و جذاب است می‌توانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا تصویر یا ویدئوی من ارتباط مستقیمی با محتوایم دارند و از آن حمایت می‌کنند؟
  •  آیا تصاویر من از نظر فنی (نورپردازی، رنگ بندی...) کیفیت استاندارد دارند؟
  • آیا تصاویر و ویدئوهای من جذاب هستند؟
  • آیا اطلاعاتی که من در اینفوگرافیک یا تصاویر می‌دهم به اندازه‌ای درست هستند که به اشتراک گذاشته شوند؟

آیا کاربر با خواندن محتوای شما چیز جدیدی یاد خواهد گرفت؟

این مورد به نظر من مهم‌ترین مورد در تولید محتوا است. چرا؟ چون هر چقدر هم که محتوای شما منظم و جذاب باشد و هر چقدر که شما روی آن وقت گذاشته باشید ولی محتوای مفید و به درد بخوری نداشته باشید، در حقیقت وقت خودتان را تلف کرده‌اید. اگر می‌خواهید این مورد را به خوبی در محتوای خودتان رعایت کنید همیشه این را مد نظر داشته باشید که یک مطلب را نه خیلی کلی و خلاصه بیان کنید و نه خیلی ریز وارد مطلب بشوید. یعنی به عبارت دیگر یک تعادلی در عمق و طول محتوای خودتان داشته باشید.

 چرا تولید محتوا در وبسایت اهمیت دارد؟

شاید در نگاه اول کمی بعید و غیرمنطقی به نظر بیاید اما مطمئن باشید که تولید محتوا در وبسایت تاثیر بسیار زیادی روی کسب و کار شما خواهد داشت. حالا این تاثیر ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. در این بخش از مقاله، تعدادی از مهم‌ترین دلایل اهمیت تولید محتوا در وبسایت را برای شما آورده‌ام:

محتوای خوب ترافیک وبسایت شما را افزایش می‌دهد!

هر وقت که صحبت از محتوا و رتبه وبسایت و ترافیک می‌شود یاد ماهیگیری می‌افتم. هر محتوایی که تولید می‌کنید یک قلاب است و هر چه قلاب بیشتری داشته باشید، شانس ماهی گرفتنتان بیشتر است! متوجه منظورم شدید؟ به همین شکل اگر محتوای بیشتری در وبسایت خودتان منتشر کنید صفحات بیشتری از وبسایت شما در گوگل ثبت می‌شود. حالا این یعنی چه؟ این یعنی شما بیشتر در جست و جوهای کاربران دیده خواهید شد و ترافیک وبسایتتان بالا خواهد رفت.

محتوای مرتبط برند شما را انسانی‌تر می‌کند!

تقریبا هر وبسایتی صفحه‌ای به اسم "درباره ما" دارد که اطلاعاتی در مورد فعالیت آن وبسایت و افراد پشت آن می‌دهد اما اگر هدف این صفحه، نشان دادن وجهه انسانی و شخصی برند شما باشد، هیچ چیزی به اندازه محتوای خوب نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. اگر محتوای خودتان را با دقت انتخاب کرده و بنویسید خیلی راحت می‌توانید موضوعات و مسائلی که برای شما مهم هستند را به نوعی در این محتواها جا بدهید و همچنین از علاقه و اشتیاق کارمندانتان در این مورد استفاده کنید. در حقیقت محتوای شما صدای برند شماست.

 محتوای جذاب حضور شما در رسانه را پررنگ می‌کند!

شما با هر شخص یا مجموعه‌ای که درگیر کار محتوا هستند صحبت کنید احتمال زیاد این مسئله را متوجه خواهید شد که حضور در رسانه‌های اجنماعی با محتوای جذاب و خوب کار سختی است. از طرف دیگر رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش ترافیک وبسایت شما هستند و به این راحتی نمی‌توان از خیر آن گذشت! پس چاره کار چیست؟ چاره کار محتوای خوب است! اگر محتوای مقاله‌های شما با کیفیت و مفید باشند و بتوانید با عکس و ویدئو آن را جذاب‌تر بکنید، خیلی راحت می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر بدهید و با یک تیر دو نشان بزنید!

محتوای مفید شما را متخصص جلوه می‌دهد!

 زمانی که شما در حوزه کسب و کار خودتان وبلاگ نویسی و تولید محتوا می‌کنید در حقیقت یک سکوی مجانی و بسیار گسترده در اختیار دارید تا اطلاعاتی مفید و تخصصی به کاربران خودتان بدهید. این کار را اگر به درستی انجام بدهید کاربران‌تان شما را به عنوان متخصص در این زمینه خواهند شناخت. حالا ممکن است برایتان سوال باشد که این اتفاق دقیقا چطور میفتد! الان برایتان توضیح می‌دهم.

شما یک وبسایت دارید و خدمات یا محصولاتی هم در این وبسایت ارائه می‌دهید. اما می‌دانید که مردم همینطور یک دفعه‌ای خرید نمی‌کنند بلکه کلی در اینترنت جست و جو و مطالعه می‌کنند تا بالاخره وبسایتی پیدا کنند که به آن اطمینان داشته باشند. حالا اگر حجم محتوای شما بالا باشد و در عین حال با کیفیت مطالب بتوانید کاربر را جذب کرده و روی سایت خود نگه دارید، این کاربر به شما اطمینان خواهد کرد و اگر قصد خرید داشته باشد شما یکی از گزینه‌های آن‌ها خواهید بود.

 محتوای به روز شده نرخ تبدیل شما را افزایش می‌دهد!

آیا با نرخ تبدیل آشنا هستید؟ اگر آشنا نیستید خیلی سریع برایتان توضیح می‌دهم. فرض کنید شما یک وبسایت برای فروش چند نوع محصول دارید و همچنین در این وبسایت مقاله‌های متفاوتی در مورد خدمات و محصولات خودتان منتشر می‌کنید. آیا تمامی افرادی که وارد وبسایت شما می‌شوند یکی هستند؟ مثلا یک کاربر وارد وبسایت شما می‌شود و بعد از کمی گشتن بین صفحات شما خارج می‌شود. عده‌ای دیگر هم وارد وبسایت شما می‌شوند و خریدی از شما انجام نمی‌‍دهند اما مطالب جذاب شما باعث می‌شود که آدرس ایمیل‌شان را به شما می‌دهند تا مطالب بیشتری بخوانند!

البته دسته سومی هم وجود دارد که وارد وبسایت شما می‌شوند و حتی از شما خرید هم می‌کنند! اگر این سه دسته کاربر را بخواهیم از هم جدا بکنیم می‌توانیم بگوییم که دسته اول کاربران عادی هستند، دسته دوم سرنخ‌ها و دسته سوم مشتری‌ها! خب حالا این چه ربطی به نرخ تبدیل دارد؟ اجازه بدهید که توضیح بدهم. زمانی که یک کاربر عادی وارد وبسایت شما شد، اگر شما بتوانید نظر او را جلب کرده و اطلاعاتش را بگیرید در حقیقت او را از کاربر عادی به سرنخ تبدیل کرده‌اید!

حالا ممکن است که یک سرنخ را به یک مشتری تبدیل کنید! در دنیای دیجیتال این نوع تبدیل را با "نرخ تبدیل" می‌سنجیم. و حالا به حرف اصلی خودم برمی‌گردم: اگر محتوای به روز در وبسایت خودتان منتشر کنید نرخ تبدیل شما می‌تواند تا چندین برابر افزایش پیدا کند چراکه به روزرسانی منظم محتوا این پیام را به افراد می‌دهد که کسب و کار شما زنده و پویا است. حتی متخصصان این زمینه پیشنهاد می‌دهند که اگر نمی‌توانید وبلاگ خودتان را به صورت منظم به روزرسانی بکنید بهتر است که اصلا وبلاگ نداشته باشید!

در نتیجه...؟

 تولید محتوا و وبلاگ نویسی در وبسایت شما را از سایر وبسایت‌ها متمایز می‌کند. سعی کنید با به اشتراک گذاری نظرات و تجربیات شخصی خودتان در حوزه کسب و کارتان، وفاداری و اعتماد مشتریان‌تان را جلب کنید تا در نهایت به ترافیک و فروش بالاتری برسید. درضمن آیا مورد دیگری به نظرتان می‌رسد که در این فهرست نباشد؟ اگر چیزی به ذهنتان رسید حتما ما را هم در جریان بگذارید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

عالی هستید

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2