عوامل زیادی در افزایش یا کاهش خرید فروشگاه اینترنتی دخیل هستند. شما باید خودتان با بررسی نکاتی که در ادامه با هم مرور میکنیم، مشکلات احتمالی فروشگاه اینترنتی را پیدا کنید. اگر شما هم فاکتورهای یک فروشگاه موفق را داشته باشید، کاربران بیشتری در سایتتان اقدام به خرید میکنند.
اگر میخواهید پتانسیل فروشگاه اینترنتی خودتان را برای بیشتر شدن نرخ تبدیل مشتری به خریدار افزایش دهید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. قرار است شما را با 15 نکته تضمینی برای افزایش فروش در فضای اینترنتی آشنا کنیم.
چگونه فروش محصول در سایت فروشگاهی را زیاد کنیم؟
شاید از نظر خودتان کمپین فروشگاه اینترنتی شما بدون نقص باشد. اما قول میدهیم با مطالعه جزئیاتی که در ادامه برای شما مینویسیم، یک یا چند ایراد بزرگ در آن پیدا میکنید. بیایید بدون حرف پس و پیش به سراغ مرحله اول برویم:
1. مسیر خرید مشتری را مشخص کنید
اولین مرحله از راه اندازی یک کمپین فروش موفق، این است که چرخه فروشتان را مشخص کنید. منظور چیست؟ هر نوع محصول نسبت به قیمت، ماهیت و مخاطبان هدف، چرخه فروش متفاوتی دارد. در حالت عادی مخاطب جدید حاضر نیست 7 میلیون تومان پولش را بدون شناخت قبلی در سایت شما و برای خرید دوره آموزشی پرداخت کند.
در مقابل، همین مشتری مقاومت خاصی برای پرداخت 30 هزار تومان و خرید یک کادوی کوچک از سایت شما ندارد. پس نسبت به نوع محصولتان باید مشخص کنید که چرخه محصول به چه صورت باشد؟ مشتری از چه طریق وارد سایت شما شود و بعد از چه مدتی محصولتان را بخرد؟
مثلاً یک چرخه مناسب برای فروش دوره 7 میلیون تومانی به این صورت است:
- ورود کاربر از نتایج جستجو گوگل به سایت شما
در این مرحله باید بتوانید با تولید محتوای مناسب و سئو شده یا روشهای هزینهبر گوگل، جایگاه خوبی برای سایتتان کسب کنید.
- مشاهده جزئیات کامل دوره مورد نظر
برای اطلاع رسانی میتوانید از خود سایت، از طریق شبکههای مجازی یا کانالهای ارتباطی دیگر استفاده کنید. کاربر بعد از جستجو، با اطلاعاتی از دوره شما روبرو میشود و بیشتر در جریان آن قرار میگیرد.
- ارائه یک ویدئوی آموزشی یا کاتالوگ رایگان در مورد محصول و در مقابل دریافت ایمیل یا شماره تماس از او
گاهی توضیحات صفحه محصول، بهاندازه کافی مخاطب را برای خرید قانع نمیکند. برای جلب بیشتر اعتماد و توجه او، پیشنهاد میکنیم در ازای گرفتن نشانی از کاربر مانند ایمیل، یک ویدئوی آموزشی یا کاتالوگ رایگان در اختیار او قرار دهید. با این کار، یک سرنخ از کاربر نیز به دست آوردهاید.
- و در نهایت بعد از جلب اعتماد، پیشنهاد خرید دوره
حالا با احتمال بیشتری مشتری محصولتان را میخرد! باز در این مرحله نیز باید با یک پیشنهاد هوشمندانه مشتری را ترغیب به خرید کنید.
بنابراین، باید نسبت به نوع محصول، پروسه خرید مشتری را مشخص کنید. بهترین است کاربر از طریق گوگل یا شبکههای اجتماعی وارد سایت شما شود؟ چه محتوایی بیشتر برای کاربر جذابیت دارد؟ و دیگر سؤالاتی که با توجه به مخاطب و محصولتان باید برای آنها جوابهایی داشته باشید.
مقالات پیشنهادی: در بلک فرایدی فروش محصولاتتان را چند برابر کنید!
2. فرآیند پرداخت را بهینه کنید
همیشه قبل از خرید، ذهن مشتری یک ترس و مقاومت دارد؛ حالا کافی است یک مشکل در صفحات پرداخت سایتتان وجود داشته باشد یا یک بهانه به او بدهید تا کلاً بیخیال خرید از شما شود.
برای قطعی شدن خرید توسط مشتری و کاهش سبدهای خرید رها شده، فرایند خرید را تا جای ممکن برای او ساده کنید؛ برای نهایی شدن خرید از حداقل تعداد مراحل استفاده کنید؛ نیازی نیست برای خرید شجره نامه مشتریان را بگیرید. پس تا جای ممکن فیلدهای پرداخت را ساده کنید تا مشتری در سریعترین زمان ممکن آنها را پر کند و بدون تأخیر وارد صفحه پرداخت بانکی شود.
3. توضیحات کاملی برای محصول بنویسید
کاربری که برای خرید یک محصول، امکان مشاهده حضوری آن را ندارد، معمولاً سؤالاتی در ذهنش ایجاد میشود. اگر با مراجعه به سایت شما، پاسخ تمام سؤالاتش را بگیرد، ذهنش کمکم برای خرید آماده میشود.
به عنوان نمونه، سایت موبایل داتآیآر یا دیجی کالا را مشاهده کنید. حتی اگر قصد خرید از آنها را هم نداشته باشید، همیشه قبل از خرید یک تلفن همراه، برای مشاهده جزئیات محصول، پرسش و پاسخ و نظرات کاربران به این دو سایت سر میزنید. چون آنها در ذهن ما به عنوان یک راهنمای مفید ثبت شدهاند.
مقالات پیشنهادی: چطور توضیحات محصول حرفهای بنویسیم؟
4. هزینههای اضافی را همان ابتدا به مشتری نمایش دهید
یکی از کاربران پرتال نوشته بود: چند ماه پیش یک محصول کادویی شیک در یکی از سایتهای فروشگاهی مشاهده کردم. زمانی که قصد پرداخت هزینهاش در مرحلۀ نهایی را داشتم، ناگهان 15 هزار تومان هزینه ارسال به صورت حسابم اضافه شد. با اینکه قیمت محصول از بقیه فروشگاهها کمتر بود؛ باز هم صفحه مرورگر را به کلی بستم و از خرید منصرف شدم.
مطمئن باشید نمایش ندادن هزینههای اضافی به مشتری، آن هم در ابتدای کار، فروشتان را بیشتر که نمیکند، هیچ؛ ممکن است تعدادی از مشتریانتان را هم از دست بدهید. پس از همان اول تمامی هزینههایی که باید در انتها پرداخت شود را به او نمایش دهید؛ هزینههایی مثل مالیات بر ارزش افزوده، پیک، پست و هزینههای دیگ فراموش نشود!
بیشتر بخوانید: یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش، چند ویژگی مهم دارد که در مقالۀ دیگری با عنوان «فاکتورهای یک فروشگاه اینترنتی موفق و پرفروش» به بعضی از این فاکتورها اشاره کردهایم.
5. فرآیند خرید را در موبایل بررسی کنید
همینطور که در راه منزل در مترو نشستهاید، تصمیم میگیرید قیمت یک محصول را در سایت بررسی کنید یا آن را سفارش کنید. تلفن همراه خود را درآورده و وارد سایت فروش میشوید. اما متأسفانه سایت موردنظر، برای موبایل ریسپانسیو نیست؛ اندکی بعد صفحه سایت را میبندید.
مطمئن باشید نرخ کاربران موبایلی سایت شما، از 40 درصد بیشتر است و ممکن است تا 80 درصد هم برسد، همچنین طبق الگوریتم جدید گوگل به اسم mobile first index ابتدا نسخه موبایلی سایتها بررسی و ایندکس میشود. پس حتما حتما طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا را جزو مهمترین معیارهایتان قرار دهید. با استفاده از سایتساز/ فروشگاهساز پرتال خیالتان از این بابت راحت است.
بعد از ایجاد کوچکترین تغییرات در سایت، مطمئن شوید که تغییرات جدید در صفحات موبایل به خوبی نشان داده میشود. همینطور فرایند فروش و مخصوصاً صفحات پرداخت سایت باید کاملاً بهینه و ریسپانسیو باشند.
6.اعتماد مشتری را بهدست آورید
همین یکی دو روز پیش بود که اخبار شبکه یک صدا و سیما، از افزایش آمار فیشینگ و کلاه برداریهای اینترنتی خبر میداد. احتمالاً افراد با شنیدن این خبر، کمی نسبت به خرید اینترنتی بدبین شدهاند.
بنابراین، از همان ابتدا خیال مشتری را راحت کنید که روشهای پرداختی سایت شما کاملا امن است. در قسمتی از سایت مثل فوتر، لوگوهای اعتبار سایت مانند اینماد را قرار دهید. در روند خرید هم به مخاطب اطلاع بدهید که با وجود این درگاهها نیاز به نگرانی ندارد. راستی جدیدترین راهنمای دریافت اینماد را هم میتوانید در بلاگ ما بخوانید.
یک پیشنهاد: ضمانت بازگشت محصول، تأثیر بسیاری در جلب اعتماد مشتری دارد و خیالش را بابت خرید راحت میکند. اگر برایتان مقدور است این امکان را در سایتتان در نظر بگیرید.
7. مخاطب را به طرفدار تبدیل کنید، نه فقط خریدار
اگر امکانش بود، این قسمت از مقاله را با فونتی دو برابر بزرگتر از قسمتهای قبلی نمایش میدادیم تا بهتر متوجه اهمیتش بشوید. جالب است بدانید بخش عمده مخاطبان شما، در بازدید اولشان از سایت شما، خرید نمیکنند. البته که تعدادی از آنها ممکن است بازهم به سمت شما برگردند. اما این یعنی باید بقیهشان را از دست بدهیم؟ خیر! ما باید تلاش کنیم تا جای ممکن همان مخاطبان اولیه را به خریدار تبدیل کنیم.
اما چطور؟ راهکارهای مختلفی پیش رویتان است؛ استفاده از سرنخ مشتری، ویدئو مارکتینگ، تبلیغات، تولید محتوای جذاب و... .
در ادامه چند مقاله مرتبط به این موضوع در پرتال را به شما معرفی میکنیم که مطمئناً مطالعه آنها دید وسیعتر و بهتری برای ایجاد ارتباط دائم با مخاطبان به شما میدهد:
- با ویدئو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید
- چگونه تعامل (engagement) کاربران در سایت را بالا ببریم؟
- تأثیر معجزه آسای تأیید اجتماعی یا social proof در فروش
8.تجربه خرید را برای مشتریان شخصی سازی کنید
اینکه سایت X برای ارسال ایمیل به ما از اسممان استفاده میکند، روی محصول دلخواهمان تخفیف میگذارد، خریدهای قبلی ما را میداند و در زمان ورود به سایت محصولات مشابه را به ما پیشنهاد میکند، باعث میشود احساس بهتری نسبت به خرید از آن داشته باشیم.
هرچه سعی کنید خریدها و ارتباطتان با کاربرها را شخصی سازی کنید، نرخ تبدیل سایت را افزایش میدهید و کمپین فروش موفقتری خواهید داشت.
9. وب سایتتان را بهروز کنید
تصویر زیر را ببینید؛
این، سایت شرکت اپل در سال 1998 است. به نظر شما، چنین وب سایتی هنوز هم میتواند برای مشتری جذاب باشد و اعتمادش را جلب کند؟ تمامی سایتهای فروشگاهی و غیر فروشگاهی معروف، در طول فعالیت خودشان چندین بار بروز یا اصطلاحا "ریدیزاین" شدهاند. سایت پرتال هم طی این چندین سال فعالیت بارها UI و UX خود را تغییر داده تا به سلیقه مخاطبان وب فارسی، نزدیک شود.
سایت فروشگاهیتان را هر چند وقت یکبار بروز رسانی کنید تا همیشه برای کاربران جذابیت داشته باشد.
10. از نقش شبکههای اجتماعی در افزایش فروش غافل نشوید
مطمئن باشید اگر در کنار بازاریابی در فضای سایت، در شبکههای اجتماعی هم دست به فعالیت بزنید، نتیجه بسیار خوبی میگیرید. چون تعدادی زیادی از مخاطبانتان را در شبکههای اجتماعی میتوانید پیدا کنید. نمونۀ آن، محبوبترین شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام است که هزاران نفر در آن مشغول فروش محصولات و خدمات خود هستند.
از طرف دیگر میتوانید به سراغ لینکدین، تلگرام و واتس اپ بروید. شما میتوانید شعبه دوم فروشگاه خودتان را از طریق ساخت فروشگاه در واتس یا تلگرام باز کنید. یک شعبه آنلاین دیگر که میتواند فروش شما را افزایش دهد.
بیشتر بخوانید: چطور سایت یا فروشگاه اینترنتی را تبلیغ کنیم؟
11. سئو سایت را بهبود دهید
سئو و بهینه سازی سایت موضوعی است که بسیاری از صاحبان سایت از آن غافل میشوند. روزانه میلیاردها سرچ توسط کاربران در موتورهای جستجوی گوگل انجام میشود که با قرار گرفتن در صدر لیست جستجوها میتوانید شانس خودتان را برای فروش افزایش دهید.
افزایش نرخ بازدید میتوانید تأثیر زیادی در افزایش نرخ تبدیل شما داشته باشد. برای اینکه رتبه سایت شما در صدر لیست جستجو قرار بگیرد، نیاز به رعایت اصول سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال در سایت دارید. شما باید محتوای سایتتان را از نظر موتورهای جستجو و کاربران بهینه کنید.
12. پیشنهادات وسوسه انگیز داشته باشید
یک کد تخفیف شگفت انگیز، کالای هدیه یا حتی ارسال رایگان میتواند برای شما مشتری جذب کند. یکی از تکنیکهای موفق در بازاریابی ایجاد کد تخفیف و ترغیب مشتری برای خرید است. شما میتوانید برای مشتریان جدید خودتان تخفیفهای ویژه خرید اولی داشته باشید.
از طرف دیگر نباید مشتریان سابق فروشگاه را به حال خود رها کنید. شما باید با ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز یا ایجاد مسابقه با هدایای نفیس، کاربران را نسبت به خرید محصول ترغیب کنید.
اگر به دنبال راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام هستید، مقاله “آموزش ساخت فروشگاه در اینستاگرام” را مطالعه کنید.
13. مشاوره رایگان داشته باشید
بسیاری از کاربران قبل از خرید احتیاج به مشاوره دارند. نیاز دارند تا شما به عنوان فروشنده راهنماییهای لازم را قبل از خرید داشته باشید. به نوعی حس یک خرید واقعی و حضوری را به کاربران بدهید. شما با ایجاد مشاوره تلفنی یا آنلاین میتوانید کاربران را در خرید راهنمایی کنید.
حواستان باشد که راهنمایی شما در کمال صداقت باشد و نقاط ضعف و قوت هر محصول را برای مشتری شرح دهید. خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید با توجه به قیمت و ویژگیها، کدام محصول برای کاربر بهتر است.
14. به دنبال علت سبدهای خرید رها شده باشید
هر بار که کاربر به سایت شما سر میزند و سبد خرید پر شده خودش را به حال خود رها میکند، یک زنگ خطر برای سایت شما ایجاد میشود. زمانی که تعداد سبدهای خرید رها شده زیاد میشود، نشان دهنده یک مشکل جدی در سایت است.
این اتفاق زمانی میافتد که کاربر محصولات دلخواهش را در سبد خرید اضافه میکند، اما در مرحله پایانی از پرداخت هزینه و خرید پشیمان میشود. چندین عامل مختلف در این زمینه دخیل هستند:
- دسته بندی محصولات فروشگاه شما کامل نیست.
- قیمت برخی محصولات بالا است.
- هزینههای اضافی مثل ارزش افزوده و هزینه ارسال کالا تنها در مرحله نهایی به کاربر نمایش داده میشود.
- کاربر به دنبال تخفیف است.
- و...
15- به دنبال کانالهای فروش پرطرفدار باشید
اگر میخواهید خیلی زود جای خودتان را در بازار پیدا کنید، از کانالهای فروش آنلاین کمک بگیرید. سایتهایی مثل ترب و ایمالز خودشان فروشنده محصول نیستند؛ بلکه به عنوان یک موتور جستجوی کالا در سطح وب فعالیت میکنند و بازدیدهای میلیونی دارند.
زمانی که کاربر به دنبال یک کالا مثل پیچ گوشتی میگردد، بعد از جستجو در گوگل با سایت ترب روبرو میشود. با ورود به سایت ترب محصول پیچ گوشتی فروشگاههای مختلف همراه با قیمت آن را مشاهده میکند. با کلیک روی محصول فروشگاه به سایت فروشنده هدایت میشود. برای خرید نهایی هم باید از سایت فروشنده اقدام کند.
در اصل ترب و ایمالز واسطهای برای نمایش سایت و محصولات شما در یک فضای پر بازدید هستند. با اتصال سایت به این کانالها، میتوانید خیلی زود تعداد بازدیدکننده و مشتریان را افزایش دهید.
بیشتر بخوانید: 10 غول بزرگ مارکت پلیس جهان را بشناسید!
کلام آخر؛ همیشه روبهبهبود باشید
همانطور که نوع فعالیتها و استانداردهای امروز در فضای اینترنت نسبت به 5 سال قبل، تغییرات زیادی کرده است؛ از این به بعد هم شاهد همین تغییرات خواهیم بود. اینکه امروز سایت فروشگاهی استاندارد و فروش موفقی داشته باشیم؛ دلیل مناسبی نیست که فکر کنیم شرایط ما در سال دیگر هم به همین منوال باشد؛ البته این در درصورتی است که نخواهیم خودمان را با شرایط جدید منطبق کنیم.
اگر تازه تصمیم گرفتهاید فروشگاه اینترنتیتان را راهاندازی کنید و به دنبال استانداردهای پیش فرض برای آن مانند ریسپانسیو بودن، مدیریت آسان، پشتیبانی از درگاههای مختلف بانکی، انتخاب روش پرداخت و... هستید، قطعاً فروشگاهساز پرتال به درد شما میخورد. هزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی پرتال نسبت به دیگر روشهای طراحی سایت مقرون به صرفه است؛ مخصوصاً اگر یک تازه وارد باشید.
از طرف دیگر پرتال برای راحتی کاربران و نشان دادن ویژگیهای فروشگاه ساز خود یک تست رایگان 7 روزه به همراه ویدئوهای آموزشی رایگان برای کار با این پلتفرم در اختیار کاربران قرار میدهد. برای ساخت سایت آزمایشی با تست رایگان و بدون نیاز به دانش فنی میتوانید از لینک زیر اقدام کنید.
ساخت فروشگاه اینترنتی در 5 دقیقه
اگر سؤال یا نظری در خصوص ساخت سایت و افزایش فروش فروشگاه دارید، در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید؛ یا اینکه میتوانید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید و مستقیما با کارشناسان ما درارتباط باشید.
سؤالات متداول
- چطور میزان فروش را در فروشگاه اینترنتی افزایش دهم؟
برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی باید خودتان را جای مشتری بگذارید. با ایجاد قیمت منصفانه روی محصول، امکان پرداخت قسطی هزینه کالا، ایجاد تخفیفهای دورهای و ارسال رایگان میتوانید تا حد زیادی فروش خودتان را افزایش دهید.
- راههای افزایش فروش سایت فروشگاهی چیست؟
اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت و تکنیکهای بازاریابی قوی هستید، باید به نکات زیادی توجه کنید. به عنوان مثال مسیر خرید مشتری را آسان کنید، روشهای پرداخت زیادی داشته باشید، توضیحات کاملی برای محصول بنویسید و از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. دیگر راهکارهای افزایش فروش سایت فروشگاهی را در مقاله بخوانید.
- چطور تبلیغات سایت فروشگاهی را انجام دهیم؟
بهترین روش تبلیغاتی برای سایت، تبلیغات گوگل ادز است. با این حال میتوانید از تبلیغات در شبکههای اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، تبلیغات اسپانسری، ایمیل مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید.
- چطور در فروشگاه درآمد بیشتری داشته باشم؟
اگر به دنبال افزایش درآمد خودتان هستید، میتوانید با کاهش سود کالا و ایجاد تخفیف بیشتر روی محصولات میزان فروش را افزایش دهید. با این روش محصول بیشتری به فروش میرسانید و درآمد بیشتری خواهید داشت.
دیدگاهها
حمیدرضا
مطالب گویا و شفاف بدون حاشیه سازی بود لذت بردم ممنون از صراحت شما و دومین لذت من از سایت بسیار روان شما بود 👍👍
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون دوست عزیز باعث افتخار ماست
ناشناس
ممنون از نکات خوبتون و ممنون تر از اینکه سرراست گفتید؛ سایت های کمی واضح توضیح میدن واقعا، مثلا من تا به حال فقط آموزش های سرراست و کاربردی سراغ داشتم ولی خوب الان سایت شما هم به لیستم اضافه شد:)
مهدی بهادرفر
سلام
خیلی ممنون، خوشحالیم که براتون مفید بوده
ذبیح الله ابراهیم نیا عمران
سلام
تولید کننده کالای خواب هستم،قصد راه اندازی فروش اینترنتی را دارم،مطالبتان برایم مفید بود.
این اولین تحقیقم بود ،انشاالله بعدا مراجعه میکنم.
تشکر
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از شما