دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

تراکنش ناموفق چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ نحوه پیگیری انواع خطای پرداخت

همه ما تجربه ایجاد خطا در پرداخت و تراکنش ناموفق را داشته‌ایم و احتمالا بابت آن هم خیلی ترسیده‌ایم. اما آیا وقتی تراکنش ناموفق اتفاق می‌افتد، واقعا خیلی باید نگران شویم؟ چطور خطاهایی که هنگام پرداخت اینترنتی رخ می‌دهند را رفع کنیم؟
در این مقاله می‌خوانید:

برای خیلی از ما پیش آمده که به فروشگاهی برای خرید رفته‌ایم و بعد از کارت کشیدن، با پیغام خطای تراکنش مواجه شده‌ایم. یا می‌خواستیم خرید اینترنتی انجام دهیم و به دلایل مختلف پول از حساب ما کم شده و پرداختی هم صورت نگرفته است. در این لحظات حتما خیلی نگران می‌شوید، اما با افزایش آگاهی نسبت به این مشکل دیگر نگرانی زیادی نخواهید داشت. در این مقاله ما همه چیز را درباره انواع تراکنش ناموفق و راه‌های پیگیری آن توضیح داده‌ایم. پس اگر می‌خواهید انواع مختلف خطای پرداخت و تراکنش ناموفق را بشناسید، به هیچ عنوان ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بهترین درگاه‌های پرداخت اینترنتی کدام هستند؟

تراکنش ناموفق چیست؟

تراکنش به فرایند انتقال پولی گفته می‌شود که بابت محصول، خدمت یا دلیل خاصی بین دو نفر جا به جا می‌شود. با این حال بعضی وقت‌ها به دلایل مشخص ممکن است این انتقال پول به درستی بین پذیرنده و فرستنده صورت نگیرد و اصطلاحا تراکنش ناموفق یا failed transaction اتفاق بیفتد. در این حالت هر دو طرف معامله ممکن است نگران شوند و معامله به درستی انجام نشود.

اما واقعیت این است که نیازی به نگرانی نیست؛ چون که همه چیز در شبکه بانکی به صورت شفاف اتفاق می‌افتد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره دلیل تراکنش خرید ناموفق، انواع مختلف آن و روش‌های پیگیری خطاهای پرداخت داده‌ایم.

خطای پرداخت

دلیل تراکنش خرید ناموفق چیست؟

تراکنش‌‌های ناموفق، معمولا به دلیل خطای پرداخت کاربر اتفاق می‌افتند؛ یعنی مشکلی در شبکه پرداخت الکترونیکی ایجاد شده است. رایج‌ترین دلایل برای ایجاد یک تراکنش ناموفق، موارد زیر هستند:

  • ❕ مشکوک بودن تراکنش و عدم پذیرش آن توسط بانک
  • ❕ اشتباه وارد کردن اطلاعات رمز کارت، رمز عبور اینترنتی، cvv2، تاریخ انقضا و…
  • ❕ نداشتن موجودی یا رعایت نکردن قانون سقف برداشت
  • ❕ اطلاعات اشتباه کارت مقصد
  • ❕ وجود باگ یا خطا در مرورگر که روی کوکی‌ها اثر بگذارد.
  • ❕ ایجاد مشکل روی همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت

انواع تراکنش‌های ناموفق اینترنتی

خطاهای مربوط به تراکنش ناموفق پرداخت اینترنتی را می‌توان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد. هر کدام از این دسته‌ها خطاهای مختلفی را در خود جای داده‌اند که مانع از انتقال صحیح وجه بین پذیرنده و فرستنده می‌شود. در ادامه، این دسته‌های مختلف را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم.

اینفوگرافیک انواع تراکنش ناموفق

۱- خطای کاربر

اولین خطایی که ممکن است در روند پرداخت مشکل ایجاد کند، خطای کارت مقصد یا خطای کاربری است. این خطا معمولا از طرف کارت بانکی یا حساب پرداخت کننده ایجاد می‌شود و مشکلات مربوط به آن هم خیلی راحت حل می‌شوند. در این مواقع معمولا پولی از حساب کسر نمی‌شود و با عوض کردن کارت بانکی خریدار مشکل حل می‌شود.

از سرنخ فروش (Lead Generation) تا هدایت مشتری به درگاه پرداخت

۲- خطای صادرکننده

خطای صادر کننده به مشکلی گفته می‌شود که از بانک صادر کننده کارت یا شبکه شتاب سرچشمه می‌گیرد. در واقع وقتی یک تراکنش صورت می‌گیرد، مبلغ مشخصی از حساب خریدار کم می‌شود و با کمک شبکه شتاب به درگاه حساب گیرنده واریز می‌شود. اگر در چنین شرایطی مشکلی از سمت بانک حساب مبدا پیش بیاید یا مبلغ به هر دلیلی وارد شبکه نشود، خطای صادر کننده ارسال می‌شود و تراکنش به درستی انجام نمی‌شود.

از آن‌جایی که این خطاها از طرف بانک صادر کننده کارت هستند،‌ کاری از دست خریدار و فروشنده برنمی‌آید؛ اما معمولا در این خطاها مبلغ از حساب خریدار کم نمی‌شود، اما اگر مبلغ هم کسر شد، احتمالا تا ۷۲ ساعت به حساب بر می‌گردد.

۳- خطای پذیرنده

خطای دیگری که می‌تواند از عوامل تراکنش ناموفق باشد، خطای پذیرندگی است. این خطا مربوط به مشکلات سوئیچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت می‌شود. گاهی ایرادهای فنی از طرف شرکت پذیرنده درگاه پرداخت شما باعث می‌شود تا تراکنش ناموفقی داشته باشید.

۴- خطای شاپرک

خطای دیگری که در زمینه تراکنش ناموفق ممکن است اتفاق بیفتد، مربوط به خطای شاپرک است. حدود دو دهم درصد کل تراکنش‌های ناموفق مربوط به سوئیچ شاپرک می‌شوند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که احتمال رخ دادن خطای پرداخت از طرف این سرویس بسیار پایین است.

۵- خطای کسب و کار

در نهایت نیز می‌توان به آخرین خطای مربوط به این مسئله اشاره کرد. این خطای تراکنش معمولا به دستگاه کارتخوان یا ATM مربوط می‌شود که به دلیل اختلالات اینترنت یا مشکلات قانونی خود کارت خوان ایجاد می‌شود.

مشکلات تراکنش بانکی

لیست کدهای خطای تراکنش

  • ❌ کد 04 (Capture Code): کارت بانکی مشکل دارد
  • ❌ کد 41 (Lost Card): کارت گم و مسدود شده
  • ❌ کد 43 (Stolen Card): کارت دزدی اعلام شده
  • ❌ کد 51 (Not Sufficent Fund): عدم موجودی
  • ❌ کد 54 (Expired Card): تاریخ انقضای کارت تمام شده
  • ❌ کد 55 (Incorrect PIN): رمز اشتباه وارد شده
  • ❌ کد 57 (Transaction not Permitted by Issuer): دستگاه کارتخوان مجاز نیست
  • ❌ کد 58 (Transaction not Permitted on Terminal): مسدودی دستگاه کارتخوان
  • ❌ کد 61 (exceeds withdrawal limit): مبلغ بیشتر از حد مجاز کارت
  • ❌ کد 62 (Restricted Card): کارت مشکل دارد
  • ❌ کد 65 (exceeds withdrawal Frequency): سقف تعداد تراکنش کارت پر شده
  • ❌ کد 75 (PIN tries exceeded): رمز سه بار اشتباه وارد شده و کارت مسدود شده
  • ❌ کد 06: مشکل سیستم مرکزی
  • ❌ کد 34 (REVERS): تراکنش مورد قبول نیست (برگشت خورده)
  • ❌ کد 66 (Blocked Card): حساب بانکی مسدود
  • ❌ کد 83 (Center not prepared): سیستم مرکزی آماده نیست
  • ❌ کد 85 (Center error): خطای سیستم مرکزی
  • ❌ کد 90 (Disconnected): سیستم مرکزی قطع است
  • ❌ کد 91 (Timeout): طولانی شدن زمان
  • ❌ کد 92 (Invalid Card Exporter): صادر کننده کارت نامعتبر است
  • ❌ کد 93: پر شدن صف تراکنش

با داشتن سایت اصولی از تراکنش ناموفق جلوگیری کنید

اگر صاحب آنلاین شاپ یا سایت فروشگاهی هستید، یکی از دلایلی که ممکن است تراکنش‌های ناموفق ایجاد کند، مشکلاتی از سمت سایت خود شما است. در بعضی موارد کدهای نوشته شده در سایت‌ها با بعضی از ماژول‌های درگاه پرداخت سازگاری درستی ندارند و مشکلاتی را در پرداخت ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی به امنیت سایت خود توجهی ندارند و ممکن است تراکنش‌های آن‌ها در فضای ناامنی انجام شوند. در نهایت هم موارد دیگری مثل سرعت پایین سایت و هاست و سرور نامناسب ممکن است باعث شوند تا یک وب‌سایت به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب، تراکنش‌های ناموفق زیادی داشته باشد.

البته این مشکلی نیست که در همه سایت‌ها دیده شود، اما ممکن است شما نیز درگیر آن شوید. در این حال یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید از این مشکلات دوری کنید، ساخت سایت با پرتال است.

تراکنش‌های موفق سایت در پرتال

سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال یک سرویس ایرانی با زیرساخت قدرتمند است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در کمتر از ۵ دقیقه بدون داشتن دانش فنی سایت بسازند. پرتال با داشتن زیرساخت‌های قدرتمند با هاست، سرور و کدهای کاملا بهینه؛ شرایط فوق‌العاده خوبی را برای همه سایت‌های خود فراهم می‌کند. از طرفی سازگاری با همه درگاه‌های پرداخت ایرانی و شبکه شاپرک باعث شده تا سایت‌های ساخته شده با پرتال مشکل پرداختی از طرف سایت نداشته باشند.

مژده! خبر خوب به شما این است که اگر همین حالا روی گزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی کلیک کنید، یک سایت تستی رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید 7 روز از آن استفاده کنید.


۳۵ دلیل برای انتخاب پرتال

پیگیری تراکنش ناموفق

هنگامی که تراکنش ناموفق رخ می‌دهد، یکی از دو حالت زیر اتفاق می‌افتد:

  1. بعضی از خطاهای پرداخت به گونه‌ای هستند که در آن‌ها مبلغی از حساب شما کم نمی‌شود. در این حالت همین که کد خطا را بشناسید مشکل را پیدا می‌کنید.
  2. بعضی دیگر از تراکنش‌های ناموفق هم هستند که در آن‌ها مبلغ از حساب خریدار کم می‌شود ولی به حساب فروشنده واریز نشده و خرید کامل نمی‌شود.

در اکثر مواقعی که پول از حساب کسر می‌شود نیازی به پیگیری وجود ندارد؛ چون وجه کسر شده از ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت بعد از پرداخت به حساب برمی‌گردد. اما اگر بعد از ۷۲ ساعت پول برنگشت، برای پیگیری تراکنش ناموفق و کسر از حساب می‌توانید از با شماره ۲۹۹۱۱ (میز امداد شتاب) تماس بگیرید و گزارش خود را ثبت کنید تا پول به حساب برگردد. همچنین می‌توانید مشکل خود را در سامانه emdadshetab.cbi.ir هم ثبت کنید تا پیگیری لازم انجام شود.

پیگیری تراکنش ناموفق درگاه‌های اینترنتی و بانک‌های مختلف

معمولا دو روش بالا مشکل شما را در زمینه تراکنش ناموفق و کسر از حساب، تراکنش ناموفق کارت به کارت و تراکنش ناموفق در کارتخوان حل می‌کنند. با این حال اگر می‌خواهید پیگیری بیشتری انجام دهید، می‌توانید از بانک‌ها و شرکت‌های درگاه پذیرنده هم پیگیری کنید. در ادامه روش پیگیری تراکنش ناموفق در بانک‌ها و شرکت‌های درگاه پرداخت معروف را نام برده‌ایم.

پیگیری تراکنش ناموفق در آپ

لوگوی آسان پرداخت (آپ)زمانی که تراکنش ناموفق در آپ صورت می‌گیرد و مبلغی از حساب مبدا کسر می‌شود، ابتدا باید بگذارید تا ۷۲ ساعت بگذرد. اگر بعد از این مدت پول به حساب برنگشت، می‌توانید به پشتیبانی آسان پرداخت تیکت بزنید. برای تیکت زدن به پیشتیانی آپ وارد صفحه تیکت آپ شوید و مشکل خود را به طور کامل توضیح دهید تا مشکل برطرف شود. همچنین می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید و تراکنش ناموفق را گزارش دهید.

پیگیری تراکنش ناموفق درگاه بانک پارسیان

لوگوی درگاه تجارت پارسیاناگر مشکلی در درگاه بانک پارسیان یا تجارت الکترونیک پارسیان داشتید، بعد از گذشت ۷۲ ساعت از انجام تراکنش می‌توانید وارد صفحه مغایرت تراکنش بانک پارسیان شوید و مشکل خود را با مستندات ارسال کنید. همچنین می‌توانید با شماره پشتیبانی درگاه‌های اینترنتی پارسیان هم تماس بگیرید.

پیگیری تراکنش ناموفق درگاه بانک ملت

لوگوی به پرداخت ملتاگر تراکنش ناموفقی در درگاه‌های اینترنتی بانک ملت، دستگاه‌های پوز ملت یا دستگاه ATM داشته باشید، بعد از گذشت ۲۴ ساعت می‌توانید از طریق خود بانک ملت پیگیری کنید. برای پیگیری تراکنش ناموفق درگاه بانک ملت می‌توانید از طریق سامانه پیگیری تراکنش های ناموفق یا سیام مشکل خود را پیگیری کنید.

پیگیری تراکنش ناموفق بانک کشاورزی

لوگوی درگاه کشاورزیبانک کشاورزی هم مانند سایر بانک‌ها و درگاه‌های پرداخت سامانه‌ای اختصاصی برای پیگیری تراکنش‌های ناموفق و کسر از حساب دارد. برای این پیگیری باید تا ۷۲ ساعت صبر کنید. سپس به سامانه ثبت و پیگیری مغایرت تراکنش‌های کارتی بانک کشاورزی بروید تا مشکل خود را ثبت کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان این بانک در مرکز ارتباط سبز تماس بگیرید.

پیگیری تراکنش ناموفق بانک رسالت

لوگوی درگاه رسالتبرای پیگیری تراکنش‌های غلط بانک رسالت نیازی نیست به سایت این بانک بروید. فقط از طریق همان راه اصلی پیگیری مغایرت شبکه شتاب به آدرس emdadshetab.cbi.ir یا شماره تماست سامانه میز امداد شتاب به شماره 29911 مشکل شما را حل می‌کند.

پیگیری تراکنش ناموفق بانک سامان

لوگوی درگاه سپ بانک سامانبرای پیگیری تراکنش‌های ناموفق از طرف بانک سامان هم بهترین راه استفاده از میز امداد شتاب است. با این حال اگر می‌خواهید از پشتیبانی خود بانک استفاده کنید، می‌توانید به صفحه ثبت شکایات و مغایرات سامان بروید یا با پشتیبانی این بانک تماس بگیرید.

پیگیری تراکنش ناموفق بانک صادرات

لوگوی درگاه صادراتاگر خطایی در پرداخت درگاه‌های بانک صادرات داشتید، نباید به پشتیبانی بانک صادرات زنگ بزنید. بلکه برای تسریع در پاسخگویی به مغایرت‌های شتابی باید با سامانه میز امداد شتاب به شماره 02129911 تماس بگیرید. در صورت نیاز به رفع مشکلات درباره خود بانک صادرات و حساب‌های مرتبط با آن می‌توانید با پشتیبانی این بانک تماس بگیرید.

  • شماره پشتیبانی بانک صادرات: ۰۹۶۰۲

پیگیری تراکنش ناموفق بانک رفاه

لوگوی درگاه رفاهبرای ثبت گزارش مغایرت‌های تراکنش در بانک رفاه، باید بعد از گذشت ۷۲ ساعت با مرکز مغایرت‌های شاپرک به شماره ۰۲۱۲۹۹۱۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با مرکز ارتباط با مشتریان بانک رفاه به شماره ۰۲۱۸۵۲۵ تماس بگیرید تا برای پیگیری تراکنش‌های ناموفق شما را راهنمایی کنند.

پیگیری تراکنش ناموفق بانک سپه

لوگوی درگاه سپهبرای پیگیری تراکنش‌های ناموفق مربوط به بانک سپه یا درگاه‌های پرداخت آن، باید با شماره میز امداد شتاب یا ۰۲۱۲۹۹۱۱ تماس بگیرید. پشتیبانی این بانک فقط از خدمات مربوط به حساب، کارت و درگاه پشتیبانی می‌کند و برای پیگیری تراکنش ناموفق مربوط به بانک سپه باید با میز امداد شتاب تماس بگیرید.

پیگیری تراکنش ناموفق بانک تجارت

لوگوی درگاه تجارتاگر در بانک تجارت یا درگاه‌های مربوط به آن تراکنش ناموفقی داشته‌اید، می‌توانید از طریق یکی از ۴ روش زیر آن را پیگیری کنید:

  • مراجعه حضوری به بانک تجارت و ارائه مستندات خطای پرداخت
  • تماس با مرکز ارتباط مشتریان بانک تجارت به شماره‌های ۱۵۵۴ و ۰۲۱۸۸۸۵۲۲۰۰
  • ارسال پیامک به ۵۰۰۰۹۷۳
  • تماس با شماره مرکز امداد شتاب به شماره ۰۲۱۲۹۹۱۱ یا سایت emdadshetab.cbi.ir

پیگیری تراکنش ناموفق بانک ملی

لوگوی درگاه سداد بانک ملیاگر در تراکنش با کارت‌های بانک ملی یا درگاه‌های پرداخت مربوط به آن به مشکل خوردید، می‌توانید آن را از طریق شماره میز امداد شتاب به شماره ۰۲۱۲۹۹۱۱ یا سامانه ثبت و پیگیری مغایرتهای شتاب بانک ملی پیگیری کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا همه نکات را درباره پیگیری تراکنش ناموفق به شما توضیح دهیم. همان‌طور که در متن خواندیم، اگر خطایی در پرداخت یا تراکنش نیز به وجود بیاید مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود؛ چرا که همه چیز در شبکه پرداخت مشخص است و خیلی سریع مشکل برطرف می‌شود. همچنین اگر سایت خود را با پرتال بسازید، مشتریان شما بعضی از مشکلات مربوط به پرداخت را دیگر تجربه نخواهند کرد.

آیا شما نیز تجربه‌ای در زمینه تراکنش‌های ناموفق داشته‌اید؟ یا سوالی درباره این تراکنش‌ها ذهن شما را درگیر کرده است؟ حتما آن را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید تا درباره آن با هم صحبت کنیم. همچنین اگر سوالی درباره طراحی سایت با پرتال هم دارید می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما به شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید. امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.


دیدگاه خود را ارسال کنید

دیدگاه‌ها

باسلام مبلغی مشتری ازکارتخوان کارت کشیده ورفته عملیات ناموفق بوده چطوری پیگیری کنیم تامشتری راپیداکنیم

سلام
راهی وجود نداره. مگر اینکه شماره مشتری رو داشته باشید و تماس بگیرید با ایشون و موضوع رو براشون توضیح بدید. در این صورت مشتری میتونه مبلغ رو براتون واریز کنه

سلام خسته نباشین من یک وسیله‌ای از دیجی کالا خرید کردم و پرداختش کردم پول حسابم کسر شد ولی زده ناموفق دیجی کالا چیکار کنم

سلام
وقتتون بخیر
در این صورت پول باید تا ۷۲ بعد به حسابتون برگرده. ولی جهت اطمینان با پشتیبانی دیجی کالا و درگاه پرداخت این موضوع رو مطرح کنید

سلام. من از روبیکا از طریق کارت بانکیم خواستم واسه یکی شارژ بفرستم، بعد خطا زد واسم و پول برگشت به کیف پول روبیکا،
فقط یک کد پیگیری بهم داد. چطور باید به حساب بانکیم برگردونم؟

سلام
این موضوع رو با پشتیبانی روبیکا یا بانک پیگیری کنید.

با سلام من ۴ روز هست که از درگاه سداد حدود ۴۵ میلیون پول به حساب سازمان حج و زیارت واریز کردم ولی پول به حساب سازمان واریز نشده با سداد تماس گرفتم گفت تراکنش موفق بوده و شماره ارجاع و سفارش رو برام فرستاد دادم تهران برای پیگیری ولی سازمان تایید نکرده و پول به حساب من هم برگشت نخورده الان من باید چکار کنم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
زنگ بزنید پشتیبانی درگاه یا سازمان حج و زیارت
کاری از دست ما برنمیاد راجع به این موضوع

سلام ببخشید تو سایت دارو کده خرید انجام میدم و ارور میخوره و کد ۰۳ میاد

سلام
احتمالا درگاه سایتشون مشکل داره. با خود پشتیبانی سایت تماس بگیرید

سلام میخواستم بدونم خطای ۴۵ هنگام خرید اینترنتی موقع پرداخت پول چیست ممنون

سلام
این خطا به دلیل غیرفعال بودن سیستم پرداخت سایت نمایش داده میشه.

ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2