برای خیلی از ما پیش آمده که به فروشگاهی برای خرید رفتهایم و بعد از کارت کشیدن، با پیغام خطای تراکنش مواجه شدهایم. یا میخواستیم خرید اینترنتی انجام دهیم و به دلایل مختلف پول از حساب ما کم شده و پرداختی هم صورت نگرفته است. در این لحظات حتما خیلی نگران میشوید، اما با افزایش آگاهی نسبت به این مشکل دیگر نگرانی زیادی نخواهید داشت. در این مقاله ما همه چیز را درباره انواع تراکنش ناموفق و راههای پیگیری آن توضیح دادهایم. پس اگر میخواهید انواع مختلف خطای پرداخت و تراکنش ناموفق را بشناسید، به هیچ عنوان ادامه این مقاله را از دست ندهید.
بهترین درگاههای پرداخت اینترنتی کدام هستند؟
تراکنش ناموفق چیست؟
تراکنش به فرایند انتقال پولی گفته میشود که بابت محصول، خدمت یا دلیل خاصی بین دو نفر جا به جا میشود. با این حال بعضی وقتها به دلایل مشخص ممکن است این انتقال پول به درستی بین پذیرنده و فرستنده صورت نگیرد و اصطلاحا تراکنش ناموفق یا failed transaction اتفاق بیفتد. در این حالت هر دو طرف معامله ممکن است نگران شوند و معامله به درستی انجام نشود.
اما واقعیت این است که نیازی به نگرانی نیست؛ چون که همه چیز در شبکه بانکی به صورت شفاف اتفاق میافتد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره دلیل تراکنش خرید ناموفق، انواع مختلف آن و روشهای پیگیری خطاهای پرداخت دادهایم.
دلیل تراکنش خرید ناموفق چیست؟
تراکنشهای ناموفق، معمولا به دلیل خطای پرداخت کاربر اتفاق میافتند؛ یعنی مشکلی در شبکه پرداخت الکترونیکی ایجاد شده است. رایجترین دلایل برای ایجاد یک تراکنش ناموفق، موارد زیر هستند:
- ❕ مشکوک بودن تراکنش و عدم پذیرش آن توسط بانک
- ❕ اشتباه وارد کردن اطلاعات رمز کارت، رمز عبور اینترنتی، cvv2، تاریخ انقضا و…
- ❕ نداشتن موجودی یا رعایت نکردن قانون سقف برداشت
- ❕ اطلاعات اشتباه کارت مقصد
- ❕ وجود باگ یا خطا در مرورگر که روی کوکیها اثر بگذارد.
- ❕ ایجاد مشکل روی همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت
انواع تراکنشهای ناموفق اینترنتی
خطاهای مربوط به تراکنش ناموفق پرداخت اینترنتی را میتوان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد. هر کدام از این دستهها خطاهای مختلفی را در خود جای دادهاند که مانع از انتقال صحیح وجه بین پذیرنده و فرستنده میشود. در ادامه، این دستههای مختلف را به طور کامل به شما معرفی میکنیم.
۱- خطای کاربر
اولین خطایی که ممکن است در روند پرداخت مشکل ایجاد کند، خطای کارت مقصد یا خطای کاربری است. این خطا معمولا از طرف کارت بانکی یا حساب پرداخت کننده ایجاد میشود و مشکلات مربوط به آن هم خیلی راحت حل میشوند. در این مواقع معمولا پولی از حساب کسر نمیشود و با عوض کردن کارت بانکی خریدار مشکل حل میشود.
از سرنخ فروش (Lead Generation) تا هدایت مشتری به درگاه پرداخت
۲- خطای صادرکننده
خطای صادر کننده به مشکلی گفته میشود که از بانک صادر کننده کارت یا شبکه شتاب سرچشمه میگیرد. در واقع وقتی یک تراکنش صورت میگیرد، مبلغ مشخصی از حساب خریدار کم میشود و با کمک شبکه شتاب به درگاه حساب گیرنده واریز میشود. اگر در چنین شرایطی مشکلی از سمت بانک حساب مبدا پیش بیاید یا مبلغ به هر دلیلی وارد شبکه نشود، خطای صادر کننده ارسال میشود و تراکنش به درستی انجام نمیشود.
از آنجایی که این خطاها از طرف بانک صادر کننده کارت هستند، کاری از دست خریدار و فروشنده برنمیآید؛ اما معمولا در این خطاها مبلغ از حساب خریدار کم نمیشود، اما اگر مبلغ هم کسر شد، احتمالا تا ۷۲ ساعت به حساب بر میگردد.
۳- خطای پذیرنده
خطای دیگری که میتواند از عوامل تراکنش ناموفق باشد، خطای پذیرندگی است. این خطا مربوط به مشکلات سوئیچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت میشود. گاهی ایرادهای فنی از طرف شرکت پذیرنده درگاه پرداخت شما باعث میشود تا تراکنش ناموفقی داشته باشید.
۴- خطای شاپرک
خطای دیگری که در زمینه تراکنش ناموفق ممکن است اتفاق بیفتد، مربوط به خطای شاپرک است. حدود دو دهم درصد کل تراکنشهای ناموفق مربوط به سوئیچ شاپرک میشوند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احتمال رخ دادن خطای پرداخت از طرف این سرویس بسیار پایین است.
۵- خطای کسب و کار
در نهایت نیز میتوان به آخرین خطای مربوط به این مسئله اشاره کرد. این خطای تراکنش معمولا به دستگاه کارتخوان یا ATM مربوط میشود که به دلیل اختلالات اینترنت یا مشکلات قانونی خود کارت خوان ایجاد میشود.
لیست کدهای خطای تراکنش
- ❌ کد 04 (Capture Code): کارت بانکی مشکل دارد
- ❌ کد 41 (Lost Card): کارت گم و مسدود شده
- ❌ کد 43 (Stolen Card): کارت دزدی اعلام شده
- ❌ کد 51 (Not Sufficent Fund): عدم موجودی
- ❌ کد 54 (Expired Card): تاریخ انقضای کارت تمام شده
- ❌ کد 55 (Incorrect PIN): رمز اشتباه وارد شده
- ❌ کد 57 (Transaction not Permitted by Issuer): دستگاه کارتخوان مجاز نیست
- ❌ کد 58 (Transaction not Permitted on Terminal): مسدودی دستگاه کارتخوان
- ❌ کد 61 (exceeds withdrawal limit): مبلغ بیشتر از حد مجاز کارت
- ❌ کد 62 (Restricted Card): کارت مشکل دارد
- ❌ کد 65 (exceeds withdrawal Frequency): سقف تعداد تراکنش کارت پر شده
- ❌ کد 75 (PIN tries exceeded): رمز سه بار اشتباه وارد شده و کارت مسدود شده
- ❌ کد 06: مشکل سیستم مرکزی
- ❌ کد 34 (REVERS): تراکنش مورد قبول نیست (برگشت خورده)
- ❌ کد 66 (Blocked Card): حساب بانکی مسدود
- ❌ کد 83 (Center not prepared): سیستم مرکزی آماده نیست
- ❌ کد 85 (Center error): خطای سیستم مرکزی
- ❌ کد 90 (Disconnected): سیستم مرکزی قطع است
- ❌ کد 91 (Timeout): طولانی شدن زمان
- ❌ کد 92 (Invalid Card Exporter): صادر کننده کارت نامعتبر است
- ❌ کد 93: پر شدن صف تراکنش
با داشتن سایت اصولی از تراکنش ناموفق جلوگیری کنید
اگر صاحب آنلاین شاپ یا سایت فروشگاهی هستید، یکی از دلایلی که ممکن است تراکنشهای ناموفق ایجاد کند، مشکلاتی از سمت سایت خود شما است. در بعضی موارد کدهای نوشته شده در سایتها با بعضی از ماژولهای درگاه پرداخت سازگاری درستی ندارند و مشکلاتی را در پرداخت ایجاد میکنند. از طرف دیگر بعضی از فروشگاههای اینترنتی به امنیت سایت خود توجهی ندارند و ممکن است تراکنشهای آنها در فضای ناامنی انجام شوند. در نهایت هم موارد دیگری مثل سرعت پایین سایت و هاست و سرور نامناسب ممکن است باعث شوند تا یک وبسایت به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب، تراکنشهای ناموفق زیادی داشته باشد.
البته این مشکلی نیست که در همه سایتها دیده شود، اما ممکن است شما نیز درگیر آن شوید. در این حال یکی از سادهترین راههایی که میتوانید از این مشکلات دوری کنید، ساخت سایت با پرتال است.
سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال یک سرویس ایرانی با زیرساخت قدرتمند است که به کاربران خود اجازه میدهد تا در کمتر از ۵ دقیقه بدون داشتن دانش فنی سایت بسازند. پرتال با داشتن زیرساختهای قدرتمند با هاست، سرور و کدهای کاملا بهینه؛ شرایط فوقالعاده خوبی را برای همه سایتهای خود فراهم میکند. از طرفی سازگاری با همه درگاههای پرداخت ایرانی و شبکه شاپرک باعث شده تا سایتهای ساخته شده با پرتال مشکل پرداختی از طرف سایت نداشته باشند.
مژده! خبر خوب به شما این است که اگر همین حالا روی گزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی کلیک کنید، یک سایت تستی رایگان در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید 7 روز از آن استفاده کنید.
پیگیری تراکنش ناموفق
هنگامی که تراکنش ناموفق رخ میدهد، یکی از دو حالت زیر اتفاق میافتد:
- بعضی از خطاهای پرداخت به گونهای هستند که در آنها مبلغی از حساب شما کم نمیشود. در این حالت همین که کد خطا را بشناسید مشکل را پیدا میکنید.
- بعضی دیگر از تراکنشهای ناموفق هم هستند که در آنها مبلغ از حساب خریدار کم میشود ولی به حساب فروشنده واریز نشده و خرید کامل نمیشود.
در اکثر مواقعی که پول از حساب کسر میشود نیازی به پیگیری وجود ندارد؛ چون وجه کسر شده از ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت بعد از پرداخت به حساب برمیگردد. اما اگر بعد از ۷۲ ساعت پول برنگشت، برای پیگیری تراکنش ناموفق و کسر از حساب میتوانید از با شماره ۲۹۹۱۱ (میز امداد شتاب) تماس بگیرید و گزارش خود را ثبت کنید تا پول به حساب برگردد. همچنین میتوانید مشکل خود را در سامانه emdadshetab.cbi.ir هم ثبت کنید تا پیگیری لازم انجام شود.
پیگیری تراکنش ناموفق درگاههای اینترنتی و بانکهای مختلف
معمولا دو روش بالا مشکل شما را در زمینه تراکنش ناموفق و کسر از حساب، تراکنش ناموفق کارت به کارت و تراکنش ناموفق در کارتخوان حل میکنند. با این حال اگر میخواهید پیگیری بیشتری انجام دهید، میتوانید از بانکها و شرکتهای درگاه پذیرنده هم پیگیری کنید. در ادامه روش پیگیری تراکنش ناموفق در بانکها و شرکتهای درگاه پرداخت معروف را نام بردهایم.
پیگیری تراکنش ناموفق در آپ
زمانی که تراکنش ناموفق در آپ صورت میگیرد و مبلغی از حساب مبدا کسر میشود، ابتدا باید بگذارید تا ۷۲ ساعت بگذرد. اگر بعد از این مدت پول به حساب برنگشت، میتوانید به پشتیبانی آسان پرداخت تیکت بزنید. برای تیکت زدن به پیشتیانی آپ وارد صفحه تیکت آپ شوید و مشکل خود را به طور کامل توضیح دهید تا مشکل برطرف شود. همچنین میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید و تراکنش ناموفق را گزارش دهید.
- لینک صفحه تیکت تراکنش ناموفق آپ
- شماره پشتیبانی آپ: 02183333
پیگیری تراکنش ناموفق درگاه بانک پارسیان
اگر مشکلی در درگاه بانک پارسیان یا تجارت الکترونیک پارسیان داشتید، بعد از گذشت ۷۲ ساعت از انجام تراکنش میتوانید وارد صفحه مغایرت تراکنش بانک پارسیان شوید و مشکل خود را با مستندات ارسال کنید. همچنین میتوانید با شماره پشتیبانی درگاههای اینترنتی پارسیان هم تماس بگیرید.
- لینک صفحه تیکت مغایرت تراکنش بانک پارسیان
- شماره پشتیبانی درگاههای پرداخت اینترنتی پارسیان: 0212318
پیگیری تراکنش ناموفق درگاه بانک ملت
اگر تراکنش ناموفقی در درگاههای اینترنتی بانک ملت، دستگاههای پوز ملت یا دستگاه ATM داشته باشید، بعد از گذشت ۲۴ ساعت میتوانید از طریق خود بانک ملت پیگیری کنید. برای پیگیری تراکنش ناموفق درگاه بانک ملت میتوانید از طریق سامانه پیگیری تراکنش های ناموفق یا سیام مشکل خود را پیگیری کنید.
پیگیری تراکنش ناموفق بانک کشاورزی
بانک کشاورزی هم مانند سایر بانکها و درگاههای پرداخت سامانهای اختصاصی برای پیگیری تراکنشهای ناموفق و کسر از حساب دارد. برای این پیگیری باید تا ۷۲ ساعت صبر کنید. سپس به سامانه ثبت و پیگیری مغایرت تراکنشهای کارتی بانک کشاورزی بروید تا مشکل خود را ثبت کنید. همچنین میتوانید با کارشناسان این بانک در مرکز ارتباط سبز تماس بگیرید.
- لینک سامانه ثبت و پیگیری مغایرت تراکنشهای کارتی مشتریان بانک کشاورزی
- شماره پشتیبانی مرکز ارتباط سبز: 81301
پیگیری تراکنش ناموفق بانک رسالت
برای پیگیری تراکنشهای غلط بانک رسالت نیازی نیست به سایت این بانک بروید. فقط از طریق همان راه اصلی پیگیری مغایرت شبکه شتاب به آدرس emdadshetab.cbi.ir یا شماره تماست سامانه میز امداد شتاب به شماره 29911 مشکل شما را حل میکند.
پیگیری تراکنش ناموفق بانک سامان
برای پیگیری تراکنشهای ناموفق از طرف بانک سامان هم بهترین راه استفاده از میز امداد شتاب است. با این حال اگر میخواهید از پشتیبانی خود بانک استفاده کنید، میتوانید به صفحه ثبت شکایات و مغایرات سامان بروید یا با پشتیبانی این بانک تماس بگیرید.
- لینک سامانه پیگیری شکایات و مغایرات بانک سامان
- شماره پشتیبانی بانک سامان: 0216422
پیگیری تراکنش ناموفق بانک صادرات
اگر خطایی در پرداخت درگاههای بانک صادرات داشتید، نباید به پشتیبانی بانک صادرات زنگ بزنید. بلکه برای تسریع در پاسخگویی به مغایرتهای شتابی باید با سامانه میز امداد شتاب به شماره 02129911 تماس بگیرید. در صورت نیاز به رفع مشکلات درباره خود بانک صادرات و حسابهای مرتبط با آن میتوانید با پشتیبانی این بانک تماس بگیرید.
- شماره پشتیبانی بانک صادرات: ۰۹۶۰۲
پیگیری تراکنش ناموفق بانک رفاه
برای ثبت گزارش مغایرتهای تراکنش در بانک رفاه، باید بعد از گذشت ۷۲ ساعت با مرکز مغایرتهای شاپرک به شماره ۰۲۱۲۹۹۱۱ تماس بگیرید. همچنین میتوانید با مرکز ارتباط با مشتریان بانک رفاه به شماره ۰۲۱۸۵۲۵ تماس بگیرید تا برای پیگیری تراکنشهای ناموفق شما را راهنمایی کنند.
پیگیری تراکنش ناموفق بانک سپه
برای پیگیری تراکنشهای ناموفق مربوط به بانک سپه یا درگاههای پرداخت آن، باید با شماره میز امداد شتاب یا ۰۲۱۲۹۹۱۱ تماس بگیرید. پشتیبانی این بانک فقط از خدمات مربوط به حساب، کارت و درگاه پشتیبانی میکند و برای پیگیری تراکنش ناموفق مربوط به بانک سپه باید با میز امداد شتاب تماس بگیرید.
پیگیری تراکنش ناموفق بانک تجارت
اگر در بانک تجارت یا درگاههای مربوط به آن تراکنش ناموفقی داشتهاید، میتوانید از طریق یکی از ۴ روش زیر آن را پیگیری کنید:
- مراجعه حضوری به بانک تجارت و ارائه مستندات خطای پرداخت
- تماس با مرکز ارتباط مشتریان بانک تجارت به شمارههای ۱۵۵۴ و ۰۲۱۸۸۸۵۲۲۰۰
- ارسال پیامک به ۵۰۰۰۹۷۳
- تماس با شماره مرکز امداد شتاب به شماره ۰۲۱۲۹۹۱۱ یا سایت emdadshetab.cbi.ir
پیگیری تراکنش ناموفق بانک ملی
اگر در تراکنش با کارتهای بانک ملی یا درگاههای پرداخت مربوط به آن به مشکل خوردید، میتوانید آن را از طریق شماره میز امداد شتاب به شماره ۰۲۱۲۹۹۱۱ یا سامانه ثبت و پیگیری مغایرتهای شتاب بانک ملی پیگیری کنید.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم تا همه نکات را درباره پیگیری تراکنش ناموفق به شما توضیح دهیم. همانطور که در متن خواندیم، اگر خطایی در پرداخت یا تراکنش نیز به وجود بیاید مشکل خاصی ایجاد نمیشود؛ چرا که همه چیز در شبکه پرداخت مشخص است و خیلی سریع مشکل برطرف میشود. همچنین اگر سایت خود را با پرتال بسازید، مشتریان شما بعضی از مشکلات مربوط به پرداخت را دیگر تجربه نخواهند کرد.
آیا شما نیز تجربهای در زمینه تراکنشهای ناموفق داشتهاید؟ یا سوالی درباره این تراکنشها ذهن شما را درگیر کرده است؟ حتما آن را با ما در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید تا درباره آن با هم صحبت کنیم. همچنین اگر سوالی درباره طراحی سایت با پرتال هم دارید میتوانید با کارشناسان مجموعه ما به شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید. امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.
دیدگاهها
الینا آژ
سلام وقت بخیر من قسط بیمه پاسارگاد زو ازطریق سایت پرداخت کردم پول از حسابم کسر شد ولی میگه تراکنش ناموفق پول از حسابم کسر شد الان چیکار کنم ۷۲ ساعت گذشت
مهدی بهادرفر
سلام
با بانکی که باهاش پرداخت رو انجام دادید تماس بگیرید
ز وزیری
سلام ،من حق بیمه تامین اجتماعی را آنلاین پرداخت کردم از درگاه رفاه ،زد تراکنش ناموفق اما از حساب کسر شد
مجدد از درگاه ملت پرداخت کردم و تراکنش موفق داد ولی مبلغ کسر شده قبلی برنگشت ،الان باید از بیمه پیگیری کنم یا بانک مبدا و مقصد ؟
مهدی بهادرفر
سلام
اگر تا 72 ساعت بعد از تراکنش پول به حسابتون نیومد، از بانکی که پول رو باهاش واریز کردید پیگیری کنید
علیرضا محمدی
سلام
من به شماره کارت اپلیکیشن تبدیل که ب نام بانک سامان پول واریز کردم و پول از حسابم کسر شده ولی خب بعد که ب اپلیکیشن نگاه کردم دیدم که یک شماره کارت جدید ب نام بانک سامان واسه اپلیکیشن تبدیل تعریف شده و شماره کارتی که من واسش پول واریز کردم دیگه نیست
چطوری میتونم پیگیری کنم ؟
مهدی بهادرفر
سلام
باید با پشتیبانی همون برنامه در ارتباط باشید
ناشناس
سلام مشتری با گوشی پول به حساب زده بود توی گوشی هم نوشته بود موفق اما پول نیامده
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر مشتری با گوشی پول را به حساب شما واریز کرده و پیام موفقیتآمیز بودن تراکنش را دریافت کرده، اما پول هنوز به حساب شما نرسیده است، مراحل زیر را بررسی کنید:
بررسی رسید واریز
بررسی حساب بانکی
استعلام از بانک یا درگاه پرداخت
بررسی وضعیت تراکنش در اپلیکیشن بانک
منتظر بمانید یا پیگیری کنید (بعد از 72 ساعت مبلغ واریز نشد، مشتری باید با بانک تماس بگیرید و از طریق شماره پیگیری تراکنش، وضعیت را جویا شوید)
فاطمه
من از طریق آپ قبض آب رو پرداخت کردم اما پیغام تراکنش ناموفق اومده و قبض پرداخت نشد در حالی که پول از حسابم کسر شده و پیامک کسر مبلغ هم اومده. چطور پیگیری کنم؟
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر مبلغ از حساب شما کسر شده ولی قبض پرداخت نشده و پیام تراکنش ناموفق دریافت کردهاید، مراحل زیر را برای پیگیری انجام دهید:
- ابتدا صورتحساب بانکی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مبلغ بهطور کامل از حساب شما کسر شده است.
- گاهی اوقات درگاههای پرداخت تأخیر دارند و مبلغ ظرف 24 ساعت کاری بهصورت خودکار برگشت داده میشود.
- وارد اپلیکیشن آپ شوید. به بخش سوابق تراکنشها مراجعه کنید و وضعیت پرداخت را بررسی کنید. اگر مبلغ برگشت نخورده بود، گزینه پیگیری تراکنش را انتخاب کنید.
- با پشتیبانی آپ تماس بگیرید.
-اگر مبلغ ظرف ۷۲ ساعت برنگشت، با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید و موضوع را پیگیری کنید.
یاسر احمدی
سلام.خلاصه میگم .پول روی کیف پول اپ ریختم ۵۰۰هزار تومن .ولی نرفت و تراکنش نامشهص زد و پول کسر شد از حسابم .بعد از پیکیری قرار ظ تا ۷۲ساعت پول برکرده به حسابم که نیومد.این ۴ماهه من به پشتیبانی آپ زنگ میزنم که رد تماسم میزنه.تمام مدارک رو هم ایمیل فرستادم.من چیکار کنم به کی شکایت کنم
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
پیگیری از طریق بانک
ثبت شکایت در سامانه شاپرک
ثبت شکایت در پلیس فتا
طرح شکایت در سامانه ۱۲۴ (تعزیرات حکومتی)
مراجعه حضوری به دفتر شرکت آپ
جواد آزاد
با سلام و احترام.استاد بزرگوار بنده مورخ 1/12/403 مبلغی از سامانه بام به حساب اقساط بانک ی در بانک مهرایران واریز و رسید تراکنش موفق وشماره شناسه و پیگیری صادرشده است در تماس و پیگیری از بانک مقصد ابراز شده که هیچگونه وجی واریزو منتقل نشده است و بایستی مجددا اقساط م واریزنمایم. مسئولین هردو بانک هم نتوانستند راهنمایی جامعی و صحیحی انجام دهند.لطفا شما بفرمائید چگونه وجه واریز شده تراکنش موفق را پیگیری و جستجو نمایم؟
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
در چنین شرایط باید:
با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید. از آنها بخواهید وضعیت انتقال وجه را بررسی کنند و تأیید کنند که مبلغ واقعاً از حساب شما کسر و به بانک مقصد ارسال شده است یا خیر.
اگر بانک مبدأ تأیید کرد که مبلغ ارسال شده، از آنها شماره رهگیری بینبانکی (ساتنا/پایا) را بخواهید. این شماره برای بانک مقصد اهمیت دارد و میتواند در پیدا کردن وجه گمشده کمک کند.
اگر بانکها پاسخ روشنی ندادند، میتوانید از طریق سامانه رسیدگی به شکایات بانک مرکزی، شکایت خود را ثبت کنید.
فاطمه
من عابربانک رفتم پول کارت به کارت کنم ازپولم کسری شده ولی ب حساب اون شخص نیومده میگه تراکنش ناموفق چه کارکنم
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر از عابربانک پول کارت به کارت کردهاید و مبلغ از حساب شما کم شده اما به حساب گیرنده واریز نشده و پیام "تراکنش ناموفق" دریافت کردهاید، اقدامات زیر را انجام دهید:
- ابتدا بررسی کنید که آیا پیامکی از بانک برای تأیید تراکنش دریافت کردهاید یا خیر. اگر پیامک تأیید واریز را دریافت نکردهاید، احتمالاً تراکنش برگشت خواهد خورد.
- از گیرنده بخواهید که موجودی حساب خود را بررسی کند و چند دقیقه صبر کند. گاهی اوقات انتقال وجه کمی تأخیر دارد.
- با استفاده از اپلیکیشن بانک، اینترنت بانک یا تماس با پشتیبانی بانک، صورتحساب خود را بررسی کنید. اگر تراکنش ناموفق باشد اما مبلغ از حسابتان کم شده باشد، معمولاً تا 72 ساعت کاری مبلغ به حساب شما برگشت داده میشود.
- اگر بعد از این مدت مبلغ به حساب شما برنگشت، با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید و کد رهگیری تراکنش را دریافت کنید. بانک میتواند وضعیت تراکنش را بررسی کند و در صورت نیاز درخواست بازگشت وجه را ثبت کند.
- در صورتی که مشکل حل نشد، میتوانید به نزدیکترین شعبه بانک خود مراجعه کنید و با ارائه اطلاعات تراکنش (زمان، مبلغ، شماره کارت مقصد) درخواست پیگیری بدهید.
احمد
سلام شب قبل رفتم از دستگاه عابربانک پول برداشت کونم ۱۰۰ هزار تومان از حساب من کسر شده و کار امد بیرون و پولی نداد تا حالا ۳۰ ساعت گوزشته برنگشته من الان چی کار انجام بدم ممنون
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اقدامات زیر را انجام دهید:
- دریافت رسید تراکنش برای پیگیری مشکل
- تماس با پشتیبانی بانک
- پیگیری از طریق اینترنت بانک یا موبایل بانک
- مراجعه به شعبه بانک
- صبر تا ۷۲ ساعت (۳ روز)
فاطمه
سلام مشتری کارت کشیده تراکنش ناموفق بوده از حسابش کم شده ولی به حساب من نیومده چیکار کنم تراکنش رسید هم بهم نداد
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
بله، اگر مشتری کارت کشیده و تراکنش ناموفق بوده اما مبلغ از حساب او کم شده و به حساب شما واریز نشده، این مشکل معمولاً موقتی است و در بیشتر موارد مبلغ ظرف ۷۲ ساعت به حساب مشتری برمیگردد؛ اما برای اطمینان، میتوانید مراحل زیر را پیگیری کنید:
- بررسی وضعیت تراکنش
- درخواست رسید یا اطلاعات تراکنش
- تماس با پشتیبانی بانک
- مراجعه مشتری به بانک خودش
صابر
سلام خسته نباشید.
شخصی یک هفته پیش مبلغ 20 میلیون تومن (دو تا 5 تومنی و یک 10 تومنی) رو از طریق "پل" برام کارت به کارت کرد اما هنوز به حسابم با گذشت بیشتر از 72 ساعت نیومده، به خودش که میگم میگه من پول از حسابم کم شده و دیگه به من ربطی نداره، بانک هم چون روش انتقال از طریق پل شماره پیگیری نداره نمیتونم دقیق پیگیری کنم. بنظرتون تو این شرایط باید چکار کنم؟
مهدی بهادرفر
سلام
با بانک های مقصد و مبدا تماس بگیرید براتون پیگیری کنند.
زهراالماسی
سلام به کسی ۲میلیون کارت به کارت کردم پول رو ازحسابم برداشته ولی به حسابش واریزنشده چیکارکنم
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر ۲ میلیون تومان کارت به کارت کردهاید ولی پول از حساب شما کم شده اما به حساب گیرنده نرسیده، موارد زیر را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهید:
بررسی وضعیت تراکنش
بررسی حساب مقصد
ماندن منتظر تسویه بانکی
تماس با بانک صادرکننده کارت بعد از ۲۴ ساعت کاری
ناشناس
سلام من کارت میکشم میگه کارت مفتقودی هست
ولی کارت دسته خودمه
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر هنگام کشیدن کارت با پیام "کارت مفقودی" مواجه میشوید، ممکن است یکی از دلایل زیر باعث این مشکل شده باشد:
بانک کارت شما را مسدود کرده است
در سیستم بانکی مشکل وجود دارد
کارت به دلیل تراکنشهای مشکوک مسدود شده است
در صورت اقدام برای صدور کارت جدید، کارت قبلی ممکن است غیرفعال شده باشد.
اگر این پیام را فقط روی یک دستگاه خاص دریافت میکنید، ممکن است مشکل از همان دستگاه (خطای پایانه فروش (POS) یا دستگاه خودپرداز) باشد.
آرش زینی
با سلام بنده با همراه بانک مبلغ 7500000تومان قسط پرداخت کردم از حسابم پول کم شد ولی تو پیگیری اقساط زده تراکنش ناموفق
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر مبلغ از حساب شما کسر شده ولی در سیستم پیگیری اقساط بهعنوان "تراکنش ناموفق" ثبت شده است، معمولاً به یکی از دلایل زیر است:
اختلال موقتی در سامانه بانکی: ممکن است تراکنش در سیستم بانک انجام شده باشد، اما به حساب مقصد واریز نشده باشد.
عدم تأیید تراکنش توسط مقصد – گاهی بانک مقصد مبلغ را هنوز تأیید نکرده است.
بازگشت وجه به حساب شما – در برخی موارد، اگر تراکنش در مقصد ثبت نشود، مبلغ طی 24 تا 72 ساعت کاری به حساب شما بازگردانده میشود.
میتوانید با این روشها پیگیری کنید:
قبل از هر کاری موجودی حساب خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مبلغ برگشت خورده است یا خیر.
کد پیگیری تراکنش را از همراه بانک یادداشت کنید.
با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید و وضعیت تراکنش را استعلام کنید.
در صورت نیاز با مؤسسه یا بانکی که قسط را پرداخت کردید تماس بگیرید تا بررسی کنند که آیا مبلغ به حساب آنها واریز شده یا خیر.
علیزاده
سلام وقت بخیر
من با دستگاه های داخل مترو کاتمو شارژ کردم پول از حسابم کم ولی شارژ نشد با میز امداد تماس گرفتم بعد از یک روز پیام داد پول به حساب برگشت خورد.
ولی به حسابم چیزی نیومده
چطور پیگیری کنم؟
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
ابتدا صورتحساب بانکی خود را از طریق همراهبانک، اینترنتبانک یا پیامکهای بانکی بررسی کنید تا ببینید مبلغ واقعاً بازگشت داده شده یا خیر.
اگر پول به حساب شما برنگشته، با پشتیبانی بانک صادرکننده کارت خود تماس بگیرید. به آنها زمان، مبلغ تراکنش، و شماره کارت خود را بدهید تا بررسی کنند.
اگر بانک تأیید کند که مبلغ برگشت نخورده، مجدداً با میز امداد مترو (شماره روی دستگاه شارژ کارت) تماس بگیرید و کد پیگیری قبلی را ارائه دهید.
معمولاً تراکنشهای ناموفق بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت کاری (بدون احتساب تعطیلات رسمی) به حساب شما برگشت داده میشود.
اگر بعد از ۷۲ ساعت مبلغ برگشت نخورد، میتوانید در سامانه شاپرک (shaparak.ir) یا سامانه نظارت بانک مرکزی (crm.cbi.ir) شکایت ثبت کنید.
به عنوان پیشنهاد: اگر مبلغ کم است، شاید منتظر ماندن برای بازگشت خودکار راحتتر باشد، اما برای مبالغ بالاتر، پیگیری سریعتر توصیه میشود.
مهدی ذوالقدر نسب
سلام پول داخل کارت دارم اما نمی توانم انتقال بدم
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
باید این موارد را مدنظر قرار دهید، چون دلیل ممکن است هر کدام از این موارد باشد:
برخی بانکها سقف روزانه یا ماهانه برای انتقال وجه دارند.
گاهی سامانههای بانکی دچار مشکل فنی میشوند.
اگر اطلاعات هویتی شما نیاز به بهروزرسانی داشته باشد، ممکن است حساب یا کارت مسدود شود.
بانکها ممکن است در صورت تشخیص تراکنش غیرمعمول، کارت شما را موقتاً مسدود کنند.
اینترنت خود را بررسی کنید.
گاهی آپدیت یا مشکلات نرمافزاری باعث ایجاد خطا در انتقال وجه میشود.
گردابی
سلام ،من دو روز پیش از طریق درگاه میخاستم خرید کنم پول از کارتم برداشت شد ولی عملیات ناموفق بود هنوزم پول برگشت نخورده پولم ،ابن حطا رو نوشت که ccv2کارت اشتباه است
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر مبلغ از حساب شما کسر شده اما عملیات به دلیل اشتباه در CVV2 ناموفق بوده، معمولاً پول بهصورت خودکار به حسابتاون برمیگرده. این فرایند ممکنه تا 72 ساعت کاری طول بکشه. اگه پس از این مدت مبلغ برنگشت، با پشتیبانی بانک تماس بگیرید و جزئیات تراکنش (مانند تاریخ و مبلغ) را برای پیگیری ارائه بدید.
ساراشیری
سلام من موجودی دارم ولی مخام انتقال بدم میگ موجودی کافی نیس چراا
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر موجودی دارید ولی هنگام انتقال وجه پیغام "موجودی کافی نیست" دریافت میکنید، ممکنه یکی از دلایل زیر باشه:
- ممکنه موجودی شما برای مبلغ موردنظر و کارمزد کافی نباشه
- برخی حسابها سقف انتقال روزانه یا ماهانه دارن. اگه به این سقف رسیده باشید، نمیتونید بیشتر انتقال بدید.
- گاهیاوقات، مشکلات فنی در سیستم بانکی میتونه باعث بروز چنین خطایی بشه.
- ممکنه بخشی از موجودی شما به دلایلی مانند بلوک موقت یا رزرو برای موارد دیگر قفل شده باشه.
- مطمئن شوید که مبلغ و اطلاعات حساب مقصد رو به درستی وارد کردید.
عبدالله
سلام خسته نباشید تراکنش انجام شده بعد شماره پیگیری وارد میکنم علامت اشتباه وارد می کند چکار کنم مبلغم حدود۴۱ملیون تومان است راهنمایی کنید ممنون
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اگر پس از انجام تراکنش بانکی، هنگام وارد کردن شماره پیگیری با پیام خطا مواجه میشوید، ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد. باید موارد زیر را بررسی کنید:
- مطمئن شوید که شماره را دقیقاً همانطور که در رسید (پیامک یا رسید چاپی) درج شده وارد کردید.
- اگر شماره را از پیامک یا فایل کپی میکنید، مطمئن شوید که کاراکترهای اضافی (مانند فاصله یا خط) وجود ندارد.
- بررسی کنید که اطلاعات دیگر مثل تاریخ، مبلغ و شماره کارت/حساب مقصد را درست وارد کرده باشید. گاهی خطا به دلیل عدم تطابق این اطلاعات است.
- مطمئن شوید مبلغ تراکنش از حسابتان کسر شده است.
- موجودی یا تاریخچه حساب خود را بررسی کنید.
- اگر شماره پیگیری شما معتبر است ولی خطا نشان میدهد، سریعاً با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید. شماره را از سایت رسمی بانک پیدا کنید.
- اگر مشکل همچنان پابرجا بود، با مدارک هویتی و بانکی به یکی از شعب بانک خود مراجعه کنید.
ناسیا لطفی
سپاس از اطلاعات مفیدتون ،در پناه خدا باشین 🙏
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
از حمایت و همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.
ناشناس
سلام من درتاریخ هجده دیماه مبلغ پنجاه هزارتومان شارژگرفتم از حساب من کم شده ولی شارژوارد نشده باید چکارکنم
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
اول از همه باید از طریق اپلیکیشن یا وبسایت بانکتون، تاریخچه تراکنشهای انجامشده رو بررسی کنید و مطمئن بشید که مبلغ دقیقاً از حساب شما کسر شده است.
بعدش اگر پیامک بانکی دریافت کردید، شماره پیگیری یا تراکنش مربوط به کسر وجه را یادداشت کنید.
اگر مبلغی از حساب شما کسر و به حسابتون بازنگشته، با بانک مربوطه تماس بگیرید و موضوع را با ارائه شماره پیگیری، بررسی کنید.
ناشناس
سلام خسته نباشید من برا یکی بدهکار بودم چهار ملیون واریز کردم از حسابم کم کرده ولی ب حساب طرف واریز نشده باید چیکار کنم طرف هم میگه پولمو بزن باز بر میگرده حساب من یا خود اون اقا
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
در قدم اول باید 72 ساعت منتظر بمانید تا به حساب شده برگردد. در غیر این صورت، بعد از اینکه جزئیات تراکنش را بررسی کردید، با بانک خود تماس بگیرید یا حضورا به بانک مراجعه کنید. و مطمئن شوید که به اشتباه پول از حساب شما کم نشده است.
در هر صورت، مهم است که تمام مستندات تراکنش و اطلاعات مربوطه را نگه دارید تا در صورت نیاز، بتوانید به صورت قانونی پیگیری کنید.
الهه تمندانی
سلام من از سایت اتما خرید داشتم مبلغ 15میلیون واریز کردم از سایت و درگاه تجارت پارسیان پول از حسابم کم شده و بانک تایید کرد ولی به حساب سایت هم چیزی وارد نشده دلیلش چیه
مدیر سایت
سلام
وقت بخیر
به مدت 72 ساعت منتظر بمونید تا پول به حسابتون برگرده. در صورتی که پول به حساب شما برنگشت، با بانک مورد نظرتون تماس بگیرید یا به اون بانک مراجعه کنید.
محمدرضا
سلام
من با زرین پال مبلغ 3.5 میلیون خرید زدم ولی ناموفق بود .مبلغ از حسابم کم شد و نامفق بود.باید تا 72 ساعت مبلغ برمیگشت ولی 5 روز گذشته و خبری نیست.چیکارکنم؟
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
زنگ بزنید از پشتیبانی بانک یا زرین پال یا فروشگاه پیگیری کنید
حسین برهانی
الان میگن ازطرف دیجی کالا بوده درصورتیکه من اصلا سقف پولیم درروز۵ملی ن
دنیا شاکری
سلام
دوست عزیز سوالتون رو کامل مطرح کنید
ناشناس
سلام امشب ساعت ۱۲.۴۷دقیقه مبلغ ۱۶۵۹۹۰۰۰هزارتومان ازحساب من برداشت شده بایدچیکارکنم
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
سریعا با بانک تماس بگیرید و این موضوع رو پیگیری کنید ببینید پیشنهادشون چیه
ولی باید شکایت کنید تا حسابی که پول براش واریز شده مسدود بشه
عباسپور
سلام ساعت ۲۳:۵۸ مشتری کارت کشید و تراکنش موفق هم شد و رسید هم داد ولی پول ب حساب ننشسته چکار کنیم؟
دنیا شاکری
سلام
یک روز دیگه هم صبر کنید احتمالا درست بشه
ناشناس
باسلام مبلغی مشتری ازکارتخوان کارت کشیده ورفته عملیات ناموفق بوده چطوری پیگیری کنیم تامشتری راپیداکنیم
دنیا شاکری
سلام
راهی وجود نداره. مگر اینکه شماره مشتری رو داشته باشید و تماس بگیرید با ایشون و موضوع رو براشون توضیح بدید. در این صورت مشتری میتونه مبلغ رو براتون واریز کنه
شیرخانی
سلام خسته نباشین من یک وسیلهای از دیجی کالا خرید کردم و پرداختش کردم پول حسابم کسر شد ولی زده ناموفق دیجی کالا چیکار کنم
دنیا شاکری
سلام
وقتتون بخیر
در این صورت پول باید تا ۷۲ بعد به حسابتون برگرده. ولی جهت اطمینان با پشتیبانی دیجی کالا و درگاه پرداخت این موضوع رو مطرح کنید
معین عباسیان
سلام. من از روبیکا از طریق کارت بانکیم خواستم واسه یکی شارژ بفرستم، بعد خطا زد واسم و پول برگشت به کیف پول روبیکا،
فقط یک کد پیگیری بهم داد. چطور باید به حساب بانکیم برگردونم؟
دنیا شاکری
سلام
این موضوع رو با پشتیبانی روبیکا یا بانک پیگیری کنید.
ناشناس
با سلام من ۴ روز هست که از درگاه سداد حدود ۴۵ میلیون پول به حساب سازمان حج و زیارت واریز کردم ولی پول به حساب سازمان واریز نشده با سداد تماس گرفتم گفت تراکنش موفق بوده و شماره ارجاع و سفارش رو برام فرستاد دادم تهران برای پیگیری ولی سازمان تایید نکرده و پول به حساب من هم برگشت نخورده الان من باید چکار کنم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
دنیا شاکری
سلام
زنگ بزنید پشتیبانی درگاه یا سازمان حج و زیارت
کاری از دست ما برنمیاد راجع به این موضوع
امیرعلی
سلام ببخشید تو سایت دارو کده خرید انجام میدم و ارور میخوره و کد ۰۳ میاد
دنیا شاکری
سلام
احتمالا درگاه سایتشون مشکل داره. با خود پشتیبانی سایت تماس بگیرید
ناشناس
سلام میخواستم بدونم خطای ۴۵ هنگام خرید اینترنتی موقع پرداخت پول چیست ممنون
مهدی بهادرفر
سلام
این خطا به دلیل غیرفعال بودن سیستم پرداخت سایت نمایش داده میشه.