💥 دوره جدید و رایگان آکادمی پرتال: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی 💥

چرا فروش سایت شما کم است؟

اگر به خاطر کم شدن فروش سایت از کارتان دلسرد شدید و دلتان می‌خواهد فعالیتتان را متوقف کنید، دست نگه دارید! اتفاقات غیرمنتظره همیشه و در هر کاری رخ می‌دهند. احساس ناامیدی هم اولین حسی است که در مواجهه با مشکلات با آن دست و پنجه نرم می‌کنید. اما اگر بدانید 15 راه حل برای حل مشکل کاهش فروش اینترنتی دارید، بازهم قید کسب و کارتان را می‌زنید؟
در این مقاله می‌خوانید:

میلیون‌ها فروشگاه اینترنتی در سطح وب وجود دارند که هنوز نتوانسته‌اند به فروش قابل قبولی برسند. احتمالاً شما هم یکی از این فروشگاه‌های اینترنتی باشید که با کلی امید و آرزو سایتتان را راه اندازی کرده‌اید؛ اما در کمال ناباوری فروشتان کم شده یا هنوز نتیجه خوبی از میزان فروش‌تان ندارید.

به جای سرزنش کردن خودتان و هدر دادن پول، بیایید یک بار برای همیشه با 15 مشکل اساسی کاهش فروش سایت آشنا شویم. در ادامه این مطلب علاوه بر مشکلات احتمالی وب‌سایت، راه حل رفع مشکل هم برایتان بازگو می‌کنیم.

زنگ خطر کم شدن فروش سایت

کاهش فروش سایت نسبت به روزها یا ماه‌های گذشته می‌تواند زنگ خطر بزرگ کسب و کارها باشد. خیلی از افراد نسبت به آمار فروش خودشان بی اطلاع هستند. به همین منظور خیلی دیر متوجه کم بودن فروش سایت می‌شوند.

هر چقدر زودتر به فکر بهینه سازی سایت باشید، مشتریان ناراضی شما کمتر می‌شوند و کار راحت‌تری دارید. فروشگاه‌های بزرگی مثل دیجی کالا هم هر روز در حال بررسی رفتار کاربران و راحت‌تر کردن روند خرید برای ایجاد تجربه کاربری بهتر هستند.

شما با اتصال گوگل آنالیتیکس به سایت می‌توانید نرخ کلیک کاربر، نرخ فروش، بازدیدکنندگان و... را بررسی کنید. با مشاهده این آمار و ارقام متوجه می‌شوید مشکلتان برای کاهش فروش چه چیزی بوده است.

خطر کم شدن فروش سایت

دلایل کاهش فروش اینترنتی وب سایت

وب‌سایت‌های فروشگاهی در سطح وب عموماً با مشکلات تکراری مواجه هستند. مثلاً یک وب‌سایت به خاطر نداشتن SEO قوی نمی‌تواند بازدیدکننده داشته باشد؛ در نتیجه هیچ فروشی ندارد. علت نداشتن مشتری همیشه یک مشکل پیچیده نیست. گاهی اوقات با رعایت همین 15 نکته مشکلات وب سایت شما حل می‌شود:

1- مشکلات ظاهری سایت

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که بعد از ورود به فروشگاه اینترنتی، خیلی سریع بی خیال خرید شده باشید. ظاهر بد و به هم ریختگی وب‌سایت باعث می‌شود تا حس بدی به مخاطب القا شود. بسیاری از قالب‌های آماده رایگان در وردپرس هیچ ظاهر خوبی ندارند.

گاهی اوقات هم طراحان به خاطر استفاده از رنگ قالب نامناسب، قرارگیری نامناسب المان‌های صفحه، انتخاب فونت نامناسب و... سایت بی کیفیتی راه اندازی می‌کنند. به همین خاطر کاربران وب‌سایت شما کم‌کم ریزش پیدا می‌کنند و فروش شما کمتر می‌شود.

با استفاده از تم رنگی مناسب، طراحی لندینگ پیج‌های جذاب و منوی فروشگاه مرتب، مشتری را در سایت نگه دارید تا به مرحله خرید برسد. ظاهر سایت شما همان ویترین مغازه‌ای است که باعث جذب مشتری یا دفع آن می‌شود.

نمونه تجربه کاربری خوب و بد

2- کامل نبودن توضیحات محصول

برخی از صاحبان فروشگاه تنها با نوشتن چند مزیت کوتاه از محصول، بی‌خیال نوشتن توضیحات می‌شوند. در عوض هرچقدر توضیحات صفحه محصول شما کامل‌تر باشد، شانس فروشتان هم افزایش پیدا می‌کند.

در صفحه محصول فرصت دارید تا با نوشتن متن جذاب، کاربر را نسبت به خرید محصول ترغیب کنید. همیشه در زمان نوشتن توضیحات محصول فرض را بر این بگیرید که کاربر هیچ اطلاعاتی در مورد محصول، ‌ویژگی‌ها، مشخصات فنی، مزایا، و کاربرد آن ندارد. به همین خاطر یک متن کامل و تروتمیز داشته باشید.

البته این نکته را در نظر بگیرید که متن محصول نباید بیش از حد طولانی باشد که کاربر را خسته کند. البته می‌توانید با استفاده از ویدئو و تصویر در بخش توضیحات محصول، متن جذاب‌تری داشته باشید.

3- نداشتن تصاویر محصول

اگر صفحه محصول شما عکس ندارد یا عکس آن بی کیفیت است، همین حالا به فکر عکاسی از محصولات باشید. شما باید تصویر محصولات وب‌سایت را از زاویه‌های مختلف بگیرید. کاربران قبل از خرید محصول حتماً تصویر آن را بررسی می‌کنند.

تصاویر محصول را به‌طوری بهینه کنید تا از کیفیت آن هم کاسته نشود. فرمت تصاویر شما باید مناسب فرمت سایت باشد. از طرف دیگر حجم تصاویر را به چند کیلوبایت (kb) برسانید.

کاهش حجم تصاویر سایت

4- قیمت محصول بالا

چرا فروش سایت ما کم است؟ یکی از مشکلات فروش سایت‌ها، نداشتن قیمت رقابتی است. اگر سری به سایت‌هایی مثل ترب و ایمالز بزنید، قیمت محصولات را در سایت‌های رقیب خواهید دید. ببینید تفاوت قیمت محصول شما با دیگر رقبا چقدر است؟

اگر محصول را با حاشیه سود بالایی قیمت گذاری کردید، شانس فروش شما هم کاهش پیدا می‌کند. با قیمت گذاری منطقی و مناسب روی محصولات، فروش زیادی داشته باشید.

5- سخت بودن روند خرید محصول

گاهی اوقات تعداد بازدیدکنندگان سایت بالا است و کالاهای زیادی در سبد خرید کاربر اضافه می‌شود؛ اما قبل از اتمام فرایند خرید و پرداخت پول، آن را نیمه کاره رها می‌کنند. فکر می‌کنید علت این اتفاق چه چیزی باشد؟

یکی از دلایل افزایش سبدهای خرید رها شده، فرایند طولانی خرید کالا است. کاربر می‌بینید که بعد از زدن دکمه خرید باید یک فرم بلند بالا از اطلاعات را پر کند. طبیعی است که کاربر از خرید کالا صرف نظر ‌کند. گاهی اوقات هم فروشگاه‌های اینترنتی در زمان خرید کالا از کاربر می‌خواهند تا ابتدا در سایت ثبت نام کنند.

حالا در زمان ثبت نام باید چند مرحله دیگر طی کند. کاربر هم تصمیم می‌گیرد خریدش را از وب سایت دیگری انجام دهد. در مرحله خرید فقط با دریافت نام، شماره موبایل، کد پستی و آدرس روند خرید کالا را آسان‌تر کنید. البته می‌توانید برای ساده‌تر کردن روند خرید کالا این کارها را هم انجام دهید:

  • دکمه خرید و پرداخت را با رنگ‌های متمایز در صفحه قرار دهید.
  • امکان پرداخت هزینه محصول با استفاده از کارت به کارت، درگاه پرداخت و درگاه اقساطی داشته باشید.
  • امکان خرید کالا به صورت مهمان و بدون ثبت نام را فراهم کنید.

خرابی و مشکلات فرایند خرید

6- گرفتن اطلاعات اضافی از کاربر

اگر در زمان ثبت نام یا خرید محصول از کاربر اطلاعات اضافی مثل سن، تاریخ تولد، کد ملی و... می‌گیرید، احتمال شکست در فروش شما بسیار بالا است. بعضی از اطلاعات اجباری فرم ثبت نام مثل محل تولد، کاربرد خاصی ندارد؛ اما اگر کاربر آن را وارد نکند، نمی‌تواند ادامه روند خرید را طی کند.

حالا این وسط چه کسی جز صاحب وب‌سایت ضرر می‌کند؟ اگر از کاربران سایتتان اطلاعات اضافی دریافت می‌کنید، همین حالا به بخش تنظیمات سایت بروید و آن‌ها را از فرم ثبت نام و خرید حذف کنید.

7- هزینه ارسال بالای فروشگاه

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با هزینه ارسال بسیار بالا مشتریان را از خرید محصول پشیمان می‌کنند. کاربر محصولات مورد نظرش را از سایت انتخاب می‌کند و به مرحله پرداخت هزینه می‌رسد. با مشاهده هزینه ارسال بالا یا روش‌های ارسال محدود ترجیح می‌دهد تا خریدش را از جای دیگری انجام دهد.

بخشی از هزینه ارسال را روی هزینه خود محصول بکشید. البته می‌توانید هزینه خریدهای پستی را رایگان کنید. در مواردی هم می‌توانید با ارسال کد تخفیف به کاربرانی که سبد خرید خودشان را رها کرده‌اند، آن‌ها را به خرید دوباره کالا ترغیب کنید.

کاهش هزینه ارسال محصول

8- عدم استفاده از call to action قوی

کال تو اکشن (Call to action) متن لینک شده یا دکمه‌ای در وب‌سایت است که ظاهر گرافیکی متفاوتی دارد. با دکمه کال تو اکشن، مخاطب سایت برای انجام کاری دعوت می‌شود. مثلاً دکمه‌های عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، خرید و... به عنوان کال تو اکشن فروشگاه شناخته می‌شوند.

در زمان ثبت نام کاربر، تکمیل خرید و... هم با استفاده از جملات انگیزشی، می‌توانید کاربران را نسبت به ادامه خرید ترغیب کنید. به‌عنوان مثال اگر روند خرید سایت کمی طولانی است، یک پیغام با عنوان “تنها ۴ قدم دیگر تا پایان خرید فاصله دارید!” در بالای صفحه بنویسید.

در زمان اتمام خرید هم با قدردانی از کاربر بابت تکمیل خرید می‌توانید حس خوبی القا کنید.

9- نبود پشتیبانی آنلاین یا تلفنی

بخش زیادی از کاربران ترجیح می‌دهند قبل از خرید، سؤالات خودشان را از بخش پشتیبانی بپرسند. افزونه چت آنلاین، امکان پیام دادن در شبکه‌های اجتماعی و شماره تماس مستقیم می‌تواند دغدغه کاربران را حل کند.

می‌توانید با استفاده از ربات چت آنلاین به سؤالات تکراری کاربران از طریق هوش مصنوعی پاسخ دهید. بسیاری از سایت‌ها نسبت به این مسئله بی توجه هستند و هیچ راه ارتباطی با کاربران ایجاد نمی‌کنند. در حالی که مکالمات سایت با کاربر می‌تواند شانس فروش شما را افزایش دهد.

بخش پشتیبانی آنلاین

10- کم بودن بازدیدکننده‌های سایت

فروشگاه اینترنتی شما زمانی موفق خواهد بود که بتوانید حجم زیادی ترافیک داشته باشید. سایتی که روزانه 50 بازدیدکننده دارد، شانس فروش نزدیک به 0 خواهد داشت. پس تونل موفقیت و افزایش فروش با افزایش بازدیدکننده ایجاد می‌شود.

حالا چطور سایت ما در زمان کم، بازدیدکننده بیشتری داشته باشد؟ دو راه حل برای ایجاد ترافیک سایت وجود دارد:

  • ترافیک پولی با تبلیغات

یک راه حل مطمئن و سریع برای افزایش ترافیک، استفاده از تبلیغات Google Ads است. با پرداخت پول به گوگل، لینک وب‌سایت شما در کلمات کلیدی مختلف در صفحه اول نتایج SERP قرار می‌گیرد. کاربرانی که کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو کنند، با کلیک روی اولین لینک به سایت شما می‌رسند.

حالا تبلیغات دیگری مثل تبلیغات کلیکی، تبلیغات اسپانسری، ‌اینفلوئنسر مارکتینگ و... هم وجود دارد که می‌تواند ترافیک زیادی برای سایت شما داشته باشد. در مقاله بهترین روش‌های تبلیغات فروشگاه اینترنتی می‌توانید بیشتر با این نوع تبلیغات آشنا شوید.

  • ترافیک رایگان با سئو

اگر دلتان نمی‌خواهد تا هزینه زیادی بابت تبلیغات بپردازید، سئو سایت بهترین انتخاب است. سئو به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که رتبه وب سایت شما را افزایش می‌دهد و باعث بهبود جایگاه کلمات کلیدی در نتایج گوگل می‌شود.

البته با قرار دادن آدرس وب‌سایت در اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان، می‌توانید بازدیدکننده بیشتری روانه سایت کنید.

11- نبود بازاریابی قوی

زمانی که شماره تماس یا ایمیل کاربران خودتان را ذخیره نکنید، نمی‌توانید بازاریابی خوبی داشته باشید. بازاریابی پیامکی و ایمیلی دو نوع از بهترین انواع تبلیغات برای جذب مخاطب و بازگشت مشتریان سابق شما است.

برای مثال یک هفته قبل از شروع تخفیفات بلک فرایدی، پیامک شروع تخفیف خودتان را ارسال کنید. گاهی اوقات هم با ارسال پیام کد تخفیف، مخاطبان را نسبت به خرید از سایت ترغیب کنید.

تعرفه ارسال پیامک انبوه در ملی پیامک

12- عدم اعتماد کاربران به وب‌سایت

خود شما چگونه و بر چه اساسی یک وب سایت را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ یک وب‌سایت معتبر دارای آدرس فیزیکی، شماره تماس، نماد اعتماد الکترونیک، درگاه پرداخت مستقیم و... است. اینماد یا نماد الکترونیکی یک نشان رسمی از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که به وب‌سایت‌های فروشگاهی معتبر سطح وب داده می‌شود.

درگاه پرداخت اینترنتی هم فقط به سایت‌هایی داده می‌شود که اینماد داشته باشند. به همین خاطر مورد اعتماد بودن فروشگاه اینترنتی، عامل مهم خرید محصول است.

13- به روز نبودن مطالب وب‌سایت

خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به بخش وبلاگ سایت بی توجه هستند. درحالی‌که یکی از راه‌های افزایش ترافیک سایت و بالا رفتن فروش از وبلاگ می‌گذرد. شما می‌توانید با نگارش مقالات مفید و کاربری در وبلاگ، مشتری جذب کنید.

به‌عنوان‌مثال اگر یک فروشگاه لوازم خانگی دارید، مقالات مربوط به بهترین برند ماشین لباسشویی، لیست مورد نیاز برای جهیزیه و... می‌تواند برای جذب مخاطب مفید باشید. در این مقالات لینک مستقیم خرید کالا را قرار می‌دهید و افرادی که قصد خرید محصول دارند، خریدشان را در سایت نهایی می‌کنند. در مقاله چطور از وبلاگ درآمدزایی کنیم بیشتر در این مورد صحبت کرده‌ایم.

به روزرسانی مقالات بخش وبلاگ سایت

14- عدم توجه به موبایل فرندلی بودن سایت

اگر در زمان طراحی سایت حواستان به کاربران موبایلی نباشد، فاتحه کسب و کار را باید بخوانید. بیشتر از ۵۰٪ ترافیک وب سایت‌ها از طریق کاربران موبایل است. سایت شما باید در دستگاه‌های مختلف به خصوص موبایل، ریسپانسیو شده باشد.

ناهماهنگی بخش‌های داخلی سایت در نسخه موبایل یا عدم امکان کلیک روی دکمه خرید و... می‌تواند علت کم بودن فروش باشد. ریسپانسیو بودن به این معنا است که ظاهر سایت شما در موبایل به درستی نمایش داده شود، دکمه‌های سایت قابل کلیک باشند و فونت صفحه مناسب و خوانا باشد. زمانی که مخاطبان موبایل با ورود به سایت شما بتوانند تجربه کاربری خوبی داشته باشند، شانس شما برای فروش افزایش پیدا می‌کند.

15- سرعت پایین بارگذاری سایت

تابه‌حال سرعت سایتتان را با ابزارهای تست سرعت آنالیز کرده‌اید؟ خیلی از وب‌سایت‌ها به خاطر کم بودن منابع هاست یا حجم بالای تصاویر و اطلاعات با مشکل کم شدن سرعت بارگذاری صفحه روبرو هستند. گاهی اوقات به خاطر وجود کش مرورگر، صاحب سایت متوجه سرعت پایین صفحات نمی‌شود.

اما اگر در مرورگر جدیدی، وب سایت را باز کنید یا حافظه کش مرورگر را حذف کنید، شاهد افت سرعت سایت خواهید بود. البته استفاده از یک ابزار تست سرعت سایت به شما کمک می‌کند تا فایل‌های پر حجم صفحه را شناسایی کنید و ببینید چه المان‌هایی در صفحه باعث این اتفاق می‌شوند. با حل مشکل سرعت وب‌سایت، تجربه کاربری بهتری رقم بزنید.

سرعت پایین بارگذاری سایت برای کاربران

آخرین راه حل برای حل مشکل کاهش فروش

حالا تکلیف کسانی که سایت ندارند و از طریق پلتفرم‌های دیگر فروششان کاهش پیدا کرده چه می‌شود؟ گاهی اوقات مشکلات تکنیکال سایت و قالب به قدری زیاد است که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند دوباره از ابتدا یک وب‌سایت بسازید.

یکی از دلایل کاهش فروش در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام، عدم پشتیبانی قوی، نبود قیمت در توضیحات محصول و نیاز به کارت به کارت و دردسرهای خرید بالای آن است. راه حل مشکل شما ساخت وب سایت است. ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه ساخت سایت هم با سایت ساز است.

سایت ساز یک سیستم مدیریت محتوای آماده است که تا به امروز بیش از 18 میلیون نفر از سراسر جهان با آن سایت ساخته‌اند. کاربران بدون نیاز به دانش فنی و برنامه نویسی و در کمتر از 1 ساعت می‌توانند سایت بسازند. پشتیبانی آنلاین و رایگان هم در روند ساخت سایت همراه آن‌ها است.

هزینه بسیار پایین راه اندازی سایت و مدیریت آسان آن باعث شده تا افراد زیادی از این روش استفاده کنند. برای ساخت سایت می‌توانید همین حالا اقدام کنید.

همین حالا با سایت ساز پرتال سایت بساز!

سؤالات متداول

  • عوامل کاهش درآمد سایت چیست؟

افزایش تعداد سبدهای خرید رها شده، کاهش خرید از سایت، کم شدن کاربران، کاهش نرخ تبدیل و... از جمله عواملی است که منجر به کاهش درآمد سایت می‌شود.

  • چگونه فروش سوپرمارکت را بالا ببریم؟

برای افزایش فروش سوپرمارکت می‌توانید سایت خودتان را طبق لیست بالا، بهینه سازی کنید. از طرف دیگر با اضافه کردن محصولات در ترب، ایمالز و اپلیکیشن‌های معتبری مثل اسنپ مارکت، فروش خودتان را بالا ببرید.

  • چرا سبدهای خرید رها شده سایت افزایش پیدا کرده است؟

دلایل افزایش تعداد سبد خرید رها شده می‌تواند هزینه بالای ارسال، فرایند طولانی ثبت سفارش، بهینه نبودن سایت و... باشد.

  • چرا با وجود بازدیدکننده‌های بالا، فروش کمی دارم؟

اگر call to action قوی در سایت ندارید، قیمت محصولات بالایی دارید، صفحات 404 دارید یا سرعت سایتتان پایین است، بازدیدکننده‌ها سایت شما را بدون خرید ترک می‌کنند.

  • چه کاری برای افزایش فروش انجام دهیم؟

برای افزایش فروش سایت باید مشکلات ظاهری سایت را حل کنید، منابع هاست را بیشتر کنید، توضیحات محصول و تصاویر آن را بهینه کنید، روند خرید محصول هم آسان‌تر کنید.

  • چرا فروشگاه اینترنتی من ترافیک کمی دارد؟

اگر هنوز روی سئو و بهینه سازی سایت کار نکرده‌اید یا از تبلیغات استفاده نمی‌کنید، ترافیک ورودی سایت شما کم خواهد بود.


دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2