بعد از ورود دستگاه چاپ و بالا رفتن تیراژ چاپ، محصولات کاغذی جدیدی مانند روزنامه به وجود آمدند و تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفتند. در واقع یکی از صنایعی که بعد از انقلاب صنعتی رشد فراوانی کرد، همین صنعت تبلیغات بود. اختراع رادیو، تلویزیون، اینترنت، دستگاههای هوشمند و سایر وسایل ارتباط جمعی نیز هر کدام به رشد بیشتر صنعت تبلیغات کمک کرد. تمام این پیشرفتها و تکنولوژیهای جدید با هدف کمک به مفهوم ریشهای تبلیغات به کار گرفته شدند؛ یعنی رساندن پیام به مخاطب و ترغیب مخاطب به انجام کاری مشخص.
اما تبلیغات دقیقا چیست و انواع مختلف آن کدام است؟ در این مقاله، راهنمای کامل و دقیقی از انواع مختلف تبلیغات آماده کردهایم و همه چیز را درباره آنها گفتهایم. پس اگر میخواهید آشنایی کاملی با مفهوم تبلیغات پیدا کنید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.
تبلیغات چیست؟
برای اینکه انواع تبلیغات را بشناسید و بتوانید آنها را از هم تشخیص دهید، ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید که معنی تبلیغات چیست؟
تبلیغات به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که توجه مردم و مخاطبان را به سمت یک موضوع خاص مثل یک محصول یا خدمت جلب میکند. به عبارتی دیگر تبلیغات نوعی راه شناسایی با هدف ایجاد علاقه، تعامل و فروش یک محصول، برند یا خدمت به افراد است که اکثر کسب و کارها از انواع مختلف آن استفاده میکنند.
با گذر زمان و پیشرفت کسب و کارها، تبلیغات انواع مختلفی پیدا کردند و به یکی از ویژگیهای حیاتی برای رشد هر بیزینسی تبدیل شدند.
تبلیغات میتوانند روشی تضمینی برای جذب مشتری باشند، اما باید بدانید که کی و کجا تبلیغات درستی انجام دهید. در واقع یک تبلیغ جذاب و هوشمندانه، میتواند راه صدساله را نه یک شبه، اما یکساله برای شما طی کند؛ با این حال اگر با چشم بسته و بدون علم کافی تبلیغات انجام دهید، ممکن است پول خود را در جوب ریخته باشید.
بیشتر بدانید: چند برابر کردن فروش با معجزه تبلیغات
به همین دلیل لازم است که حداقل با انواع مختلف تبلیغات و کاربردهای آن آشنا باشید؛ پس در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی درباره اهمیت تبلیغات و انواع مختلف آن پیدا کنید.
اهمیت تبلیغات در چیست؟
تبلیغات درست و اصولی از اهمیت بالایی برای کسب و کارهای مختلف برخوردار هستند؛ چرا که یک تبلیغ خوب، مستقیمترین و ثابتشدهترین راه برای پیدا کردن مشتریان بالقوه است. اهمیت تبلیغات خوب آنجایی مشخص میشود که بدانید روی بخشهای مختلف کسب و کار شما چه تاثیراتی میتوانند بگذارند:
- 💡 آگاهی برند یا Brand Awareness: تبلیغات مفید میتواند مخاطبان و افراد مختلف را از وجود برند شما آگاه کند و به آنها کمک کند تا اولین قدمها را به سمت کسب و کار شما بردارند.
- 💡 شهرت برند یا Brand Reputation: یک تبلیغ میتواند حامل پیامی باشد که با دقت طراحی شده است و به مخاطب میفهماند که چه کسب و کاری دارید، هدفتان چیست و چگونه کار خود را انجام میدهید. انجام تبلیغات هوشمندانه میتواند ماموریت و فلسفه وجودی کسب و کار شما را به گونهای به مخاطب معرفی کند که در نهایت باعث افزایش شهرت و محبوبیت کسب و کار شما شود.
- 💡 اصلاح و عذرخواهی یا Corrections and apologies: برای بسیاری از کسب و کارها ممکن است پیش بیاید که اشتباهی را در کسب و کار خود انجام دهند. تبلیغات درست به آن کسب و کار اجازه میدهد تا بابت اشتباه پیش آمده عذرخواهی کند یا سوتفاهمی که ایجاد شده را برطرف کند.
- 💡 فروش یا Sales: معمولا مهمترین هدف از تبلیغات افزایش فروش است. حتی اگر برای موارد بالا نیز تبلیغاتی طراحی شدهاند، به طور غیر مستقیم به افزایش یا ادامه فروش کمک میکنند.
بهترین انواع تبلیغات کدام است؟
در بخشهای قبلی، تعریف کلی از تبلیغات ارائه کردیم و فهمیدیم که تبلیغات چه هستند و چه اهمیتی دارند. با این حال این تعاریف بسیار کلی هستند و تبلیغات به انواع مختلفی دسته بندی میشوند. در ادامه انواع مختلف تبلیغات را به شما توضیح دادهایم.
تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی به تبلیغاتی گفته میشود که در رسانههای کاغذی و چاپی مانند روزنامهها، مجلات، نامههای مستقیم، تراکت و… برای جذب مشتری بیشتر انجام میشوند. هدف از انجام این نوع تبلیغات نیز جلب توجه مشتری هنگام خواندن یا دیدن یک صفحه چاپی است.
این نوع تبلیغ، یکی از قدیمیترین انواع تبلیغ است که بیشتر کسب و کارها همچنان هم از آن استفاده میکنند. با این حال راههای جدید و خلاقانهای برای ارائه چنین تبلیغاتی خلق شدهاند.
تبلیغات خلاقانه شرکت قهوه نستله که به مخاطب میگوید که هیچ چیز به اندازه نسکافه نمیتواند شما را بیدار کند.
تبلیغات برادکست (رادیویی و تلویزیونی)
تبلیغات برادکست یک شکل قدیمی و سنتی تبلیغات است که قدمت آن به اوایل قرن ۲۰ برمیگردد. تبلیغاتی که بین برنامههای مختلف رادیو و تلویزیون پخش میشدند و با توجه به کم بودن رسانههای ارتباط جمعی در آن زمان، بازخورد خیلی خوبی هم میگرفتند. تبلیغات برادکست معمولا در یک رسانه صوتی یا تصویری پخش میشوند و معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه هستند.
اولین تبلیغ تلویزیونی، در سال ۱۹۴۱ پخش شد. بعد از آن پتانسیل تبلیغاتی این رسانه به شدت رشد کرد و به یکی از بهترین راههای شرکتها برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتریان بالقوه تبدیل شد. در آن دوران که در آمریکا به عنوان «عصر طلایی تبلیغات» نیز شناخته میشد، بسیاری از کسب و کارها روی آن سرمایهگذاریهای سنگین انجام دادند. در ایران هم تقریبا از دهههای ۴۰ یا ۵۰ شمسی، تبلیغات تلویزیونی زیاد شدند و در دهه ۷۰ و ۸۰ به اوج نفوذ در بین مردم رسیدند.
در واقع همین الان هم بسیاری از برندهای شناخته شده برای مردم ایران، به واسطه تبلیغات به یاد ماندنی و جذابی که در تلویزیون انجام دادند، در ذهن و قلب مردم حک شدند.
با گذر زمان و انقلابهای بزرگ تکنولوژی مثل ورود تلویزیون رنگی، ورود اینترنت، ورود تلفنهای هوشمند و تکنولوژیهای جدیدی که امروزه میبینیم، شکل تبلیغات تلویزیونی و برادکست نیز تغییر کردند. امروزه بیشتر تبلیغات برادکست در پلتفرمهای زیر انجام میشود:
- تبلیغات تلویزیونی
- تبلیغات رادیویی
- پلتفرمهای پخش آنلاین یا استریمینگ مثل آپارات، یوتیوب، ساندکلاد و…
با اینکه امروزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال بسیار باب شدهاند و بسیاری از کسب و کارها به سمت آن متمایل شدهاند، با این حال تبلیغات برادکست و مخصوصا تبلیغات برادکست آفلاین همچنان میتوانند فرصت خوبی برای بازاریابی باشند.
تبلیغات محیطی
یکی از شناخته شدهترین نوع تبلیغات، تبلیغات محیطی است که در سطح شهر دیده می شوند. این نوع تبلیغات بسیار محبوب هستند و در سالهای گذشته نیز بسیار پیشرفت کردهاند. با این حال امروزه میتوانیم انواع تبلیغات محیطی را به سه دسته تقسیم کنیم:
تبلیغات بیلبوردی
معروفترین نوع تبلیغات محیطی، تبلیغات بیلبوردی هستند. این بیلبوردها معمولا در اتوبانها قرار دارند و رانندهها آنها را در مسیر خود میبینند. تبلیغات بیلبوردی در سالهای گذشته بسیار پیشرفت کردهاند و امروزه به شکلهای خلاقانهای اجرا میشوند.سازههای مبلمان خیابانی
یکی از جذابترین انواع تبلیغات محیطی، تبلیغات مبلمان خیابانی یا Street Furniture است. این نوع تبلیغات معمولا روی نیمکتها، ایستگاههای اتوبوس، دکههای روزنامهفروشی و کیوسکهای تلفن اجرا میشوند و در صورت اجرای درست، بسیار جذاب هستند.تبلیغات ترانزیت
این نوع تبلیغات محیطی معمولا روی وسایل حمل و نقل عمومی انجام میشوند. این تبلیغات را نیز افراد زیادی در شهر میبینند و در ایران معمولا روی اتوبوسها و متروها انجام میشوند.
نمونهای از تبلیغات محیطی خلاقانه به صورت مبلمان خیابانی یا Street Furniture توسط شرکت شکلات سازی کیتکت (KitKat) که روی نیمکت یک پارک اجرا شده است.
تبلیغات کلامی
این نوع تبلیغات کمی با انواع دیگر تبلیغات متفاوت است و با صحبت کردن افراد بین هم ایجاد میشود. در این نوع تبلیغات، یک کسب و کار با طراحی استراتژی مشخص، باعث میشود اسم کسب و کار یا محصولشان سر زبانها بیوفتد و افراد درباره آن با هم صحبت کنند. اصلیترین استراتژی برای ایجاد تبلیغات دهان به دهان بین مشتریها، این است که محصول شما واقعا چیز بیشتری نسبت به رقبا داشته باشد. یا یک حاشیه مثبت و هوشمندانه حول محور برند خود ایجاد کرده باشید تا درباره شما صحبت شود و توجهها را سمت خود جلب کنید. با این حال استراتژیهای دیگری مثل ریفرال مارکتینگ (یا دعوت از دوستان) نیز میتواند به روند بازاریابی کلامی کسب و کار شما کمک زیادی کند.
بیشتر بدانید: بازاریابی دهان به دهان چیست؟
تشویق کاربران به ریفرال مارکتینگ یا معرفی دوستان به برنامه، یکی از تکنیکهایی است که باعث ایجاد تبلیغات دهان به دهان برای کسب و کار میشود که اپلیکیشن زیپاد در تصویر بالا از همین روش استفاده کرده است.
تبلیغات دیجیتال
به استفاده از کانالهای بازاریابی آنلاین مانند وب سایتها، محتواهای اینترنتی و… برای تبلیغات یک محصول، خدمت یا برند، تبلیغات دیجیتال گفته میشود. برای ایجاد تبلیغات دیجیتال، میتوان از فرمتهای رسانهای مختلفی مانند تبلیغات متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی استفاده کرد. این نوع تبلیغات به بخشهای مختلف یک کسب و کار از آگاهی برند گرفته تا تعامل با مشتری و افزایش فروش، میتوانند کمک کنند.
مدت زمان زیادی از عمر تبلیغات دیجیتال نمیگذرد و به عنوان یکی از روشهای جدید تبلیغ شناخته میشوند. در مقایسه با راههای سنتیتر مثل تبلیغات محیطی، تبلیغات چاپی و… بازدهی این نوع تبلیغات را میتوان با دقت بالاتری اندازهگیری کرد. این نوع تبلیغات انقلابی را در صنعت بازاریابی و تبلیغ ایجاد کرد و امروزه تقریبا تمام کسب و کارهای موفق از آن استفاده میکنند. به همین دلیل در ادامه نگاهی دقیق به صنعت تبلیغات دیجیتال و انواع مختلف آن انداختهایم.
ظهور و رشد تبلیغات دیجیتال
در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴، بعضی از اولین کاربران اینترنت هنگام بازدید از سایت HotWired.com با پیام عجیبی مواجه شدند؛ آنها یک مستطیل سیاه روی صفحه نمایش خود دیدند که روی آن به انگلیسی نوشته بود «آیا تا به حال در این نقطه با موس خود کلیک کردید؟ > این کار را خواهید کرد».
این مستطیل به عنوان اولین تبلیغ بنری ثبت شده در اینترنت شناخته میشود که چیزی حدود نیم میلیون نفر نیز در آن زمان روی آن کلیک کردند.
تصویر بالا، همان اولین بنر دیجیتالی تاریخ است که در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد!
شاید آن بنری که در آن سال در اینترنت قرار داده شد، کلیدی برای شروع مسیر تبلیغات دیجیتالی بود که امروزه آن را میشناسیم. اثربخشی، مقرون به صرفه بودن و بدون واسطه بودن تبلیغات دیجیتال باعث شدند تا این نوع تبلیغات رشد عجیبی را تجربه کند و به جایگاهی که امروز دارد برسد. در حال حاضر تبلیغات دیجیتال به حدی رشد کرده است که به راحتی میتوانیم بگوییم هیچکدام دیگر از انواع تبلیغات نمیتوانند با آن مبارزه کنند.
طبق تحقیقات در سال ۲۰۲۱، حجم بازار تبلیغات دیجیتال در جهان حدود ۳۹۰ میلیارد دلار و حجم بازار سایر انواع تبلیغات ۲۷۵ میلیارد دلار بود. با ذکر این نکته که این اختلاف در سالهای بعد بیشتر هم شده است.
تبلیغات دیجیتالی برخلاف روشهای قدیمیتر تبلیغات، به شکل منحصر به فردی تعامل بیشتری با مخاطب بالقوه خودش دارد. یعنی این نوع تبلیغات با توجه به تکنولوژی جدیدتر و ساختار هوشمندانهتری که دارند، مستقیما به افرادی که به آن تبلیغ نیاز دارند نمایش داده میشوند؛ همین مسئله نیز باعث میشود تا تبلیغات دیجیتالی هوشمندانه، بسیار تاثیرگذار باشند.
با این حال اصطلاح تبلیغات دیجیتال، تعداد زیادی از کانالها، ابزارها، تاکتیکها و رسانههای بازاریابی را تحت پوشش خود قرار میدهد. به همین دلیل این نوع تبلیغات انواع مختلفی دارد که هر کدام نیز کاربرد خود را دارند. در ادامه ۷ مورد از مهمترین انواع تبلیغات دیجیتال را به شما معرفی کردهایم.
۱- تبلیغات بنری (Banner Ads)
تبلیغات بنری یکی از محبوبترین راههای تبلیغات دیجیتال است که در صورت اصولی انجام شدن، میتواند نتیجه خیلی خوبی برای آن کسب و کار به همراه داشته باشد. همانطور که اولین تبلیغ دیجیتال را در بخش قبلی همین مقاله به شما معرفی کردیم، تبلیغات بنری از همان دست از تبلیغاتی هستند که در سایتها به شما نمایش داده میشوند. در واقع در تبلیغات بنری یک تصویر تبلیغاتی روی سایت به کاربر نمایش داده میشود که حامل پیام تبلیغاتی یک کسب و کار اینترنتی هستند و کاربر را به کلیک روی آن بنر ترغیب میکنند.
کسانی که میخواهند تبلیغات بنری انجام دهند، معمولا وبسایتهایی را برای نمایش بنرهای خود انتخاب میکنند که مورد بازدید جامعه و مخاطبان هدف آن کسب و کار هستند. مثلا اگر شخصی در زمینه فروش تیشرتهای تیمهای فوتبالی فعالیت کند، احتمالا سایتهای خبری ورزشی و فوتبالی گزینه خوبی برای تبلیغات او خواهند بود.
به طور کلی تبلیغات بنری به ایجاد آگاهی از برند، جمعآوری سرنخ یا لید، افزایش فروش و افزایش ترافیک سایت کمک زیادی میکنند. تبلیغات بنری انواع مختلفی دارند که هر سایتی با توجه به نیازی که دارد، از انواع مختلف آن استفاده میکند. از معروفترین انواع تبلیغات بنری در ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تبلیغات بنری عادی یا run of site
- تبلیغات بنری پاپ آپ
- تبلیغات بنری متحرک
- تبلیغات بنری لایت باکس
- تبلیغات بنری هدفمند و ریتارگتینگ
۲- تبلیغات شبکههای اجتماعی (Social Media Ads)
شبکههای اجتماعی یکی از پربازدیدترین فضاها در سطح اینترنت هستند. به همین دلیل هم تبلیغات در شبکههای اجتماعی به عضوی جدایی ناپذیر از تبلیغات دیجیتال تبدیل شده است. امروزه اگر استراتژی درستی درباره تبلیغات در شبکههای اجتماعی داشته باشید، میتوانید به راحتی تبلیغات موثری را در هر شبکه اجتماعی انجام دهید.
طبق تحقیقات انجام شده در زمینه استفاده مردم از شبکههای اجتماعی، امروزه حدود ۶۲ درصد یا ۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. میانگین استفاده روزانه مردم از شبکههای اجتماعی نیز چیزی حدود دو ساعت و نیم در روز است.
همین اطلاعات بالا نشان میدهد که چه بازار بزرگی از کاربران در شبکههای اجتماعی حضور دارند. بزرگترین بازار تبلیغات شبکههای اجتماعی در ایران نیز، تبلیغات در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که طبق تحقیق خبرگزاری ایسنا حدود ۴۷ میلیون کاربر ایرانی دارد. علاوه بر اینستاگرام، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی دیگری مانند تلگرام، روبیکا، ایتا، لینکدین و… نیز در ایران وجود دارند که از پتانسیل تبلیغاتی خوبی برخوردار هستند.
به طور کلی میتوان گفت تبلیغات در شبکههای اجتماعی میتواند باعث افزایش آگاهی برند، افزایش ترافیک سایت، جذب سرنخ یا لید و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان شود. تبلیغات در شبکههای اجتماعی نیز راههای مختلفی دارد که از محبوبترین و بهترین راههای تبلیغ در شبکههای اجتماعی در ایران، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اینستاگرام
- تلگرام
- توییتر
- روبیکا
- لینکدین
- واتسپ
- و…
۳- تبلیغات PPC یا کلیکی (Pay Per Click)
یکی از انواع راههای تبلیغات دیجیتال، تبلیغات ppc یا کلیکی هستند. PPC که مخفف عبارت "Pay Per Click" است، نوعی از تبلیغات دیجیتال به شمار میرود که تبلیغ کننده به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ خود دریافت میکند، مبلغی را پرداخت میکند. زمانی که سرویس کلیکی به درستی کار کند، این نوع تبلیغ میتواند بسیار مقرون به صرفه نیز باشد؛ چرا که شما در ازای هر کلیک و ورودی که به سایتتان اتفاق میافتد هزینهای را پرداخت میکنید.
فرض کنید بابت کلیک روی یک تبلیغ ۱ دلار بپردازید، سپس همان کلیک منجر به یک خرید ۱۰۰ دلاری از شما شود. بدین ترتیب سود خیلی زیادی را از تبلیغ کلیکی خود بردهاید.
تبلیغات کلیکی در اشکال و اندازههای مختلف وجود دارند و به شکل متن، تصویر، ویدیو یا ترکیبی از آنها در سایتهای مختلف نمایش داده میشوند. از طرفی این تبلیغات میتوانند در موتورهای جستجو، وبسایتها، شبکههای اجتماعی یا جاهای دیگری نیز نمایش داده شوند. اگر میخواهید فرایند سئو را انجام ندهید و در سریعترین زمان ممکن در صفحه اول نتایج جستجو نیز نمایش داده شوید، تبلیغات کلیکی راهکار خوبی برای شما خواهند بود.
به طور کلی میتوان گفت تبلیغات کلیکی در صورت اجرای هوشمندانه، میتواند یکی از کاربردیترین راههای تبلیغات در اینترنت شمرده شود. دو راه کلی هم برای انجام آن وجود دارد:
- تبلیغ در موتورهای جستجو یا همان بازاریابی SEM که معروفترین آنها نیز سرویس گوگل ادز است.
- تبلیغ در پلتفرمهای نمایش و توزیع تبلیغ مانند یکتانت، تپسل و صباویژن که کار تبلیغات کلیکی در سایتهای مختلف را برای کسب و کارهای ایرانی انجام میدهند.
۴- تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)
تبلیغات بینابینی به نوعی از تبلیغات گفته میشود که حین فعالیت کاربر در یک سایت یا اپلیکیشن، آن تبلیغ در تمام صفحه انجام میشود. احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که در حال انجام یک بازی موبایلی بودهاید و روی گزینهای کلیک کردهاید؛ قبل از اینکه درخواست شما انجام شود ناگهان یک تبلیغ روی صفحه نمایش شما آمده است و برای ادامه کار خود در آن بازی باید حتما تبلیغ را تماشا میکردید.
این نوع تبلیغات همانطور که احتمالا تجربه داشتهاید، میتواند برای کاربر بسیار آزار دهنده باشد. با این حال در صورت انجام هوشمندانه تبلیغات بینابینی، توجه خیلی زیادی را متوجه خود میکند. در واقع این تبلیغات میتواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد، اما باید هوشمندانه و با برنامهریزی آن را انجام دهید.
تبلیغات بینابینی را میتوان با استفاده از شرکتهای تبلیغاتی واسط برای این کار انجام داد. این نوع تبلیغات در سه نوع بنری، ویدیویی و قابل بازی (Playable) قابل اجرا هستند. تبلیغ قابل بازی از انواع محبوبتر تبلیغات بینابینی است که البته انجام آن هزینه خیلی بالاتری برای شما خواهد داشت. از مهمترین نکات در اجرای یک تبلیغ بینابینی خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- CTA خوبی داشته باشید و مخاطب را به استفاده از سرویس خود تشویق کنید.
- پرسونا و مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و تبلیغ را به او نمایش دهید.
- مزیت رقابتی کسب و کار خود را به مخاطب نشان دهید.
- مخاطب را به صفحه درست بعد از دیدن تبلیغ هدایت کرده تا او را تبدیل به مشتری کنید.
۵- تبلیغات ویدیویی (Video Ads)
تبلیغات ویدیویی نوعی استراتژی تبلیغاتی و بخشی از فرایند ویدیو مارکتینگ هستند که در آن از کلیپهای کوتاه و جذاب برای تبلیغ یک محصول، برند یا خدمت استفاده میشود. این نوع تبلیغات را میتوان نسخه به روز رسانی شده همان تبلیغات تلویزیونی دانست؛ چرا که شباهتهای خیلی زیادی به تبلیغات تلویزیونی دارند، با این تفاوت که در بستر آنلاین پخش میشوند. تبلیغات ویدیویی معمولا جذابتر و به یاد ماندنیتر از سایر انواع تبلیغات هستند. این نوع تبلیغات به برندها کمک میکنند تا تاثیر احساسی عمیقتری را روی مخاطبان بگذارند.
تبلیغات ویدیویی معمولا یک داستان کوتاه را روایت میکنند و از نظر احساسی به مخاطب وصل میشوند. از طرفی قدرت تصویر، پیامهای درون ویدیو، موسیقی، رنگبندی و حتی تماس چشمی بین مخاطب و شخصیتهای درون تبلیغ باعث میشود تا افراد توجه زیادی به این نوع تبلیغات داشته باشند.
به طور کلی درباره تبلیغات ویدیویی میتوان گفت که این تبلیغات یکی از محبوبترین و تاثیرگذارترین روشهای تبلیغ دیجیتال است که باعث افزایش تعامل مخاطب با برند میشود. در واقع استفاده درست از این نوع تبلیغات تاثیر زیادی روی داستان و آگاهی از برند میگذارند. این نوع تبلیغات دیجیتال معمولا در قالبهای زیر انجام میشوند:
- بین ویدیوهای سرویسهای استریمینگ مانند یوتیوب و آپارات
- در شبکههای اجتماعی
- ویدیوهای تبلیغاتی بینابینی در اپلیکیشنها
۶- ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
یکی دیگر از راههای تبلیغات در فضای دیجیتال، استفاده از ایمیل و اصطلاحا ایمیل مارکتینگ است. زمانی که از ایمیل برای ارسال پیامهای تبلیغاتی به مخاطبان جدید یا قدیمی استفاده میکنید، در حال انجام تبلیغات ایمیلی هستید. فرقی نمیکند در کدام مرحله از استراتژی تبلیغات و بازاریابی خود هستید؛ ایمیل مارکتینگ یکی از آن دست راههای تبلیغات دیجیتال جدید است که در هر مرحلهای میتواند به کمک شما بیاید.
شاید پیش خودتان فکر کنید که کاربران زیادی در ایران از سرویس ایمیل استفاده نمیکنند و این نوع تبلیغات بازدهی خوبی نخواهد داشت. اما درباره این موضوع باید بگوییم در صورت انجام هوشمندانه ایمیل مارکتینگ، میتوانید تبلیغات خوبی را در بستر آن انجام دهید. ایمیل مارکتینگ از آن دست راههای تبلیغات دیجیتال است که هزینه خیلی پایینتری از راههای دیگر دارد و میتواند تاثیرگذار باشد.
به طور کلی باید بدانید که تبلیغات ایمیلی لزوما به معنی ارسال انبوه ایمیل به هزاران نفر نیست، بلکه ارسال ایمیل به صورت هدفمند و با استراتژی درست است. برای انجام ایمیل مارکتینگ باید مراحل زیر را انجام دهید:
- تعیین استراتژی و مشخص کردن لیست هدف
- پیدا کردن یک سرویس اتوماسیون ارسال ایمیل تبلیغاتی
- ارسال ایمیل و آنالیز دادهها بعد از انجام بازاریابی
از جمله مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ نیز میتوان به نرخ بازگشت سرمایه مناسب (ROI)، مقرون به صرفه بودن و شناسایی نیازهای مخاطب اشاره کرد.
۷- اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing)
در طول روز چند اس ام اس تبلیغاتی برای شما ارسال میشود؟ خیلی از این پیامها را حتی باز هم نمیکنید و برای شما آزار دهنده هستند. با این حال بین تمام این پیامکهای تبلیغاتی، پیامکهایی نیز هستند که شما آنها را باز کردهاید و تبلیغ آن سرویس نیز در ذهن شما مانده است. در واقع تبلیغات و بازاریابی پیامکی مانند شمشیر دو لبه هستند؛ اگر پیامک خوبی ارسال نکنید حتی ممکن است اعتبار یک کسب و کار خراب شود، اما در صورت ارسال یک پیامک تبلیغاتی خوب و جذاب، مشتریان زیادی را میتوانید به سمت کسب و کار خود جذب کنید.
ارسال پیامک تبلیغاتی یا اس ام اس مارکتینگ از آن دست تبلیغاتی است که تولید آن خیلی سخت و طولانی نیست و در بیشتر مواقع پیامکی مشخص را در ۷۰ کاراکتر خلاصه میکنید. از طرفی میزان دیده شدن در این نوع تبلیغات بالا است. در واقع طبق آمار در ۹۸ درصد مواقع، مخاطبان پیامک ارسالی شما را میبینند و اگر متن جذابی را بتوانید بنویسید، مطمئن باشید بازخورد خوبی از پیامکهای ارسالی خود میگیرید.
در نهایت باید بگوییم برای نوشتن پیامکهای تبلیغاتی، باید در همان ابتدا استراتژی خود را مشخص کنید. رایجترین استراتژیها در ارسال اس ام اس تبلیغاتی هم استراتژی ارسال پیامک انبوه و ارسال پیامک اشتراکی هستند. از مزایای تبلیغات پیامکی نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارسال کدهای تخفیف و پیشنهادهای جذاب برای مشترکین
- افزایش ورودی و ترافیک سایت
- افزایش بازدید از شبکههای اجتماعی
- ترغیب مخاطب برای خرید
نکته نهایی که باید در پیامکهای تبلیغاتی خود باید رعایت کنید، این است که آزاردهنده نباشید. برای آزاردهنده نبودن کافی است بدون اجازه پیامک ارسال نکنید، زمانبندی مشخصی داشته باشید، نام شرکت را در پیامک قید کنید و محتوای بیربط نیز ارسال نکنید.
کلام آخر؛ تبلیغات هوشمندانه انجام دهید
در این مقاله متوجه شدیم که تبلیغات چیست و چه انواع مختلفی دارد. با توجه به مطالب گفته شده، میتوان نتیجه گرفت تبلیغات درست یکی از اصلیترین راههای رشد و گسترش یک کسب و کار است. در واقع اگر یک کسب و کار به صورت هوشمندانه تبلیغات خود را طراحی و اجرا کند، میتواند انقلابی را در روند درآمدزایی و بازخورد کسب و کار خودش مشاهده کند.
اگر در فروش اینترنتی یا کارهای دیجیتال فعالیت دارید، احتمالا میدانید که یکی از مهمترین پایگاههای کسب و کار شما در اینترنت، وبسایتها هستند. اگر سایت خود را با سایت ساز پرتال ایجاد کنید، با توجه به زیرساخت قدرتمند و ماژولهای فراوانی که پرتال دارد، میتوانید بهترین تبلیغات ارگانیک و غیر ارگانیک را برای سایت خود انجام دهید. همچنین برای ساخت سایت در پرتال تنها کافی است روی گزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی در همین صفحه کلیک کنید تا برای شما در کمتر از یک دقیقه یک سایت تستی هفت روزه رایگان و بدون نیاز به هیچ دانش فنی خاصی ساخته شود. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره امکانات سایت ساز قدرتمند پرتال به دست آورید، میتوانید مقاله «۳۵ دلیل برای انتخاب پرتال» را مطالعه کنید.
اگر تجربهای در زمینه انواع مختلف تبلیغات دارید یا سوالی درباره این موضوع برایتان پیش آمده، حتما آن را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید تا درباره آن با هم بحث کنیم. همچنین اگر سوالی درباره طراحی سایت با استفاده از سایت ساز پرتال دارید، میتوانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۳۸۳ داخلی ۲ تماس بگیرید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.
سوالات متداول
- تبلیغات چیست و چه کاربردی دارد؟
تبلیغات به فرایندی اشاره دارد که در آن اطلاعات، ایدهها، یا محصولات به شیوههای مختلفی به مخاطبان منتقل میشوند تا توجه آنها را به خود جلب کنند. تبلیغات در جهت اطلاعرسانی، افزایش فروش، افزایش شناخت برند و بهبود تصویر محصول یا خدمات استفاده میشود.
- انواع مختلف تبلیغات چیست؟
انواع تبلیغات شامل تبلیغات چاپی (روزنامه، مجله، تراکت و...)، برادکست (رادیو، تلویزیون و...)، محیطی (بیلبورد، ترانزیت و...)، کلامی و دیجیتال (بنری، شبکههای اجتماعی، بینابینی و...) میشوند. هر نوع تبلیغات دارای مزایا و معایب خاصی است و بسته به هدف و مخاطب مورد نظر، انتخاب میشود.
- چگونه میتوان بهترین روش تبلیغاتی را انتخاب کرد؟
برای انتخاب بهترین روش تبلیغاتی، ابتدا باید هدف خود را مشخص کرده و سپس مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید. سپس با تحلیل بازار و محصول، بهترین راه برای دسترسی به مخاطب را انتخاب کنید.
- تاثیر تبلیغات بر رونق کسبوکار چیست؟
تبلیغات میتواند تاثیر قابل توجهی بر رونق کسبوکار داشته باشد. تبلیغات موفق میتواند باعث افزایش فروش، افزایش شناخت برند، و جلب مشتریان جدید شود.
- چگونه میتوان در تبلیغات اینترنتی موفق بود؟
برای موفقیت در تبلیغات اینترنتی، باید از روشهای به روز و متنوعی استفاده کرد، از جمله تبلیغات گوگل، تبلیغات شبکههای اجتماعی، بازاریابی محتوا و سئو. همچنین، تحلیل دقیق دادهها و بازخوردها نیز اهمیت زیادی دارد.
- تبلیغات دیجیتال چیست؟
تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات آنلاین به هرگونه فعالیت تبلیغاتی اعم از تبلیغات در وبسایتها، شبکههای اجتماعی، پیامرسانها، وبلاگها، ایمیلها و سایر وسایل دیجیتالی گفته میشود که با هدف جذب مشتریان، افزایش فروش، و ارتقاء شناخت برند انجام میشود.
دیدگاهها
فاطمی
تبلیغات برای مایی که پول زیادی نداریم واقعا به صرفه نیست چجوری تبلیغات هزینه پایین داشته باشم
دنیا شاکری
سلام
تبلیغات ایمیلی، پیامکی و رپورتاژ هزینه کمتری برای شما داره