اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید و به دنبال افزایش ترافیک سایتتان هستید از خبرنامه استفاده کنید. با ارسال خبرنامه میتوانید ترافیک وب سایت را به صورت طولانی مدت افزایش دهید و مشتریان قدیمی خودتان را حفظ کنید.
اگر وب سایت کاری شما خبرنامه ندارد یا از آن استفاده نمیکنید، با ما همراه باشید. در ادامه دلیل اهمیت استفاده از خبرنامه و نحوه چیدن یک استراتژی قوی با کمپین بازاریابی برای خبرنامه ایمیلی را بررسی میکنیم.
خبرنامه چیست؟
خبرنامه (newsletter) یک نوع تبلیغات ایمیلی است که برای به اشتراکگذاری اطلاعات و اخبار با مشترکین مورد استفاده قرار میگیرد. سرویس خبرنامه تقریباً از زمان رواج نشر در دهه 1980 تا به امروز استفاده میشود. ابتدا به صورت فیزیکی و بعد از گسترش اینترنت به صورت الکترونیکی روی کار آمده است.
خبرنامه الکترونیک یا خبرنامه ایمیلی روشی رایگان برای تبلیغات آنلاین به شمار میرود. از طرف دیگر میتوانید از این روش استفاده کنید تا مشتریان را نسبت به اتفاقات و اخبار حوزه کسب و کارتان به روز نگه دارید. با خبرنامه میتوانید بدون هزینه با مخاطبان و مشتریان خودتان ارتباط بگیرید.
خبرنامه یک پیام اطلاع رسانی است که میتواند در قالب این محتواها قرار بگیرد:
- پیامها و مطالب مربوط به نشریهها
- تبلیغات یک برند، محصول یا شرکت
- خبرنامه مبتنی بر مقاله با روایت موضوع خاص
- دعوت نامه مخاطبان برای حضور در همایش یا سمینار
- اطلاع رسانی در مورد تخفیف محصولات یا خدمات
- تبدیل مخاطبین به مشتریان همیشگی
چرا باید در وب سایت خبرنامه داشته باشیم؟
با استفاده از خبرنامه میتوانید خیلی راحت ترافیک سایت را در زمان تخفیفات و رونمایی از محصولات جدید چند برابر کنید. از طرف دیگر یکی از راههای حفظ مشتریان قدیمی وب سایت، استفاده از ایمیلهای خبرنامه است.
البته باید در زمان ارسال خبرنامه به مخاطبان حواستان به قانون 90-10 باشد. خبرنامه در جهت تبلیغات برای مخاطبان ارسال میشود؛ اما متن خبرنامه شما باید 90 درصد اطلاعات مفید و 10 درصد تبلیغات فروش خدمات یا محصول داشه باشد.
برای افزایش فروش: بازاریابی فروشگاه اینترنتی با ارسال پیامک تبلیغاتی
چه مواردی را در خبرنامه رعایت کنیم؟
ایمیلهای خبرنامه شما باید به گونهای باشند که نظر مخاطبان از همان ابتدا به ایمیل جلب شود. بسیاری از افراد فقط به نوتیفیکیشن ایمیل توجه میکنند. شما فرصت دارید در همان چند خط ابتدایی، مخاطب را ترغیب کنید که بقیه ایمیل را بخواند. اگر ایمیلهای اسپم برای مخاطب ارسال کنید، نسبت به ایمیلهای ارزشمند شما هم بی تفاوت میشوند.
حالا سؤال اینجاست که چطور یک ایمیل خبرنامه ارزشمند و جذاب بنویسیم؟ در زمان نوشتن ایمیل خبرنامه به این 8 نکته توجه کنید:
1- به خواننده پیام توجه کنید: شما باید ببینید که مخاطبان هدف شما چه قشری از افراد هستند. علائق مخاطبان خودتان را بشناسید و ببینید این افراد در چه رده سنی قرار دارند. لحن و موضوع پیام شما باید با توجه به مخاطبانتان باشد.
2- هدف داشته باشید: شما به عنوان صاحب کسب و کار چرا به فکر ارسال خبرنامه افتادید؟ هدف شما میتواند فروش سریع محصولات جدیدتان باشد. از طرف دیگر ممکن است برای آگاهی مخاطبان از تغییرات هویت سازمانی شرکت نیاز به ارسال پیام اطلاع رسانی داشته باشید. مخاطبان شما بعد از مشاهده این پیام متوجه تغییرات سازمان شما میشوند.
3- مختصر بنویسید: کاربران قرار نیست وقت زیادی برای مطالعه پیام شما صرف کنند. در نتیجه سعی کنید در چند خط کوتاه یک محتوای مختصر و مفید بنویسد. اگر خبر شما طولانی بود میتوانید با قرار دادن لینک از کاربر بخواهید برای مشاهده ادامه محتوا به وب سایت شما مراجعه کند.
4- تصاویر کمک کننده هستند: با استفاده از تصاویر و المانهای تصویری میتوانید متن پیام خودتان را از حالت خسته کننده خارج کنید. استفاده بهینه از متن و عکس میتواند تأثیر پیام شما را دوچندان کند.
5- سربرگ خبر را جذاب بنویسید: متنی که در سربرگ خبرنامه نوشته میشود در دسته مهمترین ارکان یک ایمیل قرار میگیرد. باید یک تیتر دقیق، هوشمندانه و سؤال برانگیز بنویسید.
6- زیرعنوانها را فراموش نکنید: امروزه بسیاری از شرکتها و وب سایتها با ارسال ایمیل به دنبال جذب کاربر هستند. با استفاده از عناوین فرعی جذاب سعی کنید مخاطبان را در صفحه نگه دارید.
7- به پاورقی متن اهمیت دهید: پاورقی متن یا همان انتهای خبرنامه بخش مهمی است که میتوانید خواسته خودتان را به مخاطب بگویید. مثلاً بگویید با کلیک روی لینک زیر با 40٪ تخفیف بیشتر محصولات را خریداری کند. (فقط تا پایان امروز فرصت خرید از فروشگاه X را دارید.)
8- بازخورد کاربران را بسنجید: هر بار که خبرنامه جدیدی به مخاطبان ارسال میکنید، نتیجه ارسال خبرنامه را تحلیل کنید. ببینید که مخاطبان شما بیشتر به چه موضوعاتی علاقهمند بودند.
چطور یک خبرنامه ارسال کنیم؟
برای ارسال خبرنامه به مخاطبان خاص یا کاربران قدیمی وب سایت باید حداقل ایمیل این افراد را داشته باشد. یکی از راههای دریافت ایمیل یا شماره همراه کاربران، استفاده از باکس "عضویت در خبرنامه" است. شما میتوانید در زمان حضور کاربر در سایت یک پاپ آپ برای مشترک شدن کاربران در خبرنامه سایت ظاهر کنید.
البته اگر جزو افرادی باشید که برای ساخت سایت از سایت ساز پرتال استفاده کردند، در صفحه اصلی قالبهای پرتال یک باکس برای وارد کردن ایمیل کاربران قرار داده شده است. با این شیوه به راحتی میتوانید در مدت زمان کوتاهی ایمیل مشترکین وب سایتتان را جمع آوری کنید.
بلافاصله بعد از اضافه کردن ایمیل یا شماره همراه توسط کاربر، در منوی خبرنامه پنل مدیریت اطلاعات کاربر نمایش داده میشود. شما میتوانید با کمک سرویسهای خبرنامه ایمیلی به راحتی برای مشترکین وب سایت ایمیل ارسال کنید.
سرویسهای خبرنامه ایمیلی
حالا برای اینکه بتوانید ایمیل انبوه برای مشترکین وب سایت خودتان ارسال کنید، باید از سرویسهای ارسال ایمیل انبوه کمک بگیرید. دو نمونه از این سرویسها به عنوان افزونه در سایت ساز پرتال فعال است.
1- ارسال ایمیل با MailerLite
میلرلایت (Mailerlite) یک سرویس ارسال انبوه ایمیل رایگان است. در نسخه رایگان میتوانید ماهانه به 1000 مخاطب ایمیل رایگان ارسال کنید. امکان ارسال ایمیل با طرح و محتوای دلخواه شما توسط برنامه میلرلایت وجود دارد. در بخش برنامههای جانبی پرتال میتوانید به راحتی میلرلایت را نصب کنید و از امکانات آن بهره مند شوید.
2- ارسال ایمیل رایگان با MailChimp
یکی دیگر از سرویسهای ایمیل مارکتینگ رایگان خارجی Mailchimp است. یک برنامه تخت وب که میتوانید در ماه به حداکثر 2000 نفر ایمیل ارسال کنید. سرویسهای خارجی برای ارسال نامحدود ایمیل نیاز به تهیه اشتراک دلاری دارند. البته برخی از این سرویسها برای کاربران ایرانی چندان مناسب نیست.
3- ارسال ایمیل انبوه با Sender
سومین ابزار ارسال انبوه ایمیل خارجی ابزار sender است. این ابزار هم به صورت رایگان و پرمیوم در دسترسی کاربران قرار دارد. با استفاده از sender میتوانید یک قالب بسیار جذاب برای خبرنامههای ایمیلی خودتان درست کنید. امکان شخصی سازی ایمیل مشکرین هم برای شما وجود دارد.
4- ارسال ایمیل با سرویس نجوا
نحوه یکی از بهترین سرویسهای ایمیل انبوه ایرانی است. شما میتوانید به راحتی با این سرویس ایمیلهای انبوه، خبرنامه هفتگی و... را برای مخاطبان خودتان ارسال کنید. در این پلتفرم میتوانید کاربران خبرنامه خودتان را دسته بندی کنید و ایمیلها را با قالب خاص برای افراد ارسال کنید.
5- ارسال ایمیل با برنامه ارسال ایمیل
یکی از برنامههای جانبی پرتال که میتوانید برای ارسال ایمیل استفاده کنید، افزونه SMTP است. با استفاده از این ابزار میتوانید ایمیلهای وضعیت کالا را به طور خودکار برای مخاطبین ارسال کنید. همچنین، برای ارسال ایمیل خبرنامه میتوانید از این افزونه استفاده کنید.
6- ارسال ایمیل انبوه با میل تاز
میل تاز از سری سرویسهای ارسال ایمیل انبوه ایرانی است که اطلاعات خوبی در مورد بازخورد ایمیل به شما میدهد. میتوانید میزان نرخ باز شدن ایمیل و کلیک روی لینک ایمیل را با کمک میل تاز بررسی کنید. همچنین، برای طراحی قالب ایمیلهای خبرنامه میتوانید به روش drag and drop عمل کنید.
پیکربندی یک خبرنامه ایمیلی
حالا که با نحوه نگارش یک خبرنامه ایمیلی رایگان آشنا شدید، وقت آن رسیده که با 3 بخش اصلی یک خبرنامه اینترنتی آشنا شوید. این سه بخش شامل:
- محتوا: محتوای خبرنامه شامل مقاله، خبر، تصویر، ویدئو، فایل و... است. محتوای خبرنامه هر سازمانی دارای فرم، پرسونای متفاوت، هدف و تاریخ خاصی است.
- قالب: یک قالب خاص و زیبا برای خبرنامه طراحی کنید. قالب (رنگ، فونت، تیتر، دسته بندی و...) تمام ایمیلهایی که به مخاطبان ارسال میکنید یکسان باشد.
- زمانبندی ارسال: شما باید یک تقویم محتوایی برای خبرنامه داشته باشید. فهرستی کامل از اسامی و ایمیلهای مشترکین خودتان تهیه کنید. در زمانبندی مشخص شده برای آنها ایمیل بفرستید.
هر آنچه باید در مورد بازاریابی ایمیلی بدانید را در ایمیل مارکتینگ چیست؟ بخوانید.
مزایای خبرنامه چیست؟
زمانی که یک سازمان برنامه منظمی برای ارسال خبرنامه داشته باشد، در درازمدت میتواند اعتبار کسب و کارش را افزایش دهد. دیگر مزایای خبرنامه ایمیلی هم شامل:
- معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان
- افزایش بازدیدکنندگان وب سایت
- کسب رتبه بالا در گوگل
- افزایش نرخ تبدیل
- جلب اعتماد مشتریان و افزایش مشتریان وفادار
- جذب کاربران جدید و تبدیل آنها به مشتری
- بهبود نرخ کلیک و افزایش رتبه سئو
- بهروزرسانی اطلاعات و اخبار حوزه کاری
- صرفه اقتصادی و دردسترس بودن
- بهبود شهرت برند نسبت به رقبا
- تبلیغات به صورت رایگان
- کاهش هزینه چاپ و تبلیغات
خبرنامه ابزاری است برای...
خبرنامه ابزاری برای اطلاع رسانی مهمترین اخبار و اتفاقات یک سازمان است. مزیت خبرنامه ایمیلی این است که میتوانید به صورت رایگان برای برند یا سازمان خودتان تبلیغات کرده و مخاطب جدید پیدا کنید.
اگر تا به امروز از خبرنامه استفاده کردید و از نتیجه آن راضی بودید نظر خودتان را در بخش دیدگاه بنویسید. اگر سؤالی در خصوص خبرنامه دارید هم میتوانید در قسمت دیدگاه از ما بپرسید.
سؤالات متداول
- خبرنامه چیست؟
خبرنامه به ایمیلی گفته میشود که یک وب سایت به مشترکین خودش ارسال میکند. خبرنامهها به صورت پیامهای اطلاع رسانی از اخبار شرکت، محصولات جدید یا تخفیفهای موجود وب سایت ارسال میشوند.
- چه کسانی باید از خبرنامه استفاده کنند؟
همه کسب و کارها بدون توجه به حوزه کاری خودشان میتوانند از خبرنامه استفاده کنند. حتی وبلاگ نویسان هم میتوانند برای اطلاع رسانی درمورد جدیدترین مقالات خودشان از خبرنامه استفاده کنند. خبرنامه ایمیلی برای افزایش نرخ تبدیل و بازدیدکننده وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد.
- چرا باید به صورت منظم خبرنامه ارسال کنیم؟
اگر یک تقویم ایمیلی منظم داشته باشید، مشتریان شما هر هفته یا هر ماه در زمان مشخص شده منتظر خبرنامه جدید شما خواهند بود. با ارسال منظم ایمیلهای خبرنامه میتوانید مشتریان وفادار خودتان را پیدا کنید.