جذب مشتریان بیشتر یعنی کسبوکارها فارغ از آفلاین یا آنلاین بودنشان، فروش و سود بیشتری خواهند داشت؛ اما امروزه که با دنیایی پر رقابت روبهرو هستیم، جذب مشتری و حفظ آنها به چالشی بزرگ برای کسبوکارها تبدیل شده است. خیلی از شرکتها، بودجه بسیاری زیادی برای تبلیغات و بازاریابی صرف میکنند؛ اما آیا میدانستید که روشهایی برای جذب مشتری وجود دارند که در عین مؤثر بودن، رایگان هم هستند؟ در واقع این روشها، نهتنها هزینهای ندارند، بلکه میتوانند با جذب مشتریان جدید برای کسبوکارها، باعث رونق آنها شوند. از تولید محتوای ارزشمند و حضور فعال در شبکههای اجتماعی گرفته تا ارائه خدمات پشتیبانی عالی به مشتریان و ایجاد تعامل با آنها، همه و همه میتوانند به کسبوکارها در جذب مشتریان بیشتر کمک کنند.
با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با روش های رایگان و مؤثر جذب مشتری آشنا شوید و بدانید که چگونه میتوانید بدون صرف هزینههای زیاد، مشتریان زیادی را به سمت کسبوکار خود جذب کنید.
روشهای رایگان جذب مشتری
با استفاده از روشهایی خلاقانه و بدون صرف هزینههای زیاد میتوانید حضور آنلاین مؤثری داشته باشید و مشتریان بیشتری را به سمت کسبوکار خود جذب کنید. با این کار فروشتان را افزایش داده و سودتان را بیشتر خواهید کرد. در ادامه با روشهای رایگان جذب مشتری هم در فضای آنلاین و هم به صورت آفلاین آشنا خواهید شد:
طراحی حرفهای و کاربردی وبسایت
فکر کنید یک مغازه دارید؛ قطعاً برای زیباتر شدن ویترین آن تلاش میکنید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید. در کسب و کارهای اینترنتی هم، وبسایت ویترین فروشگاه شماست؛ پس اگر زیبا، حرفهای، کاربردی و بهینهسازیشده باشد، میتواند به حفظ مشتریان فعلی، جذب مشتریان جدید و نگهداشتن آنها کمک کند. همچنین میتواند تأثیر زیادی در افزایش اعتبار برند شما و اعتماد مشتریان جدیدتان داشته باشد.
امروزه بیشتر مردم برای خرید هر محصول یا استفاده از هر خدمتی، به اینترنت مراجعه کرده و وبسایتهای مختلف را بررسی میکنند. به همین دلیل طراحی وبسایت شما باید بهگونهای باشد که نهتنها مشتریان را جذب کند، بلکه به راحتی بتوانند در آن اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
حالا برای اینکه به این سایت زیبا و کاربری دست پیدا کنید، راههای زیادی پیشروی خود دارید. میتوانید به صورت سفارشی و اختصاصی به کمک برنامهنویسی، سایت خود را طراحی کنید که خب، این کار علاوهبر زمان، به تخصص و هزینه نیز نیاز دارد؛ اما راه آسانتر آن استفاده از ابزارهای سادهای است که در دسترس هستند. سایتسازها یکی از همین ابزارهاست. اینجاست که سایت ساز پرتال میتواند به کمک شما بیاید تا هم از امکانات و قابلیتهای آماده آن استفاده کنید و هم یک سایت مقرونبهصرفه داشته باشید. ضمن اینکه میتوانید از پشتیبانی قوی آن نیز بهرهمند شوید.
مقالات بیشتر: ابزارهای ضروری برای رشد سایت و جذب مشتری
استفاده از شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی از بهترین ابزارهای رایگان برای جذب مشتری هستند. برای این کار میتوانید محتوای جذاب و کاربردی تولید کنید تا به سرعت مخاطبان زیادی جذب کرده و مشتریان بیشتری پیدا کنید. با پاسخ دادن به نظرات و پیامهای کاربران و تعامل با آنها میتوانید ارتباط نزدیکتری برقرار کنید. استفاده از هشتگها، به اشتراک گذاشتن تجربیات مشتریان و برگزاری مسابقات آنلاین، از روشهای دیگری برای جلب توجه کاربران هستند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی در اینستاگرام یک روش عالی برای جذب مشتری
بازاریابی محتوایی و بلاگنویسی
برای جذب مشتری رایگان، تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت بسیار خوب است. با بلاگنویسی و نوشتن مقالاتی که پاسخگوی مشکلات و نیازهای مخاطبان هستند، هم میتوانید اعتبار کسبوکارتان را افزایش دهید و هم مخاطبان جدیدی پیدا کنید. علاوه بر این، سئو (SEO) نیز به شما کمک میکند تا محتوایتان در نتایج جستجوهای گوگل بیشتر دیده شود.
مقالات مرتبط:
محتوای همیشه سبز چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
استفاده از تبلیغات دهان به دهان
تبلیغات دهان به دهان یکی از روشهای بازاریابی قدیمی است؛ اما هنوز هم از مؤثرترین روشها برای جذب مشتری محسوب میشود. در این روش بازاریابی، مشتریان محصولات یا خدمات شما را به دوستان، آشنایان و خانواده خود معرفی کرده و از تجربیات خود با آنها صحبت میکنند. با این کار، دیگران را به استفاده از محصولات یا خدمات شما تشویق میکنند. تبلیغات دهان به دهان نهتنها رایگان است بلکه اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات پولی ایجاد میکند.
همکاری با سایر کسبوکارها
ایجاد ارتباط با سایر کسبوکارهای مرتبط و همکاری با آنها، به شما اجازه میدهد مشتریان بیشتری جذب کنید. حالا سؤال اینجاست که چگونه این روش امکانپذیر است؟
میتوانید تبادل مشتری انجام دهید؛ یعنی میتوانید به مشتریان همدیگر پیشنهاد دهید که از خدمات مکمل استفاده کنند. مثلاً یک سالن زیبایی میتواند با یک فروشگاه لوازم آرایشی همکاری کند و مشتریان خود را به آن معرفی کند.
تبلیغات متقابل انجام دهید؛ به زبان ساده، این روش یعنی شما و کسبوکار دیگری که محصولات یا خدمات مرتبطی دارید، همدیگر را به مشتریهایتان معرفی کنید. بهعنوان مثال شما در فروشگاه خود محصولات آن را تبلیغ کنید و آن هم شما را در فروشگاهش تبلیغ کند. این کار باعث میشود بدون اینکه پولی برای تبلیغات بدهید، مشتریهای بیشتری با برند شما آشنا شوند.
میتوانید به مشتریان خود تخفیفها یا پیشنهادات ویژه ارائه دهید. فرض کنید شما یک کافه دارید. میتوانید با یک کتابفروشی در نزدیکیتان همکاری کنید و به مشتریانی که از کافه شما خرید میکنند، تخفیف خرید کتاب از آن کتابفروشی را دهید. این کار باعث میشود مشتریان شما احساس کنند که برای آنها ارزش قائل شدهاید؛ در نتیجه، بیشتر از شما خرید کنند.
برگزاری رویدادهای مشترک، نوعی همکاری بین دو یا چند کسبوکار است که با هدف جذب مخاطبان بیشتر و افزایش آگاهی از برند انجام میشود. در این روش، کسبوکارها با برگزاری رویدادهایی مانند وبینارها، کارگاههای آموزشی، نمایشگاهها یا سمینارها، مشتریان و مخاطبان خود را به صورت مشترک دعوت میکنند.
برای جذب مشتری بیشتر، میتوانید با کسبوکارهایی که محصولات یا خدمات مرتبط با شما ارائه میدهند، به روشهای دیگری نیز همکاری کنید. این روشهای میتوانند نوشتن و قراردادن مقالات مشترک در وبلاگ، اجرای لایوهای مشترک در اینستاگرام و تولید ویدئوهای تبلیغاتی مشترک باشد. به این ترتیب، میتوانید مشتریان جدیدی برای هر دو طرف جذب کنید.
بیشتر بدانید: همکاری در فروش فرصتی عالی برای درآمد آنلاین
آسان کردن فرایند خرید برای مشتریان
بسیاری از مشتریان وقتی با فرایند سخت خرید روبهرو میشوند، آن را رها میکنند. اگر بتوانید این فرایند را آسان کنید، احتمال افزایش فروش شما بیشتر خواهد شد. کارهایی که با آنها میتوانید این روش را عملی کنید، عبارتند از:
- کاهش تعداد مراحل موردنیاز برای تکمیل خرید
- ارائه گزینههای مختلف پرداخت از جمله پرداخت آنلاین، کارت بانکی، پرداخت در محل و حتی اقساط
- ایجاد یک رابط کاربری ساده و قابل فهم با طراحی وبسایت یا اپلیکیشن کاربرپسند
- بهینهسازی سرعت لود شدن صفحات وبسایت
- عدم اجبار به ثبتنام و اجازه خرید به عنوان مهمان
- افزایش روشهای ارسال محصول از جمله ارسال سریع، پیک درونشهری و امکان تحویل حضوری
ارائه خدمات خوب به مشتریان
ارائه خدمات خوب و قابل قبول به مشتریان، یکی از مؤثرترین و کمهزینهترین روشهای جذب مشتری و حفظ آنهاست. وقتی مشتریان تجربه مثبتی از خدمات شما داشته باشند، نهتنها خودشان به مشتریان دائمی تبدیل میشوند، بلکه کسبوکار شما را به دوستان و آشنایانشان نیز معرفی خواهند کرد. راهکارهایی که میتوانید برای ارائه خدمات عالی به مشتریان پیشروی شماست:
- برقراری ارتباط مؤثر و دوستانه
- پاسخگویی سریع و کامل در تماسهای تلفنی، پیامهای شبکههای اجتماعی یا ایمیلها
- شخصیسازی تجربه مشتری با یادگیری نام و شناخت نیازهای خاص او و همینطور ارائه پیشنهادهای متناسب با خواستههای مشتری
- ارائه راهحلی مناسب برای مشکلات و رسیدگی به شکایات با رویکرد مثبت
- ایجاد حس وفاداری با ارائه تخفیفهای ویژه و ارسال پیامهای تشکر
- جمعآوری و استفاده از بازخورد مشتریان برای بهبود خدمات خود
استفاده از ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای مؤثر و کمهزینه برای جذب مشتریان جدید و حفظ ارتباط با مشتریان فعلی است. با استفاده از این روش، میتوانید به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. البته این کار نیازمند یک استراتژی مناسب است تا ایمیلهای هدفمند ارسال شود و مشتریان را به تعامل و خرید تشویق کند.
از مزایای متعدد ایمیل مارکتینگ در جذب مشتری میتوان به کمهزینه حتی رایگان بودن، دسترسی مستقیم به مخاطبان، اندازهگیری آسان نتایج، قابلیت شخصیسازی، افزایش وفاداری مشتریان و تحلیلپذیر بودن آن اشاره کرد.
ثبت موقعیت مکانی فروشگاه در نقشههای آنلاین
با ثبت موقعیت مکانی فروشگاه خود در نقشههای آنلاین مانند گوگل مپ، نشان و بلد، مشتریان میتوانند راحتتر شما را پیدا کنند، اطلاعات مربوط به فروشگاه شما مانند ساعت کاری، شماره تماس، وبسایت، تصاویر فروشگاه و حتی پیشنهادات ویژه را مشاهده کرده و به آن مراجعه کنند. این روش تبلیغاتی رایگان و بسیار مؤثر، احتمال افزایش بازدید حضوری، دیدهشدن در نتایج جستجو و فروش را بالا میبرد و باعث جذب محلی و تقویت اعتبار و اعتماد مشتریان میشود. حتی با استفاده از این روش میتوانید مشتریان را به گذاشتن نظرات و امتیاز دادن در Google Maps تشویق کنید.
مقاله بیشتر: چگونه لوکیشن خود را در گوگل مپ (Google Map) ثبت کنیم؟
استفاده از رویدادها و برگزاری مسابقات
استفاده از رویدادها و برگزاری مسابقات فرصتی را فراهم میکند که موجب افزایش آگاهی از برند، جمعآوری اطلاعات مخاطبان، تقویت برقراری ارتباط با مشتریان و تشویق آنها به خرید محصولات یا خدمات میشود. حال سؤال اینجاست که چگونه میتوان از این روش برای جذب مشتری استفاده کرد؟
برای درک بهتر، به موارد زیر توجه کنید:
- حضور در نمایشگاههای کسبوکار، بازارچههای محلی و رویدادهای مرتبط با حوزه فعالیت
- برگزاری مسابقات در شبکههای اجتماعی و قرعهکشیها
- سخنرانی در یک رویداد مثل نمایشگاهها، سمینارها، مراسم، وبینارها و لایوهای اینستاگرام
- ارائه آموزشهای رایگان
- ارائه جوایز جذاب و مرتبط با کسبوکار (محصولات یا خدمات خود)
- برگزاری مراسم های تبلیغاتی با رویکرد جذب مشتری
کال تو اکشن مناسب و قابل قبول
در واقع کال تو اکشن (Call to Action) یک جمله یا دکمهای است که کاربران را تشویق میکند تا اقدام خاصی مانند ثبتنام رایگان، دانلود رایگان، شرکت در مسابقه و گرفتن جایزه یا حتی خرید یک محصول انجام دهند. یک «دعوت به اقدام» قوی میتواند بدون هزینه اضافی، مشتریان جدیدی را جذب کند و تعامل و نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.
ویژگیهای یک CTA مناسب:
- شفافیت و قابل درک بودن
- استفاده از کلمات محرک
- ایجاد حس اضطرار
- قرار داشتن در جای مناسب
- ارائه ارزش به مخاطبان
- برجستهسازی CTA طراحی مناسب
- جذاب و متقاعدکننده
مثالهایی از CTAهای قوی:
- همین حالا عضو شوید و تخفیف بگیرید!
- برای دانلود کتاب الکترونیکی رایگان اینجا کلیک کنید.
- همین حالا با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
ارائه نمونههای رایگان از محصول
یکی از بهترین روشهای رایگان برای جذب مشتری، ارائه نمونههای رایگان از محصول است. این روش به شما اجازه میدهد مخاطبان را با صرف هزینه کمتر، با کیفیت و کارایی محصولتان آشنا کرده و آنها را به خرید تشویق کنید. در واقع این روش به آنها اجازه میدهد تا قبل از خرید، محصول شما را امتحان کنند. اگر استراتژی ارائه نمونههای رایگان بهدرستی اجرا شود، میتواند تأثیر قابلتوجهی بر رشد کسبوکار شما داشته باشد.
روشهای اجرای این استراتژی در زیر آمدهاند:
- نمونههای رایگان محصول را به فروشگاهها، نمایشگاهها و در رویدادهای مرتبط ارائه دهید.
- یک نمونه کوچکتر را به صورت رایگان همراه خریدهای دیگر به مشتریان ارائه دهید.
- همچنین کاربران میتوانند اطلاعات خود را از طریق وبسایت ثبت کرده و نمونه رایگان دریافت کنند.
- با اینفلوئنسرها یا بلاگرهای اینستاگرامی همکاری کنید و یک نمونه رایگان برای آنها ارسال کنید تا آن را معرفی کنند.
- نمونههایی را انتخاب کنید که نشاندهنده کیفیت و ارزش محصولات شما باشند.
- مخاطبان خود را هدفگذاری کنید و نمونهها را به آنها ارائه دهید تا احتمال خرید محصول اصلی را افزایش دهید.
- هنگام ارائه این هدایا، اطلاعات تماس مشتریان را جمعآوری کنید تا بتوانید با آنها در ارتباط باشید.
- پس از ارائه این محصولات رایگان، با مشتریان تماس بگیرید و نظر آنها را در مورد محصول جویا شوید.
- نتایج کمپینهای خود را اندازهگیری کنید تا میزان اثربخشی آنها را بررسی کنید.
راهکارهای اجرایی برای شروع
برای اینکه مسیر جذب مشتری با روشهای رایگان را شروع کنید، بهتر است در قدم اول یک سایت داشته باشید که نباید حرفهای بودن و بهینهسازی آن را برای موتورهای جستجو فراموش کنید.
سپس باید بازار هدف خود را شناسایی کنید؛ یعنی مشخص کنید مشتریان ایدهآل شما چه کسانی هستند. ضمناً علایق، نیازها و مشکلات آنها را بشناسید تا بتوانید راهکارهای جذابی برایشان ارائه دهید.
در ادامه راه باید در وبسایت و شبکههای اجتماعی محتوای مرتبط و کاربردی منتشر کنید. بهتر است علاوهبر متن، از ویدئو، اینفوگرافیک و پستهای تعاملی برای جذب مخاطب نیز استفاده کنید.
دانستنیهای بیشتر: با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید
داشتن حضور فعال و مستمر در شبکههای اجتماعی، تعامل با کاربران، پاسخ به سؤالات آنها و استفاده از هشتگهای مرتبط از دیگر راههای مؤثر است.
حال باید از مشتریان فعلی خود بخواهید شما را به دوستانشان معرفی کنند. برای این کار توصیه میشود مشوقهایی مانند تخفیف یا هدیه برای مشتریانی در نظر بگیرید که افراد جدید را معرفی میکنند.
ارائه نمونههای رایگان از محصول، همکاری با اینفلوئنسرها و مشارکتهای تجاری نیز میتواند به هموارتر شدن این مسیر کمک کند.
تا به اینجا درباره روشهای رایگان جذب مشتری صحبت کردیم و دانستیم که با چه راهکارهایی میتوان بدون ریسک مالی، مشتری بیشتری داشت. پس همین حالا با اجرای راهکارهای اثباتشده فروش خود را متحول کنید!
اگر نظری در اینباره دارید، خوشحال میشویم در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سؤالی ذهن شما درگیر کرده است، میتوانید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید. کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند.
سؤالات متداول
- چگونه میتوان با استفاده از شبکههای اجتماعی مشتریان جدید جذب کرد؟
برای اینکه بتوانید برند خود را به خوبی به مردم معرفی کنید، باید محتوای ارزشمند تولید کنید و با کاربران در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و لینکدین تعامل داشته باشید. همچنین میتوانید به نظرات و پیامهایشان پاسخ دهید تا اعتماد آنها را جلب کنید و با آنها رابطه خوبی بسازید.
- چگونه میتوان از بازاریابی دهان به دهان برای جذب مشتری استفاده کرد؟
اگر خدمات خوبی ارائه دهید و مشتریان را راضی نگه دارید، مشتریان نیز دوست خواهند داشت تجربهشان را به دیگران بگویند. همچنین، میتوانید با درنظر گرفتن تخفیف یا جایزه برای کسانی که مشتری جدید معرفی میکنند، به بهتر شدن این فرایند کمک کنید.
- چگونه میتوان از نظرات و بازخوردهای مشتریان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد؟
برای اینکه مشتریان جدید به شما اعتماد کرده و از شما خرید کنند، میتوانید از مشتریان قبلی بخواهید نظرات و تجربههایشان را به اشتراک بگذارند. این نظرات را در سایت یا شبکههای اجتماعی خود منتشر کنید تا اعتماد مشتریان جدید را بهدست آورید و فروش خود را بیشتر کنید.
- چگونه میتوان با بهینهسازی وبسایت، مشتریان جدید جذب کرد؟
با انجام چند کار ساده از جمله بهبود سئو سایت، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط و ارائه محتوای مفید و با کیفیت میتوانید رتبه سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر ببرید و مشتریان بیشتری جذب کنید.
- ارائه تخفیفها و پیشنهادات ویژه چه تأثیری در جذب مشتری دارد؟
با ارائه تخفیفهای ویژه در مناسبتهای مختلف یا پیشنهادات جذاب، میتوانید مشتریان را به خرید تشویق کنید و احساس خوب و ارزشمندی به آنها بدهید. این کار در نهایت باعث میشود مشتریان بیشتری پیا کنید و فروش خود را افزایش دهید.