چرا محصول من فروش کمی دارد اما محصول شرکت رقیب که کیفیتش پایینتر است بیشتر فروش میکند؟ آیا میدانستید که یک محصول بد با بستهبندی خوب میتواند بیشتر از یک محصول خوب با بستهبندی بد فروش کند! راستش را بخواهید من هم باور نمیکردم که بستهبندی تاثیر زیادی روی فروش محصول داشته باشد. تا این که خودم شخصا این مورد را تجربه کردم و فهمیدم که بستهبندی چقدر روی رضایت من از خریدم تاثیر داشت.
بگذارید این موضوع را با یک مثال توضیح دهم. در عکس زیر دو نمونه بستهبندی از فروشگاههای اینترنتی لباس و پوشاک را میبینید. اگر شما بخواهید یکی از این دو فروشگاه را برای خرید انتخاب کنید کدامیک را ترجیح میدهید؟
من اگر بخواهم یکی از این دو فروشگاه را برای خرید محصول انتخاب کنم قطعا از فروشگاهی خرید میکنم که محصولات را بهتر بستهبندی کرده است. همه ما دوست داریم وقتی بسته محصول را باز میکنیم حس خوبی به ما دست بدهد.
بستهبندی کالا چگونه میتواند باعث افزایش فروش شود؟
وقتی که محصولات شما بستهبندی زیبایی داشته باشد مشتری هم از خریدش راضی خواهد بود. وقتی هم که مشتری از خریدش رضایت داشته باشد نه تنها دوباره از شما خرید میکند بلکه دیگران را هم به خرید از شما تشویق میکند. برای این که در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد میکنم مقاله «تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش» را حتما مطالعه کنید.
بستهبندی خوب همیشه باعث رضایت مشتری میشود اما این مسئله در خریدهای اینترنتی بیشتر خودش را نشان میدهد. وقتی محصولی را از مغازه میخرید قبلش میتوانید بستهبندی و جعبه محصول را ببینید و اگر پسندید خرید کنید. اما در خرید اینترنتی تا قبل از رسیدن محصول به دستتان اطلاعاتی در مورد بستهبندی محصول ندارید. پس به همین دلیل است که وقتی سفارشات اینترنتی خود را تحویل میگیریم بستهبندی محصول خیلی برای ما اهمیت دارد.
بارها شده که در فروشگاههایی مثل دیجیکالا دیدم که بسیاری از خریداران یک محصول از نوع بستهبندی آن ناراضی بودند. همین نظرات منفی باعث میشوند که خیلی از خریداران آن محصول را نخرند. پس حتما باید کالاهای خود را با سلیقه و زیبا بستهبندی کنید. برای این که بیشتر با تاثیر نظرات کاربران آشنا شوید مقاله «اهمیت فوقالعادۀ نظرات آنلاین کاربران + 4 ترفند» را مطالعه کنید.
چطور محصولاتمان را با بستهبندی جذاب به مشتری بدهیم؟
خودتان را جای مشتری بگذارید. اگر یک فروشگاهی برای شما ارزش قایل شود و سفارش شما را خیلی مرتب و در یک بستهبندی شیک تحویل دهد چه حسی به شما دست خواهد داد؟ همین چیزهای به ظاهر ساده و کوچک تاثیر خیلی زیادی روی تجربه مشتری از خریدش دارد. همه اینها در نهایت باعث میشوند که فروشتان بیشتر شود. به همین دلیل در ادامه راههایی را برای بستهبندی جذاب محصولات به شما میگوییم.
1- بستهبندی محصول محکم و مقاوم باشد
چرا محصولات را بستهبندی میکنیم؟ بدون شک مهمترین علت بستهبندی محصول این است که کالا آسیب نبیند. وقتی کالایی تولید میشود مسیر طولانی و سختی را از محل تولید طی میکند تا به دست مشتری برسد. به همین دلیل باید کالا را طوری بستهبندی کرد تا در این مسیر به آن آسیبی وارد نشود.
تا حالا شده اینترنتی کالایی را بخرید و وقتی که به دستتان رسید جعبهاش پاره شده یا قسمتی از آن ضربه خورده باشد؟ این اتفاق در خریدهای اینترنتی زیاد رخ میدهد. شاید شما هم در خریدهای اینترنتی بعد از تحویل سفارش با صحنهای مثل تصویر زیر مواجه شده باشید.
روزانه بستههای زیادی توسط پست جابهجا میشوند و در همین جابهجایی ممکن است آسیب ببینند. آسیب دیدن جعبه به فروشگاه اینترنتی که خرید میکنیم ربطی ندارد. اما اگر محصول داخل جعبه هم آسیب ببیند دلیلش بستهبندی نامناسب فروشگاه است.
یکی از ویژگیهای مهم یک بستهبندی خوب این است که محکم و مقاوم باشد. همچنین محصول را باید طوری بستهبندی کنیم که محتویات درون جعبه ثابت باشد و تکان نخورد. پیشنهاد ما این است ابتدا برای خود یک بستهبندی شیک و جذاب درست کنید. بعد که خواستید سفارش را ارسال کنید آن را داخل یک کارتن بگذارید و اطراف آن را با وسایل محافظ مثل ابر یا پلاستیک حبابدار بپوشانید.
این کار هزینه اضافی برای شما دارد اما داشتن یک مشتری راضی ارزش کمی بیشتر هزینه کردن را دارد. مثلا یک کارتن مقوایی ساده و کمی پلاستیک حبابدار نهایتا دو تا سه هزار تومان هزینه دارد. اما همین چیزهای ساده باعث میشود مشتری شما باز هم به خرید مجدد از فروشگاهتان ترغیب شود.
برای این که محصولات فروشگاه اینترنتی خود را سالم به دست مشتری برسانید راههای مختلفی وجود دارد. یکی از این راهها استفاده از پیک برای ارسال محصول است. مثلا برخی از سرویسها مثل سایت ساز پرتال قابلیت اتصال به الوپیک را هم دارند. به این ترتیب میتوانید کالا را خیلی راحت و بدون خطر آسیب دیدگی برای مشتری ارسال کنید.
2- بستهبندی تا حد امکان کاربرد کالا را نشان دهد
یکی از ایدههای خلاقانه برای داشتن بستهبندی جذاب این است که کاربرد یا ویژگی کالا را در بستهبندی نشان دهیم. با این کار هم بستهبندی متفاوت و جذابی داریم و هم بستهبندی محصول خودش کالای داخل آن را معرفی میکند. اگر منظورم را متوجه نشدید نگاهی به بستهبندیهای داخل عکس زیر بیاندازید.
همانطور که در تصویر میبینید شرکت تولیدکننده آدامس خیلی ساده و جذاب به وسیله یک بستهبندی خوب این حس را القا میکند که محصولاتش باعث سفیدی و زیبایی دندان میشود. یا مثلا شرکت تولیدکننده عسل به کمک طراحی یک بستهبندی خاص و جذاب میخواهد نشان دهد که عسلش خالص و طبیعی است. شما هم میتوانید با این کار محصول خود را خیلی راحت تبلیغ کنید و ویژگیهای خاص خود را به مشتری بگویید. حالا اگر فروشگاه اینترنتی داریم چه؟ با کمی خلاقیت میتوانید حوزه فعالیت فروشگاه خود را روی بستهبندی محصول نشان دهید. مثلا به عکس زیر نگاه کنید.
هرکسی خیلی راحت با دیدن این پاکتها میتواند متوجه زمینه فعالیت و محصولات موجود در فروشگاه شود. این نوع از طرحها نه تنها زیبا و جذاب هستند بلکه به خوبی در ذهن کاربر میمانند و برند شما سریعتر در بین کاربران جا میافتد.
3- از مواد قابل بازیافت برای بستهبندی استفاده کنید
خیلی از افراد به این مورد اصلا توجه نمیکنند و خیلی ساده از آن میگذرند. سعی کنید از مواد قابل بازیافت که به محیط زیست آسیبی وارد نمیکنند در بستهبندی محصول استفاده کنید. این کار باعث میشود که از تولید حجم زیادی از زباله جلوگیری شود. البته بسیاری از شرکتها از این موضوع برای بازاریابی و اهداف تبلیغاتی استفاده میکنند.
مثلا روی جعبه محصول مینویسند که از مواد قابل بازیافت تهیه شده است. با این کار میخواهند به مشتری نشان دهند که سلامتی او برای تولیدکننده اهمیت دارد. همچنین برخی از افراد خیلی روی محیط زیست حساس هستند. به همین دلیل وقتی کالایی با این نوع از بستهبندی ببینند حتما آن را خریداری میکنند.
4- برند خود را به بهترین شکل ممکن روی بستهبندی نشان دهید
نمایش درست نام و لوگو بر روی بستهبندی محصول تاثیر خیلی زیادی روی برندسازی و شناخته شدن در بازار دارد. اما باید دقت کنید که برند خود را درست و زیبا به مشتری نشان دهید. برند شما باید به گونهای روی بستهبندی باشد که سریع در ذهن مشتری ثبت شود. اگر به خوبی برند خود را روی جعبه محصول نمایش دهید مشتری وقتی بار دیگر برند شما را ببیند خیلی سریع آن را به یاد میآورد. همین مسئله باعث میشود که به احتمال زیاد مشتری دوباره محصول شما را خریدار کند.
اما باید حواستان باشد که در نمایش برند خود زیادهروی نکنید. مثلا عکس زیر را ببینید.
همانطور که در عکس میبینید بستهبندی محصول اصلا جذابیتی ندارد. همچنین برند و اسم شرکت بارها داخل و بیرون بسته نمایش داده شده است. این مدل از بستهبندی و نمایش برند نه تنها باعث برندسازی نمیشود بلکه حتی ممکن است نتیجه معکوس هم بدهد. اگر در نمایش برند و نام خود زیادهروی کنید به احتمال زیاد اصلا برندتان دیده نمیشود. در تصویر زیر میتوانید یک نمونه خوب از نمایش برند در بستهبندی محصول را مشاهده کنید.
5- از طرحها و رنگهای شاد و جذاب در بستهبندی محصول استفاده کنید
طرح و رنگ بسته محصول، تاثیر زیادی در جذابیت آن دارد. سعی کنید از رنگهای شاد و پرانرژی استفاده کنید تا حس نشاط را به مشتری القا کند. مثلا در تصویر زیر نمونهای از بستهبندی مک دونالد را میبینید که علاوهبر طراحی و رنگبندی زیبا، بسیار کاربردی و مفید است. شرکت مک دونالد با همین بستهبندیهای جذاب و شاد توانسته برند خود را به خوبی در سراسر جهان تبلیغ کند. اگر هم به دنبال راههای ساده دیگری برای تبلیغ محصول خود میگردید حتما مقاله «20 راه موثر برای ترویج و تبلیغ یک محصول» را مطالعه کنید.
6- اندازه بسته با حجم محصول تناسب داشته باشد
بستهبندی مناسب تاثیر زیادی در سلامت محصول دارد. باید محصول را در جعبه یا بستهای قرار دهید که نه زیادی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. اگر جعبه محصول خیلی بزرگ باشد جابهجا شدن کالا در جعبه باعث خسارت به محصول میشود. اگر هم جعبه محصول کوچک باشد کوچکترین ضربه و فشاری که به جعبه وارد شود کالای داخل آن را خراب میکند. مثلا نمونهای از بستهبندی نامناسب را در عکس زیر ببینید.
این فروشگاه اینترنتی کالایی کوچک را در بستهای بزرگ قرار داده است. در کنارش هم کلی کاغذ گذاشته تا محصول جابهجا نشود. این کار تاثیری در سالم ماندن کالا ندارد و باعث ناراحتی مشتری هم میشود. پس باید چند جعبه با ابعاد مختلف تهیه کنید و محصولات را با توجه به ابعادشان در جعبه مناسب قرار دهید.
7- بستهبندی محصول مجددا قابل استفاده باشد
احتمالا تا الان برای شما پیش آمده که محصولی را بخرید و از جعبه و بستهبندی آن برای کار دیگری استفاده کنید. مثلا چند سال قبل یک بسته دمنوش خریدم که جعبه خیلی زیبا و خوبی داشت. حالا مدتهاست که از آن جعبه برای نگهداری وسایل شخصیام مثل ساعت و موبایل استفاده میکنم. یکی از فایدههای استفاده از چنین بستهبندی این است که برند شما مدتها جلوی چشم مشتری و اطرافیان او خواهد ماند.
همچنین این بستهبندیها جلوه لوکسی به محصول شما میدهند. البته این بستهبندیها هزینه بیشتری نسبت به بستههای معمولی دارند. پس بیشتر در کالاهای گران قیمت و لوکس استفاده میشوند. مثلا در تصویر زیر میتوانید نمونهای از این نوع بستهبندی را ببینید.
8- داخل بستهبندی محصولات برای مشتری هدیه بگذارید
تصور کنید یک دست کت و شلوار را اینترنتی میخرید و بعد از باز کردن بسته میبینید که یک کمربند هم به عنوان هدیه برای شما ارسال شده است. هر کسی باشد از دیدن چنین صحنهای حسابی ذوقزده میشود. فرستادن هدایایی کوچک همراه محصول باعث میشود که عملکرد فروشگاه شما فراتر از حد انتظار مشتری باشد. به این ترتیب مشتری شما در اولین خریدش به مشتری وفادار برندتان تبدیل میشود.
مشتریان وفادار، معمولا برند و فروشگاه شما را به افراد دیگر هم معرفی میکنند. به این ترتیب کسب و کار شما خیلی سریع رشد میکند. شاید فکر کنید این کار هزینه زیادی دارد. اما هدیه داخل بسته میتواند یک یادداشت ساده به همراه کد تخفیف برای خرید بعدی باشد. این کار هیچ هزینهای ندارد و حتی مشتری را به خرید مجدد تشویق میکند. برای این که با تاثیر هدایای تبلیغاتی بیشتر آشنا شوید بهتر است مقاله «معجزۀ هدایای تبلیغاتی در افزایش فروش» را مطالعه کنید.
9- باز کردن بستهبندی محصول راحت و سریع باشد
تا حالا شده که کالایی را بخرید اما بسته آن خیلی سخت باز شود؟ اکثر ما تجربه چنین چیزی را داریم و مطمئنا اصلا از این اتفاق راضی نیستیم. مثلا تا چند سال قبل که نوشابههای قوطی و پلاستیکی نبود، باید نوشابههای شیشهای تهیه میکردیم. احتمالا یادتان هست که برای باز کردن درب این نوشابهها حتما به دربازکن نیاز بود. اما الان که بسته نوشابهها قوطی و پلاستیکی شده کار خیلی راحتتر است.
یا مثلا قبلا بسته بیسکویتها نوار قرمز رنگ برای بازکردن نداشت. اما با اضافه شدن این نوار قرمز رنگ باز کردن بیسکویت خیلی ساده و سریع شد. پس بستهبندی مناسب برای محصول باید راحت باز شود. مثلا در تصویر زیر یک نمونه بستهبندی را میبینید که برای باز کردن آن به قیچی نیاز است. اما در کنار آن عکس دیگری از همان نوع محصول است که به قیچی نیاز ندارد و به راحتی باز میشود. به نظر شما کدام بستهبندی بهتر است؟
10- اطلاعات مهم و ضروری را روی بستهبندی کالا به مشتری بدهید
حتما تا الان دیدهاید که روی بسته بعضی از محصولات نوشته شده در یخچال نگهداری شود. یا مثلا روی بسته برخی دیگر از محصولات اقلام داخل بسته نوشته شده است. شما هم باید مشخصاتی که لازم است مشتری بداند را روی بستهبندی درج کنید. مثلا اگر مواد غذایی میفروشید لازم است که ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن، شرایط نگهداری و نحوه مصرف محصول روی بسته کالا نوشته شده باشد.
حتی اگر بستهبندی محصولتان نامتعارف است حتما روی قسمتی که بسته کالا باز میشود بنویسید "از اینجا باز شود". با این کار مشتری را از گیج شدن و گشتن به دنبال محل باز کردن بسته محصول نجات میدهید.
11- از طرحهای بامزه و خندهدار در طراحی بسته محصول استفاده کنید
ایجاد طرحهای بامزه به وسیله بستهبندی محصول هم یکی از روشهای جدیدی است که شرکتها برای جذب مشتری انجام میدهند. این نوع از بستهبندی هزینه زیادی ندارد و فقط به کمی خلاقیت احتیاج دارد. مثلا نمونهای از بستهبندیهای بامزه محصولات را در عکس زیر میبینید.
12- محصولات را طوری بستهبندی کنید که حمل و نقل آن راحت باشد
یکی از ویژگیهای یک بستهبندی خوب این است که حمل و جابهجایی محصول را آسانتر کند. مثلا اگر محصولتان ابعاد زیادی دارد یا سنگین است حتما روی بسته دستگیره یا محلی برای قرار گرفتن دست تعبیه کنید. اگر هم محصولتان چندان بزرگ نیست باید بسته آن را طوری درست کنید که با یک دست هم بتوان آن را نگه داشت.
به عنوان مثال در تصویر زیر میتوانید یک نمونه خلاقانه از بستهبندی عسل را ببینید. این بستهبندی علاوهبر محافظت از محصول، حمل آن را هم راحت کرده است.
مشتریان عادی فروشگاه را به مشتریان وفادار تبدیل کنید
شنیدهاید که میگویند برخورد اول اهمیت زیادی در آشنایی و اعتماد دارد؟ مشتری هم اولین چیزی که از شما میبیند بستهبندی است. وقتی در همان ابتدا با یک بستهبندی بیکیفیت و ساده به استقبال مشتری بروید قطعا جلب اعتماد مشتری خیلی سختتر میشود. اما با یک بستهبندی تمیز و جذاب میتوانید مشتری را در همان خرید اول به یک مشتری دائمی و وفادار تبدیل کنید.
یک فروشگاه اینترنتی راههای کمتری برای ارتباط با مشتری دارد. به همین دلیل باید از طریق بستهبندی محصول با مشتری حرف بزنیم و آن را شیفته خودمان کنیم. برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی خوب باید سفارشات را طوری به مشتری برسانیم که بعد از تحویل گرفتن بسته در همان لحظه اول نظرش جلب شود. شما هم اگر فروشگاه اینترنتی دارید فقط کافیست روی بستهبندی سفارشات آینده خود کمی بیشتر وقت بگذارید تا نتیجه فوقالعاده آن را خیلی سریع ببینید.
دیدگاهها
ناشناس
باسلام به نظرشما رکابی مردانه رو توچه چیزی بسته بندی کنیم سلفون یا کارتن
دنیا شاکری
سلام خدمت شما
بسته بندی کارتنی برای ارسال محصول جلوه بهتری داره
ناشناس
باسلام خیلی عالی
دنیا شاکری
سلام
ممنون از نظر خوبتون :)
آهنگ پیشواز ایرانسل
من خودم شخصا حاضرم یه مقدار بیشتری برای یه محصول پول بدم اما در عوض با یه بسته بندی شکیل تحویل بگیرمش
مهدی بهادرفر
سلام، بله دقیقا یه بسته بندی خوب و شکیل تاثیر زیادی روی تجربه خرید داره
قیمت سیم کارت رایتل ارزان
عالی بودش ممنونم
مهدی بهادرفر
سلام
خواهش میکنم. موفق باشید
بهار
سلام
چند تا از مقاله هاتونو خوندم خیلی جالب بودند. ممنون بابت زحمتی که در راستای آگاهسازی مخاطب می کشید. سؤالی داشتم؛ دوست دارم یک پیج محصولات خانگی و ارگانیک بسازم، به شخصه روی موارد بهداشت و سلامت مواد غذایی به شدت حساس هستم، اما با توجه به اینکه محصولات خانگی پروانه بهداشت و ثبت و ... نداره چطور میتونم اعتماد مشتری رو در این زمینه جلب کنم؟ با سپاس
مهدی بهادرفر
سلام
بهترین کار تهیه عکس و ویدیو از روند تولید محصولات و بسته بندی اونها هستش. این طوری مشتری خیلی راحت به شما اعتماد میکنه.