2 میلیارد بازدید کننده ماهانه! بله یوتیوب در ماه بیشتر از 2 میلیارد بازدید کننده دارد و همین موضوع باعث شده که تبلیغ در یوتیوب برای اکثر کسب و کارها جذاب باشد. اگر میخواهید با انواع تبلیغات در این پلتفرم آشنا شده، مزایایش را متوجه شده و البته چند نکته برای کاهش هزینهها و افزایشن «نرخ تبدیل» تبلیغ در آن یاد بگیرید، با من و این مقاله همراه باشید.
منظور از تبلیغ در یوتیوب چیست؟
اجازه بدهید همین ابتدا یک رفع ابهام کوچک داشته باشم. مخاطبان این مقاله ممکن است از جستجوی عبارت تبلیغات در یوتیوب 3 هدف داشته باشند:
- تولید محتوا در یوتیوب و به درآمد رسیدن از آن،
- تبلیغ کردن کسب و کارشان در سیستم تبلیغاتی پربازدید یوتیوب،
- تبلیغ کردن کانال یوتیوبشان در یوتیوب با هدف جذب مخاطب بیشتر.
محتوای این مقاله، بر موارد دوم و سوم متمرکز است و موضوعش ربطی به مورد اول ندارد.
هزینه تبلیغ در یوتیوب چقدر است؟
اینکه چقدر باید برای تبلیغ در یوتیوب بپردازید، به این برمیگردد که:
- بخواهید در چه زمینهای تبلیغ کنید و آن حوزه چقدر رقابت داشته باشد،
- مدل تبلیغتان در ازای بازدید باشد یا کلیک کاربران،
- خودتان چقدر بودجه مشخص کنید!
با توجه به این موارد، ممکن است 1 هزار بازدید از تبلیغ شما بین 10 تا چند صد و حتی چند هزار دلار هزینه داشته باشد.
چطور میتوانیم در یوتیوب تبلیغ کنیم؟ انواع تبلیغ در یوتیوب
خب، جالب است بدانید یوتیوب انواع تبلیغات مختلفی دارد که میتوانید نسبت به بودجه، شرایط و نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه این روشهای تبلیغاتی را به شما توضیح میدهم.
1_ تبلیغ نمایشی قابل رد شدن یا Skippable in-stream ads
خب، ابتدا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
همانطور که مشاهده میکنید، اینجا مخاطب قصد کرده یک ویدیو را مشاهده کند اما یوتیوب در ابتدا روی صفحه یک تبلیغ به او نمایش داده. نکته اینجاست که مشاهده این تبلیغ در 5 ثانیه اول بهشکل اجباری است. اما بعد از آن 5 ثانیه دکمهای با اسم SKIP AD برایتان نمایش داده میشود که در صورت کلیک روی آن، میتوانید تبلیغ را از بین ببرید.
نکته دوم اینجاست که صاحب تبلیغ در ازای کاربرانی که سریعا بعد از 5 ثانیه دکمه رد کردن تبلیغ را میزنند، هزینهای به یوتیوب نمیدهد! بلکه یوتیوب صرفا در ازای کاربرانی که حداقل 30 ثانیه از ویدیو را مشاهده کردهاند یا آنهایی که روی دکمه تبلیغ کلیک کرده و وارد لینکش شدهاند، هزینه دریافت میکند.
2_ تبلیغ نمایشی غیر قابل رد کردن یا Non-skippable in-stream ads
مشابه و البته نقطه مقابل تبلیغ یوتیوب قبلی، تبلیغات غیر قابل رد کردن است.
همانطور که در تصویر بالا هم قابل مشاهده است، این تبلیغات کل صفحه ویدیو را اشغال میکند. اما نکته مهم اینجاست که کاربر برای مشاهده ویدیو مورد نظرش، ابتدا باید بهشکل اجباری بین 15 تا 20 ثانیه این ویدیو را مشاهده کند و نمیتواند آن را از بین ببرد. اصولا هم آنها را یا در میان ویدیوها مشاهده میکنید یا وقتی زمان زیادی است که در یوتیوب در حال مشاهده ویدیو هستید و وارد یک صفحه جدید میشوید. در این نوع تبلیغ یوتیوب به ازای هر هزار بازدید از صاحب تبلیغ هزینه دریافت میکند.
3_ تبلیغ بامپر یا Bumper ads
تبلیغات بامپر در یوتیوب، چیزی بین دو نوع تبلیغ قبلی است! این نوع تبلیغ که در ابتدا، میان یا انتهای ویدیو به مخاطب نمایش داده میشود، کلا 6 ثانیه زمان دارد و اصلا کاربر نمیتواند آن را رد کند. به همین دلیل باید برای استفاده از آن یک استراتژی خاص داشته باشید تا بتوانید در این زمان اندک روی مخاطب تاثیر بگذارید.
4_ تبلیغات درون فید یا In-feed video ads
این نوع تبلیغات که در گذشته با اسم Discovery ads شناخته میشدند، شباهت زیادی به همان «تبلیغات گوگل» خودمان دارند! در این روش وقتی کاربر یک عبارت را در کادر جستجوی یوتیوب جستجو میکند، تبلیغ شما را در صدر نتایج با آیکون زرد رنگ AD میبیند. دقیقا مشابه تبلیغات گوگل، در این روش هم اگر کاربر روی تبلیغ و ویدیو شما کلیک کند باید به یوتیوب هزینه بدهید و قرار نیست بابت دیده شدن تبلیغ هزینهای بپردازید. به همین دلیل برندها از آن برای افزایش مخاطبان کانال، تبلیغ محصول و افزایش آگاهی از برند کمک میگیرند.
5_ تبلیغات سرصفحه یا Masthead ads
این نوع تبلیغات اغلب برای کسب و کارهایی مناسب است که میخواهند آگاهی از برند یا محصول یا حتی کانالشان را بالا ببرند.
همانطور که مشخص است، در این روش تبلیغ شما همراه با یک بنر و توضیحات در بالای صفحه کاربران به نمایش در میآید.
6_ تبلیغات نمایشی واکنشگرا یا Responsive display ads
خب، دسته دیگر تبلیغات، چیزی است که در تصویر پایین مشاهده میکنید:
همانطور که مشخص است، اینجا وقتی کاربر عبارت مرتبط با کفش را جستجو کرده، یک تبلیغ کوچک در بالای صفحه به او نمایش داده شده. این تبلیغ از یک تصویر، عنوان، آدرس سایت و یک دکمه برای ورود به سایت تشکیل شده. نکته اینجاست که شما میتوانید مشخص کنید این تبلیغ در دستگاههای مختلف مثل رایانه و تلفن همراه و تبلت به چه شکلی نمایش داده شود؟ مثلا تصویر پایین، تبلیغ در یک دستگاه با نمایشگر کوچکتر از رایانه است.
نکته دیگر این است که در این تبلیغات شما میتوانید به هر چیزی که دوست دارید لینک بدهید. از صفحه محصول سایتتان گرفته تا لینک کانال یا ویدیو یوتیوبتان.
7_ تبلیغ روی ویدیو یا overlay
تبلیغ روی ویدیو که در تصویر بالا هم مشاهدهاش میکنید، از جمله تبلیغات رایج در یوتیوب است. در این روش، یک تبلیغ بنری روی ویدیویی که کاربر در حال مشاهده آن است قرار میگیرد. کاربر میتواند در صورت علاقه روی آن کلیک کرده و به صفحه مورد نظر تبلیغ منتقل شود یا اینکه با زدن ضربدر بالایش، آن را ببندد.
8_ کارتهای اسپانسردار یا Sponsored card ads
این دسته تبلیغ چیزی شبیه به یک نوتیفیکیشن است که در گوشه ویدیویی که در حال مشاهدهاش هستید، به نمایش در میآید.
محتوای این کارتها ممکن است تبلیغ یک یا چند ویدیو یا انواع دیگر چیزها باشد.
9_ تبلیغ اسپانسری در یوتیوب
بعد از همه اینها، دسته دیگری از تبلیغات هم وجود دارد که در آن دیگر طرف قرارداد شما خود یوتیوب نیست! بلکه در این روش به سراغ صاحبان کانالهای پربازدید رفته و از آنها میخواهید کانال، محصول یا خدمات و حتی برندتان را در میان محتوایتان تبلیغ کنند.
همینطور ممکن است از او بخواهید یک لینک در بخش توضیحات ویدیو قرار داده و با توضیحات دلخواه شما منتشر کند.
مزایای تبلیغات در یوتیوب چیست؟
خب، بعد از همه اینها یک سوال؛ در میان انواع روشهای تبلیغاتی مثل تبلیغ گوگل و «تبلیغات اینستاگرام» و... چرا به سراغ یوتیوب برویم؟ اصلا آیا این انتخاب بهتری است؟
اینکه تبلیغ در این رسانه برای شما مناسبتر از دیگر روشها هست یا نه، به این برمیگردد که دقیقا هدفتان چه باشد و البته اینکه آیا مخاطبان هدفتان در یوتیوب فعالترند یا رسانههای دیگری مثل اینستاگرام. اما در هر حال در ادامه مزایای تبلیغ در یوتیوب را برایتان مینویسم تا خودتان در مورد استفاده کردن یا نکردن از آن تصمیم بگیرید.
1_ مخاطب یوتیوب حوصلهدار است!
ببینید، یکی از مهمترین نکات در انتخاب رسانه برای تبلیغ، درک نحوه رفتار کاربر است. وقتی شما در اینستاگرام تبلیغ میکنید، با یک مخاطب کمحوصله روبرواید که جلب توجهش سخت است. اما مخاطبی که به سراغ یوتیوب میآید، خودش را برای گذراندن دهها دقیقه زمان حتی برای هر ویدیو آماده کرده! بنابراین اگر خلاق باشید میتوانید راحتتر توجه او را به خودتان جلب کنید و دیده شوید.
2_ برای افزایش مخاطبان کانال بهترین انتخاب است
یکی از اشتباهترین اقدامات برای افزایش مخاطبان یک کانال یوتیوب، تبلیغ در اینستاگرام است! چراکه اولا مخاطبان اینستاگرام خیلی حال و حوصله کلیک روی لینکهای خارج از برنامه را ندارند و در درجه دوم، به خاطر اینکه مجبورند برای ورود به یوتیوب فیلترشکنشان را روشن کنند، احتمالا ترجیح میدهند به طور کلی از تبلیغ بگذرند.
اما در یوتیوب، کاربر تا ورود به صفحه ویدیو یا کانال شما صرفا یک کلیک فاصله دارد. بنابراین اگر هدفتان افزایش مخاطبان کانال یوتیوب است، بهتر است در خود این رسانه تبلیغ کنید.
3_ نسبتا مقرون به صرفه است!
قطعا با توجه به اینکه برای تبلیغ در یوتیوب باید بهشکل دلاری هزینه کنیم، نمیتوانیم بگوییم کاملا این روش تبلیغاتی برایمان مقرون به صرفه است. اما به این دلیل که یوتیوب مدلهای پرداخت (بر اساس کلیک، بازدید و...) مختلفی در اختیار کسب و کارها گذاشته، تا حدود زیادی در هزینههای تبلیغاتش صرفهجویی میشود.
مثلا شما در تبلیغ نمایشی قابل رد کردن، نیاز نیست در ازای کاربرانی که روی لینک تبلیغ شما کلیک نکرده یا آنهایی که ویدیو را تا ثانیه 30 مشاهده نکردهاند، هزینه بدهید. به این ترتیب عملا تا حدود زیادی از هزینههای بیموردتان کم میشود.
4_ مخاطبان ایرانی زیادی دارد
یوتیوب بعد از گوگل به عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ دنیا شناخته میشود. البته که نمیتوانیم بگوییم در ایران این رسانه به اندازه دیگر کشورها محبوب است اما در هر حال طی این چند سال گذشته کاربران ایرانی زیادی در آن حضور پیدا کردهاند. تا جایی که بعضی کانالهای فارسی یوتیوب امروز بیشتر از چند صد هزار مخاطب دارند.
5_ قابلیت هدفگذاری عظیمی دارد!
یکی از مهمترین مزیتهای یوتیوب در تبلیغات این است که به شما اجازه میدهد تا حدود زیادی تبلیغتان را خصوصیسازی کنید. در واقع این سیستم به دلیل اطلاعات زیادی که از مخاطبان در اختیار دارد، به شما این قابلیت را میدهد که مشخص کنید تبلیغتان را به مخاطبان کدام نقطه جغرافیایی، مخاطبان بین فلان تا فلان سن، با جنسیت خانم یا آقا و... نمایش بدهید. به این ترتیب با خصوصیسازی زیاد، نرخ تبدیل تبلیغ را به شدت بالا میبرید.
نکته: با توجه به اینکه کاربران ایرانی برای ورود به یوتیوب از VPN استفاده میکنند، نمیتوانید در آن خیلی از نظر جغرافیایی تبلیغاتتان را خصوصیسازی کنید.
6_ قابلیت اندازهگیری به شما میدهد!
ببینید، بعضی از روشهای تبلیغاتی از جمله تبلیغ در اینستاگرام دست شما را در بررسی میزان موفقیت و آمارها باز نمیگذارد. این یعنی به درستی نمیتوانید متوجه شوید که هزینهتان برای تبلیغ محصول یا خدمات، چقدر برایتان بازدهی داشته؟
اما یوتیوب به لطف ابزار Analytics به شما اجازه میدهد متوجه شوید هر دلار هزینهای که در آن صرف کردهاید، چقدر موفقیتآمیز بوده. به این ترتیب متوجه اشتباهات و البته نقاط قوتتان شده و دفعات بعدی تبلیغات را بهشکل بهینهتری اجرا میکنید.
آموزش تبلیغات هدفمند در یوتیوب
خب، حالا که اینهمه اطلاعات ارزشمند در مورد یوتیوب به دست آوردیم، بیایید ببینیم که در نهایت چطور میتوانیم در یوتیوب تبلیغ کنیم و از آن نهایت استفاده را ببریم.
1_ خودتان دست به کار نشوید!
اول از همه، پیشنهاد میکنم برای تبلیغ کردن در یوتیوب، خودتان دست به کار نشوید! در واقع با توجه به وجود تحریمها، فیلترینگ و البته آشنایی اندک با یوتیوب، بهتر است حداقل در دفعات اول از متخصصان تبلیغ در این رسانه کمک بگیرید.
امروز هستند وب سایتهایی در سطح وب فارسی که برای شما کمپینهای تبلیغ در یوتیوب را اجرا میکنند. اگر برند و سایت معتبری را انتخاب کنید، مطمئن باشید در هزینههایتان به شدت صرفهجویی خواهد شد. در ضمن اغلب این سایتها کارمزد کمی، بین 3 الی 11 درصد از کل بودجه تبلیغ را دریافت میکنند که به نظرم کارمزد منصفانهای است.
2_ قبل از تبلیغ، رسانه خودتان را آماده کنید
خب، مورد بعدی این است که قبل از شروع تبلیغات، حتما صفحه لندینگ خودتان را آماده کنید. منظور از لندینگ، آن صفحهای است که مخاطب قرار است بعد از کلیک روی تبلیغ واردش شود. مثلا:
- اگر میخواهید مخاطب مستقیم به صفحه اصلی کانالتان بیاید، حداقل 20 الی 30 ویدیو از قبل داشته باشید،
- یک ویدیو جذاب و کوتاه را در بخش صفحه اصلی کانال قرار بدهید تا مخاطب را سریع با شما آشنا کند،
- ویدیوها را در بخش پلیلیست، دستهبندی کنید،
- اگر هدف صفحهای از سایت است، تمامی تکنیکهای ساخت لندینگ پیج مثل حذف عوامل حواسپرتی، بالا بردن سرعت و... را در آن رعایت کنید.
- و... .
نکته: اگر هنوز سایت ندارید، نگاهی به تست رایگان و 7 روزه فروشگاه ساز پرتال داشته باشید. ساخت فروشگاه اینترنتی با این ابزار کمتر از 2 دقیقه زمان میخواهد!
3_ در صورت لزوم به سراغ رقبا بروید!
یکی از قابلیتهای جذاب یوتیوب این است که به شما اجازه میدهد حتی تبلیغ کانال یا کسب و کارتان را روی ویدیو رقبا به نمایش دربیاورید! به این ترتیب عملا به سراغ مخاطبان هدفی میروید که دقیقا محصول و خدمات شما را نیاز دارند. حالا اگر بتوانید آنها را قانع کنید که یک مزیت رقابتی دارید، شانس موفقیتتان هم بیشتر میشود.
4_ به محتوا توجه کنید
شاید نکته پیش پا افتادهای باشد. اما در هر حال اهمیت بسیار زیادی دارد که یک محتوای واقعا ارزشمند برای تبلیغتان بسازید. حالا اگر قرار به محتوای ویدیویی است، این ویدیو باید بتواند مخاطب را به سرعت قانع کند و اگر هم محتوای تصویری است، باید از اِلمانهای جذابی در آن استفاده کنید که مخاطب را به سمت شما بکشاند.
5_ روی محتوای ویدیو، زیرنویس بگذارید
مخصوصا برای ویدیوهای طولانی تبلیغاتی، یکی از راهکارهایی که باعث بیشتر دیده شدن و افزایش نرخ تبدیل میشود، این است که روی فیلم زیرنویس بگذارید. البته این زیرنویس نباید باعث کاهش کیفیت تصویر یا گرفتن کل فضای صفحه شود.
6_ 5 ثانیه اول را از دست ندهید
اصولا در «ویدیو مارکتینگ» گفته میشود 10 تا 15 ثانیه اول تبلیغ شما به شدت روی ذهن مخاطب تاثیر دارد. اما وقتی در تبلیغات یوتیوب کلا 5 ثانیه فرصت دارید تا مخاطب را قانع کنید روی دکمه رد کردن نزند، پس یعنی باید در همان 5 ثانیه تمامی خلاقیت ممکن را به اجرا بگذارید.
تاثیر تبلیغات در یوتیوب روی الگوریتمها
نه که این گفته از جنس تجربه باشد، اما خب در یکی از منابعی که قبل از نوشتن این مقاله بررسی کردم، این نکته گفته شده بود که ممکن است در صورت تبلیغ یک ویدیو از کانالتان و اگر ویدیو مورد نظر تعامل خوبی دریافت کند، الگوریتمهای یوتیوب به ویدیو توجه نشان داده و آن را بهشکل رایگان در بخش پیشنهادات یا همان Suggest در مقابل دید کاربران بیشتری بگذارند.
کلام آخر
به عنوان کلام آخر اگر کسب و کاری هستید که میخواهید از تبلیغات یوتیوب برای افزایش فروش کمک بگیرید و هنوز سایتتان را طراحی نکردهاید، پیشنهاد میکنم از تست 7 روزه و رایگان سایت ساز پرتال کمک گرفته و در کمتر از 2 دقیقه سایتتان را بسازید. اگر هم سوالی در مورد آن داشتید با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله از 0 تا 100 تبلیغات در یوتیوب را با هم بررسی کرده و چیزهای زیادی در موردش یاد گرفتیم. در آخر اگر سوال و نظری در مورد هر بخش از این مطلب داشتید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.