چگونه فروش کسب و کارم را افزایش بدهم؟ تقریبا هر کسی که وارد دنیای کسب و کار شده باشد به دنبال جواب این سوال است! همه میخواهند که از هر طریقی شده، تکنیک های فروش را یاد گرفته و به فروش بیشتری برسند. ما هم به همین دلیل به فکر افتادیم که با راهکارهای افزایش فروش خودمان، شما را در مسیر موفقیت و افزایش درآمد کمک کنیم!
دقت داشته باشید که گفتیم همه به دنبال جواب سوال "چگونه فروش کسب و کارم را افزایش بدهم؟" هستند، ولی این سوال تنها یک جواب ندارد! بلکه نحوه افزایش فروش، راهها و تکنیکهای زیادی دارد و در این مقاله فهرستی از این روشهای نوین افزایش فروش را برای شما آماده کردهایم!
از کجا مشتریهای جدید به دست بیاوریم؟
برای اینکه کار افزایش فروش و کسب درآمد خودتان را گسترش بدهید و طریقه جذب مشتری بیشتر را یاد بگیرید، قبل از همه چیز لازم است بدانید که در کل دو راه اصلی برای انجام این کار وجود دارد: روش آنلاین (با استفاده از فضای اینترنت) و روش آفلاین (بدون استفاده از اینترنت). هر کدام از این روش ها جای خودشان را دارند و تاثیر خودشان را میگذارند اما دانستن این کافی نیست!
درست است که هر دو روش در حد توان و ظرفیت خودشان میتوانند به شما کمک کنند اما شما نباید کار خودتان را دست شانس و سرنوشت بسپارید بلکه باید اولویت بندی کنید و ببینید که در وضعیت فعلی بازار چه روش یا روشهایی میتوانند شما را در کمترین زمان و با کمترین هزینه به هدفتان رسانده و باعث افزایش فروش شما بشوند.
روش آنلاین یا روش آفلاین؟
همیشه یکی از سختترین دوراهی هایی که کارآفرینان و بازاریابان با آن مواجه میشوند این است که نمیتوانند تصمیم بگیرند که باید از روش های آنلاین استفاده کنند یا از روشهای آفلاین و یا از هر دو. و اینکه اگر از هر دوی آن ها بخواهند استفاده کنند کدام را باید در اولویت بگذارند. برای اینکه شما راحت تر تصمیم بگیرید در این بخش هر دوی این روشها را بررسی کرده ایم.
مستقیم سر اصل مطلب میروم: شما برای افزایش فروش و جذب مشتری (یا کلا برای دیده شدن) به هر دو روش هم نیاز دارید! بله درست خواندید. هم روش آنلاین و هم روش آفلاین (همانطور که قبلا گفتم) برای جذب مشتری شما ضروری هستند. اما مسئله اصلی این است که کدام باید در اولویت باشد و روی هر کدام چقدر لازم است که سرمایه گذاری بکنید.
با توجه به اینکه دیگر اینترنت و خدمات آن بخش جدا نشدنی از زندگی همه ما شده است، پس منطقی است که روی روش آنلاین بیشتر تمرکز کنید. چرا؟ چون اگر شما روی روشهای آنلاین بیشتر سرمایه گذاری بکنید احتمال اینکه با مشتریهای بیشتری دسترسی داشته باشید خیلی افزایش پیدا میکند. علاوه بر آن، روشهای آنلاین این اجازه را به شما میدهند که بهینهتر و مفیدتر تبلیغ کرده و مشتری جذب بکنید چون که میتوانید مشتریهای خودتان را دسته بندی کرده و روی یک دسته خاص تمرکز کنید.
همه چیزهایی که در مورد روش آنلاین به شما گفتم درست! اما آیا این به این معنی است که باید بیخیال روشهای آفلاین بشوید؟ قطعا نه! چرا؟ چون روشهای آفلاین مکمل تبلیغات آنلاین شما هستند و نتیجه شما زمانی به اوج خود میرسد که از هر دوی این روشها بصورت بهینه استفاده بکنید.
روشهای آنلاین افزایش مشتری
خب تا اینجا در مورد کلیت این دو روش حرف زدیم و گفتیم که برای افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر، نیاز به هر دو روش دارید. پس حالا وقت آن است که وارد بخش روشهای آنلاین افزایش فروش بشویم و ببینیم که شما از روش هایی میتوانید فروش خودتان را بیشتر کرده و مشتریهای بیشتری را به سمت خودتان بکشانید.
تکنیک اول: ایجاد یک وبسایت
اولین و حتی مهمترین کاری که میتوانید برای افزایش فروش خودتان بکنید این است که برای کسب و کار خودتان یک وبسایت درست کنید. باز هم توصیه میکنم: حتما وبسایت درست کنید! شاید برایتان جالب باشد که این همه روی این مسئله تاکید میکنم و بخواهید که دلیل آن را بدانید. حق هم دارید! بگذارید به شما بگویم که چرا کسب و کار شما به وبسایت نیاز دارد.
وارد بازار شلوغ اینترنت شوید!
آیا شما میدانستید که روزانه بیش از چهار میلیارد نفر از اینترنت استفاده میکنند؟ چهار میلیارد نفر! شما کجا میتوانید یک تبلیغ بکنید که جمعیتش چهار میلیارد نفر باشد؟ درست است که همه این چهار میلیارد نفر وارد وبسایت شما نمیشوند چون در کشور ما نبوده و زبان ما را صحبت نمیکنند. پس در مورد ایران چطور؟ در ایران روزانه 56 میلیون نفر از اینترنت استفاده میکنند! یعنی بیشتر از هفتاد درصد کل جمعیت ایران!
حالا این اعداد و این آمار برای ما چه ارزشی دارند؟ خیلی ارزش دارند چون شما الان میدانید که شما بازاری در درست دارید که بیشتر از هفتاد درصد جمعیت کشور شما را در خود جا داده است. ولی ورود به این بازار به یک کلید نیاز دارد. این کلید به نظر شما چیست؟ بله درست حدس زدید! کلید ورود به دنیای اینترنت برای افزایش مشتری، ایجاد یک وبسایت است!
علاوه بر اینها، ایجاد وبسایت سود دیگری هم برای شما دارد. فرض کنید که شما با کلی هزینه، یک تابلو تبلیغاتی در جایی نصب کرده اید. از آنجایی که فضای شما محدود است، باید در انتخاب محتوای این تابلو خیلی دقت کنید. و اینکه در این تابلو شما نمیتوانید از محتوای متنوع استفاده کنید! مثلا دوست دارید یک ویدئوی جذاب در مورد کسب و کارتان منشتر کنید! یا اصلا میخواهید داستانی در مورد کسب و کار خودتان برای مشتری هایتان بگویید که برایشان جذاب باشد. شما این کار را فقط در دنیای اینترنت میتوانید انجام بدهید!
با وبسایت همه چیز را تحت نظر داشته باشید!
مساله دیگری که در قضیه ایجاد وبسایت وجود دارد این است که شما کنترل همه چیز را به دست دارید! یعنی چه؟ پس اجازه بدهید که توضیح بدهم: شما اگر یک تابلو تبلیغاتی خیلی شیک درست کرده و در یک منطقه خیلی شلوغ هم نصب کنید، ممکن است کلی برای شما مشتری بیاورد. اما هنوز از یک چیز اطلاع نخواهید داشت: چند نفر تابلوی شما را دیدهاند و چند درصد از مشتریان فعلی شما از طریق آن تابلو با شما شدهاند؟ چرا شما به این اطلاعات نیاز دارید؟ تا اینکه بتوانید برای رفعات بعدی تصمیمات بهتری بگیرید و اصطلاحا ببینید که آیا میارزد یا نه.
اگر شما وبسایت ایجاد کنید خیلی راحت میتوانید به تمامی اطلاعات بازدید کنندگان خودتان دسترسی داشته باشید! اینکه چه جنسیتی داشتهاند، در چه بازه سنی بوده اند، چه صفحاتی از وبسایت شما را دیدهاند و اصلا در وبسایت شما چکار کردهاند؟ این اطلاعات در حقیقت مشاور شما برای تصمیمهای آینده است. مثلا اگر ببینید که ورودی مونث شما از مذکر بیشتر است. این اطلاعات نمیتواند روی محتوای شما تاثیر داشته باشد؟ قطعا خواهد داشت.
مگر ایجاد وبسایت سخت نیست؟
حالا که تا اینجا باهم بودیم و در مورد تاثیر ایجاد وبسایت در افزایش فروش و جذب مشتری حرف زدیم، بهتر است در مورد شرایط ساختن وبسایت هم صحبت مختصری داشته باشیم. آیا شما هم از دسته افرادی هستید که فکر میکنید ایجاد وبسایت خیلی دردسر دارد؟ اگر اینطور فکر میکنید وقتش رسیده که نظرتان را عوض کنید! چون الان دیگر در عرض چند ساعت میتوانید یک وبسایت درست کنید که آماده به خدمت رسانی باشد! تازه هزینه این وبسایت هم از یک تابلو تبلیغاتی برای شما کمتر خواهد بود! فرض کنید! تابلویی که فقط یک بار استفاده میکنید در مقابل وبسایتی که همیشه برای شما میماند، امکانات بیشتری به شما میدهد و در عین حال هزینه کمتری هم دارد!
حالا کار را از کجا باید شروع کنید؟ درست کردن وبسایت قبلا خیای سخت بود چون شما تمام قسمت های وبسایت (مثل دامنه، هاست، قالب و ...) را باید جداگانه خریداری میکردید و برای هر کدام هزینه جداگانهای پرداخت میکردید. اما الان دیگر نه! الان فقط کافی است که قالب مد نظرتان را از روی وبسایت سایت ساز پرتال انتخاب بکنید! به همین سادگی! دیگر به جز آن هر چیز دیگری که برای راه افتادن وبسایت شما لازم است به عنوان یک بسته (پکیج) از طرف تیم پرتال به شما داده خواهد شد و وبسایت شما راه خواهد افتاد!
حالا دیدید که چقدر کارها راحتتر شدهاند؟ پس نگران نباشید. در ضمن، در مورد قیمت راهاندازی وبسایت هم میخواهید اطلاعات داشته باشید؟ اگر علاقه مند باشید حتما به صفحه تعرفه ساخت وبسایت پرتال سری بزنید تا تمامی بستههای مختلف را با قیمت دقیق و شفاف ببینید. در ضمن شما میتوانید قالب وبسایت خودتان را از بین قالبهای شیک و آماده ما انتخاب بکنید! اگر دوست دارید سری به آلبوم قالب ما هم بزنید!
تکنیک دوم: تبلیغات در گوگل
به دنیای اینترنت خوش آمدید! آیا تصمیم خودتان را گرفتید؟ میخواهید برای کسب و کارتان وبسایت درست کنید تا فروشتان را چندین برابر کنید؟ اگر تصمیم گرفتهاید، ما هم پیش شما میمانیم تا باز هم مشتریهای بیشتری برای شما جذب کنیم. به این دلیل میخواهم در مورد تبلیغات در گوگل حرف بزنم. شما مگر در دنیای واقعی نیاز به تبلیغات ندارید؟ پس در دنیای اینترنت هم نیاز به تبلیغات دارید. حتی به جرات میگویم که در دنیای اینترنت شاید به تبلیغ بیشتری هم نیاز داشته باشید. ولی بین تبلیغات در دنیای واقعی و تبلیغات در اینترنت یک فرق اساسی وجود دارد و آن فرق هم این است که تبلیغات اینترنتی خیلی بهینهتر و پربازدهتر هستند.
تبلیغات گوگل هم یکی از این روش هاست که بدون شک بین بازاریابان حرفهای، مفیدترین روش تبلیغات شناخته شده است! حتما تا الان از موتور جست و جوی گوگل استفاده کردهاید. اگر به نتایجی که گوگل برای شما نشان میدهد دقت کرده باشید، خواهید دید که کلا دو نوع اصلی از نتایج وجود دارند: نتایج طبیعی و نتایج تبلیغاتی (که با پرداخت هزینه انجام میشود). در ضمن هرچه رتبه شما در نتایج گوگل بالاتر باشد و در صفحه اول باشید، شانس دریافت ورودی و مشتری شما بیشتر میشود.
حالا برگردیم به بحث نتایج گوگل! اگر شما بعد از ایجاد وبسایت بخواهید در نتایج گوگل بالا بیایید، ممکن است کمی طول بکشد. چرا؟ چون باید تولید محتوا بکنید و آن را منتظر کنید. سپس منتظر باشید که گوگل محتوای شما را تشخیص داده و به آن یک رتبه نسبتا پایین بدهد. بعد از آن باید منتظر باشید که کاربران در طول چند ماه به وبسایت شما بیایند (اصطلاحا ترافیک وبسایت شما بالا برود) تا رتبه شما جابجا بشود. همه این ها ممکن است کمی طول بکشد و شما هم انقدر زمان نداشته باشید. پس چه کاری انجام میدهید؟
تبلیغات در گوگل! بله این روش در کمترین زمان (در عرض چند ساعت) شما را به مشتریها نشان میدهد. چطور؟ خیلی راحت است. روش کار اینطور است که برای کسب و کار شما در گوگل یک حساب کاربری ایجاد میشود و آن را شارژ میکنید. سپس به گوگل دستور میدهید که هر کسی در مورد کسب و کار شما جستجو انجام داد، اول از همه شما را نشان بدهد! البته همه این کارها را شما خیلی راحت میتوانید به متخصصان باتجربه ما در بخش تبلیغات در گوگل نوین بسپارید و از فروشتان که هر روز بیشتر میشود لذت ببرید!
از آنجایی که بحث تبلیغات در گوگل کمی طولانی است و نیاز به فضای بیشتری دارد، من همه آن چیزی که در موردش نیاز دارید را برای شما بصورت فهرستوار با لینک آماده میگذارم. اگر در مورد هر کدام به اطلاعات بیشتری نیاز دارید فقط یک کلیک روی آن گزینه بکنید و از مقالههای کامل و مفصل ما استفاده بکنید:
مقاله کامل ما در مورد تبلیغات در گوگل را بخوانید و همه چیز را در مورد آن بدانید.
آیا میخواهید بدانید که تبلیغات در گوگل چه هزینهای دارد؟ پس به صفحه تعرفههای تبلیغات در گوگل بروید و درضمن یادتان باشد که از تخفیفهای بینظیر ما استفاده بکنید! باز هم قیمتهای بستههای خودمان را بصورت عمومی و شفاف برای شما گذاشتهایم تا راحتتر تصمیم بگیرید!
اگر نگران این هستید که وبسایت شما به درد تبلیغات در گوگل میخورد یا نه، به مقاله آماده سازی وبسایت برای تبلیغات در گوگل رفته و نگرانیتان را برطرف کنید! و مطمئن باشید که متخصصان ما وبسایت شما را برای تبلیغات در گوگل به بهترین شکل آماده خواهند کرد.
در آخر اگر میخواهید اطلاعاتی در مورد تبلیغات در گوگل داشته باشید که شاید بیشتر از 90 درصد رقبای شما نداشته باشند حتما از مقاله باورهای غلط در مورد تبلیغات گوگل استفاده کنید تا چند قدم جلوتر باشید و همچنین با خیالی راحتتر تصمیم بگیرید!
تکنیک سوم: شبکههای اجتماعی
هیچ وقت از شبکههای اجتماعی غافل نشوید! هیچ گاه! آیا میدانید چرا؟ چون الان دیگر هر کسی که با آن تعامل دارید در شبکههای اجتماعی حضور دارد، آن هم چه حضوری! اصلا بگذارید از خودمان شروع کنیم: شما روزانه چقدر به تلگرام و اینستاگرام سر میزنید؟ مطمئن باشید بقیه مردم از من و شما هم خیلی بیشتر این کار را انجام میدهند و این برای شما یک خبر خوب است چون مشتری و بازار با پای خودش پیش شما آمده است!
بیایید همین اول یک چیز را روشن کنیم: اطلاعات کلی که من در مورد شبکههای اجتماعی میدهم برای اکثر شبکههای اجتماعی (مثل تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و ...) جواب میدهد اما تمرکز اصلی ما روی اینستاگرام خواهد بود. آیا میدانید چرا؟ چون اینستاگرام برای تبلیغات و گسترش کسب و کار گزینه مناسبتری است.
یکی از خوبیهایی که اینستاگرام دارد این است که شما با مشاهده تعداد فالوور، لایک و کامنت خیلی راحت میتوانید ببینید که کاربران شما به چه موضوعاتی علاقه دارند و کدام پست ها بیشتر بازخورد میگیرند. حالا ممکن است بگویید که پیج اینستاگرامی شما اصلا زیاد فالوور ندارد و پستهای شما زیاد دیده نمیشوند. اگر اینطور است یک خبر خوب و یک پیشنهاد ویژه برای شما دارم!
قدم به قدم پیش برویم!
قبل از اینکه بتوانید وارد دنیای شبکههای مجازی و اجتماعی شده و در آن ها تبلیغات کرده و مشتری جذب کنید باید در این شبکه ها وجود داشته باشید. یعنی چه؟ یعنی باید حساب کاربری داشته باشید. بگذارید خیالتان را راحت کنم که اصلا نیازی نیست نگران این مسائل باشید چون در تمامی قدمهای دانلود و نصب اینستاگرام گرفته تا روشهای افزایش فالوور پیش شما هستیم.
بیایید اول ببینیم که شما برای حضور در اینستاگرام از چه وسیلهای میخواهید استفاده کنید؟ موبایل یا کامپیوتر؟ اگر موبایل استفاده میکنید سیستم عامل شما اندروید است یا ios؟ یا اگر با کامپیوتر میخواهید این کار را انجام بدهید سیستم ویندوز دارید یا مک؟ برای اینکه کار شما راحت بشود راهنمای جامع همه این موارد را برای شما میگذارم:
اگر برای ورود به اینستاگرام از کامپیوتر استفاده میکنید از مقاله جامع ما در مورد نصب اینستاگرام روی کامپیوتر استفاده کنید. در این مقاله هم روش نصب اینستاگرام برای ویندوز و هم برای مک بصورت قدم به قدم و با تصویر آورده شده است.
احتمال زیاد شما هم مثل اکثریت جز افرادی باشید که از موبایلتان برای ورود به اینستاگرام استفاده کنید. اگر اینطور است پس مقاله آموزش نصب اینستاگرام برای موبایل را بخوانید و در عرض چند دقیقه برنامه اینستاگرام را روی موبایل خودتان داشته باشید!
خب حالا به راحتی اینستاگرام را نصب کردید. قدم بعدی چیست؟ قدم بعدی ایجاد یک حساب کاربری در اینستاگرام است، نامی که قرار است با آن در این دنیای جذاب شناخته شوید و برای خودتان مشتری جذب کنید. ساخت حساب کاربری (یا همان اکانت) در اینستاگرام هم اصلا کار سختی نیست! حتی انقدر راحت است که ما نحوه ساخت اکانت اینستاگرام با موبایل و کامپیوتر را خیلی شسته و رفته در یک مقاله جذاب برای شما گذاشتهایم. پس منتظر چه هستید؟ هر چه سریعتر اکانت خودتان را درست کنید تا یک قدم جلوتر برویم.
تبریک! شما یک اکانت درست کردید و وارد دنیای اینستاگرام شدید. حالا آمادهاید که اولین پست خودتان را به اشتراک بگذارید؟ اگر آمادهاید پس وقتش رسیده که دست به کار بشویم: شما هم میتوانید با استفاده از موبایل و هم با کامپیوتر خودتان در اینستاگرام پست بگذارید. راهنمای کامل هر دو روش در زیر آماده است:
چگونه با موبایل در اینستاگرام پست بگذارم؟
چگونه با کامپیوتر در اینستاگرام پست بگذارم؟
به بخش مهم کار رسیدیم!
تا اینجای کار فقط زمینه سازی کردیم تا بتوانیم وارد دنیای اینستاگرام بشویم. خب حالا وارد شدیم و اکانت درست کردیم و پست هم گذاشتیم. الان این کارها چه تاثیری روی کسب و کار ما دارند؟ اینستاگرام چگونه میتواند در جذب مشتری و افزایش فروش به درد ما بخورد؟ سوال خیلی خوبی است. برای اینکه جواب مناسبی به این سوال بدهیم باید تفاوت اینستاگرام و تبلیغات در اینستاگرام را با سایر روشهای تبلیغ بدانیم. به نظر شما اینستاگرام چه تفاوتی دارد؟ چه چیزی اینستاگرام را از بقیه جدا میکند؟
اگر فکر کردید و به نتیجهای نرسیدید، جواب را من به شما میدهم: تعامل! بله درست است! کلید طلایی اینستاگرام تعامل با کاربران است. یعنی چه؟ در روشهای سنتی و قدیمی تبلیغات، همیشه یک کسب و کار تبلیغات خودش را با سلیقه خودش طراحی و منتشر میکرد و کاربر فقط آن را میدید یا میشنید و در حقیقت، هیچ تعامل و رابطهای بین مشتری، فروشنده و تبلیغات وجود نداشت.
اما با ظهور اینستاگرام همه این معادلات به هم خورد و دنیا، دنیای تعامل و گفت و گو با مشتری شد. شما هر چقدر با مشتری خودتان رابطهای نزدیکتر و صمیمیتری داشته باشید به همان اندازه کسب و کار خودتان را گسترش دادهاید. اینستاگرام هم دقیقا همین کار را میکند و پلی بین شما و کاربر شما که ممکن است مشتری هم بشود ایجاد میکند. بحث تعامل در اینستاگرام خیلی مفصل، خیلی جذاب و خیلی مفید است. به همین دلیل ما مقالهای خیلی کامل و مفید برای شما آماده کردهایم که موضوع آن تعامل است. به نظر من خواندن این مقاله برای صاحبان کسب و کار و افرادی که میخواهند مشتری جذب کرده و فروششان را بیشتر کنند از نان شب واجبتر است!
حالا با دستهای پشت پرده اینستاگرام که باعث افزایش فروش و جذب مشتری میشوند آشنا شدید. پس وقتش است که کمی از عمق فلسفی موضوع کم کرده و ببینیم که در دنیای واقعی چه کاری میتوانیم انجام بدهیم که این تعامل (و نهایتا افزایش فروش) اتفاق بیفتد. اولین کاری که لازم است شما بکنید این است که تعداد فالوورهای خودتان را بالا ببرید. اما یادتان باشد این که پولی بدهید و چند هزار فالوور برای خودتان بخرید به هیچ دردتان نخواهد خورد و فقط هزینههای شما را بالا خواهد برد چون این فالوورها واقعی نیستند و نه خریدی از شما انجام میدهند، نه پستهای شما را دیده و منتشر میکنند تا شما متحمل هزینههای سرسام آور تبلیغات نشوید.
پس فالوور واقعی را از کجا به دست بیاوریم؟ اگر بگویم که حتی به دست آوردن چند هزار فالوور واقعی و فعال در زمانی کوتاه برای شما کار آسانی است باورتان میشود؟ اصلا برای اینکه این اتفاق بیفتد ما مجموعه دیدوگرام را راه انداخته ایم! پس حالا که با دیدوگرام آشنا شدید بیایید ببینیم که متخصصان بازاریابی اینستاگرامی ما در این زمینه چه کمکی به ما میکنند!
اول از همه به فکر فالوور باشیم. شما برای افزایش تعداد فالوورهای واقعی خودتان دو راه دارید: راه اول این است که کاربران را با محتوای خودتان به پیج اینستاگرامتان بیاورید و توجهشان را جلب کنید. این کار ممکن است کمی طول بکشد و همچنین نیاز به این دارد که در انتشار پستهای خودتان نهایت دقت را داشته باشید. اگر میخواهید تمامی این راه و روشها را در عرض چند دقیقه یاد گرفته و مشتریها را مثل آهنربا به سمت خودتان بکشانید، هر چه سریعتر مقاله 8 دستور جادویی برای افزایش فالوور واقعی را بخوانید!
راه دومی که هم که در اختیار شماست استفاده از ربات افزایش فالوور است. این ربات یکی از بهترین، کمهزینه ترین و آسان ترین راه ها برای افزایش فالوور در اینستاگرام است. این ربات فقط و فقط فالوور واقعی به فهرست شما اضافه میکند، فالوورهایی که خیلی راحت میتوانند از شما خرید کرده و حتی شما را به بقیه معرفی کنند. جالب است نه؟
حالا که نظرتان به سمت ربات اینستاگرام جلب شده است بگذارید اطلاعات بیشتری به شما بدهم. این ربات به چهار صورت به شما ارائه داده میشود: 1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله. همانند بخشهای دیگر، باز هم ما در زمینه قیمت و فهرست خدماتی که به شما میدهیم کاملا شفاف و صادق هستیم.
آخرین روش افزایش فروش و جذب مشتری در اینستاگرام که میخواهم برای شما معرفی کنم تبلیغات است! آن هم نه هر تبلیغاتی بلکه تبلیغات در بزرگترین، معتبرترین و پربازدیدترین صفحات اینستاگرامی ایرانی که تعداد فالوورهای شما را میتواند در عرض چند روز، به بیش از 10 برابر برساند.
تکنیک آخر: سامانه پیامکی
عجب! فکرش را میکردید که پیامک (همان اس ام اس خودمان) بتواند جز روشهای فوقالعاده افزایش فروش باشد؟ اما هست! اگر آمار و ارقام مربوط به پیامک را بدانید نظرتان کاملا برعکس میشود!
سامانه پیامکی چگونه میتواند باعث افزایش فروش شود؟
الان ممکن است برایتان سوال شده باشد که خب ما چرا باید اصلا از سامانه پیامکی استفاده بکنیم؟ چه سودی برای ما دارد؟ در این بخش میخواهیم به جواب این سوالات برسیم.
آمار 98 درصدی که در اینفوگرافیک برایتان گفتم باورش سخت بود، نه؟ شاید با خودتان بگویید که "پیامک چیه که انقدر مهم باشه؟" اما مطمئن باشید مهم است. یکی از دلایلی که آمار دیده شدن پیامک این همه بالا است این است که مستقیما یه موبایل (یعنی خط تلفنی) کاربران ارسال میشود و مشترک حتما آن را دریافت خواهد کرد حتی اگر آن لحظه خارج از دسترس باشد. همچنین همان تحقیقی که برایتان گفتم نشان داد که افراد به طور میانگین هر روز 150 بار به صفحه گوشی خودشان نگاه میکنند! 150 بار در یک روز! و حالا جالبتر از آن این است که ما عادت داریم میانگین روزی 14 ساعت تلفن همراهمان را نزدیکمان نگه داریم! یعنی تقریبا کل روز! حالا دیگر حساب و کتاب این نتایج با آمار دیده شدن پیامک با خودتان!
تا اینجا برایتان جالب بوده؟ اینکه پیامکی که همه فکر میکردیم از بین رفته این همه تاثیرگذار باشد؟ تازه آخرش هم نیست و باز هم ویژگیهای مثبت دیگری دارد! یکی دیگر از این ویژگیها سریع خوانده شدن پیامک تبلیغاتی است! تحقیق معروف ما باز هم چیزهای عجیبی به ما نشان میدهد! مثلا میگوید که میانگین زمان واکنش به پیامک 90 ثانیه است در حالیکه همین رقم برای ایمیل 2.5 روز است!
مطمئنم که هم شما و هم من افرادی دیدهایم (یا شاید خودمان هم جزئی از آن افراد باشیم) که از دست پیامکهای تبلیغاتی خیلی شاکی هستند و گلایه میکنند که مزاحمشان شده است! باز هم یافتههای تحقیقی که گفتم ما را متعجب میکند! چرا؟ چون بعد از تحقیق و پرس و جو از افراد زیادی به این نتیجه رسیدهاند که 83 درصد افراد اتفاقا دوست دارند که ماهینه 2 پیامک تبلیغاتی دریافت کنند.
حالا اگر به نظرتان استفاده از سامانه پیامکی کاری منطقی است، حتما مقاله نکات تبلیغات پیامکی را مطالعه کنید تا از تجربه و تخصص سامانه ملی پیامک استفاده کنید! سامانه ملی پیامک اصلا کی است و چه کاری برای ما انجام میدهد؟ اگر تا اینجای مقاله فواید و مزایای پیامک را خوانده باشید و برایتان جالب باشد شاید دلتان بخواهد که از سامانه پیامکی برای افزایش فروش جذب مشتریتان استفاده بکنید. اگر چنین قصدی دارید حتما به صفحه تعرفههای پنل پیامکی سر بزنید! فقط کافی است که امکانات و اختیاراتی که این پنل به شما میدهد را ببینید!
روشهای آفلاین افزایش فروش
تا اینجا که با ما همراه بودید در مورد روشهای مختلف افزایش فروش حرف زدیم که همگی آنلاین و دیجیتال بودند. این روشها خیلی برای شما کارساز و مفید هستند ولی کافی نیستند چون همیشه امکان بهتر شدن وجود دارد. چطور؟ استفاده از روشهای آفلاین! وقتی من میگویم روشهای آفلاین خیلی چیزها به ذهن شما میرسد و همه آن ها هم درست است: تبلیغات روی بیلبوردها، تبلیغات در تلویزیون، روزنامه، رادیو، پخش تراکت، نصب بنر. اما روش آفلاینی که من میخواهم در موردش حرف بزنم بحثش فرق میکند. چرا؟ چون تبلیغات در تلویزیون و تراکت که دیگر کاری ندارد و نیازی به توضیحات خاصی ندارد. ولی شناخت بازار و تحقیقات بازار با اینکه روش های آفلاین افزایش فروش هستند ولی پیش نیاز تمام تبلیغات شماست.
اگر شما به دنبال مشتریهای جدید باشید کارتان را باید از کجا شروع کنید؟ میدانید که به دست آوردن سرنخ فروش در کسب و کار یکی از مهارتهای حیاتی است که شما به عنوان دارنده یک کسب و کار یا یک کارآفرین باید بلد باشید. حالا این سرنخها از کجا به وجود میآیند؟ باهم اگر از یک بازاریاب و کارآفرین باتجربه بپرسید میگوید که مشتری همه جاست! فقط باید پیدایش کنی!
مشتری خودتان را بشناسید!
قبل از اینکه مشتری جدید پیدا کرده و افزایش فروش داشته باشید باید بدانید که اصلا مشتری شما چه کسی است، چه ارزشی را پیشنهاد بدهید میتوانید نظرش را جلب کنید و اینکه رقبای شما در حوزه کسب و کار شما چه چیزی به مشتری پیشنهاد میدهند. به عبارت دیگر شما به یک تحقیق بازار نیاز دارید. این کار را هم خودتان میتوانید انجام بدهید و هم میتوانید از مجموعه ها و شرکت هایی که این کار را انجام میدهند کمک بگیرید.
کلید اصلی افزایش فروش و کسب درآمد این است که شما به نیازهای مشتری خودتان گوش داده و او را درک کنید نه اینکه سعی کنید ایده یا محصول خودتان را به هر کسی که سر راهتان است تبلیغ کرده و بفروشید. همیشه این را یادتان باشد که مشکلات زیادی در دنیا وجود دارند که نیاز به راه حل دارند و مشتری های زیادی حاضرند برای این راه حل ها پول خرج کنند.
چه کسانی الان مشتری شما هستند؟
برای اینکه بتوانید یک برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن) موثری نوشته و مشتریهای جدیدی به دست بیاورید لازم است که بدانید همین الان به چه کسی دارید میفروشید و مشتریهای فعلی شما چه کسانی هستند. حالا برای اینکه پلن بازاریابی خودتان را درست بنویسید نیاز به تحقیقات بازار دارید تا بدانید که اصلا شما چقدر مشتری احتمالی دارید و این مشتریها چه چیزهایی برایشان مهم است.
تحقیقات بازار اسمش کمی ترسناک به نظر میآید اما اصلا اینطور نیست. البته بهتر است بدانید که تحقیقات بازار چندین نوع دارد و میتواند از یک پرسشنامه ساده گرفته تا تحقیقات عمیق و علمی بازار را دربر بگیرد. همچنین هزینه و زمانی که هر روش از تحقیقات بازار به همراه خودش دارد با سایر روش ها فرق میکند. پس برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید اول از خودتان شروع کرده و ببینید که چه درصدی از بودجه تان را حاضرید برای این کار اختصاص بدهید.
یک محصول یا خدمت ممکن است برای گروهی از مشتریان جذاب و مفید باشد ولی برای گروه دیگر نه. به این دلیل درک نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهایی که در بازار شما وجود دارند یکی از حیاتیترین کارهایی است که باید انجام بدهید. برای این کار را بهینه تر و در زمان کوتاه تری انجام بدهید میتوانید از معیارهایی که در زیر معرفی میکنم استفاده بکنید:
- اطلاعات مردم شناختی: بازار شما چقدر جمعیت دارد و این جمعیت بصورت میانگین در چه بازه سنی هستند، درآمد ماهیانهشان چقدر است و ...
- اطلاعات روان شناختی: سلیقه و ارزش های جمعیت بازار شما چه چیزهایی هستند؟
- اطلاعات قومیتی: آیا قومیتی خاصی در بازار شما اکثریت جمعیت را به خودش اختصاص داده است؟ این جمعیت چه نوع فرهنگ غالبی دارند؟
- عادت خرید: بازار شما محصول یا خدماتشان را چگونه و از کجا میخرند؟ آیا ترجیح میدهند که خودشان شخصا خرید کنند یا به خرید آنلاین اطمینان دارند؟
برای محصول خودتان بازار تعیین کنید!
اگر کسب و کار شما راه افتاده باشد حتما تا الان مشتری به دست آوردهاید و حتی شاید در مورد این مشتری ها اطلاعاتی هم دارید. این اطلاعات را برای به دست آوردن مشتریهای جدید استفاده کنید. میگویید چطور؟ خب به هر حال بعد از اینکه شما با کلی مشتری تعامل داشته باشید حتما به یک کلیت خواهید رسید. به این کلیت که مثلا ساعت فلان تا فلان بازار شما شلوغ میشود، یا فلان نوع مشتری ها معمولا اینگونه خرید میکنند.
احتمال زیاد شما عدهای مشتری کلیدی مد نظرتان است و دوست دارید که هر چه سریعتر به آن ها رسیده و فروش انجام بدهید. اما یادتان نرود که کنار همین مشتریهای کلیدی، بازارهای دیگری هم وجود دارند که مهم و سودآور هستند. برای موفقیت و بیشتر و افزایش فروش، افراد تاثیرگذار این بازارها را بشناسید چون که این افراد خیلی راحت میتوانند تصمیم خرید یک مشتری را تحت تاثیر قرار بدهند. برای مثال والدین میتوانند تاثیرگذاران خوبی در تصمیم خرید فرزندانشان باشند.
علاوه بر اینها بعد از اینکه بازار خودتان را شناختید ببینید که برای هر بخش از بازار یا بازارهای شما چه منافع و چه ویژگیها و ارزشهایی مهم است. به این مشتری ها نشان بدهید که کسب و کار شما میتواند برای آنها مفید باشد و مشکل آنها را حل بکند. به عبارت دیگر دلیلی به این افراد بدهید که شما را انتخاب بکنند.
خب، به کجا رسیدیم؟
چقدر راه برای افزایش فروش و مشتری بوده و ما نمیدانستیم! شما هم موافقید؟ حالا شمایی که صاحب کسب و کار هستید یا قصد دارید کسب و کار راه بیندازید، کدام روشها را منطقی تر میبینید؟ به نظر شما از بین روشهای آنلاین کدام یک میتواند بیشتر نتیجه بدهد؟ اصلا روش دیگری هم میشناسید که در این مقاله نیاورده باشیم؟ حتما ما را در جریان بگذارید.
دیدگاهها
intex
عالی بود ممنون
فاطمه شریفی
خواهش میکنم :)
فاطمه شریفی
خواهش میکنم :)