عید نوروز یکی از جشنهای باستانی اقوام ایرانی از دیرباز تا به امروز است. روزهای کمی تا شروع سال نو شمسی 1403 باقی مانده است. در این روزها به رسم هر سال، کسب و کارهای آنلاین انواع و اقسام کمپینهای تخفیف نوروزی را برگزار میکنند.
در شرایطی که کسب و کارهای اینترنتی و فیزیکی تلاش میکنند تا مخاطبان را به سمت خودشان جذب کنند، نباید عرصه را خالی بگذارید. این یک فرصتی طلایی برای کسانی است که میخواهند با تنظیم یک کمپین درست و حسابی، روزانه درآمد میلیونی داشته باشند.
در این مطلب 15 مورد از روشهای مؤثری که کسب و کارهای آنلاین تاکنون انجام دادند و نتیجه خوبی گرفتند را به شما معرفی میکنیم. با ما در ادامه همراه باشید تا فروش خوبی در تعطیلات نوروزی داشته باشید.
تاریخچه عید نوروز باستانی ایرانیان
نوروز یکی از قدیمیترین جشنهای ایرانیان باستان است. کشورهایی که در زمان قدیم عضوی از خاک ایران بودند اولین روز بهار را به عنوان عید نوروز جشن میگیرند. نوروز یا Nowrouz اولین روز فصل، ماه و سال جدید است.
عید نوروز توسط سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده است. در شاهنامه و سایر کتابهای کهن ایرانی در مورد آداب و رسوم و اهمیت عید نوروز از دیرباز تا به امروز صحبت شده است.
15 روش مؤثر برای کمپین نوروزی
هرچه به روزهای پایانی سال نزدیکتر میشویم، خیابانها شلوغتر و تکاپوی مردم برای خرید نوروزی بیشتر میشود. بازار خرید آنلاین هم که حسابی گرم است. همه مردم تلاش میکنند تا بسته به بودجهای که دارند وسایل نو با قیمت مناسب برای عید تهیه کنند.
از لباس و کیف و کفش گرفته تا وسایل تزئینی عید و خواربار، در سبد خانوادهها جای دارد. فرقی نمیکند که کسب و کار شما چه چیزی باشد؛ با اجرای کمپین تر و تمیز نوروزی، خیلی راحت میتوانید جایگاه خودتان را در بین مخاطبان پیدا کنید.
1- سایت فروشگاهی یا خدماتی بسازید
با ساخت سایت فروشگاهی یا خدماتی میتوانید خیلی بهتر کمپین نوروزی خودتان را اجرا کنید. سایت از چند نظر برای کاربران قابل اعتماد است. زمانی که سایت شما اینماد و درگاه پرداخت مستقیم داشته باشد، مشخص است که یک کسب و کار حرفهای هستید.
کاربرانی که از طریق جستجوی گوگل دنبال خدمات یا محصول هستند، خیلی راحت میتوانند شما را پیدا کنند. در زمان کمپین عید نوروز هم میتوانید با طراحی بنرهای نوروزی و تغییر ظاهر سایت، حال و هوای بهاری را به مخاطبان القا کنید.
برخی از روشهای تبلیغات تأثیرگذار برای افزایش فروش نیازمند وجود سایت هستند. مثلاً در ادامه در مورد تبلیغات کلیکی، لندینگ پیج و تبلیغات پوش نوتیفیکیشن صحبت کردیم. برای اجرای این نوع تبلیغات باید یک سایت فروشگاهی برای کسب و کارتان ساخته باشید. البته اگر هنوز سایت ندارید نگران نباشید.
با استفاده از سیستم فروشگاه ساز میتوانید بدون نیاز به دانش برنامه نویسی و در کمترین زمان صاحب سایت فروشگاهی خودتان شوید. صفر تا صد مراحل ساخت سایت کمتر از 1 ساعت از شما زمان میگیرد.
در مطلب آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی میتوانید به صورت کامل نحوه راه اندازی یک فروشگاه آنلاین در پرتال را یاد بگیرید.
2- از شبکههای اجتماعی کمک بگیرید
اسم بازاریابی شبکههای اجتماعی برایتان آشنا نیست؟ یکی از سادهترین و البته بهترین روشها برای اجرای کمپین نوروزی استفاده از شبکههای اجتماعی است. از آنجایی که کاربران ایرانی زمان زیادی از روز را در اینستاگرام، توییتر، تلگرام و... سپری میکنند؛ میتوانید از این فضا استفاده کنید و خبر تخفیفات نوروزی فروشگاهتان را به گوش افراد زیادی برسانید.
موارد لازم برای بازاریابی شبکههای اجتماعی یک پست یا ویدئوی خلاقانه و یک پیج پربازدید است. زمانی که بتوانید تبلیغاتتان را در پیج یک بلاگر، اینفلوئنسر یا حتی پیج پربازدید کسب و کارتان منتشر کنید، کاربران زیادی با کمپین تخفیف نوروزی شما آشنا میشوند.
با اهدای جایزه به کسانی که از طریق کد تخفیف پیج از فروشگاه خرید کردند، میتوانید مخاطبان را ترغیب کنید که از شما خرید کنند. حتی میتوانید مخاطبان را تشویق کنید که پست شما را به مدت ۲۴ ساعته در پیج خودشان بگذارند تا در قرعه کشی جایزه ویژه فروشگاهتان شرکت کنند.
از هر طریقی که به ذهنتان میرسد سعی کنید بنر و ویدئوی کمپین نوروزی خودتان را به افراد بیشتری نمایش دهید.
3- لندینگ پیج جذاب نوروزی طراحی کنید
صاحبان سایت و فروشگاه اینترنتی میتوانند از این ایده برای افزایش فروش در عید نوروز استفاده کنند. لندینگ پیج به صفحهای گفته میشود که به صورت اختصاصی و متناسب با هدف شما ساخته میشود.
صفحه فرود مناسبتهای مختلف سایت دیجی کالا را دیدهاید؟ زمانی که به صفحه اصلی سایت میروید به شما میگوید که برای مشاهده تمام تخفیفات نوروزی روی لینک کلیک کنید. با کلیک روی لینک با صفحه متفاوتی روبرو میشوید.
محصولات دارای تخفیف ویژه، کالاهایی که در عید نوروز نیازتان میشود، چالشهای نوروزی و حتی مقالههای وبلاگ که در مورد عید نوروز نوشته شده در این صفحه برایتان نمایش داده میشود. میتوانید یک لندینگ پیج جذاب با بنرهای نوروزی طراحی کنید که حال و هوای عید نوروز را به مخاطبان القا کنید.
4- با ایمیل مارکیتنگ به کاربران سرنخ بدهید
یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی آنلاین در جهان، استفاده از بازاریابی ایمیلی است. کاربران عموماً با ایمیل در سایت شما ثبت نام میکنند. گاهی هم افراد برای اطلاع از اخبار و تخفیفات جدید در خبرنامه شما عضو میشوند.
زمانی که میخواهید خبر کمپین بزرگ نوروزی خودتان را به مخاطبان بدهید، از این ایمیلها استفاده کنید. مثلاً به کاربر بگویید که از تاریخ 20 تا 29 اسفند، هر روز محصولات جدیدی با تخفیف 50٪ به فروش میرسند. آدرس صفحه فروشگاهتان هم قرار دهید که کاربر بعد از دریافت لید بتواند به راحتی فروشگاه شما را پیدا کند.
5- پکیج هدیههای نوروزی آماده کنید
تهیه پکیج نوروزی فروشگاه شما میتواند به دو صورت باشد. مثلاً اگر فروشگاه شیرینی دارید، پکیجهای اقتصادی و لوکسی که میتواند به عنوان هدیه نوروزی به کار بیاید داشته باشید. یک بسته بندی جذاب نوروزی همراه با آجیل، شکلات، شیرینی و دسته گل با دیزاین خاص میتواند انتخاب خوبی باشد.
شرکتها برای هدیه عید به کارمندان پکیجهای نوروزی هدیه میدهند. این افراد میتوانند مشتریان بالقوه شما باشند. حالا تکلیف کسی که خودش دلش میخواهد آیتمهای پکیج هدیه را انتخاب کند چه میشود؟
شما میتوانید چندین نوع بسته بندی و کالاهای پرکاربرد عید را به مخاطب معرفی کنید. حالا بسته به ثبت سفارش مشتری، محصولات مورد نظرش را در بسته بندی خاص ارسال میکنید. با این شیوه میتوانید مشتریان زیادی جذب کنید.
6- اس ام اس مارکتینگ قوی داشته باشید
با ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه و استفاده از متنهای خلاقانه و کوتاه میتوانید مشتریان زیادی جذب کنید. در زمان شروع کمپینهای تبلیغاتی، بر اساس مناطق جغرافیایی و پرسونای مخاطبان، پیامکهای انبوه شروع کمپین نوروزی ارسال کنید.
مطمئن باشید که از این انتخاب پشیمان نمیشوید. طبق آمار 98٪ پیامکهای تبلیغاتی دیده میشوند. 75٪ مردم هم از ارسال کد تخفیف تبلیغاتی با پیام کوتاه راضی هستند. این را گوشه ذهنتان نگه دارید که بعد از تنظیم تخفیف نوروزی، یک کمپین پیامکی هم داشته باشید.
هزینه ارسال پیامک انبوه زیاد نیست؛ اما میتواند تأثیر خوبی در افزایش فروش شما داشته باشد. ملی پیامک یکی از سامانههای ارسال پیامک انبوه است که میتوانید برای اجرای کمپین نوروزی خودتان از آن استفاده کنید.
7- تبلیغات کلیکی را جدی بگیرید
سایتهای خبری و مجلهای را دیدهاید که در انتهای مطلب، تبلیغ محصولاتی که به تازگی در اینترنت دیدهاید را برایتان نمایش میدهند؟ پیشنهادات شگفت انگیزی که خبر از تخفیفات ویژه در فروشگاه خاصی برایتان دارد.
با استفاده از تبلیغات همسان و ریتارگتینگ میتوانید مخاطبان زیادی را به سمت سایت خودتان هدایت کنید. به ازای هر کلیکی که از طریق این بنرهای تبلیغاتی به سایت شما انجام میشود، پول پرداخت میکنید.
یکی از گزینههای خوبی که میتوانید در زمان کمپین نوروزی اجرا کنید، استفاده از تبلیغات کلیکی است. افزایش ترافیک سایت و بازدیدکننده از طریق این نوع تبلیغات، میتواند فروشتان را چند برابر کند. بیشتر کاربرانی که از طریق این نوع بنرها به سمت سایت شما میآیند، قصد خرید دارند.
شما هم با ارائه تخفیفهای ویژه، این مخاطبان را در فروشگاه خودتان نگه دارید و آمار فروشتان را بالا ببرید. یکتانت یکی از سایتهایی است که میتوانید سفارش تبلیغات کلیکی خودتان را به آن بسپارید.
8- حس فوریت ایجاد کنید
با ایجاد تخفیف ساعتی میتوانید مخاطبان را ترغیب کنید که هر چه سریعتر خریدشان را از سایت شما نهایی کنند. تکنیک خوبی که آن دسته از مشتریانی که فکر میکنند هنوز فرصت خرید دارند و نیازی نیست عجله کنند را ترغیب به خرید میکند.
استفاده از ثانیه شمار شروع و پایان تخفیف در صفحه اصلی یا لندینگ پیج میتواند انتخاب خوبی باشد. با استفاده از ثانیه شمار به مخاطبان بفهمانید که تخفیف شما برای همیشه در دسترس نیست و باید عجله کنند.
9- کوپن تخفیف ایجاد کنید
تا اینجا چند نمونه از کوپنهای تخفیف را به شما معرفی کردیم. مثلاً یک کوپن تخفیف برای کاربرانی که از طریق پیج اینفلوئنسر از سایت شما خرید میکنند در نظر بگیرید؛ یا اینکه افرادی که از طریق ایمیل یا پیامک از سایت شما خرید میکنند، کوپن تخفیف جداگانه داشته باشند.
در قدم بعدی میتوانید کوپن تخفیف پلکانی برای مشتریان در نظر بگیرید. یعنی تخفیفهای پلکانی به ازای هر خرید داشته باشید:
- خرید اول تا سقف 200 هزار تومان یک کد تخفیف 10٪
- خرید دوم تا سقف 500 هزار تومان یک کد تخفیف 15٪
- خرید سوم تا سقف 1 میلیون تومان یک کد تخفیف 20٪
زمانی که فروشگاه شما علاوه بر تخفیفهای نوروزی کوپن تخفیف هم داشته باشد، کاربران بیشتری ترغیب به خرید میشوند. مثلاً کاربر میداند اگر اقلامی در خرید اولش جا مانده باشد میتواند در خرید بعدی تخفیف بیشتری داشته باشد.
بیشتر بخوانید: در بلک فرایدی فروش محصولاتتان را چند برابر کنید!
10- از گوگل ادز استفاده کنید
این روش برای کسانی کاربرد دارد که یک سایت فروشگاهی یا خدماتی دارند. فرض کنید کاربر در گوگل کلمه خرید کفش را جستجو میکند. به احتمال زیاد روی اولین تا سومین لینک فروشگاهی کلیک میکند و از همان جا خریدش را انجام میدهد.
حالا اگر به تازگی سایت ساخته باشید و هنوز جایگاه خوبی در گوگل نداشته باشید، یک راه حل برایتان وجود دارد. با پرداخت هزینه به گوگل میتوانید در کلمات کلیدی مختلف لینک یک گوگل باشید. البته سایت شما با عنوان sponsored در گوگل نمایش داده میشود.
با استفاده از تبلیغات گوگل ادز میتوانید فروشتان را دو برابر کنید.
11- تبلیغات پاپ آپ داشته باشید
بنرهای تبلیغاتی را دیدید که در زمان ورود به سایت به صورت تمام صفحه یا در کنار صفحه برایتان نمایش داده میشوند؟ به این نوع تبلیغات، پاپ آپ میگویند. شما میتوانید یکی دو هفته قبل از شروع کمپین فروش عید نوروز، با طراحی بنر جذاب به مخاطبانتان اطلاع دهید که 20 تا 29 اسفندماه فروش ویژه با تخفیف 60٪ فروشگاهتان شروع میشود.
زمانی که مخاطب این بنر را میبیند، به احتمال خیلی زیاد در زمان شروع تخفیفات سری به سایتتان میزند.
12- با استفاده از بازاریابی ارجاعی مشتری جذب کنید
بازاریابی ارجاعی همان بازاریابی دهان به دهان است. زمانی که تخفیف نوروزی فروشگاه شما بتواند نظر مخاطبان را جلب کند، خرید از فروشگاه شما را به دوستان و اطرافیانشان پیشنهاد میدهند. در اصل تبلیغات دهان به دهان نیاز به پرداخت هزینه از جانب شما ندارد.
مشتریان وفادار شما زمانی که از کیفیت محصولات و نوع تخفیف شما رضایت داشته باشند، خودشان برایتان تبلیغات انجام میدهند. حالا برای اینکه مخاطبان بیشتری را ترغیب کنید تا برایتان بازاریابی کنند، میتوانید یک کد معرف برای هر نفر در نظر بگیرید.
هرکسی که از طریق این کد از شما خرید کند، 20٪ تخفیف به معرف و 10٪ تخفیف به مشتری تعلق بگیرد. طبق گزارش Saasquatch حدود 67٪ از این کاربران تبدیل به مشتریان شما میشوند.
بلو بانک برای معرفی خودش به مخاطبان از روش بازاریابی ارجاعی به خوبی استفاده کرد. به ازای هر نفری که کد معرف شما را استفاده کند، 30 هزار تومان حساب بانکی معرف شارژ میشود.
13- چالشهای نوروزی ترتیب بدهید
میتوانید یک چالش ده روزه برای افزایش فروش عید نوروز ترتیب بدهید. مثلاً هر روز به یک نفر از مشتریانی که از سایت شما خرید کردند یک هدیه نفیس یا مبلغی پول بدهید. کمپینهایی مثل یکی بخر دوتا ببر هم میتواند انتخاب خوبی باشد.
دیجی کالا با درست کردن بازیهای جذاب مخاطبان را ترغیب میکند تا مدت زمان بیشتری در سایت بمانند. شما هم میتوانید با قرار دادن بازی در سایت، فروشتان را چند برابر کنید. چطور؟ هر بار که کاربر برنده مسابقه شود، میتواند یک کد تخفیف برای محصول خاص یا جایزه ویژه داشته باشد.
یک چالش دیگر هم آنباکسینگ بستههای ارسالی فروشگاه و ارسال ویدئو یا قرار دادن آن در استوری افراد است. افرادی که ویدئو آنباکسینگ را برای شما میفرستند در قرعه کشی جوایز نفیس شرکت داده میشوند.
14- به مشتریان هدیه نوروزی بدهید
هدیه دادن که فقط مخصوص جشن میلادی و بابانوئل نیست؛ شما هم به عنوان یک فروشگاه میتوانید به مشتریانتان عیدی بدهید. یک فرصت طلایی برای اینکه بتوانید مخاطبان بیشتری را برای خرید از فروشگاه ترغیب کنید.
با ارسال یک کارت پستال و هدیه هر چند کوچک میتوانید کاربرانی که از سایت شما خرید کردند را خوشحال کنید. یک هدیه به یاد ماندنی که میتواند منجر به وفادار ماندن مشتری نسبت به سایت شما شود.
15- ارسال رایگان داشته باشید
یکی از مسائلی که باعث میشود مشتری در تخفیفات نوروزی یک بار بیشتر از شما خرید نکند، هزینه ارسال است. بهتر است در زمان تخفیفات نوروزی، مثلاً به ازای خرید بیشتر از 200 هزار تومان، ارسال رایگان داشته باشید.
اگر هم برایتان مقدور بود میتوانید در زمان کمپین نوروزی ارسال رایگان بدون حداقل خرید داشته باشید.
محصولات پر فروش در عید نوروز
فرقی نمیکند که یک فروشگاه یا یک شرکت خدماتی داشته باشید. بازار شغلهای مختلف قبل عید حسابی پر رونق است. از بازار قالیشوییها گرفته تا شرکتهای نظافتی حسابی مشغول کار هستند. از آن طرف هر مغازهای را که نگاه میکنی مشتریان صف کشیدهاند.
برای تخفیفگذاری روی محصولات فروشگاهتان هیچ محدودیتی ندارید. ایرانیها قبل از عید سعی میکنند بسته به بودجهای که دارند وسایل خانه و لوازم مورد نیازشان را نو کنند. پرفروشترین محصولات شب عید شامل موارد زیر هستند:
- لباس، کیف و کفش
- آجیل شب عید
- طلا و سکه
- شیرینی و شکلات
- وسایل تزیین سفره هفت سین
- گل و سبزه عید
- ماهی
- میوه شب عید
- لوازم آرایشی و بهداشتی
فضای آنلاین را جدی بگیرید
زمانی که بتوانید با ایدههای ناب مخاطبان را ترغیب کنید که از سایت شما خرید کنند، تیرتان به هدف میخورد. هم فروش خودتان را چند برابر کردید و هم مشتریان جدیدی را به برند خودتان وفادار کردید. سال نو هم شبیه شب یلدا فرصتی مناسب برای کسب و کارهای نوپایی است که به تازگی کارشان را شروع کردند.
کسب و کارهای قدیمی هم با اجرای کمپین نوروزی میتوانند سروصدای تازهای ایجاد کنند و جایگاه خودشان را بین مشتریان تثبیت کنند. چیزی به سال نو باقی نمانده، دست بجنبانید و همین امروز با کمک فروشگاه ساز پرتال سایتتان را بسازید و از الان به فکر فروش شب عیدتان باشید.
اگر سؤالی در خصوص نحوه ساخت فروشگاه اینترنتی در پرتال داشتید، میتوانید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.
سؤالات متداول
- تخفیف عید نوروز از چه تاریخی شروع میشود؟
حجم خریدهای نوروزی به حدی زیاد است که فروشگاههای اینترنتی حداقل ۱۰ روز قبل از شروع عید نوروز تخفیفهای خودشان را در سایت قرار میدهند.
- مزایای اجرای کمپین نوروزی چیست؟
با اجرای کمپین عید نوروز میتوانید فروشتان را چند برابر کنید، مشتریان وفاداری پیدا کنید، محصولات انبارتان را خالی کنید، ترافیک سایتتان را افزایش دهید و برندینگ کنید.
- چه محصولاتی را در شب عید با تخفیف بفروشیم؟
هر محصولی که داشته باشید را میتوانید در شب عید با تخفیف ویژه بفروشید. اما بازار فروش پوشاک، کفش و کیف، میوه، لوازم آرایشی و بهداشتی، گل فروشی و شیرینی فروشی در این ایام حسابی داغ است.
دیدگاهها
محسنی
یکی از بهترین راه برای جذب مشتری تبلیغات در فضای مجازی هست
دنیا شاکری
سلام دوست عزیز
بله همینطور هست
کامرانی
کد تخفیف و ارسال رایگان تو عید تاثیر خیلی خوبی تو فروش سال قبل من داشت
دنیا شاکری
سلام
بله درسته دوست عزیز
مرسی بابت اینکه تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید