قبلا در مورد مدلهای درآمدی و «نحوه راه اندازی یک کسب و کار مشاورهای» بهشکل جامع صحبت کردم. اما همه میدانند مهمتر از راه اندازی بیزینس، جذب مشتری و بازاریابی برای آن است.
اگر شما هم با روشهای جدید در دنیای بازاریابی آشنا نیستید و میخواهید مهمترین تکنیکها با بیشترین بازدهی را یاد بگیرید، در این مقاله همراه من باشید! چون امروز میخواهم به شما تمامی راههایی که به کمکش میتوانید درآمد چنین کسب و کاری را افزایش بدهید، توضیح بدهم.
افزایش مشتری برای مشاوران
اگر در مورد هر کدام از روشها و تکنیکهایی که در ادامه مقاله توضیح میدهم سوالی داشتید، در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا بهشکل تخصصی جواب بدهم.
1_ تغییر استراتژی به نیچ مارکتینگ!
یک سوال، اگر نیاز به مشاوره برای راه اندازی یک گاوداری گوشتی داشته باشید، ترجیح میدهید به سراغ یک مشاور راه اندازی دامداری بروید، یا مشاوری که تخصصش صرفا راه اندازی گاوداری گوشتی یا شیری است؟
خب قطعا گزینه دوم. علاوه بر این اگر بعد از همکاری با او دیگر دوستانتان هم علاقهمند به ورود به این کسب و کار شوند، احتمالا به آنها میگویید بهتر است به سراغ این مشاور بروید که بهشکل تخصصی در این زمینه فعالیت میکند نه بقیه افرادی که خیلی با این حوزه آشنا نیستند.
به همین دلیل است که به عنوان اولین راهکار افزایش مشتری برای کسب و کارهای مشاورهای، پیشنهاد میکنم استراتژیتان را به «نیچ مارکتینگ» تغییر داده و روی یک گوشه بازار تمرکز کنید. گوشهای از بازار که رقابت خیلی زیادی ندارد و شما حرفهای زیادی برای گفتن در آن دارید!
2_ موتور جستجوی مخاطبان را بیابید!
مخاطبان و مشتریان هر نوع کسب و کاری، یکسری موتور جستجو دارند و هر مدیر بیزینسی باید این موتورها را پیدا کند تا بتواند از طریق آنها به مخاطبان دسترسی داشته باشد. مثلا در مورد کسب و کارهای مشاوره، اینها محتملترین گزینهها هستند:
- گوگل: بسیاری از مخاطبان در گوگل برای پیدا کردن یک مشاور جستجو میکنند،
- اینستاگرام: بسیاری دیگر از طریق جستجو یا هشتگهای اینستاگرام به دنبال پیدا کردن کسب و کار مورد نظر هستند،
- آشنایان: بله، بسیاری از کاربران از اطرافیان برای پیدا کردن شرکت مشاور مورد نظر سوال میکنند،
- سایتهای آگهی رایگان: دیوار و شیپور هم امروز از جمله موتورهای جستجوی مهم و پربازدید محسوب میشوند.
بعد از این، میتوانید برای بازاریابی در هر کدام از اینها، برنامهریزی کنید. دقیقا کاری که در ادامه مقاله میکنم!
3_ سایتتان را سئو کنید
سئو کردن سایت، همان چیزی است که باعث میشود وقتی کاربران در گوگل کلمات مربوط به کسب و کارتان را جستجو میکنند، وب سایت شما را در کنار دیگر رقبا در صفحه اول ببینند. به زبان دیگر سئو همان چیزی است که میتوانید به کمکش در روز حتی بیشتر از هزاران مخاطب را به سایتتان جذب کنید.
توضیح عکس: آمار بازدید روزانه بیشتر از 1800 مخاطب از یک سایت
برای سئو کردن سایت اول از همه نیاز به نوشتن مقالات و متن صفحات سایتتان دارید چون تا وقتی محتوایی نداشته باشید، گوگل در نتایج به سایتتان اعتبار نمیدهد. برای اطلاعات بیشتر، مقاله «سئو چیست» را بخوانید.
نکته: اگر هنوز وب سایتتان را راه اندازی نکردهاید، پیشنهاد میکنم از تست 7 روزه و کاملا رایگان سایت ساز پرتال استفاده کنید.
4_ نقشه گوگل را فراموش نکنید
در بسیاری از مواقع، گوگل در نتایج جستجوی مخاطبان ابتدا نقشه کسب و کارها را نمایش میدهد. مثلا همانطور که در تصویر پایین مشخص است، مخاطبان در نتیجه جستجوی مشاور تحصیلی در تهران، نقشه کسب و کارهای فعال در این زمینه را مشاهده میکنند:
برای بودن در این نتایج، ابتدا باید کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کنید، سپس با درخواست از مخاطبان، تخفیف دادن، هدیه دادن و... تعداد نظرات مثبتش را زیاد کنید. هرچه این نظرات مثبت افزایش پیدا کند، احتمال دیده شدنتان بیشتر میشود.
5_ تبلیغات گوگل را فعال کنید
«تبلیغات گوگل» تبلیغاتی است که به شما اجازه میدهد بدون نیاز به سئو کردن سایت، در نتایج جستجو باشید. البته در اغلب مواقع در بلندمدت هزینههای سئو برایتان کمتر از تبلیغات گوگل خواهد بود. اما خب کسب و کارهای اینترنتی برای سریعتر رسیدن به صفحات اول نتایج جستجو، برای بودن در نتایج در یک مدت زمان خاص و همینطور برای تست کردن بازدهی یک یا چند کلمه کلیدی، به سراغ آن میروند.
با توجه به این موضوع، میتوانید کمی از سرمایهتان را هم برای تبلیغات گوگل هزینه کرده و با توجه به میزان بازدهی که برای کسب و کار مشاورهایتان دارد، در مورد هزینه بیشتر در آن تصمیم بگیرید.
6_ با استراتژی مناسب به سراغ اینستاگرام بروید
خب راستش را بخواهید «بازاریابی اینستاگرام» کاری است که امروز همه کسب و کارها انجامش میدهند! اگر شما هم بخواهید مثل بقیه بهشکل عادی به سراغش بروید خب قطعا نمیتوانید انتظار نتایج خیلی خوبی را از آن داشته باشید.
بنابراین باید با استراتژی خاص به سراغش بروید. یعنی چه؟
_ محتوا
اول از همه باید یک استراتژی درست برای محتوا داشته باشید و بدانید قرار است چه نوع محتواهایی منتشر کنید. مثلا هر هفته 3 پست آموزشی، 1 پست برای نمایش محصول یا خدمات، 1 پست برای نمایش نمونهکارها، 1 پست با محتوای طنز یا سرگرمی مرتبط به حوزه کاریتان و... .
_ استوری
بر خلاف گذشته الگوریتمهای اینستاگرام امروزی تغییر کرده و اهمیت استوری بسیار بیشتر از قبل شده. با توجه به این حتما یک استراتژی خاص هم برای استوری داشته باشید که مطمئنتان کند مخاطبان قرار است تمامی استوریهایتان را ببینند. مثلا صرفا در استوریها پرسش و پاسخ داشته باشید.
_ کامنت مارکتینگ اصولی
کامنت مارکتینگ یکی از روشهای جدید بازاریابی در اینستاگرام است که این روزها استفاده میشود. این تکنیک به 2 شکل انجام میشود:
غیر اصولی: که در آن در بخش نظرات پست رقبا و دیگر کسب و کارهای بزرگ، بهشکل مستقیم تبلیغ پیجتان را کنید.
اصولی: که به سراغ پستهای مرتبط رفته، با دادن نظرات کاربردی، سوال کردن، گفتن نکات آموزشی، انتقاد سازنده کردن و... کاری کنید مخاطب با شما آشنا شوند.
7_ با مزیت رقابتی، برندسازی کنید
اگر یادتان باشد بالاتر به این موضوع اشاره کردم که یکی از موتورهای جستجوی مخاطبان، اطرافیانشان بوده و از آنها برای پیدا کردن کسب و کارهای مشاورهای، سوال میکنند. با توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد که بین مخاطبان هم شناخته شده باشید تا به دیگران معرفی شوید. چطور؟
خب اول از همه باید حتما سایتتان را سئو کرده باشید و در اینستاگرام هم به خوبی مخاطبان جدید را جذب کنید. اما علاوه بر این 2، چند راهکار دیگر هم هست:
ابتدا اینکه با "مزیت رقابتی" خاصتان، کاری کنید مشتریان برایتان بازاریابی دهان به دهان کنند. مثلا بعد از اتمام همکاریتان با مشتریان، بدون وعده قبلی، یک دوره آموزشی رایگان هم به آنها هدیه دهید تا بیش از قبل خوشحال شوند.
در درجه دوم بهتر است به سراغ تبلیغات بروید. این تبلیغات میتواند در سطح شهر باشد، تبلیغات در سایتهای پربازدید باشد یا اصلا از «تبلیغ در اینستاگرام» کمک بگیرید. اینکه دقیقا کدام گزینه مناسبتان است، به این برمیگردد که مخاطبانتان چه کسانی هستند.
علاوه بر اینها، برگزاری جشنوارهها و همینطور مسابقاتی که مخاطبان را مجبور میکند برای شرکت در آن شما را بِهمدیگر معرفی کنند، انتخاب خوبی خواهد بود.
8_ در سایتهای آگهی رایگان، متفاوت باشید!
مخصوصا به دلیل رایگان بودن و هزینههای اندک، امروز مخاطبان زیادی به سراغ دیوار و شیپور رفته و در آنها اقدام به تبلیغ محصولات و خدماتشان کردهاند. در این شرایط خب قطعا دیده شدن در این سایتها کمی سخت است. با توجه به این موضوع، باید کمی متفاوت از افراد عادی عمل کنید. چطور؟
_ کلمات کلیدی را پوشش بدهید
اول اینکه هم در بخش عنوان آگهی و هم در متن آن، از کلمات کلیدی که ممکن است مخاطبان برای رسیدن به شما جستجو کنند، استفاده کنید. به این ترتیب احتمال دیده شدنتان در نتایج جستجو بالا میرود.
_ حتما در آگهی لینک قرار بدهید
وجود لینک صفحه نمونه کارهای سایتتان یا لینک اینستاگرامتان، علاوه بر بالا بردن پرستیژ کاری و همینطور اعتمادسازی، باعث میشود مخاطبان راحتتر برای قدم بعدی یعنی نزدیک شدن به شما و خرید، اقدام کنند. بنابراین حتما یک لینک در آگهیتان قرار بدهید.
_ شماره تماس را به درستی ثبت کنید
به نظرم یکی از سختترین کارهای دنیا، تماس گرفتن با صاحب آگهیهایی است که شماره تماسشان با شماره ثبت شده در سایت دیوار و شیپور متفاوت است! بنابراین حتما با یک شماره آگهیتان را ثبت کنید تا مخاطب با یکدو کلیک به راحتی با شما تماس بگیرد.
_ چند آگهی ثبت کنید
مخصوصا اگر حوزه کاریتان حوزه سختی است و آگهیهای زیادی در آن ثبت میشود، بهتر است به ثبت یک آگهی اکتفا نکرده و در ماه تعداد بیشتری آگهی با شمارههای مختلف ثبت کنید تا بیشتر دیده شوید.
9_ خودتان به سراغ مخاطبان بروید!
بعضی از تکنیکهای بازاریابی و افزایش مشتری کسب و کارهای مشاورهای هم وجود دارند که مخاطبان را بدون نیاز قبلی هم به خودشان جذب میکنند! این یعنی مخاطب برای پیدا کردن آنها جستجو نمیکند اما به محض دیدن پیشنهاد، به آن توجه نشان میدهد.
یکی از این راهکارها، برگزاری رویداد است! مثلا برگزاری یک سمینار آموزشی در مورد راه اندازی کسب و کار اینترنتی، یک وبینار آموزش اصول سئوی سایت، دورهمی ارائه تجربیات انتخاب رشته و... . اینها همه چیزهایی هستند که باعث جذب مخاطبان شده و آنها را با برند شما آشنا میکند. در مقاله «وبینار چیست» در مورد روشهای افزایش فروش به کمک وبینار توضیحات کاملتری دادم.
10_ اسپانسر رویدادها شوید
اگر منابع زمانی کافی برای برگزاری رویداد ندارید، میتوانید به سراغ کسب و کارها یا افرادی که برای مخاطبان هدف شما رویداد برگزار میکنند رفته و اسپانسر رویدادشان شوید. به این ترتیب مخاطبان جدید با دردسر کمتر، با شما آشنا میشوند.
11_ ایمیل مارکتینگ کنید
با اینکه خیلیها دید خوبی به بازاریابی ایمیلی ندارند، طبق تجربه مشتریان فروشگاه ساز پرتال میگویم که اتفاقا بازدهی این روش بازاریابی اینترنتی به شدت بالاست. در این روش شما در سایت، ایمیل مخاطبان را به بهانه ارسال اطلاعیه تخفیف، ارائه یک آموزش رایگان، عضویت در خبرنامه و... دریافت میکنید. در آینده هم از این آدرس ایمیل استفاده کرده و علاوه بر ارسال مقالات و پستهای جذاب، برای جشنوارهها و تخفیفها به مخاطبان اطلاعرسانی میکنید.
12_ پادکست منتشر کنید
خوشبختانه مخاطبان ایرانی این روزها بیشتر از قبل به پادکست روی خوش نشان دادهاند! با توجه به این موضوع، میتوانید روی پادکست هم برای بازاریابی کسب و کارهای مشاورهای حساب کنید. برای این کار ابتدا به سراغ چند پادکست معروف رفته و ببینید چطور مخاطبان را جذب میکنند. بعد از این ببینید که آیا رقبا هم پادکستی منتشر کردهاند که بتوانید از آن ایده بگیرید؟ بعد هم به مرور از انتشار اپیزودهای 5 الی 15 دقیقهای شروع کنید.
13_ در لینکدین ارتباط بسازید
قبلا هم گفتهام، لینکدین یک شبکه اجتماعی بسیار ارزشمند برای ساخت ارتباطات کاری است. این شبکه برای پیدا کردن همکاران، ایجاد ارتباطات با کسب و کارهای مرتبط، برندسازی و حتی جذب مشتری مستقیم کمک زیادی به شما خواهد کرد.
14_ با کسب و کارهای مکمل همکاری کنید
عاشق این راهکار هستم! اگر دقت کنید در بسیاری از کسب و کارها، مشتریان قبل یا بعد از دریافت خدمات، نیاز به خدمات دیگر بیزینسها هم دارند. مثلا یک مشتری طراحی سایت، بعد از آماده شدن سایتش نیاز به همکاری با یک شرکت «دیجیتال مارکتینگ» دارد. اگر چنین رابطهای در کسب و کار شما هم وجود دارد، پیشنهاد میکنم با این کسب و کارهای مکمل همکاری کنید تا مشتریان بیشتری به سراغتان بیایند.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. همانطور که مشاهده کردید اغلب راهکارهای بازاریابی برای کسب و کارهای مشاوره ای، نیاز به وجود یک وب سایت دارند. بنابراین اگر تصمیمتان برای گسترش بیزینستان جدی است، میتوانید اولین قدم را با استفاده از تست 7 روزه و رایگان سایت ساز حرفهای پرتال بردارید. اگر هم سوالی دارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با مهمترین تکنیکهای افزایش مشتری برای کسب و کارهای مشاورهای آشنا شدیم. راستی اگر دوست داشتید در بخش نظرات، حوزه فعالیتتان در زمینه مشاوره را بنویسید تا کمی تخصصیتر شما را برای بازاریابی آن راهنمایی کنم.