اگر بگویم بزرگترین مشکل در تولید محتوای اینستاگرام، ایدهیابی است، مطمئنم که اغراق نکردهام و احتمالاً شما هم این گفته من را تأیید میکنید. در واقع همین حالا بیشتر از 10 کسب و کار اینترنتی را میشناسم که صرفاً به دلیل نداشتن ایده، تولید محتوای اینستاگرام را متوقف کرده و از فرصتهایی که در این شبکه اجتماعی برای آنها وجود دارد، صرف نظر کردهاند.
با توجه به همین و با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال هم با مشکل پیدا کردن ایده برای تولید محتوای اینستاگرام روبرو هستند، در این مقاله هر چیزی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح میدهم.
دو نکته مهم برای ایده تولید محتوا در اینستاگرام
قبل از اینکه به سراغایدهها رفته و تکتک آنها را بررسی کنیم باید 2 نکته بسیار مهم را مورد توجه قرار بدهید. در واقع اینها پیشنیازهای شروع «بازاریابی در اینستاگرام» هستند.
1_ تصمیمگیری در مورد نوع محتوا
زمانیکه به سراغ منابع آموزش بازاریابی محتوا میروید، در مورد نسبت محتوای تبلیغاتی (محصول) به محتوای آموزشی، به اعداد مختلفی میرسید. مثلاً بعضی از آنها به شما میگویند 30 درصد از محتوای رسانهتان باید در مورد خود محصول باشد و 70 درصد هم موضوعات جذاب برای مخاطبان مثل آموزش و... . یعنی از هر 9 پستی که در حوزه ارز دیجیتال دارید، 3 تای آن در مورد دوره آموزش ارز دیجیتالتان و 6 تای دیگر پستهای آموزشی که به تنهایی برای مخاطبان ارزش دارد. مثلا آموزش تحلیل، نکات مهم و دیگر آموزشها.
اما در کل باید بدانید که عدد دقیقی در مورد این نسبت وجود ندارد و پیشنهاد من این است که خودتان با تست کردن و با تولید انواع محتوا به بررسی پرداخته و ببینید مخاطبانتان چقدر محتوای مرتبط محصول را دوست دارند و چقدر از محتوای آموزشی و غیر تبلیغاتی خوششان میآید. البته دقت کنید، در حالت عادی بسیار معمول است که کاربران به محتواهای تبلیغاتی توجه کمتری نسبت به محتوای آموزشی نشان بدهند. اما نکته اینجاست که نباید به هیچ عنوان پیجتان خالی از محتوای مرتبط با آن باشد. شاید در نهایت به این نتیجه برسید که از هر 10 پست، یکی در مورد محصول باشد که اینهم انتخاب بدی نیست.
2_ تصمیمگیری در مورد استراتژی پست و استوری
اگر سال پیش بود و میخواستم این محتوا را بنویسم، قطعاً تمام تمرکزم را روی پستهای اینستاگرامی میگذاشتم. اما تجربه امروز نشان داده که استوریها بیشتر از پستها اهمیت دارد و حتی اگر به استوریها توجه نکنید، بنابر الگوریتمهای جدید احتمالاً پستهایتان هم مورد توجه قرار نمیگیرد.
به همین دلیل پیشنهاد میکنم در ادامه با خواندن ایده های تولید محتوای اینستاگرام، تصمیم بگیرید که هر کدام برای استوری مناسب است یا پست؟ همینطور پیشنهاد اکید میکنم که تمرکز اصلی را روی استوریها بگذارید.
ایده محتوای اینستاگرام
خب، به سراغ اصل مطلب برویم. در ادامه یکییکی ایدههایی که به نظرم در اینستاگرام فارسی کاربرد دارند را به شما معرفی کرده و حتی در صورت امکان، مثالهایی را هم نشانتان میهم.
1_ تکنیکهای کوچک را در REELS به مخاطب بگویید
قابلیت ریلز در واقع کمتر از یک سال است که به اینستاگرام اضافه شده اما نکته اینجاست که این شبکه اجتماعی در حال حاضر به محتواهای این بخش اهمیت زیادی نشان میدهد. اگر نمیدانید ریل یا ریلز چیست، مقاله «ریلز اینستاگرام» را بخوانید. اما به طور خلاصه این بخش جدیدی است که به اینستاگرام اضافه شده و میتوانید در آن ویدیوهای کوتاه 30 تا 60 ثانیهای منتشر کنید.
در هر حال اگر بتوانید نکات کوچک و تکنیکهای ریز اما کاربردی مرتبط به کسب و کارتان را در REELS به مخاطبان عرضه کنید، به شدت مورد توجه قرار میگیرید. چرا که اینستاگرام بازدید این ویدیوها را خیلی بالا میبرد و آنها را به افراد زیادی در اکسپلور نشان میدهد. (بین 1 الی 3 برابر بازدید بیشتر!) مثلاً اگر یک پیج آموزش فن بیان دارید میتوانید در 30 ثانیه به مخاطب تکنیکی در مورد صداسازی را آموزش دهید و آن در REEL منتشر کنید.
2_ میمها
میمها در واقع چیزی هستند که در تصویر بالا مشاهده میکنید. یک تصویر که متن کوتاهی روی آن قرار گرفته و در عین مرتبط بودن به محتوای پیج شما، محتوای طنزی دارد. چند نکته مهم در مورد میمها وجود دارد. اول از همه اینکه نباید آنها را به تعداد زیادی منتشر کنید، مگر اینکه به طور کلی استراتژی محتوایتان تعیین کرده که یک پیج با محتوای طنز داشته باشید. در درجه دوم هم اینکه میمها توسط خیلی از مخاطبان به اشتراک گذاشته میشوند و اگر بتوانید محتوای جذابی در قالب آن بسازید احتمالاً برایتان فالوور زیادی جذب میکنند.
3_ پرسش و پاسخ در استوری
یکی از جذابترینایدهها برای تولید محتوای اینستاگرام، پرسش و پاسخ در استوری است. مخصوصاً در پیجهای مشاورهای، مثلاً پیجهای وکالت یا روانشناسی، استوریهای پرسش و پاسخ به شدت مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد. البته در دیگر پیچها هم باز تعامل چنین استوریها و محتوایی نسبت به دیگر محتواها بیشتر است.
اجازه دهید این تکنیک کوچک را هم آموزش بدهم. بسیاری از پیجهای موفق و بزرگ قبل از اینکه پستی در اینستاگرامشان منتشر کنند یک سؤال در مورد موضوع پست در استوری میپرسند و جوابهایی که مخاطبان دارند را منتشر میکنند تا به طور کلی یک بحث پیرامونش شکل بگیرد. در انتها هم بعد از انتشار پستشان سریع آن را استوری کرده و به مخاطبان میگویند برای گرفتن جواب کامل پست را بخوانند. به این ترتیب تعامل پست بالا میرود و احتمال رفتن آن به اکسپلور هم زیاد میشود.
4_ در مورد افسانهها و غلطهای رایج بگوید
یکی دیگر از انواع محتوای پرطرفدار در اینستاگرام محتواهایی هستند که به مخاطبان میگوید در مورد فلان موضوع، این اشتباهات و افسانهها وجود دارد. به عنوان نمونه 3 افسانه رایج در مورد پاکسازی پوست یا 5 اشتباه مخرب در فروشندگی. اگر محتوایی که برای این پستها و استوریها میسازید واقعاً کاربردی باشند میتوانید روی جذب فالوور از طریق آنها حساب زیادی باز کنید. راستی اگر دوست داشتید قبل از رفتن به سراغ ایده بعدی، صفحه مقاله «چک لیست تولید محتوا» را هم باز کنید و بعد از اتمام این محتوا، نگاهی به آن داشته باشید.
5_ نظرات مثبت کاربران را منتشر کنید
تا همین چند سال پیش خیلیها فکر میکردند که فقط پیجهای فروشگاهی میتوانند نظرات مخاطبان را در استوری یا پست منتشر کنند اما امروز میبینیم که بسیاری از پیچها، حتی پیجهای آموزش آشپزی و غیره هم نظرات مثبت مخاطبان در مورد خودشان را در استوری منتشر کرده و باعث ایجاد اعتماد بیشتر بین خودشان و کاربران جدید میشوند.
6_ نظرسنجی تجربهای بسازید
اگر دقت کنید به طور کلی وب سایتهایی که مخاطبانش تجربه خودشان را به اشتراک میگذارند، به شدت محبوبند. مثلاً در سطح وب فارسی، سایتی به اسم نینی سایت وجود دارد که مربوط به خانمها و مادران است. در واقع بیشتر موفقیت این وب سایت به این دلیل است که در بخش انجمن و پرسش و پاسخ، خانمها در مورد موضوعات مختلف تجربیات واقعیشان را به اشتراک میگذارند.
حالا شما هم میتوانید از این علاقه شدید کاربران به تجربههای واقعی استفاده کنید. مثلاً یک استوری منتشر کرده و در آن از مخاطبان بخواهید بهترین رستوران شهر را معرفی کنند یا اینکه نام بهترین برند محصولات آرایشی که طی این چند سال استفاده کردهاند را بگویند.
7_ هر از گاهی خودتان را معرفی کنید
اصولاً پیجهای موفق بعد از اینکه به کمک تبلیغات یا یک پست پرمخاطب فالوورهای زیادی جذب میکنند، در استوری اینستاگرام طی یک رشته استوری خودشان را به مخاطبان جدید معرفی خواهند کرد. این موضوع باعث میشود کاربران جدید راحتتر با برند ارتباط برقرار کرده و تعامل پیج بالاتر برود. همینطور اگر یک پیج فروشگاهی هستید میتوانید در همین رشته استوریهای معرفی، نظر مثبت کاربران قبلی را هم منتشر کنید تا اعتماد بیشتری شکل بگیرد.
8_ نمایش نتیجه استفاده از محصول
بسیاری از پیجهای فروشگاهی میتوانند به راحتی از نتیجه استفاده از محصولشان محتوا بسازند. یعنی چه؟ مثلاً مدتی است که سنایچ اقدام به تولید شربتهای طعمدار کرده و در یک پیج اختصاصی به مخاطبان آموزش میدهد که چطور با این شربتها نوشیدنیهای خوشمزه یا اصطلاحاً ماکتیل بسازند.
البته الزامی به این نیست که حتماً نشان دهید چطور از محصول استفاده کنند؛ مثلاً میتوانید تصویر فردی که از شما خدمات لمینت یا کامپوزیت دندان دریافت کرده را منتشر کنید تا کاربران ببینند بعد از پرداخت هزینه به شما، دقیقا چه چیزی عایدشان میشود و با نتیجه نهایی ارتباط برقرار کنند.
9_ مصاحبه با مشتریان یا تأثیرگذاران
مصاحبهها یکی دیگر از ایده های تولید محتوا در اینستاگرام هستند که به طور کلی قابلیت اشتراکگذاری بالایی دارند و میتوانید از آنها به معنای واقعی به عنوان یک "تکنیک بازاریابی دهان به دهان" استفاده کنید.
اما مصاحبه با چه کسی؟ اگر برایتان مقدور است که به سراغ افراد تأثیرگذار و بزرگ حوزه کاریتان رفته و با آنها در مورد دلایل موفقیتشان مصاحبه کنید. اگر نمیتوانید، با مشتریان خودتان مصاحبه کنید. مثلاً پیج اینستاگرامی را میشناسم که در زمینه آموزش سئو فعال است و هر هفته با یکی از شرکتکنندگان دورهاش یک لایو حدود 40 تا 60 دقیقهای دارد. در این لایو شرکتکننده دوره در مورد موفقیتهایش و تکنیکهایی که در بهینه کردن سایت و رساندن آن به صفحه اول گوگل استفاده کرده، صحبت میکند.
10_ از پشت صحنه محتوا بسازید، اما نه بهشکل عادی
در واقع در تمامی مقالاتی که در مورد ایده های تولید محتوای اینستاگرام نوشته شدهاند به شما میگویند از پشت صحنه کسب و کارتان محتوا بسازید. اما من میگویم با توجه به همهگیر شدن این ایده، بهشکل عادی به سراغش نروید! یعنی به جای انتشار چند عکس و ویدیو عادی از نیروهای کسب و کارتان، یک فاکتور طنز به صحنه اضافه کنید.
مثلاً اگر با نیروهایتان خودمانی هستید و شوخی دارید، اجازه بدهید وقتی که در حال ناهار خوردن هستید از شما عکس بگیرند! یا مثلاً با شماره پشتیبانی شرکت تماس گرفته و سعی کنید در حین اینکه نیروی فروش را سرکار میگذارید از او فیلم بگیرید!
(دقت کنید، اگر با اعضای کسب و کار شوخی ندارید و ناگهان میخواهید چنین ایدههایی را بدون پیشزمینه قبلی اجرا کنید، احتمالاً سریعاً شکست خواهید خورد و مخاطبان را از برندتان ناراحت میکنید.)
11_ قبل و بعد را نشان دهید
به طور کلی محتوای قبل و بعد، برای مخاطبان جذاب است. مثلا خودِ من به شخصه با اینکه اصلاً به حوزه دکوراسیون علاقهای ندارم یک پیج در اینستاگرام فالو کردهام که در زمینه بازسازی آشپزخانه فعالیت میکند و تنها محتوایی که دارد، تصویری از قبل و بعد شروع کارش است.
12_ از ترندها استفاده کنید
منظور از ترند، موضوعی است که در یک مدت کوتاه میان کاربران محبوب یا پرسروصدا میشود. خوشبختانه یا متأسفانه شرایط ایران بهشکلی است که هر هفته یک موضوع جدید میان مردم همهگیر میشود! یک روز صحبتهای زننده یک روانشناس در تلویزیون و روز دیگر گفتگوی یک سلبریتی با لحنی بد و ناراحتکننده. نکته اینجاست که در اغلب مواقع شما میتوانید از این تِرندها استفاده کرده و در موردشان محتوایی بسازید که مخاطبان را به پیجتان جذب میکند.
مثلاً یادم هست زمانی که یکی از سلبریتیها حرفهای بدی در پیج اینستاگرامش زده بود، یک پیج اینستاگرام دیگر که در حوزه آموزش موفقیت فردی فعالیت میکند، پستی ساخت و به این موضوع اشاره کرد که قطعاً کسانی که این افراد را دنبال میکنند، نمیتوانند انتظار داشته باشند آنها حرفهای پرمعناتری بزنند! همین پست کوتاه به دلیل کاور جذابش که تصویر سلبریتی روی آن بود به شدت ویروسی شد.
13_ از UGC کمک بگیرید
منظور از UGC در واقع محتوایی است که کاربر در مورد برند یا محصول شما میسازد. مثلاً اینکه صرفاً کاربر از محصولی که از شما به دستش رسیده تصویری گرفته و آن را برایتان ارسال کند، یک UGC است و در عین حال اینکه که مخاطبان برند Red Bull ویدیوهای اختصاصی ورزشی برای این برند میسازند، آنهم یک UGC است. در هر حال در هر سطحی این ویدیوها به شدت روی اعتبار برند شما تأثیر مثبت دارد. حتی میتوانید برای افزایش تعداد UGC اقدام به برگزاری مسابقاتی کنید که مخاطبان را به ساختشان ترغیب میکند.
14_ محتوای خودافشایی بسازید!
اگر دقت کرده باشید آندسته از برندهایی که گاهاً به اشتباهات خودشان اشاره میکنند، میان مخاطبان محبوبتر میشوند. چرا که کاربران فکر میکنند این برندها واقعاً با آنها روراست هستند. با توجه به همین هر از گاهی میتوانید در پستها و استوریها از تجربیات غلط و اقدامات اشتباه خودتان بگویید و در عین اینکه به مخاطبان درسی که از اشتباه گرفتهاید را آموزش میدهید، باعث افزایش اعتمادشان شوید.
15_ محتوای رضایتبخش (satisfying) بسازید
منظور از محتوای رضایتبخش، محتواهایی هستند که مخاطبان به دلیل جلوههای خاص ویدیویی یا صداهایریزی که در آنها وجود دارد، دوستشان دارند. مثلاً ویدیوی از مالش دادن خمیرهای اسلایم که باعث ایجاد صداهای ریز و جذاب میشود.
اگر در بخشی از فرآیند تولید محصول شما یا اصلاً گوشه و کناری از کسب و کارتان ممکن است چنین سوژههایی وجود داشته باشد میتوانید از آنها ویدیوهایی بسازید و امیدوار باشید که اینها قرار است به دفعات زیاد به اشتراک گذاشته شود. مثلاً پیجهای آشپزی به شدت میتوانند از اینایده حین خرد کردن مواد غذایی استفاده کنند.
16_ گزارش منتشر کنید
در حالی که خیلیها تصور میکنند انتشار گزارش به درد شبکههای اجتماعی در ایران نمیخورد، حداقل دیجی کالا این موضوع را ثابت کرد که چنین چیزی درست نیست! در واقع در گزارشها، کسب و کارها به این موضوع اشاره میکنند که مثلاً طی سال گذشته چه تعداد مشتری داشتیم، کدام محصول بیشترین جذابیت را برای کاربران داشت، چه اتفاقات مهمی در صنعت افتاد و... .
دقیقاً همانطور که دیجی کالا ابتدای هر سال در گزارشش به چنین چیزهایی اشاره میکند. نکته اینجاست که اگر محتوای واقعاً جذاب و کاربردی منتشر کنید، ممکن است این محتوا به اشتراک گذاشته شده و البته باعث افزایش اعتبار برند شما شود.
17_ لایو پرسش و پاسخ
طی گفتگو با بعضی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی که سایت هایشان را باسایت ساز پرتال ساخته بودند، متوجه شدم که بسیاری از آنها به خاطر ترس از دوربین، در پیجشان لایو نمیگذارند. البته که تمرینها و تکنیکهایی در مورد از بین بردن این ترس از دوربین هست اما اگر اصلاً علاقهای به آن ندارید، میتوانید بدون نیاز به در مقابل دوربین قرار گرفتن لایو بگذارید!
یعنی چه؟ یعنی کافی است دوربین را روی PDFهایی که در صفحه نمایش رایانه یا تلویزیون قرار دادهاید، بگیرید یا اینکه اصلا دوربین را روی محصولات گرفته و با فیلمبرداری از آنها، به سؤالات مخاطبان در مورد کسب و کار و محصولاتتان جواب بدهید.
18_ مسابقه برگزار کنید
خیلی از پیجهای اینستاگرام بدون هدف خاصی اقدام به برگزاری مسابقات میکنند! اما یادتان باشد که این یکی از بدترین انتخابهای ممکن است! در واقع هر مسابقه اینستاگرامی باید اهداف مشخصی را دنبال کند، مثلاً افزایش آگاهی از برند، افزایش اعتبار میان مخاطبان فعلی یا جذب فالوور جدید.
با توجه به این است که مشخص میکنید کاربران چطور میتوانند در مسابقه شما شرکت کنند. مثل اینکه باید حتماً پستی از پستهای شما را استوری کنند یا اینکه یک محتوا به کمک محصولات شما بسازند و برایتان بفرستند.
19_ محتوای قبلی را به اشتراک بگذارید
ببینید، در سایت وقتی شما یک محتوا را منتشر میکنید به دلیل اینکه این محتوا قرار است در گوگل دیده شود و هر بار که کاربر کلمات مرتبط با آن را جستجو میکند در مقابل چشمش قرار بگیرد، عملا زحمتتان هیچگاه از دست نمیرود. اما در پیج اینستاگرام اینطور نیست.
در واقع بسیاری از محتواهای شما در اینستاگرام بعد از گذشت مدتی عملاً از بین رفته و حتی در اکسپلور و در هشتگها هم دیده نمیشود. با توجه به این، اگر محتواهایی دارید که برای ساخت آنها زحمت زیادی کشیده و البته کاربران به آنها توجه زیادی نشان میدهند، برای بیشتر دیده شدنشان و همینطور اینکه مخاطبان جدیدتان به آن توجه نشان بدهند، دوباره در استوری یا بخش پستها منتشرشان کنید.
20_ معرفی کارمندان
یک ایده محتوای اینستاگرام دیگر، انتشار استوریهایی برای معرفی کارمندان است. در این استوریها شما هر کارمند را همراه با ویژگیهای مهم و البته تخصص و غیرهاش معرفی کنید تا به مرور کاربران پیج بیشتر با تیم شما و همینطور کسب و کارتان احساس نزدیکی کنند.
21_ پستهای تعاملی بسازید
به طور کلی هر پست و محتوایی که بتواند کاربران را به کامنت دادن یا اشتراکگذاری ترغیب کند، یک محتوای تعاملی است. (اگر دوست داشتید مقاله نرخ تعامل را بخوانید و از نکات مهمش استفاده کنید.) البته ایدهای که من در ذهن دارم، آن دسته از محتواهای طنزی هستند که مخاطبان را ترغیب میکنند محتوا را برای یکی از دوستانشان ارسال کنند.
مثلاً اگر یک پیج فروشگاه عینک دارید پستی ساخته و در کپشن آن بنویسید (پست رو برای اون دوستت که همیشه عینکت رو روی چشمش میزاره ارسال کن.) در واقع شما باید اینجا ببینید که چه رفتاری میان کاربران شما بسیار رایج است و با اشاره به آن کاری کنید که پست ویروسی شود.
22_ از بزرگان کمک بگیرید
بله، بخشی از محتوای شما میتواند نقل قول بزرگان حوزه کاریتان یا اصلا افراد موفق جهان باشد. مثلاً اگر در زمینه آموزش بازاریابی فعالیت دارید، گاهی پستها و استوریهایی از جملات ارزشمندی افراد بزرگی مثل فلیپ کاتلر بسازید. حتی میتوانید جملات هموطنانی را منتشر کنید که در میان کاربران حوزه کاریتان، محبوبیت زیادی دارند.
23_ از رویدادها بهشکل بلاگری محتوا بسازید
در هر حوزهای هم که فعال باشید، قطعاً هر از گاهی به یکسری سمینار و وبینار دعوت میشوید. حالا یکی از بهترین ایده های تولید محتوا ادمینی این است که بهشکل بلاگری از رویداد محتوا بسازید. مثلاً یک استوری در زمان شروع رویداد، یک استوری در زمان استراحت، استوری دیگر وقتی که سخنران در حال گفتن یک نکته مهم و کاربردی است و... .
24_ محتوای مناسبتی
به طور کلی در تقویم محتوای اینستاگرام، شما باید محتواهایی در مورد مناسبتها داشته باشید. حالا اینکه آیا به مناسبتهای مذهبی هم توجه نشان بدهید یا نه به خودتان بر میگردد اما بعضی مناسبتها ممکن است به طور مستقیم با کسب و کار شما ارتباط داشته باشند. مثلاً روز جهانی بازاریابی، روز جهانی پزشکی و... که هر کدامشان میتوانند یک پست جداگانه شده و حتی همراه با هدایایی برای کاربران باشند.
با تقویم محتوا مشکلات را حل کنید!
اجازه بدهید یک تجربه کوچک را با شما در میان بگذارم. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر همیشه نگران محتواهای پیجتان هستید و نمیدانید که امروز یا فردا چه محتوایی منتشر کنید، مطمئن باشید ساختن یک تقویم محتوایی که حداقل در آن برای 15 روز آینده برنامهریزی کردهاید، تا حد زیادی این مشکل را از بین میبرد. با توجه به اهمیت موضوع، در مورد «تقویم محتوا» در یک مقاله به طور مفصل صحبت کردهایم.
کلام آخر
خب به پایان مقاله رسیدیم. در این مقاله با بیشتر از 20 ایده تولید محتوای اینستاگرام، ایده پست اینستاگرام و ایده ادمینی آشنا شدیم. در آخر اگر ایدهای به ذهنتان میرسد، اگر سؤالی دارید یا اصلاً میخواهید نظری بدهید، در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.
راستی اگر دوست داشتید کسب و کار اینترنتیتان را یک قدم جلوتر برده و سایتتان را راهاندازی کنید، از تست ۷ روزه و رایگان فروشگاه ساز پرتال استفاده کرده و در کمتر از ۲ دقیقه بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینهای سایتتان را تحویل بگیرید. اگر هم سؤالی داشتید با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.
دیدگاهها
ersaly
سلام
مقاله مفید و قابل توجهی ارائه کردید . از زحمات شما سپاس گذاریم