1 میلیارد کاربر فعال روزانه که نزدیک به 40 میلیون نفر آنها ایرانی هستند! این آمار خبر از یک بازار به شدت وسیع، گسترده و البته پولساز در اینستاگرام میدهد.
اما خب چطور میتوانیم به این بازار دسترسی پیدا کنیم؟ با سئو اینستاگرام! در این مقاله به شما توضیح میدهم که چطور با سئو کردن پیج اینستاگرامتان، تعداد زیادی مخاطب جذب کرده و درآمد آنلاینتان را افزایش بدهید. با من همراه باشید.
سئو اینستاگرام چیست؟
ببینید، کلمه سئو یا SEO در واقع یک کلمه تخصصی در دنیای بازاریابی اینترنتی است. این کلمه به بهینه کردن سایت برای نمایش در موتورهای جستجویی مثل گوگل اشاره دارد. در مقاله «سئو چیست؟» بیشتر در این مورد توضیح دادهایم.
اما خب در زبان عامیانه کلمه سئو اینستاگرام، به سری فعالیتهایی اشاره دارد که باعث میشود پیج اینستاگرامی شما کاربران بیشتری جذب کرده و رشد کند.
البته خیلی از کاربران هم وقتی کلمه سئو اینستاگرام را به زبان میآورند، منظورشان بهینه کردن پیج برای نمایش در نتایج جستجو خود این شبکه اجتماعی یا حتی گوگل است! در مورد این 2 موضوع هم در این مقاله صحبت میکنم. دقت کنید که سئو اینستاگرام نیاز به تولید محتوا دارد. یعنی حتما باید محتواهای جذابی تولید کنید تا این روشها تاثیر کامل خودشان را بگذارند. در مقاله «چک لیست کامل تولید محتوای سایت و اینستاگرام» به شما گفتیم که چه نکاتی را در تولید محتوا رعایت کنید.
آموزش سئو اینستاگرام
راهکارهایی که در ادامه و این بخش مقاله به شما توضیح میدهم، هم باعث رشد پیج و افزایش فالوور آن شده و هم باعث میشود در نتایج جستجو خود اینستاگرام بهتر دیده شوید. به سراغ اولین راهکار برویم:
1_ پروفایل خودتان را بهینه کنید
اولین قدم برای سئو کردن پیج اینستاگرام، بهینه کردن پروفایل است. برای شروع، این اقدامات را انجام بدهید:
_ حساب خودتان را عمومی کنید
یکی از رایجترین اشتباهاتی که خیلی از مخاطبان تازهکار در حین فعالیت در اینستاگرام انجام میدهند، خصوصی کردن اکانتشان است! متاسفانه در این شرایط عملا پستهای اکانت شما نه در اکسپلور دیده میشود و نه در هشتگها! بنابراین اول از همه مطمئن شوید که حسابتان Private یا خصوصی نیست.
_ تصویر پروفایل جذابی قرار بدهید
قدم بعدی، این است که یک عکس پروفایل جذاب برای حسابتان انتخاب کنید. این عکس در آینده قرار است یکی از چیزهایی باشد که مخاطبان با دیدنش، به فالو کردن اکانت شما ترغیب میشوند. بنابراین به جای عکسهای بیکیفیت، یک عکس با تصویری بسیار جذاب قرار بدهید. ترجیحا یک لوگو با رنگبندی چشمنواز.
اگر شرکت یا فروشگاه اینترنتی هستید بهتر است از لوگو خودتان در پروفایل استفاده کنید. این طوری مشتریان بیشتر به شما اعتماد میکنند. اگر میخواهید لوگو رایگان و جذابی برای کسب و کارتان داشته باشید، پیشنهاد میکنم مقاله «طراحی لوگو رایگان برای سایت و اینستاگرام» را مطالعه کنید.
_ نام کاربری مناسبی انتخاب کنید
منظور از نام کاربری، Username است. تنها خاصیتی که نام کاربری اکانت روی سئو اینستاگرام دارد، این است که در صورت رند بودن، مخاطبان آن را به یاد سپرده و میتوانند به کمکش سریعا دوباره نامتان را جستجو کرده و به اکانتتان وارد شوند. با توجه به این، تا جایی که ممکن است یک نام تککلمهای برای حساب پیدا کنید. البته با توجه به اینکه اغلب نامهای کاربری در اینستاگرام از قبل گرفته شده، احتمالا در نهایت مجبورید از علامتهایی مثل نقطه یا خط فاصله استفاده کنید.
نکته: در صورتی که نام کاربری شما با کلمه کلیدی اصلی کسب و کارتان یکی باشد، کمی در نتایج جستجو اینستاگرام ممکن است بهتر دیده شوید.
_ به نام اکانت توجه زیادی کنید
نام اکانت آن متن کوتاهی است که دقیقا پایین عکس پروفایل قرار میگیرد. (با Username اشتباه نگیرید.) نامی که روی اکانت قرار میدهید اهمیت بسیار زیادی دارد چون وقتی کاربران کلمهای را جستجو میکنند، اینستاگرام پیجهایی که کلمه مشابه را در بخش نامشان دارد، به آنها نشان میدهد.
مثلا الان نام اکانت اینستاگرام ما "سایت ساز و فروشگاه ساز پرتال" است. در ادامه اگر کاربران کلماتی مثل سایت ساز، فروشگاه ساز و پرتال را در اینستاگرام جستجو کنند، پیج ما یکی از پیجهایی است که به شما نمایش داده میشود.
_کلمات و جملات مناسبی در بیو قرار بدهید
بیو هم در کنار عکس پروفایل، یکی از فاکتورهایی است که روی تصمیم کاربران برای فالو کردن و نکردن اکانت تاثیر دارد. البته تاثیر بیو بسیار بیشتر از دیگر فاکتورهاست. با توجه به این، متنی در آن بنویسید که در جملاتی کوتاه، به مخاطبان بفهماند در صورت فالو کردن اکانت شما چه مزیتی شامل حالشان میشود. علاوه بر این، برای سئو اینستاگرام و دیده شدن اکانتتان در نتایج جستجو این شبکه اجتماعی، چند تا از کلمات کلیدی اصلیتان را هم در این جمله قرار بدهید.
_حساب را بیزینسی کنید
در آخر با ورود به بخش تنظیمات اینستاگرام، حسابتان را از یک حساب عادی به حساب بیزینسی تغییر بدهید. راستش تا الان تحقیقات خاصی انجام نشده که نشان بدهد پیجهای بیزینسی بیشتر از پیجهای عادی دیده میشود. اما خب با توجه به اینکه اینستاگرام به پیجهای بیزینسی اطلاعاتی در مورد رفتار کاربران و... میدهد، حین بازاریابی اینستاگرام اصولا در همان ابتدا حساب را به حساب بیزینسی تغییر میدهیم.
بایو اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی میتوان گفت که مهمترین بخش پیج شماست. پس باید یک بایو جذاب و عالی داشته باشید. در مقاله «نکته برای داشتن بایو اینستاگرام حرفهای» به طور کامل در مورد نحوه تهیه یک بایو تاثیرگذار را توضیح دادهایم.
2_ پستهای اینستاگرامیتان را سئو کنید!
خب، وقتی مطمئن شدید که اکانتتان یک پروفایل بهینه دارد، نوبت آن است که به سراغ پستها بروید. در حین منتشر کردن پستها هم باید به 3 نکته دقت کنید!
_ هشتگ مرتبط
خب اولین نکته این است که پستتان را همراه با یکسری هشتگ مرتبط منتشر کنید. این که دقیقا چه تعداد هشتگ، عدد خاصی وجود ندارد. اما به طور کلی گفته میشود که بهتر است 10 هشتگ پرمخاطب را همراه با 10 هشتگ کممخاطبتر زیر هر پست قرار بدهید. علاوه بر این، پیشنهاد میکنم از هشتگهای نامرتبط تا جایی که ممکن است، استفاده نکنید.
_ کپشن مرتبط
مورد بعدی که اینستاگرام برای سئو کردن پست شما در هشتگها، نتایج جستجو و همینطور اکسپلور به آن دقت میکند، متن و یا همان کپشن پست است. کپشن به 2 شکل روی دیده شدن پست شما تاثیر میگذارد.
اول اگر متن طولانی و البته جذابی نوشته باشید که کاربران برای خواندنش زمان زیادی را روی پست صرف کنند، اینستاگرام متوجه محبوبیت پستتان شده و برایش ارزش بیشتری قائل میشود.
دوم هم اینکه در صورت وجود کلمات کلیدی مرتبط به موضوع، اینستاگرام ممکن است پیجتان را در نتایج جستجو مرتبط، بهتر به بقیه کاربران نمایش بدهد. اگر میخواهید کپشنهای جذابی برای پستهای خودتان بنویسید، حتما مقاله «چگونه برای پستهایمان یک کپشن جذاب بنویسیم؟» را مطالعه کنید.
_ متن ALT مرتبط
اینستاگرام قابلیتی دارد که به شما اجازه میدهد برای عکس در حال انتشارتان، یک ALT (متن جایگزین) نوشته و آن را توصیف کنید. در واقع متنی که شما مینویسید را اینستاگرام برای شناخت بهتر موضوع عکس و چند چیز دیگر استفاده میکند.
اما نکته مهم اینجاست که اگر در متن از کلمات کلیدی استفاده کنید، هم احتمال دارد که پستتان در هشتگهای مرتبط دیده شود و هم پیجتان در نتایج جستجو! پس سعی کنید یک متن توصیفی همراه با کلمات کلیدی مرتبط در آن قرار بدهید. برای اضافه کردن متن ALT به تصاویر در زمان انتشار روی دکمهای که در عکس پایین مشخص شده کلیک کنید:
در صفحه جدید به زیرمنو Accessibility و گزینه پایین آن، بروید:
حالا متن جایگزین را در آن بنویسید. ترجیحا این متن باید در عین مرتبط بودن به عکس و توصیف کردنش، یک یا دو کلمه کلیدی هم داشته باشد.
3_ رابطه تعامل و سئو اینستاگرام را درک کنید!
یکی از مهمترین فاکتورهایی که باعث میشود پستهای شما در هشتگهای اینستاگرام و همینطور اکسپلور آن سئو شود، فاکتور تعامل است! منظور از تعامل، لایک، کامنت، اشتراکگذاری، ذخیره و... است.
در واقع اینستاگرام فقط در صورتی تصمیم میگیرد پست شما را مورد توجه قرار بدهد که تعامل خوبی گرفته باشد. مخصوصا اگر در همان ابتدای انتشار پست آمار تعاملش بالا رفته باشد. با توجه به این موضوع به این چند نکته دقت کنید:
_ مخاطبان را برای انتشار پست آماده کنید
ببینید، برای اینکه بتوانید در همان دقیقههای ابتدایی انتشار پست تعامل خوبی بگیرید، باید از قبل مخاطبان را آماده کرده باشید! چطور؟ 2 راه دارید:
راه اول این است که هر روز در یک زمان مشخص پست منتشر کنید. به این ترتیب مخاطبان بعد از مدتی شرطی شده و در زمان تعیین شده، برای مشاهده پست به پیجتان سر میزنند. البته بازدهی این روش کمی پایین است.
اما راهکار دوم و بهتر این است که قبل از انتشار پست یکسری استوری مرتبط منتشر کنید تا ذهن مخاطبان آماده شود، سپس بین استوریها خبر از انتشار پستتان بدهید. این تکنیک میتواند به شدت روی افزایش تعامل شما تاثیر داشته باشد.
_ از مخاطبان درخواست کنید
علاوه بر راهکار بالا، یکی دیگر از راهکارها برای افزایش تعامل در پست، این است که از مخاطبان برای لایک کردن، اشتراکگذاری، کامنت گذاشتن، ذخیره کردن و... درخواست کنید! اگر دقت کنید اغلب پیجهای بزرگ هم در اسلاید انتهایی پستها از مخاطبان برای اشتراکگذاری و... بهشکل مستقیم درخواست میکنند! علاوه بر این، مطرح کردن یک سوال یا معما در اسلاید انتهایی پست، باعث میشود تعداد کامنتها و تعامل افزایش پیدا کند.
4_ در اینستاگرام سئو کلاه سیاه نکنید!
در واقع سئو کلاه سیاه یکسری روش و تکنیک برای رشد سایت بوده که گوگل با اجرای آنها مخالف است؛ این تکنیکها گاها باعث رشد سایت میشود اما خب در صورتی که گوگل متوجه شود، سایتتان را جریمه میکند.
در اینستاگرام هم دقیقا به حالت مشابه، یکسری تکنیک وجود دارد که مانند تکنیکهای سئو کلاه سیاه ممکن است در ابتدا باعث رشد پیج شما شود، اما در ادامه احتمال دارد به طور کلی الگوریتمها به دلیل این کارها پیج شما را از دسترس خارج کنند! پس در ادامه این تکنیکها را توضیح میدهم تا از آنها دوری کنید:
_ دزدی محتوا
در صورتی که به طور دائم از محتوای دیگر پیجها دزدی کرده و آنها را در پیج خودتان منتشر کنید، ممکن است به دلیل قوانین کپی رایت پیجتان از دسترس خارج شود.
_ استفاده از رباتهای فالو-آنفالو
رباتهایی مثل نینجاگرام، با فالو-آنفالو کردن اکانت دیگران باعث میشوند که حساب شما فالوورهای زیادی به دست بیاورد. اما اولا که فالوورهای به دست آمده از این روش کیفیت بالایی ندارند. دوما هم اینکه بعد از مدتی ممکن است اینستاگرام متوجه فعالیت رباتی شما شده و حسابتان را مسدود کند.
_ خرید فالوور
در گذشته یکی از رایجترین راهکارها برای رشد اینستاگرام این بود که ابتدا تعداد زیادی فالوور فیک بخرید تا مخاطبان تصور کنند یک پیج محبوب هستید، سپس فعالیتتان را به طور قدرتمند شروع کنید. اما امروز الگوریتمها به تعامل حساسیت زیادی دارند و خب حسابهای دارای فالوور فیک هم تعامل کمی دریافت میکنند. پس عملا خرید آنها نتیجهای جز کاهش و شاید توقف رشد پیج ندارد.
5_ مطمئن شوید در مسیر درست هستید!
به طور کلی در دیجیتال مارکتینگ، همیشه باید حواستان به نتایج باشد! در واقع خیلی مواقع ممکن است تصور کنید در مسیر درستی پیش میروید اما در اصل فعالیتهایتان هیچ نتیجه خاصی نداشته باشد. با توجه به این، باید یکسری شاخص موفقیت یا KPI مشخص کنید که با سنجش آنها، میزان موفقیت یا عدم موفقیتتان را متوجه شوید. در ادامه توضیح بیشتری میدهیم:
_ تعداد کلیک روی لینک بیو
یکی از ابتداییترین کارها میتواند این باشد که لینک یک صفحه از سایتتان را در بخش بیو قرار بدهید. اما مهم است این یک لینک قابل ردیابی باشد که به شما آمار بازدید از آن را بدهد. ساخت این لینکها هم به کمک بعضی ابزارهای کوتاه کننده لینک ممکن است هم ابزار گوگل آنالیتیکس.
نکته: باید برای اینکه کاربران روی لینک کلیک کنند، یک بهانه مناسب دستشان بدهید. مثلا دانلود یک دوره رایگان، بررسی کاتالوگ محصولات و... .
_ تعداد فالوورها
یکی دیگر از KPI ها مهم که باید مورد توجه قرارش بدهید، تعداد فالوورهاست. قطعا در صورتی که در مسیر درست بازاریابی و افزایش فالوور اینستاگرام باشید، تعداد فالوورها به مرور افزایش پیدا میکند.
_ آمار لایک، اشتراکگذاری، ذخیره و کامنت هر پست
اگر پیجتان بیزینسی بوده و بیشتر از 100 نفر فالوور داشته باشد، بعد از انتشار هر پست اینستاگرام یکسری آمار به شما میدهد. مثلا اینکه این پست چند بار به اشتراک گذاشته شده، چقدر ذخیره شده و... . این آمار هم به شما نشان میدهد چقدر هر پستتان موفق یا ناموفق بوده.
آموزش سئو اینستاگرام در گوگل!
خب، تا اینجا هر چیزی که باید در مورد سئو کردن اینستاگرام و نمایش در نتایج جستجو این شبکه اجتماعی میدانستید را یاد گرفتید. در ادامه اجازه بدهید به سراغ سئو اینستاگرام در گوگل برویم! ابتدا اجازه بدهید چند نکته بسیار مهم را توضیح بدهم:
- به هیچ عنوان نمیتوانید یک پست را در گوگل سئو کنید، بلکه میتوانید اکانتتان را در گوگل به نمایش در بیاورید.
- موضوع دیگر این است که به طور کلی سئو کردن پیج اینستاگرام در گوگل سخت است! چون در اغلب کلمات کلیدی رقابت بسیار بالا بوده و پیج شما در مقابل مقالات ارزشمند رقبا، شانس کمی دارد.
- در نهایت هم اینکه در بسیاری از کلمات اصلا نمیتوانید پیجتان را سئو کنید! یعنی چه؟
ببینید، گوگل صرفا به صفحاتی اجازه سئو شدن در نتایج جستجو را میدهد که پاسخگوی نیاز کاربر باشند. این یعنی مثلا در کلمه "آموزش سئو اینستاگرام" نمیتوانید یک مقاله در مورد سئو کردن سایت را نمایش بدهید. چراکه این مقاله جواب نیاز کاربر را نمیدهد.
یا مثلا در کلمه دوره آموزش فن بیان، نمیتوانید یک مقاله متنی را سئو کنید. چراکه این مقاله جواب نیاز کاربران که یک دوره است را نمیدهد! با توجه به این موضوع، ابتدا باید مطمئن شوید در کلمه مورد نظرتان، اصلا پیج اینستاگرام شما میتواند جواب نیاز کاربر را بدهد یا نه؟ مثلا در جواب جستجو نام برند شما به همراه کلمه "اینستاگرام" خب قطعا نیاز کاربران دیدن پیج شماست!
در هر حال اگر جواب مثبت است، حالا این موارد را رعایت کنید:
- در بیو اینستاگرام از کلمات کلیدی استفاده کنید،
- ترجیحا نام و نام کاربری اینستاگرامتان را با کلمه کلیدی انتخاب کنید،
- هر از گاهی برای پیج اینستاگرامتان بک لینک بخرید!
از طریق گوگل هم مشتری جذب کنید
پیشنهاد میکنم حتما در کنار بازاریابی و سئو اینستاگرام یک وب سایت هم راهاندازی کنید. با توجه به اینکه مخاطبان راحتتر به برندهای دارای وب سایت اعتماد میکنند، قطعا فقط وجود لینک آن در بیو اینستاگرامتان باعث میشود کاربران بیشتری اقدام به خرید محصول از شما کنند. از طرف دیگر خیلی از مشتریان برای تهیه محصول در گوگل سرچ میکنند. به این ترتیب اگر سایت داشته باشید، این دسته از مشتریان شما را پیدا میکنند و خریدشان را انجام میدهند. برای شروع به کار سایتتان میتوانید از تست رایگان 7 روزه فروشگاه ساز پرتال استفاده کنید.
اگر سوالی در مورد طراحی سایت و راهاندازی فروشگاه اینترنتی داشتید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید. خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم اصول سئو اینستاگرام را یاد گرفتیم و کمی هم در مورد اصول سئو کردن اینستاگرام در گوگل خواندیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.
دیدگاهها
ناشناس
ممنونم عالی بود
نرم افزار قیمت گذاری سیم کارت
مرسی خیلی عالی بود
مهدی بهادرفر
سلام
ممنون از لطفتون، خوشحالیم که براتون مفید بوده