تا چند وقت پیش، فروش نسبتا خوبی داشتم؛ اما الان یکی دو سال است که مشتریانم کم شده است. حتی بعضی از مشتریان سابق هم پیدایششان نمیشود. یعنی خریدشان را از جای دیگری انجام میدهند؟!
به تازگی مجبور شدهام، فروشگاه را به منطقۀ دیگری از سطح شهر ببرم. اما متأسفانه اینجا، مثل قبل در معرض گذر مشتری نیست. همین موضوع تعداد مشتری و فروشم را بهشدت پایین آورده است. مشتریان سابق هم این همه راه را نمیآیند.
اخیرا کسب و کارم را راه انداختهام؛ اما هزینه زیادی برای تبلیغات را ندارم!
ماهانه هزینه زیادی را باید صرف اجاره فروشگاه و مالیات آن کنم، با این مقدار فروشی که دارم؛ اصلا برایم بهصرفه نیست.
چند وقت پیش، فروش نسبتا خوبی داشتم؛ تا اینکه همین چند ماه پیش، چند فروشنده دیگر همین حوالی پیدایششان شد و بخشی از مشتریان را بهسمت خود کشاندند.
و مهمتر از همه اینکه:
تا پیش از پیدا شدن این مهمان ناخوانده، یعنی ویروس کرونا، همه چیز خوب بود و فروش نسبتا خوبی از فروشگاه داشتم. اما الان مدتی است که حتی درب مغازه را هم نتوانستهام باز کنم. پس چگونه باید درآمد داشته باشم؟!
پای صحبت بعضی از صاحبان کسب و کار نشستیم. چند مورد از دغدغههایشان را ثبت کردیم. هر کدام بهنحوی از فروش خود ناراضی بودند. بهدنبال راهی بودند، که فروش خود را افزایش دهند یا حداقل به وضع گذشته خود برگردند.
(راستی شما کدامیک از شرایط بالا را دارید؟ اگر موردی غیر از این است، نیز پایین همین مطلب برای ما بنویسید. خوشحال میشویم، بتوانیم به شما کمک کنیم.)
برای افزایش فروش چه راهکاری جواب میدهد؟
اگر چند سال پیش بود، راهکارهایی که برای افزایش فروش میدادیم، با الان متفاوت بود. مثلا میگفتیم، تراکت پخش کنید، جشنواره فروش برگزار کنید، مدتی تخفیف بگذارید. اما الان اینها جوابگوی افزایش فروشی که میخواهید نیست. شاید بیتأثیر نباشد، اما موقت است!
راهکار مشترکی که برای همۀ این افراد داریم، یک چیز است و آن ورود به دنیای آنلاین است! وقتی میبینید مشتریان سابق هم زیاد به شما سر نمیزنند، احتمالا بخشی از نیازهایشان را از فروشگاههای آنلاین تأمین میکنند. اگر فروشگاهتان در معرض دید نیست، طبیعی است که مشتری زیادی نداشته باشید.
شاید وجود فروشگاهها و کسب و کارهای آنلاینی، مانند دیجی کالا، کار و بار شما را کساد کرده است. احتمالا انبوهی از گله و شکایت هم نصیبشان میکنید. اما آیا واقعا مشکل از آنهاست؟ یا مثلا با گله و شکایت چیزی حل میشود؟!
قطعا خیر! شما چه بخواهید چه نخواهید، ماهیت و نوع کسب و کارها تغییر میکند و نمیتوانید جلوی آن را بگیرید. این شمایید که برای موفقیت بیشتر، باید سعی کنید خودتان را با شرایط سازگار کنید. هر چند این تغییر، به نفع شما هم خواهد بود. چرا؟
چرا راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی باعث افزایش فروش میشود؟
وقتی میگوییم، برای افزایش فروش سایت یا فروشگاه اینترنتیتان را راه بیندازید؛ قطعا دلایل قانع کنندهای برای آن داریم. مثلا خودتان کدام یک از اینها را قبول ندارید؟
- در هر شرایطی میتوانید درآمد داشته باشید؛ حتی در خواب یا تعطیلی کشور!
- برای فروش بیشتر، نیازی به سرمایه زیادی ندارید.
- همۀ افراد کشور، میتوانند مشتری شما باشند.
- با برقراری ارتباط بیشتر با مشتریان، آنها را نسبت بهخود وفادار میکنید.
- نظرات مثبت و رضایت مشتریان در سایت، افراد بیشتری را ترغیب میکند، تا از شما خرید کنند.
شک نکنید که همۀ اینها به هدف شما، یعنی افزایش فروش ختم میشود. هر چند به شما حق میدهیم، که در مقابل این تغییر مقاومت کنید؛ چون سالهاست کارتان فروش در بازار سنتی بوده است. اما مقاومت چیزی را عوض نمیکند. پس انرژی و زمانتان را صرف رسیدن به بقیه یا حتی جلو زدن از آنها کنید!
ماجرایی از افزایش فروش یکی از مشتریان
اجازه دهید به یک ماجرا اشاره کنم. چند ماه پیش یکی از آشنایان که صاحب یک فروشگاه لوازم دکوری و کادویی بود، کمی از فروشش ناراضی بود. پرسید بهنظرت روی همۀ محصولات یک تخفیف 30 درصدی بگذارم؟ یا اصلا چطور است، به یکی از پیجهای اینستاگرام پول بدهم تا فروشگاه را تبلیغ کند؟! این شخص حاضر بود برای یک تبلیغ 5 میلیون هزینه کند.
به او گفتم، چرا یک سایت فروشگاهی راه نمیاندازی؟ هم هزینۀ آن کمتر میشود؛ هم اینکه اثر آن موقت نیست. تازه اگر بخواهی میتوانی مدتی دیگر، این مغازه را تعطیل کنی.
نپذیرفت. نظرش این بود که از همان روشهای قبلی هم نتیجه میگیرد. یک جشنواره ویژه شامل 30 درصد تخفیف گذاشت. تا یک هفته فروشگاه پر از مشتری بود. بعد از آن، باز همان آش و همان کاسه!
بالاخره قانع شد که الان دیگر روشهای قدیمی برای افزایش فروش، جواب نمیدهد. با همۀ مقاومتی که برای ورود به دنیای آنلاین داشت، قانع شد این کار را شروع کند.
پیشنهاد میکنم، مقالۀ «آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی محصولات هنری» را مطالعه کنید.
این حکایت بسیاری از مدیران، فروشندگان و صاحبان کسب و کار است. چون تا الان در فروش سنتی خوب عمل کردهاند، فکر میکنند از این به بعد هم میتوانند با همین فرمون جلو بروند. شاید شما هم از این دستهاید؛ اما همین که الان تصمیم گرفتهاید، وارد این حوزه شوید، به شما تبریک میگوییم. اما احتمالا نمیدانید از کجا شروع کنید. نگران نباشید، به شما میگویم چه کار کنید.
برای راه اندازی فروش آنلاین، از کجا شروع کنم؟
اگر میخواهید روی فروش محصول فعلیتان کار کنید که خب مرحلۀ اول، یعنی انتخاب محصول را پشت سر گذاشتهاید. پس از این جهت کارتان راحت است. هر چند اگر هم بخواهید محصول دیگری برای فروش اینترنتی انتخاب کنید، باز هم کار سختی نیست.
هر محصولی میخواهید را انتخاب و ترجیحا فقط روی همان یک نوع محصول کار کنید. فروشگاهتان را در شروع شلوغ نکنید. در این صورت، وجود رقبایی مانند دیجی کالا هم تهدیدی برای شما نیست.
خلاصه بعد از انتخاب محصول، نوبت به راهاندازی سایت فروشگاهی میرسد. بهطور کلی، ساخت سایت، سه روش دارد:
1. یا اینکه طراحی سایت را به یک شرکت یا فرد برنامه نویس و متخصص بسپارید، تا صفر تا صد آن را برایتان کدنویسی کند. هزینۀ این روش تقریبا بسیار بالاست.
2. یا اینکه از یک سیستم مدیریت محتوا، مانند وردپرس استفاده کنید. که برای طراحی و مدیریت سایت هم باید آموزش ببینید.
3. سومین و سادهترین روش، ساخت سایت با فروشگاهساز است. در این روش از راهاندازی فروشگاه اینترنتی:
- نیازی نیست با مهارت کدنویسی آشنایی داشته باشید
- سایتتان چند ساعته آماده است
- خودتان بهراحتی میتوانید سایت را ایجاد و مدیریت کنید
- هزینۀ آن بهصرفه است
حدس میزنم هنوز تصویر واضحی از فروشگاه ساز ندارید. این تعریف تا حد زیادی به شما کمک میکند تا بفهمید جریان چیست:
فروشگاه ساز، سیستمی آمادهای است، که شما بدون نیاز به کدنویسی و دانش فنی، بهراحتی میتوانید سایتتان را ایجاد و ویرایش کنید و محصولتان را در آن بگذارید و مدیریت کنید.
یکی از این فروشگاهسازها، پرتال است، که اتفاقا مثل نمونههای خارجی، حرفهای عمل کرده است. ساخت سایت با این روش، بسیار سادهتر از چیزی است که فکر میکنید. اگر باورتان نمیشود، همین الان بیایید آن را با هم پیش ببریم. هر چند که آن را در مقالۀ «آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی» گفتهایم، اما همین جا هم اشارهای به مراحل آن میکنم.
یک سایت فروشگاهی آزمایشی ایجاد میکنید. (همین حالا میتوانید این کار را انجام دهید)
سپس یک قالب مناسب را بهدلخواه برای سایتتان انتخاب میکنید. (قالب های سایت را میتوانید ببینید)
برای اینکه این سایت مال خودتان شود، باید آن را فعال کنید و یک آدرس دامنه برایش ثبت کنید.
هر محصول و محتوایی که دارید را وارد آن کنید و تمام!
نه، هنوز تمام نشده!
بیایید برگردیم به همان ماجرایی که چند دقیقه پیش تعریف کردم. آن شخص سایت فروشگاهی محصولات کادویی خود را راه انداخت. از این که میتوانست، از این به بعد، فروش خوبی داشته باشد خوشحال بود. یک هفته بعد از ساخت سایت، در حالیکه عصبانی بود، با من تماس گرفت. گفت این هم از ساخت سایت که گفته بودی! پس چرا هیچ فروشی ندارم؟
مشتری ما در جریان نبود که از زمان راهاندازی سایت تا رسیدن به فروش باید کمی صبر کند. البته نه اینکه همینطور دست روی دست بگذارد و کاری نکند!
فرض کنیم، اصلا خود شما در این موقعیت هستید؛ برای اینکه دیگران سایت و محصولات شما را ببینند و بشناسند، باید یک سری اقدامات را انجام دهید. در بازار سنتی، احتمالا تراکت پخش میکردید، به دیگران تبلیغات میدادید، یک جشن باشکوه در روز افتتاحیه میگرفتید و...
مشابه این اقدامات در حوزه اینترنت، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی گفته میشود. مثلا اینکه چه کار کنیم تا سایتمان در گوگل بالا بیاید؟ چه محتواهایی در سایت بگذاریم، تا مشتری خوشش بیاید؟ بهترین طراحی برای فروشگاهمان چگونه است؟ چه دسته بندیهایی در نظر بگیریم؟ در شبکههای اجتماعی چگونه فعالیت کنیم؟ کجاها تبلیغ کنیم.
صحبت در مورد بالا آمدن فروشگاه در گوگل شد...بگذارید بیشتر آن را باز کنم. معمولترین کاری که برای بالا آمدن در گوگل میتوانید انجام دهید، سئو (بدون هزینه) و تبلیغات گوگل (با هزینه) است. مثلا برای سئو باید:
- توضیحات کافی برای محصول بنویسید (تکنیک های نوشتن توضیحات محصول)
- تعدادی عبارت کلیدی در مورد محصولاتتان پیدا کرده و آنها را در سایت بکار ببرید
- جستجو در سایت را برای کاربر آسان کنید
این تنها 3 مورد از نکات سئوی سایت فروشگاهی بود. پیشنهاد میکنم، آن را کامل مطالعه کنید. علاوه بر آن، میتوانید از تبلیغات پولی گوگل یا همان گوگل ادز هم استفاده کنید. خبر خوب این است، که حتی روی پنل مدیریت پرتال هم بعضی از خدمات بازاریابی گذاشته شده است که میتوانید از آنها استفاده کنید. (همکاران پرتال این کار را برایتان انجام میدهند.)
پس اگر کمی صبور باشید، بعد از مدتی حتما نتیجه تلاشتان را میبینید و به فروش خوبی خواهید رسید. راستی، شما قصد فروش چه محصولی را دارید؟ همین پایین برایمان بنویسید تا در مورد آن صحبت کنیم.
همچنین، هر سؤالی در مورد ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی داشتید، میتوانید با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید. کارشناسان ما بهخوبی شما را راهنمایی میکنند.
دیدگاهها
ناشناس
توضیحاتتون مفید بود
آموزش آنلاین
خیلی عالی بودش ممنونم
مهدی بهادرفر
سلام
خیلی ممنون بابت کامنت دلگرم کنندهتون