برندینگ همیشه از اهمیت بالایی در کسب و کارها برخوردار بوده است و تاثیر زیادی در فروش بسیاری از کسب و کارها چه در داخل و چه در خارج از ایران گذاشتهاند. اما حقیقتا برند و برندینگ چیست؟ ما در این مقاله درباره این مفهوم، اصول انجام آن، دلایل اهمیت و تاثیری که روی افزایش فروش میگذارد، صحبت کردهایم. پس اگر میخواهید کسب و کار خود را متحول کنید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
برند چیست؟
قبل از اینکه درباره برندینگ صحبت کنیم، ابتدا نگاهی به خود برند بیندازیم و ببینیم که برند چیست؟
برند به داستان و هویت یک کسب و کار گفته میشود که آن کسب و کار را از سایر رقبای خود جدا میکند. هدف از ساخت این هویت منحصر به فرد، ساختن یک ذهنیت از یک شرکت در ذهن مخاطبان هدف است. این ذهنیت در نهایت باعث میشود تا مشتریان به خاطر این هویت جذاب، محصولات یا خدمات شرکت با برند جذابتر را انتخاب کنند.
برندها معمولا تاثیرگذاری بالایی در ارتباطات بصری شرکتها دارند. یعنی شرکت میتواند با استفاده از برند، دلیل وجود شرکت و هدف آن را به شکل جذابی برای مخاطبان خود توضیح دهد. همچنین با استفاده از هویت برند میتوان تجربه استفاده از محصولات یا خدمات یک شرکت را نیز به خوبی بیان کرد؛ بنابراین داشتن یک برند خوب در بلند مدت و به شکل ریشهای کمک زیادی به بزرگتر شدن یک کسب و کار یا شرکت میکند.
برندینگ چیست؟
اکنون که با مفهوم برند و چیستی آن آشنا شدیم، بیایید ببینیم که برندینگ (Branding) چیست؟
به زبان ساده، به فرآیند ساخت هویت یک برند در یک کسب و کار، برندسازی (Branding) گفته میشود. در طول این فرایند، اجزای تشکیل دهنده یک برند و هویت آن مانند لوگو، پیام برند، هویت بصری یا لحن برند ساخته میشوند.
به طور خلاصه برندینگ از مجموعهای از تحقیقها، توسعه و اضافه کردن یک یا چند ویژگی به سازمان تشکیل میشود؛ به طوری که مشتریان بتوانند برند شما را با محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، مرتبط کنند. موارد ساخته شده توسط برندینگ معمولا در شبکههای اجتماعی کسب و کار، پالتهای رنگی، تبلیغات و بستهبندی محصولات استفاده میشوند. کسب و کارهایی که یک برند قدرتمند برای خود ساختهاند، میدانند که در همه بخشهای کسب و کار باید نشانی از هویت برند آنها نمایش داده شود. آنها میدانند که این هویت میتواند فراتر از مرزهای کسب و کار آنها عمل کند. برندینگ قدرتمند و جذاب میتواند مشتریان را متقاعد به استفاده از محصول یا خدمات آنها کند.
تفاوت برندینگ و مارکتینگ در چیست؟
برندینگ و بازاریابی یا مارکتینگ شباهت زیادی با یکدیگر دارند و کسی که با این دو مفهوم آشنایی درستی نداشته باشد، معمولا آنها را با یکدیگر اشتباه میگیرد. همچنین بسیاری از افراد تصور میکنند اصول اولیه انجام این دو فرآیند شبیه به هم هستند، اما در عمل چنین نیست. واقعیت این است که وجود هر دوی این مفاهیم برای یک کسب و کار موفق ضروری است و این دو در کنار هم میتوانند محرک خوبی برای رشد یک بیزینس باشند.
به زبان ساده میتوان گفت برندینگ هویت یک کمپانی را میسازد در حالی که مارکتینگ استراتژیهایی را برای برقراری ارتباط مشتری با این هویت تعیین میکند.
با رشد یک تجارت، برندینگ و بازاریابی هر دو پیچیدهتر میشوند. این پیچیدگی بیشتر نیز به این دلیل است که هر دو فرایند به مرور زمان باید استراتژی و تاکتیکهای خود را برای حمایت از اهداف کسب و کار توسعه دهند. در برندینگ، معمولا اقداماتی برای رشد و قویتر شدن داستان برند انجام میشود. در مارکتینگ نیز باید ابتکارهای جدید و به روزی برای جذب مشتری به برند و افزایش فروش انجام شود. ایجاد و توسعه برندینگ اهمیت بالایی دارد که در ادامه دلایل اهمیت آن را میگوییم.
چرا برندینگ اهمیت دارد؟
تا اینجا فهمیدیم که برندینگ چیست و وجود آن در کنار بازاریابی چگونه میتواند به رشد کسب و کار کمک کند. اما اهمیت برندینگ در چیست؟
برند بدون شک یکی از مهمترین داراییهای هر کسب و کاری به شمار میرود که بسیاری از افراد به آن توجه زیادی نمیکنند. این دارایی به کسب و کار شما هویت میبخشد، آن را ماندگار میکند، مصرف کنندگان را به استفاده از محصولات شما تشویق میکند و باعث افتخار نیروهای کسب و کار شما میشود.
مزایای برندینگ موارد زیر هستند:
- روی تصمیم مشتری برای خرید تاثیر میگذارد. اگر برند جذابی برای کسب و کار خود ساخته باشید، میتواند مشتری را متقاعد کند تا شما را از بین رقبایتان انتخاب کند.
- به کسب و کار شما هویت میبخشد. برندینگ فراتر از محصول یا خدمات شما عمل میکند و به آن هویت میبخشد؛ بنابراین زمانی که مشتری از محصول یا خدمات شما استفاده میکند، میتواند با آن کاملا ارتباط برقرار کند.
- محصولات شما را ماندگار میکند. ساخت یک برند جذاب باعث میشود تا مشتریان کسب و کار شما را به خاطر بسپارند و برای خرید دوباره پیش شما برگردند.
- تبلیغات شما را قدرتمند میکند. زمانی که هویت خوبی برای خود ساخته باشید، دستتان در تبلیغات خلاقانه و جذاب بازتر میشود و میتوانید تبلیغات به یاد ماندنیتری را ایجاد کنید.
- همکاران وفادارتری در کسب و کار خود خواهید داشت. زمانی که کسب و کار شما رشد میکند، نیاز دارید تا همکاران جدیدی استخدام کنید. در صورت وجود یک برند جذاب، همکاران شما نیز به برند شما علاقهمند میشوند و دلسوزانهتر و بهتر برای کسب و کار شما کار میکنند.
در نهایت میتوانیم از همه این دلایل نتیجه بگیریم که برندینگ میتواند باعث افزایش فروش کسب و کار شما شود. اما چگونه یک برند خوب باعث افزایش فروش میشود؟ در ادامه آن را توضیح دادهایم.
برندینگ خوب چگونه باعث افزایش فروش میشود؟
همانطور که تا اینجای مقاله فهمیدیم، برندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برندسازی چگونه میتواند باعث افزایش فروش شود؟ سه دلیل اصلی زیر برای تاثیر برندینگ در فروش بیشتر وجود دارد:
- ارزشمند شدن برند
- افزایش وفاداری
- ایجاد ثبات در کسب و کار
در ادامه این سه دلیل را کامل توضیح دادهایم.
ارزشمند شدن برند
همانطور که در بخشهای قبل به آن اشاره کردیم، برند شخصیت تجاری کسب و کار شما است و به واسطه آن مردم مثل یک شخص منحصر به فرد به آن اعتماد خواهند کرد. این اعتماد بالا در نهایت باعث میشود تا ارزش برند شما بیشتر توسط مشتریان درک شود.
نمونه ارزش برند را میتوانیم در دو برند انرژیزای معروف ردبول و مانستر ببینیم. ردبول به عنوان یکی از قدیمیترین شرکتهای فعال در حوزه برندینگ است و سالهای سال است که با تبلیغات مختلف در ورزشهای گوناگون، هویت خود را به عنوان محصولی برای افزایش هیجان معرفی کرده است. ردبول به گونهای برند خود را به مشتریان خود شناسانده است که همه آن را به عنوان اولین و گرانترین انرژیزا در بازار میشناسند. ردبول هویتی مثبت و قهرمانگونه دارد و انگار تمام قهرمانهای ورزشهای هیجانی از ردبول استفاده میکنند.
در مقابل مانستر خیلی دیرتر از ردبول کار خود را شروع کرد و باید هویتی از خود میساخت تا بتواند با ردبول رقابت کند. به همین دلیل مانستر هویتی ضد قهرمان نسبت به ردبول ساخت که رویکرد خشنتری نیز دارد. این رویکرد خشن را میتوان در اسم برند (به معنی هیولا) لوگوی آن (مانند چنگ زدن یک هیولا) و تبلیغات آن دید. مانستر با این رویکرد و قیمت کمی پایینتر از ردبول وارد بازار شد و خیلی روی ورزشهای هیجانی عامهپسند نیز فعالیت نکرد. به جای آن مارکتینگ خود را در ورزشهای زیرزمینیتر مانند اسکیتبرد و بریکدنس انجام داد و توانست بخش قابل توجهی از بازار انرژیزا را از آن خود کند.
به طور کلی محصولات هیچ کدام از این دو برند را نمیتوان از دیگری برتر دانست؛ اما نکتهای که وجود دارد این است که هر دوی آنها با برندینگ موفق توانستند کسب و کار خود را ارزشمند کنند و فروش خود را افزایش دهند.
افزایش وفاداری
هنگامی که برندینگ خود را انجام دادید و مشتریانی را به سمت خود جذب کردید، وقت آن است که مشتریان خود را همچنان حفظ کنید. وفاداری به برند یک تجارت بزرگ است که مثالهای زیادی برای آن در شرکتهای بزرگ دنیا وجود دارد. تنها کافی است هویت برند خود را به گونهای ساخته باشید که وفاداری مشتری را جذب کند. از جمله معروفترین برندهایی که مشتریان خود را به شدت وفادار کردهاند، میتوان به مثالهای زیر اشاره کرد.
- کوکاکولا در برابر پپسی. نوشابه پپسی در سالیان گذشته کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی بزرگی را اجرا کرده است. اما همچنان نتوانسته گوی سبقت را از کوکاکولا بدزدد؛ چراکه مشتریان نوشابه کوکا به این برند بسیار وفادار هستند.
- پلیاستیشن در برابر ایکسباکس. شرکت سونی نیز از سالیان گذشته روی برند کنسول بازی پلیاستیشن بسیار سرمایهگذاری کرده است و هویت فراموشنشدنی برای آن ساخته است. به همین دلیل بزرگترین رقیب آنها یعنی کنسول ایکسباکس شرکت مایکروسافت هرگز نتوانسته به اندازه پلیاستیشن فروش داشته باشد.
- آیفون در برابر تلفنهای اندروید. شرکت اپل نیز به گونهای برند آیفون را بین مردم جا انداخته که با وجود قیمت بالاتر نسبت به همتایان خود با سیستم عامل اندروید، همچنان با قدرت به عنوان گوشی موبایل شماره یک در تمام دنیا شناخته میشود.
مثالهایی که زدیم درباره برندهای خیلی بزرگ بود. مثالهای بسیاری در این باره وجود دارند که میتوانید به آن فکر کنید. اگر مثال دیگری به ذهنتان رسید، در بخش دیدگاههای انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.
ایجاد ثبات در کسب و کار
یک برند خوب میتواند نشاندهنده ثبات در آن کسب و کار باشد. اگرچه این دلیل با ارزش برند درهم تنیده است، اما تاثیری که روی افزایش فروش میگذارد باعث میشود تا از آن به عنوان یک دلیل جدا یاد کنیم. به عبارتی میتوانیم بگوییم ارزشمندی برند دلیلی برای جذب مشتری است و ثبات برند و کسب و کار نیز دلیلی برای خریدهای دوباره آن مشتری میشود. همه ما شنیدهایم که از قدیم گفتهاند «آدم به ترکیب برنده دست نمیزند»؛ بنابراین اگر محصول یا خدمات شما کیفیت خوبی داشته باشد، مشتری به لطف کیفیت محصول و برند به یاد ماندنی که دارید، به خرید از شما ادامه خواهد داد.
این ایجاد ثبات در کسب و کار در ادامه افزایش برند میآید. زمانی که یک مشتری ارزش برند شما را درک کند و به برند شما وفادار شود، ثبات در کسب و کار شما ایجاد میشود و یک مشتری ثابت برای خود پیدا میکنید.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره برندینگ و تاثیر آن در افزایش فروش توضیح دهیم. همانطور که در متن به آن اشاره کردیم، برندینگ میتواند یکی از مهمترین عناصر یک کسب و کار باشد که بسیاری از صاحبان کسب و کار نسبت به اهمیت آن بیتوجه هستند. با توجه به افزایش استفاده مردم از اینترنت و وبسایتها، یکی از مهمترین عواملی که میتواند به ساخت برند شما کمک کند، داشتن یک وبسایت خوب است.
اگر از هزینههای ساخت وبسایت هراس دارید یا اطلاعات فنی کافی درباره ایجاد سایت را ندارید، میتوانید از سرویس پرتال استفاده کنید. مجموعه ما زیرساخت قدرتمندی برای شما ایجاد کرده است که میتوانید در کمترین زمان ممکن و با مناسبترین هزینه، خودتان یک سایت اینترنتی بر اساس سلیقهای که دارید بسازید. ساخت سایت در پرتال بسیار ساده است و برای انجام آن کافی است در همین صفحه روی گزینه «ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی» کلیک کنید تا بعد از پاسخ به چند سؤال، سایت شما ساخته شود. برای ساخت سایت نیز نیازی به پرداخت پول در ابتدا ندارید، چرا که ابتدا یک سایت تستی هفت روزه در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید تمام امکانات پرتال را در آن ببینید. در تمام مراحل ساخت یا مدیریت سایت نیز کارشناسان فنی ما به صورت رایگان در کنار شما خواهند بود. اگر سؤال بیشتری درباره ساخت سایت با پرتال دارید، میتوانید با کارشناسان ما به شماره 02191003383 داخلی ۲ تماس بگیرید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.
سوالات متداول
برندینگ چیست؟
به فرآیند ساخت هویت برای یک کسب و کار برندینگ گفته میشود. برندینگ به مجموعهای از فعالیتها مانند ساخت لوگو، هویت بصری و هویت برند گفته میشود.
برندینگ چگونه باعث افزایش فروش میشود؟
برندینگ درست به علت ایجاد ارزش برای برند، افزایش وفاداری مشتریان و ایجاد ثبات برای کسب و کار در نهایت باعث افزایش فروش میشود.
موفقترین برندها در برندینگ کدام هستند؟
از معروفترین شرکتهایی که برندینگ موفقی داشتهاند میتوان به کوکاکولا، اپل، سونی و ردبول اشاره کرد.