دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

CTA یا کال تو اکشن چیست؟ کاربرد دکمه فراخوان به اقدام

به کمک کال تو اکشن یا دکمه فراخوان، میزان فروش فروشگاه اینترنتی خودتان را افزایش دهید. با استفاده از دکمه فراخوان می‌توانید کاربران را مجاب کنید که اقدام مورد نظر شما را انجام دهند. تکنیکی که می‌تواند بازدیدکنندگان و فروش شما را چند برابر کند.
در این مقاله می‌خوانید:

احتمالاً در اینستاگرام یا سایت‌ها با چنین جملاتی برخوردید که همین حالا وارد سایت شو و اولین خریدت رو با هزینه ارسال رایگان تحویل بگیر! در بازاریابی برای افزایش فروش محصولات از تکنیک دعوت به خرید استفاده می‌کنند.

اما این تکنیک فقط به فروش محصول خلاصه نمی‌شود. یک وبلاگ برای افزایش بازدید مطالبش می‌تواند از مخاطبان بخواهد که روی لینک کلیک کنند و دیگر مطالب سایت را هم ببینند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد Call To Action و تأثیر آن برای کسب و کارها صحبت کنیم.

Call To Action یا CTA چیست؟

کال تو اکشن (Call To Action)، ‌دکمه فراخوان یا دعوت به اقدام درخواستی است که شما از مخاطب خودتان دارید تا نسبت به انجام کاری تشویق شوند. CTA می‌تواند در قالب یک پیام یک خطی، لینک، دکمه یا حتی یک تصویر ظاهر شود.

برای بالا بردن نرخ تعامل وب سایت می‌توانید از همین دکمه فراخوان استفاده کنید. با استفاده از گوگل تگ منیجر هم اتفاقات و رفتارهای مهم کاربران را تعیین می‌کنید. مثلاً اگر کاربر روی لینک کلیک کرد و در خبرنامه سایت عضو شد یا یک دیدگاه در سایت شما ثبت کرد، می‌توانید آمار آن را بررسی کنید و تاثیر CTA را بسنجید.

در نهایت در ابزار گوگل آنالیتیکس می‌توانید ببینید که چند درصد مخاطبان شما از CTA خوششان آمده و اقدام مورد نظر شما را انجام دادند.

نمونه‌ای از دکمه کال تو اکشن در صفحه

انواع call to action

برای اینکه بهترین نوع کال تو اکشن برای کسب و کار خودتان را پیدا کنید باید با انواع CTA آشنا شده باشید. کال تو اکشن در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. به طور کلی ما ۸ نوع CTA داریم:

1- تولید سرنخ (Lead Generation)

اولین هدف شما برای استفاده از CTA ایجاد سرنخ برای کاربران است. با استفاده از کال تو اکشن در اصل دارید کاربران را دعوت به اقدام خاصی می‌کنید. نظر کاربر را به خودتان جلب می‌کنید تا به اهداف خودتان برسید.

2- پر کردن و ارسال فرم (Form Submission)

بعد از اینکه کاربر وارد صفحه فرود سایت شما شد، از او می‌خواهید تا فرم مشخصات را برای شما پر کند. کاربر بعد از ارسال فرم، هم خواسته شما را انجام داده و هم یک نفعی از این موضوع برده است. مثلاً لینک دانلود کتاب به صورت رایگان برایش ارسال می‌شود. 

زمانی که نیاز به اطلاعات خاصی از کاربران دارید یک فرم ایجاد می‌کنید. زمانی که یک کاربر فرم را برای شما ارسال می‌کند، CTA مورد نظر شما را انجام داده است.

بخش فرم تماس با ما سایت ساز پرتال

3- بیشتر بخوانید (Read More)

زمانی که در صفحه اصلی سایت می‌خواهید مقالات جدید وبلاگ یا یک خبر مهم را قرار دهید، از دکمه بیشتر بخوانید استفاده می‌شود. این دکمه برای کنجکاو کردن مخاطب در صفحه قرار می‌گیرد. به این صورت که یکی دو پاراگراف اصلی متن مقاله را می‌نویسید و یک دکمه بیشتر بخوانید در انتهای آن قرار می‌دهید.

اگر کاربری دلش بخواهد ادامه متن را مطالعه کند روی دکمه کلیک می‌کند. این یک نوع CTA است.

4- مشاهده محصولات و خدمات (Product or Service Discovery)

در طول روز ممکن است هزاران کاربر از صفحه محصولات یا خدمات سایت شما بازدید کنند. شما می‌توانید با استفاده از یک CTA جذاب در صفحه محصول، کاربر را در سایت نگه دارید و نرخ تبدیل خودتان را افزایش دهید. مثلاً بنرهایی مثل ارسال رایگان برای سفارش بالای 300 هزار تومان یا 20 درصد تخفیف برای سفارش اولی‌ها می‌تواند کاربر را جذب کند.

5- به اشتراک گذاری صفحات (Social Sharing)

یکی از معمول‌ترین نوع CTA مربوط به دکمه اشتراک گذاری مطلب در شبکه‌های اجتماعی است. معمولاً در پایان پست‌ها یا مقالات وبلاگ، دکمه‌ اشتراک گذاری مطلب قرار می‌گیرد. نویسنده هم از مخاطب می‌خواهد که در صورت رضایت از مقاله، حتماً آن را با دیگر دوستانشان به اشتراک بگذارند.

دکمه به اشتراک گذاری مطلب

6- خرید محصول (Sale Product)

بعد از اینکه کاربر وارد سایت شما شد؛ باید به فکر ترغیب کاربر برای خرید از سایت باشید. مثلاً دکمه اضافه کردن محصول به سبد خرید می‌تواند برای شما مفید باشد. می‌توانید ابتدا کاربر را به یک لندینگ پیج جذاب برای خرید محصول هدایت کنید و از آنجا با ارائه تخفیف، کاربر را ترغیب به خرید کنید.

7- ثبت نام در دوره یا رویداد خاص (Event Promotion)

اگر سایت خدماتی یا فروشگاهی شما در رویدادهای عمومی و تخصصی شرکت می‌کند، می‌توانید یک کال تو اکشن خوب برای اطلاع رسانی در سایت داشته باشید. مثلاً در رویداد هفته کتاب‌خوانی در نمایشگاه شهر آفتاب یک رویداد است که شما هم در آن شرکت کرده‌اید. 

مخاطبان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و دریافت تخفیف رویداد به شما سر بزنند.

8- مطالب مرتبط (Related Content)

هرچقدر که بازدیدکننده زمان بیشتری در وب سایت شما بماند، نرخ تبدیل شما افزایش پیدا می‌کند. می‌توانید با استفاده از CTA مطالب مرتبط در انتهای هر مقاله، از کاربر بخواهید که به محتوای بعدی شما برود.

اگر سایت خدماتی داشته باشید می‌توانید با استفاده از این کال تو اکشن مخاطب را بیشتر با خدمات خودتان آشنا کنید. در این صورت نرخ تبدیل شما بالاتر می‌رود.

کال تو اکشن مطالب مرتبط

9- ثبت نام در سایت (Sign up)

گاهی اوقات قصد دارید بازدیدکنندگان سایت را تبدیل به کاربران همیشگی خودتان کنید. در این صورت با ایجاد یک کال تو اکشن جذاب و یک پیشنهاد ویژه می‌توانید مخاطبان را ترغیب کنید تا در سایت شما ثبت نام کنند.

مثلاً با ثبت نام در سایت ساز پرتال می‌توانید در کمتر از ۵ دقیقه سایت بسازید و ۷ روز به صورت رایگان از خدمات پرتال بهره‌مند شوید!

10- چت آنلاین یا تماس با پشتیبانی (Call Support)

بعضی از کاربران قبل از نهایی کردن خرید ابتدا با پشتیبانی تماس می‌گیرند. با طراحی یک کال تو اکشن جذاب در صفحه اصلی یا صفحات مختلف سایت می‌توانید از کاربر بخواهید برای دریافت مشاوره با شماره شما تماس بگیرد.

همچنین با قرار دادن دکمه چت آنلاین یا ارسال تیکت می‌توانید از کاربر بخواهید که به صورت آنلاین با شما در تماس باشد.

تماس با پشتیبانی و ارسال تیکت

هدف طراحی CTA برای صاحبان سایت چیست؟

هدف اصلی طراحی Call To Action مختلف، دعوت کاربر به انجام یک اقدام خاص است. حالا این اقدام می‌تواند مطالعه مقاله یا خرید از سایت باشد. هر اقدام یک CTA مخصوص به خودش را دارد که باعث می‌شود کاربر به هدف نهایی شما نزدیک شود. اهداف کال تو اکشن‌ها معمولاً باعث تحقق اهداف زیر می‌شوند:

  • برندسازی
  • ترغیب مشتری برای خرید محصول یا خدمات
  • دریافت اطلاعات کاربر مثل سن، شماره موبایل، ایمیل و موقعیت جغرافیایی
  • افزایش دنبال کنندگان در شبکه اجتماعی
  • ترغیب مخاطب برای خواندن مقالات وب سایت
  • ارسال هدیه یا تخفیف برای نگه داشتن کاربر
  • تشویق کاربر برای ارسال دیدگاه 
  • تشویق کاربر برای کسب راهنمایی بیشتر
  • معرفی خدمات به بازدیدکنندگان
  • ثبت نام کاربر در سایت
  • اطلاع رسانی در مورد رویدادهای مهم

دکمه کال تو اکشن باید کجا قرار بگیرد؟

محل قرارگیری دکمه CTA جایگاه مخصوصی ندارد. بسته به نوع CTA و هدفی که دارید باید یک کال تو اکشن داشته باشید. مثلاً زمانی که کاربر به دنبال پاسخ سؤال خاصی است که باید آن را در بخش دیدگاه بپرسد، کال تو اکشن را در انتها یا اواسط صفحه قرار می‌دهید.

زمانی که کاربر با محصولات و خدمات شما آشنا است باید CTA شما در ابتدای صفحه قرار بگیرد؛ اما در صورتی که کاربر شما را نشناسد، دکمه CTA بهتر است در اواسط صفحه قرار بگیرد.

برای اینکه بهترین مکان برای قرارگیری CTA در صفحه را پیدا کنید نیاز به آزمون و خطا دارید. می‌توانید در فواصل زمانی یکسان محل قرارگیری CTA را تغییر دهید. ببینید که از کدام مکان بهترین بازخورد را دریافت می‌کند.

مکان‌هایی مثل اسلایدها، پیام‌های پاپ آپ، انتهای پست، صفحه محصول و بنرهای تبلیغاتی می‌توانند بهترین مکان برای قرارگیری کال تو اکشن باشند.

محل قرارگیری دکمه کال تو اکشن در صفحه

نحوه نوشتن یک کال تو اکشن هدفمند

هدف شما از طراحی کال تو اکشن، جذب مخاطب است. پس برای بالا بردن میزان تعامل کاربران با خودتان، باید یک کال تو اکشن هدفمند داشته باشید. در زمان طراحی CTA حتماً به این نکات توجه کنید:

  • bold کردن کلمات: کلمات مهم را در متن بولد کنید تا مخاطب به راحتی آن را مشاهده کند.
  • انتخاب رنگ مناسب: از رنگ‌های متمایز برای دکمه CTA استفاده کنید تا نسبت به متن و رنگ بندی صفحه متمایز باشد.
  • چندین کال تو اکشن: به یک کال تو اکشن اکتفا نکنید و در بخش‌های مختلف سایت چند CTA مختلف برای تعامل کاربران ایجاد کنید.
  • فضای خالی داشته باشید: با استفاده از فضای خالی در اطراف دکمه CTA کاری کنید که در چشم باشد.
  • اشکال جدید CTA: حتماً نیاز نیست که دکمه کال تو اکشن شما مستطیل شکل باشد. شما می‌توانید از اشکال دیگر برای دکمه CTA استفاده کنید.
  • متن کوتاه بنویسید: از کلیشه‌های تکراری استفاده نکنید و سعی کنید تا جای ممکن متن را کوتاه کنید.
  • اندازه CTA: اندازه CTA شما نه باید خیلی بزرگ‌تر از محتوا و نه خیلی کوچک‌تر از محتوا باشد. CTA شما باید در دستگاه‌های مختلف به درستی نمایش داده شود.
  • درگیر کردن ذهن مخاطب: با استفاده از توضیحات جذاب و هیجان انگیز سعی کنید مخاطب را نسبت به خودتان کنجکاو کنید.
  • هدیه به مخاطب: برای اینکه مخاطبانتان اقدام مورد نظر مثل خرید محصول را انجام دهند، یک هدیه در نظر بگیرید. یک کد تخفیف یا پیشنهاد ویژه می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
  • ساده نویسی: برای اینکه مخاطب با شما ارتباط بگیرد، یک متن ساده و خودمانی داشته باشید.
  • CTA مدت دار: با استفاده از CTA مدت دار مخاطبان را ترغیب کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام مورد نظر شما را انجام دهند.
  • لحن دستوری ممنوع: به هیچ عنوان به صورت دستوری کاری را از مخاطبان نخواهید.
  • ارائه پیشنهاد: با ارائه یک پیشنهاد از مخاطبان بخواهید که با شما تعامل داشته باشند. قرعه کشی از بین خریداران محصول می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

کال تو اکشن‌های مختلف در صفحه

نمونه‌های کال تو اکشن

اگر بخواهیم چند نمونه از کال تو اکشن‌های برندهای معروف را نام ببریم به این موارد برمی‌خوریم:

1- بلو بانک

در اپلیکیشن بلو بانک یا همان نئو بانک مجازی، یک پیشنهاد ویژه به هر کاربر داده شده است. 10 نفر از دوستان خود را به بلو دعوت کنید و برای هر بازکردن حساب موفق 30 هزار تومان هدیه بگیرید. با 10 دعوت موفق کارت بلو شما به رنگ مشکی در می‌آید.

دو پیشنهاد وسوسه‌انگیز باعث شد تا مخاطبان بلو بانک روزبه‌روز بیشتر شود.

2- دیجی کالا

در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در قسمت بنرهای سایت دکمه‌های CTA مختلفی را می‌بینید. مثلاً متن روی یک بنر “بهترین زمان خرید، پایین‌ترین قیمت برقی‌های خونه” است. کاربران روی بنر کلیک می‌کنند تا قیمت وسایل برقی را ببینند.

3- پرتال

پرتال یک سایت ساز و فروشگاه ساز آنلاین است که می‌توانید بدون نیاز به دانش فنی در آن سایت بسازید. در صفحه اصلی سایت می‌توانید اطلاعات مختلفی در مورد روند ساخت سایت یاد بگیرید. در همان ابتدای صفحه هم یک دکمه CTA با عنوان “همین حالا شروع کنید” قرار داده است.

کاربرانی که در مورد خدمات پرتال اطلاعات دارند، می‌توانند خیلی سریع و به صورت رایگان ثبت نام کنند. 

دکمه کال تو اکشن پرتال در صفحه اصلی

4- ملی پیامک

ملی پیامک یک سامانه پیشرفته پیامکی است. بیشتر مخاطبان این سرویس برای استفاده از خدمات نیاز به مشاوره دارند. برای همین در همان صفحه ابتدایی، CTA درخواست مشاوره رایگان قرار گرفته است.

5- اسنپ پی

شعار معروف اسنپ پی “الان بخر، بعداً پرداخت کن! ” است. شعاری که احتمالاً شما هم در زمان خرید اینترنتی محصول یا در تبلیغات محیطی زیاد با آن روبرو شدید. اسنپ پی این وعده را به کاربرانش می‌دهد که می‌توانند با عضویت در این سرویس به صورت اقساطی خرید کنند. بدون نیاز به ضامن یا وثیقه می‌توانید خرید اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های تحت پوشش اسنپ پی داشته باشید.

سخن پایانی

کال تو اکشن در سال‌های اخیر با استقبال گسترده‌تری روبرو شد. در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها برای ثبت نام کاربر، دنبال کردن پیج، عضویت در خبرنامه، خواندن مطلب یا حتی خرید، از دکمه فراخوان استفاده می‌شود.

گاهی اوقات کسب و کارها با هدیه دادن، مخاطبان را ترغیب می‌کنند که اقدام مورد نظر آن‌ها را انجام دهند. شما برای افزایش فروش خودتان از چه نوع کال تو اکشنی استفاده می‌کنید؟ آیا تأثیر خوبی روی فروش و بازدید شما داشته است؟ آن را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.

سؤالات متداول

  • کال تو اکشن چیست؟

کال تو اکشن (Call To Action) یا ‌دکمه فراخوان به یک پیام یک خطی، لینک، دکمه یا حتی یک تصویر می‌گویند که باعث می‌شود تا مخاطب اقدام مورد نظر شما را انجام دهد. اقداماتی مثل قرار دادن دیدگاه، خرید از سایت و... .

  • کال تو اکشن در اینستاگرام چیست؟

کال تو اکشن در اینستاگرام همان متنی است که در پست‌، استوری و بیو اینستاگرام برای دعوت به اقدام کاربران می‌نویسید. متن‌های مثل عضویت در خبرنامه، خرید محصول، دنبال کردن پیج یا به اشتراک گذاری پست در دسته کال تو اکشن اینستاگرام قرار می‌گیرد.

  • 5 نمونه از کال تو اکشن‌های کاربردی کدام‌اند؟

کال تو اکشن ثبت نام، خرید محصول، ثبت فرم اطلاعات، بیشتر بخوانید و چت آنلاین در دسته پرکاربردترین کال تو اکشن‌های سایت هستند.

دیدگاه خود را ارسال کنید
ارسال دیدگاه
  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی
02191003383 داخلی 2