به یاد دارید که در گذشته برای خرید به مراکز خرید میرفتیم و به دنبال اجناس تخفیف خورده برای خرید میگشتیم؟ اصلا در گذشته و حتی همین امروز افرادی تحت عنوان «دادزن» فعالیت میکنند که مواردی مانند حراج و تخفیف یک فروشگاه را به اطلاع رهگذران میرسانند. ایجاد کد تخفیف و کم کردن قیمت برای مشتری، میتواند یک مشتری را کاملا وفادار کند؛ به طوری که شما را از یاد نبرد و به دوستان خود معرفی کند.
در این مقاله سعی کردهایم تا کد تخفیف را از جوانب مختلف بررسی کنیم. از طرفی به ماهیت و چیستی آن پرداختهایم و در ادامه انواع و دلایل استفاده از آنها را در فروشگاه گفتهایم. پس اگر میخواهید همه چیز را درباره یک کد تخفیف و تاثیر آن روی جذب مشتری بدانید، به شما پیشنهاد میکنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.
کد تخفیف چیست؟
کد تخفیف به یک کد شامل اعداد و حروف گفته میشود که مشتریان آن را هنگام تسویه حساب وارد میکنند و در سفارش خود تخفیف میگیرند. بسیاری از فروشگاهها برای افزایش فروش، شناخت رفتار مشتری و خالی کردن انبار کد تخفیف ارائه میدهند. در فروشگاههای اینترنتی معمولا اگر حداقل یک کد تخفیف فعال باشد، بخشی برای وارد کردن کد تخفیف در سبد خرید نمایش داده میشود.
کد تخفیف از آن دست تکنیکهای تخفیف دادن برای افزایش فروشی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد؛ عدهای به دلیل کم کردن ارزش محصول در دید مشتری و کاهش سود با آن مخالف هستند و عده دیگری برای افزایش جلب توجه و وفاداری مشتری با آن موافق هستند. اگر صادقانه هم به قضیه نگاه کنیم، کدهای تخفیف زیادی بودهاند که با استناد به دلایل منطقی در یک فروشگاه ایجاد شدهاند و برای مشتری و فروشنده دو سر برد بودهاند.
بنابراین میتوانیم بگوییم کد تخفیف از آن دست مواردی است که میتواند برای یک کسب و کار بسیار سود آور باشد، به شرطی که به درستی از آن استفاده شود. در ادامه همه چیز را درباره این کدهای تخفیف و کاربرد آنها به شما میگوییم.
بیشتر بدانید: ۱۲ ایده جذاب برای تخفیفگذاری
انواع مختلف کد تخفیف
یک فروشگاه اینترنتی با توجه به نیازی که دارد، میتواند انواع مختلفی از کد تخفیف را ایجاد کند. کد تخفیف را به طور کلی میتوانیم به ۴ نوع تخفیف مختلف تقسیم کنیم.
- روی تمام محصولات در سبد خرید
- روی تعداد مشخصی از محصولات در سبد خرید
- هزینه ارسال رایگان
- تخفیف روی کل صورتحساب
نکته: منظور ما از کد تخفیف در این بخش، دقیقا همان کدی است که کاربر وارد میکند و هزینه خرید کاهش پیدا میکند و کاری به تخفیف مستقیم روی قیمت یک محصول نداریم.
کد تخفیف روی همه محصولات
زمانی که چنین کد تخفیفی برای فروشگاه خود ایجاد میکنید، یعنی کد تخفیف را برای همه محصولات فروشگاه مشخص کردهاید. در این حالت فرقی نمیکند مشتری شما کدام محصول را برای خرید انتخاب کند، در نهایت با استفاده از کد تخفیفی که ایجاد کردهاید میتواند تخفیفی را روی محصولات سبد خرید خودش اعمال کند.
کد تخفیف روی تعداد مشخصی از محصولات
شاید مدیر سایت نخواهد روی تمام محصولات فروشگاهش کد تخفیف اعمال شود و میخواهد کد تخفیف برای تعداد مشخصی از محصولات اعمال شود. در این حالت یک کد تخفیف برای بعضی از محصولات تعریف میکند. یعنی اگر مشتری محصولات مشخص شده شما را به سبد خرید خود اضافه کند و کد تخفیف را اعمال کند، میتواند از تخفیف بهرهمند شود. در غیر این صورت کد تخفیف برای سایر محصولات در سبد خرید کارایی ندارد.
کد تخفیف به صورت هزینه ارسال رایگان
نوع دیگر کد تخفیف که با انواع قبلی کمی فرق دارد، کد تخفیف روی هزینه ارسال است. در این حالت فرقی نمیکند که مشتری چه محصولی را با چه ارزشی به سبد خرید خود اضافه کرده است، با وارد کردن کد تخفیف هزینه ارسال برای او رایگان میشود. این کد تخفیف از آن دست کدهای تخفیفی است که معمولا به کاربرهای قدیمیتر داده میشود تا به خرید دوباره از فروشگاه ترغیب شوند.
کد تخفیف برای اعمال روی کل صورتحساب
آخرین کد تخفیفی که در این بخش معرفی میکنیم نیز کد تخفیف برای اعمال روی کل هزینه صورت حساب است. اگر چنین کدی در یک فروشگاه اینترنتی تعریف شده باشد، با اعمال آن روی سبد خرید فقط روی محصولات تخفیف اعمال نمیشود؛ بلکه روی سایر موارد صورتحساب مثل هزینه ارسال، هزینه بسته بندی، اجرت و… نیز تاثیر میگذارد. این کد تخفیف از آن دست کدهایی است که کاربران به آن علاقه بیشتری دارند، اما میتواند سود فروشنده را تا حد قابل توجهی پایین بیاورد.
محدودیتهای هر کد تخفیف
زمانی که فروشگاه اینترنتی یک کد تخفیف ایجاد میکند، محدودیتهای مشخصی را نیز روی آن اعمال میکند. قبل از این که به انواع محدودیت روی کد تخفیف اشاره کنیم، باید بدانید که کد تخفیف میتواند به شکل مبلغ مشخص یا درصد مشخص، اعمال شود. به صورت کلی میتوان گفت محدودیتهای اعمال شده روی کد تخفیف سه نوع هستند:
- محدودیت دسترسی برای افراد مختلف
- محدودیت در حداقل و حداکثر استفاده
- محدودیت در زمان استفاده از کد تخفیف
در ادامه انواع محدودیتهای اعمالی روی کدهای تخفیف را بررسی کردهایم.
دسترسی افراد به کد تخفیف
زمانی که فروشگاه یکی از انواع کد تخفیف را ایجاد میکند، میتواند محدودیتی برای استفاده کاربران از آن مشخص کند. اگر نخواهد هیچ محدودیتی روی کد تخفیف اعمال کند، یک کوپن ثابت برای تخفیف ایجاد میکند و همه کاربران از آن استفاده میکنند. همچنین میتواند کد تخفیف را برای تعداد مشخصی از کاربران ایجاد کند تا همه نتوانند از آن استفاده کنند. به طور کلی یک فروشگاه میتواند استفاده از کد تخفیف را به افراد مختلفی محدود کند.
حداقل مبلغ یا حداقل تعداد روی کد تخفیف
یکی دیگر از محدودیتهای رایج روی هر کد تخفیف، محدودیت در حداقل یا حداکثر تعداد یا مبلغ خرید است. برای مثال یک فروشنده کد تخفیف ۲۰ درصدی ایجاد کرده است و آن را تا سقف ۵۰ هزار تومان قرار داده است. برای مثال اگر شما ۱ میلیون تومان خرید کنید، با این کد تخفیف طبیعتا باید ۲۰ درصد آن یعنی ۲۰۰ هزار تومان تخفیف بگیرید؛ اما چون فروشنده محدودیتی برای سقف آن مشخص کرده است، تنها ۵۰ هزار تومان به شما تخفیف داده میشود.
از طرفی فروشنده میتواند در تعداد محصولات شامل تخفیف هم محدودیتی را ایجاد کند. مثلا میتواند بگوید برای اعمال تخفیف، باید حداقل سه تا از آن محصول مشخص را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت تخفیفی به شما تعلق نمیگیرد. همچنین میتواند حداکثر تعداد هم برای تخفیف خود انتخاب کند. مثلا روی یک محصول که قیمت خوبی پیدا کرده است، خریدار بیش از دو تا از آن محصول نتواند بخرد.
بلک فرایدی؛ یکی از محبوبترین انواع تخفیف
بیشتر بدانید: بلک فرایدی چیست و چگونه باعث افزایش فروش میشود؟
محدودیت در زمان استفاده از کد تخفیف
آخرین نوع محدودیتی که یک مدیر فروشگاه میتواند برای استفاده روی کد تخفیف قرار دهد، این است که زمان استفاده از کد تخفیف را مشخص کند. مثلا اگر کد تخفیف با هدف قرارگیری در یک کمپین تبلیغاتی پنج روزه ایجاد شده باشد، آن را برای مدت همان پنج روز فعال میکنند. کدهای تخفیف معمولا محدودیت زمانی دارد و هم مشتری هم فروشنده باید حواسشان به زمان منقضی شدن کد تخفیف باشد.
اهمیت ایجاد کد تخفیف
همانطور که متوجه شدیم، کد تخفیف میتواند یک راه بسیار موثر برای افزایش فروش فروشگاههای فیزیکی یا فروشگاههای آنلاین باشد. در واقع کد تخفیف نه تنها میتواند باعث جذب مشتری جدید شود، بلکه میتواند همان مشتری را به خرید بیشتر از فروشگاه ترغیب کند. از طرفی ردیابی اطلاعات مربوط به کوپنهای تخفیف نیز کار سادهای است و با استفاده از آن میتوان اطلاعات مفیدی درباره رفتار مشتری و تاثیر کد تخفیف به دست آورد.
دادههای جمعآوری شده از کدهای تخفیف مختلف میتوانند به تجزیه و تحلیل روند یک فروشگاه کمک قابل توجهی کنند و الگوی فروش آنها را نیز بهینهتر کنند. از طرفی بازاریابهای دیجیتال نیز از این اطلاعات برای طراحی کمپینهای جدید بازاریابی برای جذب مشتریان جدیدتر استفاده میکنند. به طور کلی در نهایت باید بگوییم شاید کد تخفیف در نگاه اول یک تخفیف ساده به نظر برسد، اما اگر در تحلیل آن عمیق شوید، میتواند کمک شایانی به یک فروشگاه آنلاین کند.
۵ مزیت استفاده از کوپن تخفیف در فروشگاه اینترنتی
همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، استفاده از کوپنهای تخفیف مزایایی برای یک فروشگاه اینترنتی دارد. در این بخش ۵ مورد از مهمترین آنها را به شما معرفی میکنیم.
۱- هزینه کمتر تبلیغات
هزینه ایجاد کد تخفیف و تبلیغ آن بسیار کمتر از هزینه تبلیغ کوپنهای سنتی است. در واقع میتوان گفت تولید کوپنهای تخفیف تقریبا رایگان هستند. تنها هزینهای که بعد از ایجاد کدهای تخفیف ممکن است روی دوش فروشنده بیفتد، هزینههای ارسال کد به کاربر یا تبلیغ تخفیفهای ایجاد شده است. این هزینهها نسبت به هزینههایی که در گذشته مغازههای سنتی با اجاره بنر و تابلوهای تبلیغاتی و در نهایت تبلیغات رادیویی و تلویزیونی انجام میدادند، به مراتب کمتر است.
۲- افزایش فروش و جذب مشتری
کدهای تخفیف دیجیتال میتوانند مشتریان جدید جذب کنند و در عین حال مشتریان فعلی را به خرید دوباره ترغیب کنند. این موضوع خودش باعث افزایش فروش و نرخ تبدیل در فروشگاه میشود. در واقع زمانی که کد تخفیف جذابی در فروشگاه خود ایجاد میکنید، این کد تخفیف انگیزهای قوی برای مشتریان بالقوه ایجاد میکند و آنها را تبدیل به خریدار محصولات شما میکند.
این کدهای تخفیف در صورتی که هوشمندانه و به موقع استفاده شوند، مشتریان مردد را به مشتریان قطعی شما تبدیل میکنند و فروش را افزایش میدهند. یک فروشنده باهوش میتواند کدهای تخفیف را به صورت استراتژیک و در فصلهای اوج فروش ایجاد کند تا درآمد حاصل از آن را نیز به حداکثر برساند.
۳- فرصت فروش سایر محصولات
کد تخفیف میتواند فرصت بسیار خوبی برای افزایش فروش سایر محصولات یا محصولات مکمل را فراهم کند. فرض کنید یک فروشگاه موبایل دارید. شما میتوانید یک تخفیف خوب روی موبایل خود قرار دهید، اما لوازم جانبی آن موبایل را نیز در کنارش به فروش برسانید. بدین ترتیب فروش لوازم جانبی موبایل هم در این فروشگاه فرضی افزایش پیدا میکند. این روش هم میتواند باعث افزایش فروش نسخههای ویژه یا حرفهایتر یک محصول شود و هم میتواند باعث افزایش فروش لوازم جانبی یک محصول شود.
بدین ترتیب هم مشتری با هزینه کمتری یک پکیج مناسب از محصولاتی که نیاز دارد را جمع میکند هم فروش فروشنده افزایش پیدا میکند. اگر کدهای تخفیف به صورت هوشمندانه و کاربردی برای خرید طراحی شده باشند، تجربه خرید خوبی را نیز برای خریدار فراهم میکند. این موضوع باعث میشود تا مشتری خرید خوب خود را فراموش نکند و دوباره به آن فروشگاه برگردد.
۴- افزایش ترافیک ورودی به سایت
این بخش را با یک آمار شروع میکنیم:
طبق تحقیقات مجموعه Retail Me Not در آمریکا، ۸۵ درصد خریداران آنلاین قبل از بازدید از یک فروشگاه یا خرید آنلاین به دنبال کد تخفیف هستند.
اکنون کامل متوجه شدیم چرا تبلیغ کد تخفیف میتواند به افزایش ترافیک و ورودی مشتری به سایت کمک کند. برای تبلیغ و پخش کوپنهای تخفیف میتوانید به سادگی آن را در شبکههای اجتماعی پخش کنید. همچنین میتوان با استفاده از تکنیکهایی مثل اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ، این کدها را برای مشتریان بالقوه زیادی ارسال کرد. در نهایت نیز میتوانید کد تخفیف خود را در سایتهای ارائه دهنده کد تخفیف قرار دهید تا از طریق آنها نیز ترافیک قابل توجهی به سمت سایت شما جذب شود.
۵- افزایش وفاداری و حفظ مشتری
وجود کدهای تخفیف جذاب برای مشتری این احتمال را افزایش میدهد که هم مشتریان جدید هم مشتریان قدیمی بعدا دوباره به فروشگاه مراجعه کنند و به بخشی از باشگاه مشتریان وفادار آن فروشگاه اضافه شوند. به همین دلیل کد تخفیف میتواند نقش عمدهای در برنامههای وفاداری مشتری ایفا کند. در نتیجه با ایجاد کد تخفیف مناسب، میتوانید مشتریان وفادار بیشتری برای خود پیدا کنید.
ساخت کوپن تخفیف با پرتال
اکثر سرویسهای فروشگاه ساز، قابلیت ایجاد کد تخفیف را برای فروشگاههای خود دارند. با این حال یکی از راحتترین راههای ساخت کوپن تخفیف، استفاده از سایت ساز پرتال است. اگر سایت فروشگاهی خود را با پرتال ساخته باشید، برای ایجاد کوپن تخفیف کافی است ابتدا وارد پنل مدیریتی سایت خود شوید. سپس از منوی سمت راست وارد بخش فروشگاه و سپس بخش «کوپنهای تخفیف» شوید. همانطور که در تصویر زیر میبینید، صفحهای برای ایجاد کد تخفیف باز میشود که میتوانید در آن هرکدام از انواع کد تخفیف که خواستید را ایجاد کنید. برای اطلاعات بیشتر، میتوانید «صفحه آموزش ایجاد کوپن در پرتال» را مطالعه کنید.
اگر با سایت ساز پرتال آشنایی ندارید، باید بگوییم که یکی از محبوبترین و قدرتمندترین سرویسهای سایت ساز در ایران است که در کوتاهترین زمان ممکن، قدرتمندترین سایت را برای شما ایجاد میکند. در واقع شما میتوانید با استفاده از این سرویس در کمتر از پنج دقیقه یک سایت تستی هفت روزه رایگان ایجاد کنید! برای این کار تنها کافی است که روی گزینه «ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی» در همین صفحه کلیک کنید و با پر کردن پرسشنامه کوتاه، سایت مورد نظر شما به صورت خودکار ساخته شود. پرتال زیر ساخت و سیستم مدیریت محتوای قدرتمندی دارد و دلایل زیادی برای ایجاد یک وب سایت حرفهای با آن را میتوان نام برد. اگر میخواهید با دلایل ایجاد سایت با پرتال آشنا شوید، به شما پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.
بیشتر بدانید: ۳۵ دلیل قدرتمند برای انتخاب پرتال
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با همه چیز درباره کدهای تخفیف آشنا کنیم. همانطور که در متن خواندیم، کد تخفیف انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها را میتوان در شرایط خاصی استفاده کرد. اگر یک فروشگاه اینترنتی برنامه ریزی درستی داشته باشد و کد تخفیف درستی را ایجاد کند، میتواند مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاه خود جذب کند و در نهایت فروش خود را افزایش دهد.
در نهایت میتوانیم بگوییم کد تخفیف شبیه به یک شمشیر دو لبه است، اما لبه سودآور آن چه برای مشتری چه برای فروشنده تیزتر است و در صورت استفاده هوشمندانه از آن، میتوان نتیجه خوبی از این استراتژی دریافت کرد. اگر سوالی درباره کد تخفیف دارید یا تجربهای در زمینه استفاده از آن داشتهاید، خوشحال میشویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی درباره ساخت سایت با استفاده از پرتال دارید، میتوانید با کارشناسان پشتیبانی ما به شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.
سوالات متداول
کد تخفیف چیست؟
یک کد تخفیف مجموعهای از اعداد و حروف است که مشتری با وارد کردن آنها در سبد خرید، هزینه خرید خود را کم میکنند و از تخفیف مشخصی برخوردار میشود.
مزایای استفاده از کد تخفیف چیست؟
هنگامی که از کد تخفیف استفاده میکنید، میتوانید مشتریان جدیدی به فروشگاه جذب کنید و مشتریان قدیمی را وفادار کنید. از طرفی ترافیک ورودی به سایت را افزایش میدهید و محصولات مکمل را نیز در کنار محصول اصلی به فروش میرسانید.
تفاوت بین تخفیف و کد تخفیف چیست؟
زمانی که روی یک یا چند محصول تخفیف اعمال میکنید، این تخفیف از طرف خود فروشنده اعمال میشود و همه میتوانند از آن استفاده کنند. اما کد تخفیف کدی است که در اختیار بعضی مشتریان قرار میگیرد تا با وارد کردن آن بتوانند روی سبد خرید خود تخفیف مشخصی را دریافت کنند.