در حال حاضر همه کارشناسان طراحی سایت و سئو موافق این موضوع هستند که سئو در طی سالهای گذشته، به روشهای بیشماری تکامل یافته است. در حال حاضر نیز رقابت بین سایتها و صفحات در اینترنت بسیار شدید شده است و هر لحظه ممکن است یک سایت از دیگری جلو بزند. یکی از بهترین متغیرهایی که جایگاه و قدرت دامنه شما را نشان میدهد و میتواند در بهینه سازی سایت بسیار موثر باشد، همین اعتبار دامنه است.
اگر در گوگل جستجو کردید و به این مقاله رسیدید، باید به شما بگوییم دیگر نیازی به جستجوی بیشتر نیست؛ چرا که ما همه چیز را درباره اعتبار دامنه در این مقاله توضیح دادهایم. ابتدا چیستی دامین اتوریتی را توضیح دادهایم و در ادامه نیز ابزارهای مربوط به اندازهگیری آن را معرفی کردهایم. در نهایت نیز بهترین راهکارها برای افزایش آن را گفتهایم تا بعد از خواندن این مقاله، همه چیز را درباره آن بدانید. با ما همراه باشید.
اعتبار دامنه یا Domain Authority چیست؟
اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (DA) نوعی سیستم امتیازدهی به سایتها و صفحات اینترنتی است که توسط شرکت MOZ ایجاد شده است. Domain Authority امتیازی بین ۱ تا ۱۰۰ را به هر سایتی میدهد و هر چه این عدد بالاتر باشد، نشان دهنده اعتبار بیشتر آن سایت است.
ماز سرویسی به نام لینک اکسپلورر (Link Explorer) دارد که در آن سایتهای مختلف را رصد میکند و بر مبنای دهها عامل مختلف به آنها نمرهای تحت عنوان اعتبار دامنه میدهد. الگوریتم این نمرهدهی از علم ماشین لرنینگ (Machine Learning) استفاده میکند و با دقتی بالا، اعتبار سایتهای مختلف را رتبهبندی میکند.
بیشتر بدانید: دامنه چیست؟
البته لازم به ذکر است که اعتبار دامنه فاکتوری برای رتبهبندی گوگل نیست و مستقیما تاثیری روی نتایج جستجو ندارد. اما از سال ۲۰۱۹ و به روز رسانی سرویس Domain Authority در شرکت ماز، رفتار گوگل در رتبهبندی سایتها زیر ذرهبین قرار گرفت و بر اساس آن امتیاز DA دقیق و دقیقتر شد.
فرض کنید سایت A در نتایج جستجوی گوگل، رتبه بالاتری از سایت B دارد. از این نتیجه میتوانیم بفهمیم که به احتمال خیلی زیاد DA یا اعتبار دامنه A نیز از DA دامنه B بالاتر است.
اعتبار صفحه یا Page Authority
علاوه بر اعتبار دامنه یا DA که مربوط به اعتبار کل دامنه و یک سایت میشد، متغیر دیگری نیز برای اعتبارسنجی هر صفحه وجود دارد. اعتبار هر صفحه به صورت جداگانه، توسط متغیری به نام اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی (PA) شناسایی میشود. این اعتبار به صورت جداگانه برای هر صفحه سنجیده میشود و با اعتبار دامنه یا DA متفاوت است.
اسپم اسکور یا Spam Score
یکی دیگر از معیارهایی که میتواند روی اعتبار یک سایت تاثیرگذار باشد، امتیاز اسپم اسکور است. این امتیاز نیز با بررسی دامنه شما توسط شرکت ماز تعیین میشود و برخلاف DA، هرچه امتیاز شما در آن بیشتر باشد، یعنی دامنه ضعیفتری دارید. این امتیاز موارد مختلفی مثل بهینه بودن صفحات، طول دامنه، پسوند معتبر و… را در سایت شما بررسی میکند تا مطمئن شود سایت شما یک سایت واقعی است و به عنوان محتوای اسپم در اینترنت حضور ندارد.
بیشتر بدانید: چگونه یک دامنه خوب برای سایت خود انتخاب کنیم؟
بهترین ابزارها برای بررسی اعتبار دامنه
همانطور که به شما گفتیم اعتبار دامنه یا DA نتایج جستجوی گوگل را تعیین نمیکند، اما میتواند مانند یک راهنما برای شما عمل کند. هرچه اعتبار دامنه خود را بیشتر کنید، احتمال قرار گرفتن سایت شما در رتبههای اول گوگل بیشتر خواهد بود. حال با استناد به این موضوع، باید بدانید که با چه ابزارهایی میتوان اعتبار یک دامنه را مشاهده و بررسی کرد. در ادامه نحوه بررسی دامین آتوریتی را با استفاده از ماز (MOZ) و اچرفز (Ahrefs) توضیح دادهایم.
بررسی دامین آتوریتی با ماز (MOZ)
شما با ورود به صفحه لینک اکسپلورر یا Link Explorer ماز میتوانید دامین آتوریتی هر سایتی که میخواهید را بررسی کنید. استفاده از این ابزار نیز رایگان است، اما برای استفاده از آن باید در سایت ماز لاگین کنید. برای بررسی نیز کافی است دامنهای که میخواهید را وارد کرده و گزینه "Analyze" را انتخاب کنید.
بعد از ورود لینک و آنالیز آن، اطلاعات تصویر زیر را درباره دامنه میبینید. همچنین اگر صفحه را اسکرول کنید و پایین بیایید، اطلاعات بیشتری درباره آن سایت میبینید. این ابزار قطعا بهترین ابزار برای بررسی اعتبار دامنه است، با این حال اگر میخواهید بررسی بیشتری انجام دهید، میتوانید از اچرفز هم استفاده کنید.
بررسی دامین آتوریتی با اچرفز (Ahrefs)
ابزار اچرفز یا Ahrefs نیز مانند ماز یکی از معتبرترین ابزارهای تحلیل و بررسی سایت است و تحلیل اعتبار دامنه را نیز انجام میدهد. نکتهای که درباره اچرفز وجود دارد این است که فقط لینکهای خارجی را برای تعیین اعتبار یک دامنه در نظر میگیرد و کاری به فاکتورهای دیگر ندارد.
فقط به این نکته توجه داشته باشید که نام این متغیر در اچرفز، رتبه دامنه (DR) یا Domain Rating است و آن را با دامین اتوریتی نمایش نمیدهند. همچنین برای اعتبار صفحه نیز از متغیری به اسم نمره یو آر ال (UR) یا URL Rating استفاده میشود.
بهترین راهکارهای افزایش دامین اتوریتی
اکنون که متوجه شدیم دامین اتوریتی چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است نگاهی به راهکارهای قدرتمند کردن اعتبار دامنه یک سایت بیندازیم.
طبق چیزی که گوگل به آن اشاره کرده است، اعتبار دامنه به تعداد لینکهای متصل به یک سایت ارتباطی ندارد، بلکه کیفیت لینکها است که تاثیر بیشتری روی دامین اتوریتی میگذارد. برای ایجاد یک دامنه با اعتبار بالا و قدرتمند، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:
- کیفیت، بالاتر از کمیت: سعی کنید بک لینکهای مرتبط با موضوع سایت دریافت کنید و روی تعداد تمرکز نکنید.
- آنالیز و بررسی بک لینکها: مطمئن شوید که بک لینکها از سایتهای پر مخاطب و قدرتمند به سایت شما داده شده باشند.
- شناسایی لینکهای مخرب و حذف آنها: لینکهای بد و مخرب سایت خود را شناسایی کنید و آنها را از سایت حذف کنید.
- لینکسازی داخلی قدرتمند: سعی کنید استراتژی لینک سازی قدرتمندی داشته باشید و لینکهای مرتبط به هم و کاربردی در سایت خود ایجاد کنید.
- بالا بردن کیفیت محتوا: بالا بردن کیفیت محتوا باعث افزایش بازدید میشود و در نهایت باعث میشود تا بک لینکهای بیشتری دریافت کنید.
- تولید محتوای مرتبط: سعی کنید محتوایی که برای مخاطب شما مهم است را تولید کنید تا توجه آنها را بیشتر جلب کنید.
- به روز رسانی محتوای قدیمی: هر چند وقت یکبار محتوای قدیمی سایت خود را به روز رسانی کنید و آن را بر اساس فرمت و اطلاعات جدید بازنویسی کنید.
- شناسایی رقبا و مقایسه خود با آنها: رقبای خود را شناسایی و تحلیل کنید و تفاوتهای خود را پیدا کنید تا بتوانید با شناختن استراتژی سئو رقبای خود، رویکرد با کیفیتتری را داشته باشید.
- ببینید رقبای شما از کجا بک لینک گرفتهاند: اگر ببینید رقبای با دامین اتوریتی بالا از کجا بک لینک گرفتهاند، میتوانید منابع قدرتمند بک لینک در حوزه خود را بیشتر شناسایی کنید.
- مقالات خود را در سطح اینترنت به اشتراک بگذارید: این یک روش قدیمی و اصیل برای بازخورد بیشتر مقاله است. سعی کنید مقالات خود را از طریق راههایی مثل رپورتاژ خبری، شبکههای اجتماعی و سایتهای این چنینی با کاربران بیشتری به اشتراک بگذارید.
نمره خوب برای اعتبار دامنه چقدر است؟
سرویس دامین اتوریتی ماز یا همان لینک اکسپلورر، نمرهای از ۱ تا ۱۰۰ را برای اعتبار دامنه سایتهای مختلف در نظر میگیرد. این نمره معمولا بر اساس تعداد و کیفیت لینکهایی که به آن دامنه داده شدهاند سنجیده میشود.
در واقع هرچه نمره اعتبار یک دامنه بالاتر باشد، به این معنی است که احتمال ورود صفحات آن سایت به نتایج صفحه اول گوگل بالاتر است.
اگر سایت شما از سایتهای معتبرتر مثل گوگل، ویکی پدیا یا صفحات دولتی بک لینک گرفته باشد، تاثیر بیشتری روی بالا رفتن اعتبار دامنه میگذارد. در واقع با توجه به حوزه کاری هر سایتی، ممکن است بک لینکهای مختلفی دریافت کند. به همین دلیل سنجش نمره خوب اعتبار دامنه برای هر سایتی با توجه به حوزه کاری که دارد با سایت دیگر متفاوت است.
پس اگر میخواهید بدانید یک نمره خوب اعتبار دامنه، برای حوزه کاری سایت شما چقدر است، بهتر است اعتبار دامنه خود را با رقبای مستقیم و پرچمداران حوزه فعالیت خود مقایسه کنید. برای شناسایی رقبای مستقیم خود، میتوانید از ابزارهای مختلف مانند سیمیلار وب استفاده کنید.
اعتبار دامنه بالا با پرتال
بالا رفتن نمره دامنه علاوه بر عملکرد شما، به زیرساخت فنی سایت شما نیز بستگی دارد. برای مثال هرچه سایت شما زیرساخت بهتر و رابط کاربری جذابتری داشته باشد، طبیعتا محتوای با کیفیتتری میتوانید تولید کنید که در نهایت منجر به افزایش اعتبار دامنه شما میشود. اگر به دنبال یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای سایت خود هستید که با استفاده از آن بتوانید صفحات و محتوای کاملا بهینهای ایجاد کنید، میتوانید از پرتال استفاده کنید.
پرتال یک سایت ساز قدرتمند است که به شما اجازه میدهد تا با کمترین دانش فنی، بهترین سایت ممکن را ایجاد کنید. اگر در همین صفحه روی گزینه «ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی» کلیک کنید، یک سایت تستی هفت روزه رایگان برای شما ایجاد میشود که میتوانید تمام امکانات پرتال را در آن ببینید. اگر میخواهید با ویژگیهای سایت ساز پرتال نیز بیشتر آشنا شوید، مقاله «۳۵ دلیل برای انتخاب پرتال» را مطالعه کنید.
اعتبار دامنه را از یاد نبرید!
بالا بردن اعتبار دامنه یک فرایند زمانبر است که به یک استراتژی بلند مدت نیز احتیاج دارد؛ بنابراین اگر نتیجه تغییرات مربوط به اعتبار دامنه را در لحظه ندیدید، اصلا تعجب نکنید، چرا که به مرور زمان اعتبار دامنه شما بهتر میشود. با این حال با رعایت نکاتی که در این مقاله گفتیم، میتوانید اعتبار دامنه خود را بهبود دهید. اعتبار دامنه یکی از مهمترین متغیرها برای سئوی سایت است؛ بنابراین آن را فراموش نکنید و همواره تحت نظر داشته باشید.
اگر سوالی درباره اعتبار دامنه دارید یا شما نیز تجربهای درباره دامین اتوریتی و افزایش آن داشتهاید، خوشحال میشویم آن را با ما در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
اعتبار دامنه یا Domain Authority چیست؟
اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی (DA) یک سیستم امتیازدهی برای اعتبار یک دامنه است که با عددی بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده میشود. این امتیاز بر مبنای عملکرد، تعداد و کیفیت لینکهای متصل به یک دامنه سنجیده میشود. هرچه امتیاز دامین اتوریتی بالاتر باشد، آن دامنه اعتبار بالاتری دارد.
بهترین ابزار بررسی دامین اتوریتی کدام است؟
بهترین ابزار برای بررسی اعتبار دامنه، ابزار لینک اکسپلورر شرکت ماز (MOZ) است. ابزار دامین اتوریتی اچرفز (Ahrefs) نیز میتواند اطلاعات خوبی از DA یک سایت به ما بدهد.
راهکارهای افزایش اعتبار دامنه چیست؟
از جمله بهترین کارها برای افزایش دامین اتوریتی، میتوان به لینکهای با کیفیت، افزایش کیفیت محتوا، به روز رسانی محتوای قدیمی و به اشتراک گذاری لینکهای جدید اشاره کرد.
دیدگاهها
اسکن هایپ
خیلی عالی و کامل بود ممنون