زمانی که صحبت از تولید محتوا در سایت و به طور کلی SEO شود، یکی از نکات مهمی که باید با آن آشنا باشید، محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content است. در واقع شناخت این دسته از محتواها به شما در تعیین استراتژی محتوایی سایت، افزایش بازدید و حتی افزایش درآمد کمک میکند. پس چه به عنوان یک صاحب کسب و کار اینترنتی و چه به عنوان یک تولیدکننده محتوا، باید محتوای همیشه سبز را بشناسید.
محتوای همیشه سبز چیست؟
اگر قرار باشد به زبان ساده و به طور خلاصه بگویم؛ محتواهای همیشه سبز آن دسته از محتواهایی هستند که موضوعشان، همیشه برای مخاطبان جذاب است و دائم توسط آنها جستجو میشود. به زبان دیگر، محتواهایی که تاریخ انقضا ندارند! اجازه دهید با مثال موضوع را تفهیم کنم:
تصور کنید شما در یک وب سایت حوزه پزشکی، تولید محتوا میکنید. ماه قبل بر اساس تشخیصتان متوجه شدید که باید یک مقاله در مورد ویروس HPV در سایت تولید کنید. با توجه به اینکه از سالها پیش این موضوع در گوگل جستجو میشده و برای مخاطبان جذاب است و احتمالاً تا سالهای دیگر هم کاربران به دنبال افزایش اطلاعاتشان در مورد این موضوع خواهند بود و کلمه مورد نظر را در گوگل جستجو میکنند، میتوان به این محتوا لقب محتوای همیشه سبز یا همان سبز را داد.
حالا در ادامه مثال بالا، متوجه میشوید به تازگی طرحی در کشور در حال اجراست که واکسیناسیون برای بیماری HPV را همگانی و اجباری میکند. به همین دلیل یک مقاله در مورد طرح جدید و اجرای واکسیناسیون مینویسید. نکته اینجاست احتمالاً کاربران در همان یکیدو ماه اول در مورد این موضوع در گوگل جستجو کرده و بعد از مدتی به مرور از محبوبیت آن کاسته شده و عملاً دیگر کسی در موردش جستجو نمیکند. پس این محتوا، همیشه سبز نیست.
در مثال دیگر اگر مقالهای با موضوع "ایده های کسب و کار اینترنتی" مینویسید، خب این یک محتوای همیشه سبز است. اما اگر یک مقاله نوشته و به موضوع طرح صیانت میپردازید که برای مدتی در مرکز توجه بوده و به مرور کاربران به آن بیتوجه خواهند شد، این محتوا، همیشه سبز نیست.
محتوای همیشه سبز، یک طِیف دارد!
یکی از نکات مهمی که باید در خیلی از منابع در مورد محتوای همیشه سبز به شما نمیگویند، این است که عملاً هر محتوا میتواند بین همیشه سبز، سبز و عادی، یک امتیاز بگیرند! یعنی چه؟ اجازه دهید باز هم مثال بزنم. ببینید الان نزدیک به 10 سال است که در ایران موضوع برجام به موضوع مهمی تبدیل شده و طی این 10 سال دائم کلمات مرتبط به آن در گوگل جستجو میشود. بنابراین با توجه به اینکه احتمالاً سالهای آینده را هم درگیر این موضوع باشیم، مقالهای در مورد برجام، یک محتوای همیشه سبز است. اما اگر کمی بیشتر دقت کنیم، متوجه میشویم که شاید 5 یا 10 سال دیگر برجام مثل امروز برای کاربران جذاب نبوده و بسیاری از آمار جستجوهایش کم میشود. بنابراین، مثلاً میتوانیم بگوییم موضوع برجام یک موضوع سبز است و احتمالاً لقب همیشهسبز، برازندهاش نباشد. اما در مقابل عبارتی مثل "ناصرالدین شاه کیست؟" با توجه به اینکه در مورد یک شخصیت مهم تاریخی ایران است، احتمالاً تا دهها سال دیگر هم برای مخاطبان جذاب بوده و دائماً پیرامونش جستجو خواهد شد. بنابراین یک مقاله در مورد آن، یک محتوای همیشه سبز است یا حداقل درجه سبز بودنش، از موضوع قبلی بیشتر است!
محتوای همیشه سبز، چه چیزی نیست؟
با شناخت انواع محتواهایی که جزو سبزها دستهبندی نمیشوند، احتمالا راحتتر میتوانید قبل از تولید هر محتوا مشخص کنید که این محتوا همیشه سبز است یا نه؟
- محتواهای تِرند همیشه سبز نیستند! در واقع ترند، محتوایی است که برای مدت کوتاهی میان مخاطبان محبوبیت پیدا کرده و سریعاً هم محبوبیتش کاهش پیدا میکند. مثلاً محتوایی در مورد فلان مدل از گوشی آیفون که به محض ورودش سر و صدای زیادی به پا کرده و خب با معرفی مدل بعدی دیگر برای مخاطبان محبوب نخواهد بود.
- اغلب محتواهای خبری، همیشه سبز نیستند! همانطور که مشخص است، اخبار و محتوای خبری هم برای مدت کوتاهی میان مخاطبان محبوب شده و سریعاً محبوبیتشان از بین میرود. حتی کلمه و عنوان بسیاری از اخبار اصلاً جستجو نمیشود. یعنی سایتهای خبری آنها را برای مخاطبانی تولید میکنند که در خود سایت به دنبال پیدا کردن اخبار جدیدند.
- آمارها و گزارشها همیشه سبز نیستند! اغلب آمارها و گزارشها، همیشه سبز نیستند. مثلا آمار بودجه سال 1400 یا اصلاً آمار فروش سال 99 در دیجی کالا، موضوعاتی هستند که برای مدتی برای مخاطبان جذاب بوده و سپس جستجویشان شدیدا کاهش پیدا میکند.
آیا محتواهای فصلی، همیشه سبز هستند؟
اول از همه باید ببینیم محتوای فصلی چیست؟ مثلاً مقالهای در مورد کادوی ولنتاین یا در مورد نحوه راهاندازی کولر آبی. اینها موضوعاتی هستند که برای مدتی در سال محبوب شده و دوباره تا مدت زیادی محبوبیتشان را از دست میدهند. با توجه به اینکه در تعریف محتوای همیشه سبز، عبارت همیشه وجود دارد و گفته میشود این محتوا باید به طور دائم محبوب باشد، احتمالاً چنین محتواهایی را نمیتوانیم جزو آنها دستهبندی کنیم. اما به نظر من با توجه به اینکه این مقالات در هر حال برای مدت طولانی، یعنی تا سالها کاربردی هستند، حداقل میتوانیم به آنها صفت سبز را بدهیم.
آیا باید همه محتواهای ما، همیشه سبز باشد؟
یکی از نکاتی که در خیلی از منابع در مورد بازاریابی محتوا به شما نمیگویند، این است که هر محتوای شما چه در سایت و چه در دیگر رسانهها مثل اینستاگرام و توییتر، باید با یک یا چند هدف خاص منتشر شود! مثلاً شاید در یک سایت فروشگاهی اولویت اول این است که مخاطبان را به خریدار محصول تبدیل کنند. اما یک سایت خبرگزاری مهمترین هدفش این است که مخاطبان بیشتری را در روز به سایت جذب کرده و در نتیجه، از افزایش بازدید تبلیغات درآمد بیشتری داشته باشد. نکته اینجاست؛ اینکه چقدر در سایت شما باید به محتوای همیشه سبز اهمیت داده شود، به استراتژی خودتان برمیگردد. مثلاً:
اگر هدفتان صرفاً افزایش فروش است، در اغلب مواقع؛ نه همیشه؛ محتواهای ترند یا همان محتواهایی که برای مدت کوتاهی میان مخاطبان محبوبند، نرخ تبدیل پایینی دارند. اما در مقابل این محتواها به دلیل بازدید زیادشان در یک دوره کوتاه میتوانند به شدت آگاهی از برند را برای شما افزایش بدهند. با توجه به این، اگر هدفتان افزایش آگاهی از برند است یا اصلاً میخواهید به کمک این محتواها برندسازی کرده و به کمک برنده ایجاد شده قدرت سئوی سایتتان را افزایش بدهید، قطعاً باید بخش زیادی از تمرکزتان روی محتوای ترند باشد و تمام تمرکزتان را خرج محتوای همیشه سبز نکنید.
مزایای محتوای همیشه سبز چیست؟
ابتدا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
خط نارنجیرنگ نشاندهنده این است که در یک بازه زمانی کوتاه، ترافیک این وب سایت به شدت رشد داشته. چرا؟ چون احتمالاً مدیر سایت در مورد یک موضوع ترند و محبوب تولید محتوا کرده. همانطور که مشاهده میکنید، بعد از مدت کوتاهی دوباره این ترافیک کاهش پیدا کرده! همانطور که بالاتر هم گفتم ممکن است استراتژی شما تعیین کند که بخشی از تمرکزتان روی محتواهای ترند و لحظهای باشد. اما نکته اینجاست که اگر تمامی تمرکزتان را روی این محتواها بگذارید، دائم دچار نوسان میشوید.
در مقابل اگر بخشی از تمرکزتان را روی محتوای همیشه سبز بگذارید، به مرور ترافیک سایتتان رشد کرده و البته این رشد همراه با ثبات خواهد بود. یعنی قرار نیست بعد از مدتی دوباره ترافیک کاهش پیدا کند، چراکه موضوعات همیشه سبز را انتخاب کردهاید، موضوعاتی که همیشه کاربران در موردشان جستجو میکنند. جالب است بدانید حتی سایتهای خبرگزاری هم روی بسیاری از کلمات همیشه سبز محتوا تولید کرده و رتبه گرفتهاند. بنابراین مهمترین مزیتی که یک محتوای همیشه سبز دارد، این است که یک بار آن را مینویسید و تا مدت زیادی از آن سود میبرید.
چند نمونه از محتوای همیشه سبز
احتمالاً با توجه به توضیحاتی که تا اینجا دادم، متوجه شدهاید که بسیاری از محتواها همیشه سبز هستند. اما اگر بخواهم به طور خلاصه به انواع آنها اشاره کنم، باید اینطور بگویم:
- محتواهایی در مورد مسائل تاریخی مثل نام اشخاص یا وقایع مهم. (کورش بزرگ، جنگ ایران و عراق)
- محتواهای مربوط به جغرافیا و مکانهای گردشگری و نام شهرها. (تله کابین اصفهان، دریاچه ارومیه)
- محتواهایی با عنوان چگونه! مثلا مقاله چگونه اینستاگرام را نصب کنیم یا چطور تلگرام را حذف کنیم؟
- محتواهایی به عنوان چیست! مثلا مقاله «سئو چیست» یا مقاله انواع راهکارهای بازاریابی چیست.
- محتوای چک لیستی! مثلا چک لیست آموزش بازاریابی یا چک لیست سفر به کویر.
تفاوت موضوع همیشه سبز و محتوای همیشه سبز چیست؟
راستش را بخواهید اگر قرار باشد کمی موضوع را تخصصیتر کنم، باید یک نکته مهم را به شما توضیح بدهم. ببینید، تعریفی که بالاتر از محتوای همیشه سبز داشتم،، تعریف استاندارد و همهگیر است. اما اگر کمی دقیقتر شویم، موضوع همیشه سبز و محتوای همیشه سبز با هم تفاوت دارند! یعنی چه؟!
در واقع به نظر من، چیزی که تا اینجا گفتیم تعریف موضوع همیشه سبز بود! یعنی عبارت ناصرالدین شاه کیست و سی و سه پل اصفهان و نحوه نصب اینستاگرام روی آیفون، اینها همه موضوعات همیشه سبز هستند. موضوعاتی که همیشه برای مخاطبان جذابند. اما یک محتوای همیشه سبز، محتوایی است که با یک بار نوشتن نیاز به بروزرسانی برای کامل شدن نداشته باشد. یعنی چه؟!
مثلاً اگر شما امروز مقالهای در مورد نحوه نصب اینستاگرام روی آیفون بنویسید، احتمالاً مجبورید 6 ماه دیگر آن را به بروزرسانی کنید. در غیر اینصورت ممکن است دیگر این محتوا کاربردی نباشد! چراکه تا 6 ماه دیگر این اپلیکیشن نسخههای جدیدی ارائه داده و عملاً شما هم مجبورید برای کاربردی کردن محتوایتان، آن را بروز کنید. پس شاید این یک محتوای همیشه سبز نباشد، اما موضوعش همیشه سبز است.
در مقابل اگر یک مقاله در مورد ناصرالدین شاه بنویسید، به احتمال زیاد تا سالهای سال نیاز به روزرسانیاش ندارید، مگر اینکه در یک مورد استثنایی، شواهد جدیدی در مورد این شخصیت تاریخی پیدا شود که البته در این شرایط هم به احتمال زیاد با به روز نکردن مقاله، مقالهتان هنوز کاملاً کاربردی است.
چند نکته در مورد محتوای همیشه سبز
اجازه بدهید قبل از اتمام مقاله چند نکته مهم در مورد نوشتن محتواهای همیشه سبز و به طور کلی استفاده از آنها را به شما توضیح بدهم تا بتوانید بازدهی بیشتری در فرآیند بازاریابی محتوایتان داشته باشید.
1_ از آپدیت غافل نشوید
اول از همه حتی اگر محتوایتان واقعاً از نوع محتوای همیشه سبز بوده و حتی بدون نیاز به بروزرسانی هم همیشه کامل است، باز هم پیشنهاد میکنم هر از گاهی آن را بروز کنید! چرا؟ به 2 دلیل:
- دلیل اول این است که شما با آپدیت کردن یک محتوا به شدت به افزایش قدرت آن در گوگل کمک میکنید! مخصوصاً که در این 4/5 سال گذشته اهمیت بروزرسانی محتوایی نسبت به قبل برای الگوریتمهای گوگل بیشتر شده.
- مورد دوم هم اینکه با آپدیت و کامل کردن محتوا، کاربر رضایت بیشتری داشته و زمان بیشتری را در آن میگذراند. به این ترتیب رتبه صفحه در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.
2_ لینک داخلی بدهید
اول از همه اگر یک محتوا را به تازگی تولید کردهاید، از دیگر محتواهای سایت به آن اینکه داخلی بدهید تا اعتبار بیشتری بگیرد. در درجه دوم هم از خود محتوا به دیگر صفحات لینک بدهید تا کاربران با کلیک روی لینکها، زمان بیشتری را در سایت گذرانده و اعتبار محتوا بیشتر شود.
3_ آن را کامل کنید
نکته دیگر اینکه با اضافه کردن صوت و ویدیو به صفحه میتوانید اعتبار بیشتری، چه برای گوگل و چه نزد کاربر، به محتوا بدهید. پس حداقل یک ویدیو در صفحه قرار بدهید. در حالت بهتر، صوت و عکسنوشته هم اضافه کنید. (همه اینها به افزایش زمان ماندگاری و بهبود رتبه صفحه هم کمک میکنند.)
4_ همه تمرکزتان را روی تعداد جستجو قرار ندهید!
یکی از اشتباهات رایج در سئو و «سئو سایت های فروشگاهی» این است که سئوکار برای تولید محتوا صرفاً به سراغ موضوعات به شدت محبوبی میرود که جستجوی زیادی دارند. اما نکته اینجاست که قطعاً این محتواها رقابت زیادی هم داشته و رتبه گرفتن در آنها کار سختی است. بنابراین خیلی مواقع میتوانید با تولید محتوا روی کلمات طولانی و کمرقابت، راحتتر به رتبههای بالا برسید. علاوه بر این رتبه گرفتن روی این محتواهای کمرقابت کمکتان میکند روی کلمات پررقابت هم راحتتر رتبه بگیرید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. به عنوان کلام آخر؛ یادتان باشد که محتوای همیشه سبز باید بخشی از استراتژی محتوای سایت شما باشد، نه همه آن. پس روی محتوای خبری، ترند و... در حوزه کاریتان هم تمرکز کنید. در آخر اگر سؤالی در مورد این مطلب داشتید، در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.