گاهی اوقات مخاطبان یا مشتریان شما به یک کشور یا منطقه خاص محدود نیستند. در این حالت به سایتی نیاز دارید که به چند زبان مختلف باشد. به سایتهایی که محتوای آنها به چند زبان مختلف نشان داده میشود، سایتهای چند زبانه میگویند. در ویدیو زیر بیشتر در این مورد توضیح دادیم.
اگر کاربران سایت شما از کشورهای مختلف و با زبان متفاوتی وارد سایت میشوند، بهتر است یک سایت چند زبانه داشته باشید. به عنوان مثال یک شرکت که مشتریان داخلی و خارجی دارد، بهتر است حداقل دو زبان فارسی و انگلیسی را در سایتش داشته باشد. بعضی از کسب و کارها هم هستند که فقط در حوزه کشورهای عربی فعالیت دارند و مشتریانشان ایرانی و عرب زبان هستند. در این صورت باید سایتی داشته باشند که هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی در دسترس باشد.
احتمالا در بعضی از سایتها دیدهاید که یک دکمه بالای سایت وجود دارد که با کلیک روی آن، زبان سایت تغییر میکند. در تصویر زیر نمونهای از این مورد را میبینید.
به طور کلی 2 راه برای چند زبانه کردن سایت وجود دارد؛ یا از سرویس ترجمه گوگل استفاده کنید، یا این که یک سایت به زبان فارسی و یک سایت دیگر هم به زبان دیگری داشته باشید و آنها را به هم متصل کنید.
روش اول یعنی استفاده از گوگل ترنسلیت به این صورت است که تمام محتوای سایت شما به صورت خودکار توسط سرویس گوگل به زبان دیگری ترجمه میشود. سرویس گوگل ترنسلیت در ترجمه کلمات عملکرد نسبتا خوبی دارد، اما در ترجمه جملات و عبارتها در خیلی از موارد ترجمه خوبی ارائه نمیکند. این مورد را باید در نظر داشته باشید که ترجمه غلط و نامفهومی که گوگل ترنسلیت ارائه میکند باعث میشود که اعتبار کسب و کار شما پایین بیاید.
بهترین کار این است که محتوای سایت شما کاملا اختصاصی برای زبان دیگری تهیه شود تا ترجمه دقیقی داشته باشند. حالا چطور باید این کار را انجام دهیم؟ به طور کلی شما باید به تعداد زبانهایی که میخواهید سایتتان با آنها نمایش داده شود، سایت جداگانه داشته باشید. بعد این سایتها را به راحتی به هم متصل میکنید.
چطور سایت چند زبانه داشته باشم؟
فروشگاه ساز پرتال این قابلیت را در اختیار شما قرار داده است که سایتتان به هر تعداد زبانی که میخواهید، نمایش داده شود. برای این کار لازم است برای هر زبان، یک سایت جداگانه بسازید. مثلا اگر قرار است سایت شما به 2 زبان فارسی و انگلیسی باشد، باید دو بسته از پرتال تهیه کنید. با این کار میتوانید یک سایت فارسی و یک سایت انگلیسی بسازید. حالا تیم پشتیبانی پرتال به صورت رایگان این 2 سایت را به هم متصل میکند. در نهایت این که مثل تصویری که بالاتر نشان دادیم، سایت شما هم یک دکمه خواهد داشت که کاربران با کلیک کردن روی آن میتوانند زبان سایت را تغییر دهند.
نکته مثبتی که وجود دارد این است که شما میتوانید محتواهای جداگانهای در سایت فارسی و انگلیسی قرار دهید. حتی این امکان وجود دارد که ظاهر نسخه فارسی سایتتان با نسخه انگلیسی آن متفاوت باشد. مثلا میتوانید در نسخه فارسی سایتتان از لوگو فارسی و در نسخه انگلیسی سایت از لوگو انگلیسی استفاده کنید.
مهمترین ویژگی این روش چپ چین شدن سایت شما است. همانطور که میدانید بعضی از زبانها مثل انگلیسی به صورت چپ به راست نوشته میشوند. وقتی که سایتتان را با گوگل ترنسلیت ترجمه میکنید، استایل سایت شما تغییر نمیکند، فقط نوشتهها از فارسی به زبان دیگری ترجمه میشود. با این حال وقتی که به صورت استاندارد سایت شما چند زبانه شود، استایل قالب سایت هم با توجه به چپ چین یا راست چین بودن زبان تغییر میکند. مثلا اگر متنی در نسخه فارسی سایت شما در سمت راست باشد، این امکان وجود دارد که همین متن در نسخه انگلیسی به سمت چپ سایت منتقل شود.
به عنوان نمونه عکس زیر که نسخه فارسی یکی از سایتهای ساخته شده با پرتال است را ببینید:
همانطور که میبینید لوگو سایت به صورت فارسی درج شده و منو سایت به همراه بقیه المانهای آن در سمت چپ قرار گرفته است. کاربر با کلیک روی عبارت English نسخه انگلیسی همین سایت را مشاهده میکند. حالا بیایید نگاهی به نسخه انگلیسی همین سایت بیاندازیم.
همانطور که در عکس معلوم است استایل و ظاهر سایت موردنظر در نسخه فارسی و انگلیسی کاملا متفاوت است. در اصل نسخه انگلیسی سایت برای کاربر انگلیسی زبان کاملا بهینه شده و لوگو سایت هم به صورت انگلیسی درج شده است. همچنین منو و سایر المانها هم به سمت چپ منتقل شده است که برای کاربر انگلیسی زبان مناسب است.
این امکان وجود دارد که هر تعداد زبان که بخواهید به سایتتان اضافه کنید و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد. به همین راحتی شما هم میتوانید یک سایت چند زبانه استاندارد داشته باشید که برای تمام کاربران شما مناسب باشد.