دوره جدید: آموزش کامل کار با پرتال و ساخت فروشگاه اینترنتی

لیست سوالات ابتدایی کاربران و آموزش های اولیه

در این لیست می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین کارهای اولیه برای راه اندازی یک وب‌سایت شخصی، شرکتی یا فروشگاه اینترنتی در پرتال آشنا کنیم. در این بخش آموزش و راهنمای دقیقی را برای راه‌اندازی یک سایت کامل در اختیار شما قرار داده‌ایم؛ بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را به خوبی تکمیل کنید، با ما همراه باشید.


1. تکمیل اطلاعات حساب کاربری

مشخصات کاربری - ارسال مدرک و …

اولین مرحله شما برای فعال‌سازی سایت، تکمیل اطلاعات حساب کاربری است. برای تکمیل این اطلاعات، تنها کافی است وارد بخش «ویرایش مشخصات کاربری» شوید و تمام قسمت‌ها را مطابق با اطلاعات صاحب سایت تکمیل کنید.

سپس از طریق بخش «ارسال مدرک» ، تصویر مدرک صاحب حساب کاربری را مطابق با نمونه، بارگذاری کنید. مدرک ارسالی شما باید تصویر واضحی از پشت و روی کارت ملی هوشمند یا دو صفحه اول شناسنامه شما باشد. همچنین نکاتی نیز درباره بارگذاری مدارک وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم:

نکات مهم

  • اگر سایت قرار است به نام شرکت یا شخص حقوقی باشد، علاوه بر مدرک شناسایی باید مدارک شرکتی مانند روزنامه رسمی را نیز برای ما ارسال کنید.
  • اطلاعات مالک و مدیر اصلی سایت (ایمیل، شماره تماس و…) را حتما به درستی وارد کنید؛ چرا که ما از این اطلاعات برای برقراری ارتباط با مدیر سایت استفاده می‌کنیم.
  • اگر می‌خواهید فرد دیگری به عنوان مدیر یا همکار از طرف سایت شما با تیم پشتیبانی پرتال در تماس باشد، کافی است در زمان ثبت تیکت شماره این فرد در کنار درخواست وارد شود تا کارشناسان ما با ایشان در تماس باشند. (لزومی ندارد شماره موبایل در حساب کاربری را تغییر دهید) 
  • مدارکی که برای ما ارسال می‌کنید تنها در اختیار پرتال است، استفاده خاصی از آن نمی‌شود و به هیچ عنوان در دسترس افراد دیگر قرار نمی‌گیرد.


2. انتخاب ظاهر سایت (قالب)

انتخاب ظاهر سایت، متناسب با فعالیت شما

ما در پرتال قالب‌های مختلف و متنوعی را متناسب با نیاز هر کسب و کاری طراحی کرده‌ایم. شما می‌توانید با رفتن به صفحه قالب‌ها و کلیک روی گزینه «پیش نمایش»، شکل ظاهری هر قالب را ببینید و یکی از قالب‌ها را برای سایت خود انتخاب کنید.

برای انتخاب قالب ابتدا وارد پنل مدیریتی سایت خود شوید، سپس از طریق منوی سمت راست گزینه «قالب» را انتخاب کنید. شما می‌توانید در این بخش با ورود به بخش «انتخاب قالب»، قالب مورد علاقه خود را انتخاب و نصب کنید. سعی کنید قالبی متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید؛ برای مثال اگر محصولات کمی دارید، از قالب‌های شلوغ با ابزارک‌های زیاد استفاده نکنید.

نکات مهم

  • قالب‌های پرتال کاملا واکنش‌گرا، بهینه و سئو شده هستند و استاندار‌دهای سئو و کدنویسی در آن‌ها کاملا رعایت شده است.
  • هر زمان که بخواهید می‌توانید قالب خود را به یکی دیگر از قالب‌های پرتال تغییر دهید. این کار هیچ کدام از اطلاعات سایت شما را از بین نمی‌برد و تنها با یک کلیک انجام می‌شود. اگر از قالب جدید نیز رضایت نداشتید، می‌توانید آن را به سادگی به قالب قبلی تغییر دهید.
  • با انتخاب قالب جدید یا آپدیت قالب فعلی، تنها ابزارک‌های قالب ریست می‌شود و باید مجددا آن‌ها را تنظیم کنید. همچنین اگر روی قالب شما کدنویسی اختصاصی و تغییراتی انجام شده باشد، به قالب جدید منتقل نمی‌شود و باید دوباره برای قالب جدید کدنویسی شود.
  • قالب‌های پرتال توسط یک تیم حرفه‌ای طراحی و کدنویسی شده‌اند؛ بنابراین نیازی نیست تغییرات خاصی روی قالب اعمال کنید. شما تنها با تغییرات کوچک و ساده‌ای مثل تغییر رنگ سایت، ایجاد بنرهای جذاب و قرار دادن آن‌ها به جای بنرهای پیش فرض قالب و سایر موارد مشابه، می‌توانید سایت خود را در کمترین زمان آماده کنید.
  • در پرتال امکان دسترسی به کدهای قالب برای ایجاد تغییرات اختصاصی وجود دارد. برای انجام این کار می‌توانید از آموزش ویرایش کدهای قالب استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید یک قالب اختصاصی براساس مستندات پرتال برای سایت خود طراحی کنید، می‌توانید به بخش ایجاد قالب بروید.
  • برای تغییر جایگاه و جابجایی ابزارک‌ها می‌توانید آموزش تغییر چیدمان را مشاهده کنید.


3. تنظیمات اولیه

انتخاب یا ویرایش عنوان سایت - تعیین تعداد نمایش محصول، نوشته در صفحات

برای انتخاب عنوان (فارسی | انگلیسی) سایت خود می‌توانید بعد از وارد شدن به پنل مدیریتی سایت خود، از مسیر "تنظیمات وب‌سایت > تنظیمات کلی" نام و زمینه فعالیت سایت خود را انتخاب کنید. 

همچنین در صورت تمایل می‌توانید از طریق این بخش، روی سایت خود یک رمز عبور قرار دهید؛ این کار باعث می‌شود تا زمان تکمیل، وب‌سایت شما برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

 همچنین برای تعیین تعداد نوشته‌ها ، محصولات و نتایج جستجو در صفحات سایت نیز می‌توانید از مسیر "قالب > ویرایش قالب فعلی > تب تنظیمات" برای تغییر این تنظیمات اقدام کنید.


4. مشخص کردن آدرس اینترنتی سایت (دامنه)

دامنه‌هایی با پسوند net ، ir ، com و…

دامنه یا دامین (Domain) به آدرس اصلی وب‌سایت شما گفته می‌شود. در واقع هر صفحه‌ای در اینترنت دارای یک آدرس مشخص است که این آدرس‌ها مشتقاتی از دامنه شما هستند. شما می‌توانید برای سایت خود هر نوع دامنه‌ای از جمله دامنه داخلی ir (دامنه مخصوص ایران) یا دامنه‌های بین‌المللی مانند co، net، org و… استفاده کنید.

توجه داشته باشید در تمام سایت‌هایی که با پرتال ساخته می‌شوند، یک دامنه ir به عنوان هدیه برای کاربر در نظر گرفته می‌شود. شما برای ثبت این دامنه می‌توانید بعد از فعال‌سازی حساب کاربری، از مبلغ موجود در کیف پول خود استفاده کنید.

برای اتصال دامنه ابتدا وارد پنل مدیریتی سایت خود شوید و از مسیر "تنظیمات وب‌سایت > اتصال دامنه" روی گزینه «دامنه جدید» کلیک کنید و در بخش «اتصال دامنه جدید»، آدرس دامنه خود را به طور کامل وارد کنید. توجه کنید اگر دامنه‌ای از قبل خریداری شده باشد، این موضوع به اطلاع شما می‌رسد و امکان خریداری آن وجود ندارد. اما اگر دامنه انتخابی شما توسط فرد دیگری خریداری نشده باشد، می‌توانید آن را خریداری و به سایت خود متصل کنید.

نکات مهم

  • دامنه مهم‌ترین بخش سایت است و با مشخصات صاحب امتیاز سایت ثبت می‌شود.
  • اگر می‌خواهید ثبت دامنه‌ی ir را از طریق پرتال پیگیری کنید، باید ابتدا یک شناسه در سایت ایرنیک(رجیسترار یا ثبت کننده اصلی دامنه‌های ir در ایران) داشته باشید. اگر این شناسه را قبلا دریافت کرده‌اید، باید آن را از طریق تیکت در اختیار تیم پشتیبانی ما قرار دهید تا مراتب خرید و فعال‌سازی دامنه برای شما انجام شود. اگر هم شناسه ندارید می‌توانید از آموزش ثبت شناسه nic استفاده کنید.
  • اگر قصد خرید و ثبت دامنه بین‌المللی مانند com را دارید، کافی است مطابق آموزش بالا دامنه را ثبت کنید تا مراتب خرید و اتصال آن به سایت شما انجام شود و در حساب کاربری شما ثبت شود.
  • اگر از قبل دامنه دارید و قصد اتصال آن به سایت خود را دارید، بعد از انجام مراحلی که در بالا توضیح دادیم، باید dnsهای پرتال را که در همان صفحه به شما نمایش داده می‌شود را روی دامنه خود ست کنید. پس از تغییر dns، حدود ۴ الی ۵ ساعت زمان می‌برد تا دامنه شما به سایت وصل شود و بالا بیاید. البته در مورد دامنه‌های داخلی ir (در صورتی که وضعیت دامنه در سایت ایرنیک تایید یا ثبت شده باشد)، ممکن تا ۲۴ ساعت نیز طول بکشد.
  • دامنه ir دامنه اختصاصی کشور ایران است؛ اما به این معنی نیست که این دامنه فقط در ایران قابل مشاهده است و از خارج کشور در دسترس نیست. در واقع هر کشوری پسوند دامنه مربوط به خود را دارد و این مسئله بدین معنا نیست که کاربران سایر کشور‌ها نتوانند از آن سایت بازدید کنند.


5. ایمن‌سازی

فعال‌سازی ssl - انتخاب پسورد قوی - ایمیل

امنیت سایت و ایمن‌سازی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هر سایتی وجود دارد. تیم متخصص ما در مجموعه پرتال همواره درحال بررسی و پایش سرورها هستند و اگر حمله مخربی به سایت‌ها صورت بگیرد، در کمترین زمان اقدامات لازم برای دفع حملات انجام می‌شود. علاوه بر این، زیرساخت اختصاصی پرتال باعث افزایش سرعت و امنیت سایت می‌شود. همچنین بکاپ‌گیری به صورت مداوم در سایت شما انجام می‌شود و خطری اطلاعات سایت شما را تهدید نمی‌کند.

با وجود تمام این موارد، انجام دو کار به افزایش امنیت سایت شما کمک می‌کند:

  1. در مرحله اول شما باید یک رمز یا پسورد قوی برای سایت خود انتخاب کنید. پسورد شما باید مجموعه‌ای از حروف، کاراکترها و اعداد باشد تا امنیت بالایی داشته باشد. 
  2. فعال‌سازی ssl نیز یکی دیگر از راه‌های بالا بردن امنیت سایت است. در پرتال تمامی دامنه‌ها ssl رایگان دریافت می‌کنند و برای این کار کافی از بخش درخواست پشتیبانی جدید، یک تیکت با عنوان «فعال‌سازی ssl» برای پشتیبانی ارسال کنید.

نکات مهم

  • برای تهیه پسورد قوی می‌توانید از سایت‌های تولید پسورد استفاده کنید. برای این کار کافی است عبارت "password generator" را در گوگل سرچ کنید و با استفاده از سایت‌های ساخت پسورد، یک پسورد قوی شامل حروف، اعداد و کاراکترها برای سایت خود بسازید.
  • اس‌اس‌ال (ssl/https) لایه امنی بین مرورگر کاربر و سرور سایت برقرار می‌کند و با رمزنگاری اطلاعات ردوبدل شده بین مرورگر کاربر و سایت، از لو رفتن اطلاعات جلوگیری می‌کند.
  • پیشنهاد می‌شود برای بالا بردن امنیت سایت خود حتما ssl را بر روی دامنه فعال کنید.


6. تغییر لوگو

لوگو اصلی - favicon

شما می‌توانید یک لوگوی اختصاصی برای سایت خود تعریف کنید. برای تغییر لوگو ابتدا وارد پنل مدیریتی سایت خود شوید. اکنون از مسیر "تنظیمات وب‌سایت > تغییر لوگو" ابتدا تصویر لوگوی پیش‌فرض را حذف کنید، سپس لوگوی خود را بدون بک‌گراند و حاشیه اضافی آپلود کنید.

فاوآیکون یا Favicon تصویر کوچکی است که در تب مرورگر و سرچ در گوگل کنار آدرس سایت شما قرار می‌گیرد. برای تغییر favicon می‌توانید ابتدا وارد پنل مدیریتی سایت خود شوید، سپس از مسیر "تنظیمات وب‌سایت > تغییر favicon"، فاو آیکون جدید خود را آپلود کنید. دقت داشته باشید که فایل فاو آیکون شما باید فرمت ico داشته باشد. برای تبدیل فایل خود به فرمت ico، می‌توانید از سایت  Online ICO converter استفاده کنید.

نکات مهم

  • در صورتی که لوگوی شما دارای بک‌گراند است، برای حذف زمینه می‌توانید از سایت remove.bg استفاده کنید. برای این کار وارد این سایت شوید سپس روی دکمه upload image کلیک کنید. اکنون تصویر را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا بک‌گراند شما حذف شود و لوگوی اصلاح شده را دانلود کنید.
  • ابعاد فاو آیکون را ترجیحا 64*64 قرار دهید. از ابعاد 16*16 و 32*32 نیز می‌توانید استفاده کنید.


7. ویرایش چیدمان صفحه نخست

ویرایش ابزارک - چیدمان سایت و …

صفحه نخست سایت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های سایت است که همواره کاربران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این صفحه به نوعی ویترین اصلی وب‌سایت شما است؛‌ به همین دلیل باید با قرار دادن ابزارک‌های متناسب با سایت، تغییر فونت و رنگ و استفاده از تصاویر جذاب، ظاهری کاربر پسند را در صفحه نخست خود ایجاد کنید.

قالب‌ها و صفحات سایت شما از کنار هم قرار گرفتن چند بخش مختلف ایجاد شده است. به این قسمت‌های کوچک‌تر اصطلاحاً ابزارک می‌گوییم. هر کدام از این ابزارک‌ها برای نمایش اطلاعات و کارکرد متفاوتی ایجاد شده‌اند. در قالب‌های پرتال از ابزارک‌های مختلفی مانند ابزارک نمایش محصول، مقالات وبلاگی، اسلایدر، برندها، بنر و به همین شکل ابزارک‎‌هایی با کارکرد دیگر استفاده شده است.

شما می‌توانید با دسترسی مدیریتی خود وارد سایت‌تان شوید تا گزینه‌های «ویرایش» در پایین ابزارک‌ها در صفحه‌های مختلف سایت را ببینید. با استفاده از این گزینه می‌توانید محتوا و تنظیمات ابزارک‌های خود را تغییر دهید. همچنین می‌توانید از طریق مسیر "قالب > ابزارک"، ابزارک‌های مختلف موجود در هر صفحه از سایت خود را مشاهده و مدیریت کنید.

 نکات مهم

  • دکمه‌های ویرایش ابزارک‌ها برای کاربران شما قابل مشاهده نیست. تنها اگر با دسترسی مدیریتی وارد سایت خود شوید می‌توانید آن را مشاهده کنید.
  • اگر قصد تغییر بخشی از سایت یا چیدمان ابزارک‌های خود را دارید که از طریق گزینه ویرایش انجام نمی‌شود، می‌توانید با ارسال تیکت درخواست خود را به صورت کامل و همراه اسکرین شات برای تیم پشتیبانی ارسال کنید تا این مورد برای شما انجام شود.
  • در صورتی که تمایل به تغییر صفحه نخست سایت خود را دارید، می‌توانید مطابق با آموزش تغییر صفحه اصلی سایت عمل کنید.


8. تکمیل صفحه‌ها و ایجاد محصولات

ایجاد صفحات دلخواه - اولین محصول و نوشته وبلاگی - شخصی‌سازی منو یا فهرست صفحات

سایت‌های اینترنتی از تعداد زیادی صفحه مانند درباره ما ، تماس با ما ، راهنمای خرید، قوانین و مقررات، دسته‌های فروشگاهی، وبلاگ و … ایجاد شده‌اند و این صفحه‌ها ساختار کلی یک سایت را ایجاد می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید با ورود به پنل مدیریتی و رفتن به مسیر "صفحه‌ها > فهرست صفحه‌ها"، صفحات خود را مدیریت کنید یا صفحات جدیدی برای سایت خود بسازید.

 نکات مهم

  • اگر قصد شخصی‌سازی صفحات و دسته‌بندی‌های سایت خود را دارید، می‌توانید آموزش منوی وب‌سایت را مشاهده کنید.
  • برای ایجاد محصول در سایت می‌توانید از آموزش ایجاد محصول که در هلپ سنتر پرتال توضیح داده شده است، استفاده کنید. در این آموزش درباره ایجاد هر نوع محصول، توضیحات کاملی ارائه شده است.
  • اگر می‌خواهید بخش وبلاگ برای وب‌سایت خود بسازید، می‌توانید آموزش ایجاد نوشته وبلاگی را مطالعه کنید.


9. تنظیم روش‌های دریافت پول و ارسال سفارش‌ها

راهنمای دریافت و ایجاد درگاه بانکی - برنامه‌های ارسال سفارش

اگر سایت شما فروشگاهی است و محصول یا خدماتی برای فروش دارید، می‌توانید از روش‌های مختلف دریافت پول در پرتال مانند ایجاد درگاه بانکی (پرداخت آنلاین) ، واریز به حساب (کارت به کارت) و یا پرداخت در محل استفاده کنید. اگر قصد فعال‌سازی درگاه بانکی دارید، می‌توانید با استفاده از آموزش نحوه دریافت پول (از مشتری)، به صورت کامل از مراتب و مراحل دریافت درگاه مطلع شوید.

از طرفی برای اعمال هزینه‌ حمل و نقل روی سفارش‌های سایت خود، می‌توانید آموزش دریافت هزینه ارسال سفارش را مطالعه کنید.

اگر مشکلی در رابطه با چگونگی بسته بندی و ارسال مرسوله‌های پستی را دارید نیز می‌توانید از آموزش بسته بندی محصولات که از مجموعه آموزش‌های آکادمی پرتال است، استفاده کنید.

مطلبی در رابطه با درگاه‌های بانکی (پرداخت آنلاین) قابل ذکر است. به طور کلی دو نوع درگاه پرداخت آنلاین داریم: 

  1. درگاه واسط بانکی
  2. درگاه مستقیم بانکی

1. درگاه واسط بانکی: این نوع درگاه‌ها مراحل دریافت کمتری نسبت به درگاه‌های مستقیم دارند و راحت‌تر می‌توان آن را دریافت کرد؛ اما از آنجایی که واسط هستند معمولا بابت هر تراکنش درصدی را تا یک سقف مشخص برداشت می‌کنند. همچنین برای واریز پول به حساب خودتان باید در درگاه واسط درخواست برداشت از حساب را بزنید تا مبلغ به شماره شبایی که در زمان دریافت درگاه ثبت نموده‌اید، واریز شود. در این رابطه بهتر است حتما در ابتدا صفحه‌ی قوانین و مقررات درگاه واسط مربوطه را مطالعه کنید.

2. درگاه مستقیم بانکی: در این نوع درگاه هیچ مبلغی بابت تراکنش‌های انجام شده در سایت شما برداشت نمی‌شود و به صورت مستقیم به حساب شما واریز خواهد شد. پول واریزی از طریق درگاه‌های مستقیم نهایتا تا 24 ساعت به حساب شما می‌نشیند.

 نکات مهم

  • برای دریافت تمامی درگاه‌های بانکی ، نیاز به دریافت اینماد و همچنین کد مالیاتی است.  در صورت نداشتن کد مالیاتی، می‌توانید آموزش مربوط به مجوزهای لازم سایت در هلپ‌سنتر پرتال را مطالعه کنید.
  • پرتال درگاه پرداخت ارائه نمی‌دهد و باید از سرویس‌های زیر اقدام به دریافت درگاه کنید: 

واسط: زرین پال، پی پینگ، ایران‌کیش

مستقیم: پرداخت الکترونیک ملت، سداد (بانک ملی)، پارسیان، پاسارگاد، سامان، سپهر (بانک صادرات)

ارزی: درگاه یک پی (yekpay)

  • فروشگاه‌های اینترنتی نیز مانند کسب‌وکارهای سنتی شامل مالیات می‌شوند؛ چون طبق قانون کشور، هر کسب و کاری که درآمد دارد باید مالیات پرداخت کند. برای چگونگی محاسبه‌ و پرداخت مالیات می‌توانید آموزش مالیات فروشگاه‌های اینترنتی را مطالعه کنید.


10. دریافت مجوزهای لازم

اینماد، ساماندهی، اتحادیه کشوری کسب‌و‌کار مجازی و … - لوگوی درگاه بانکی

در ابتدا باید اشاره کنم برای راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی، الزامی برای دریافت مجوز وجود ندارد. با این حال شما می‌توانید برای جلب اعتماد و افزایش اعتبار سایت خود، از بعضی مجوزها استفاده کنید.

ما در صفحه لیست مجوزها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت کامل درباره انواع مجوزها و نحوه دریافت آن‌ها توضیح داده‌ایم. برای مثال دریافت اینماد برای سایت‌های فروشگاهی باعث بالا رفتن اعتماد مشتریان در هنگام خرید اینترنتی می‌شود. شما بنا به نیازی که دارید می‌توانید هر کدام از این مجوزها را دریافت کنید.

همچنین می‌توانید با مطالعه آموزش اینماد در بخش هلپ‌سنتر پرتال، نحوه دریافت اینماد یک ستاره یا بدون ستاره را آموزش ببینید. همچنین از طریق این بخش تفاوت اینماد بدون ستاره و یک ستاره را نیز متوجه می‌شوید.

 نکات مهم

  • اینماد شاید مهم‌ترین مجوز برای سایت‌‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی است و اگر سایت شما فروشگاهی باشد حتما توصیه می‌کنیم آن را دریافت کنید.
  • اگر می‌خواهید لوگو درگاه پرداخت آنلاین شما نیز در سایت برای کاربران نمایش داده شود، می‌توانید مطابق با آموزش افزودن نمادهای اعتماد در سایت عمل کنید. همچنین می‌توانید این مورد را از راه تیکت به تیم پشتیبانی ما اطلاع دهید تا این کار برای شما انجام شود.


11. ابزارهای تحلیل سایت جهت کمک به رشد بازدید و فروش 

اتصال سایت به سرچ کنسول و آنالیتیکس - تکمیل سئو

بعد از تکمیل و راه اندازی سایت نیاز است تا اقداماتی را در راستای افزایش بازدید و فروش سایت‌ خود انجام دهید. برای این کار یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، «تکمیل سئو»، استفاده از «کانال‌های فروش» و اتصال سایت به ابزارهای تحلیل سایت مانند «سرچ کنسول» و «گوگل آنالیتیکس» است. 

تکمیل سئو

در مرحله اول بیایید نگاهی به اینکه «سئو چیست؟» بیندازیم. به زبان ساده سئو مجموعه‎‌ای از کارهایی است که در نهایت باعث بالا رفتن رتبه‌ سایت در سرچ گوگل می‌شود. سئو کردن یک پروسه زمان‌بر است و هزینه‌های مشخصی هم برای سایت دارد. اما یک سوال در این باره مطرح می‌شود؛ آیا واقعا رسیدن به رتبه یک گوگل ضروری است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما همیشه به آن نیازی نیست. در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها حتی بدون ثبت کردن سایت خود در سرچ کنسول هم در صفحات گوگل حضور دارند. ما در پرتال روی موارد مربوط به استانداردهای سئو در کدنویسی،  استفاده از اسکیما در قالب‌ها و حتی پنل مدیریتی کار کرده‌ایم و بخشی نیز برای تنظیمات سئو وجود دارد. البته این موارد به این معنی نیست که به سئو توجه نکنید؛ بلکه موارد دیگری غیر از سئو فنی یا تکنیکال برای برای رشد سایت شما وجود دارند. در واقع شما می‌توانید با تمرکز روی تولید محتوای سایت خود کار کنید. برای انجام اصولی این کار می‌توانید از آموزش چک لیست کامل تولید محتوا برای ایجاد یک محتوای خوب استفاده کنید.

کانال‌های فروش

اگر سایت فروشگاهی دارید، می‌توانید از کانال‌های فروش مانند ترب ، ایمالز و یکتانت  برای افزایش بازدید و جذب مشتری استفاده کنید. همچنین اگر سایت شخصی یا شرکتی دارید، می‌توانید از بخش «'عنوان لینک'»، از آموزش‌های لازم جهت افزایش بازدید و بازدهی سایت خود استفاده کنید.

سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

سرچ کنسول (Search Console) ابزاری برای اندازه‌گیری ترافیک و عملکرد سایت است که توسط شرکت گوگل به بازار ارائه شده است. شما با استفاده از این سرویس می‌توانید وضعیت (اسکیما) نمایه‌سازی و خطاهای خزنده (Crawler) گوگل را مشاهده و بررسی کنید. این بررسی کمک زیادی در مسیر بهینه‌سازی سایت به شما می‌کند.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نیز یک سرویس رایگان برای بررسی رفتار و تعداد کاربران وارد شده به سایت است که گزارش‌های تحلیلی مفیدی را در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد. این سرویس گزارش‌هایی درباره ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آن‌ها را ارائه می‌دهد. 

نکات مهم

  • پس از ثبت سایت در سرچ کنسول ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا اطلاعات سایت شما در آن نمایش داده شود؛ پس بهتر است آموزش «دامنه‌ام را ثبت کردم اما در گوگل نمایش داده نمی‌شود» را مطالعه کنید.
  • از آموزش "عنوان لینک" می‌توانید برای معرفی سایت خود به سرچ کنسول استفاده کنید. توجه داشته باشید اولین مرحله بعد از فعال کردن سرچ کنسول این است که سایت‌مپ (sitemap) سایت خود را به سرچ کنسول اضافه کنید.
  • در پرتال برای همه سایت‌ها فایل ربات (robots.txt) نیز ایجاد می‌شود. به صورت پیش‌فرض دستوراتی در این فایل‌ها قرار دارد و نیاز به ویرایش این دستورات از سمت شما نیست. در صورت تمایل برای توضیحات کامل‌تر و نحوه‌ی ویرایش این فایل می‌توانید آموزش فایل robots.txt چیست و چگونه می‌توانم متن آن را تغییر دهم را مطالعه نمایید.
  • پرتال به صورت اختصاصی روی سئوی سایت شما کار نمی‌کند؛ اما هر آنچه که نیاز است از موارد فنی و آموزش‌های کاربردی در اختیارتان قرار دارد. اگر بخواهید به صورت تخصصی روی سئوی سایت خود کار کنید می‌توانید از متخصصان دیگر استفاده کنید.


12. اطلاع‌رسانی به کاربران و مدیران

اتصال پنل پیامکی - نحوه ساخت ایمیل سازمانی info یا ایمیل‌هاست

بعد از اینکه توانستید کاربرانی را به سایت خود جذب کنید، می‌توانید پیام‌رسانی به کاربران را از راه‌های مختلفی مانند اعلامیه‌های داخل پنل، ارسال ایمیل یا ارسال پیامک، انجام دهید. در راستای این مسئله نیز نکاتی وجود دارد که به آن اشاره کرده‌ایم. 

نکات مهم

  • ایمیل سازمانی یا شرکتی، یک نوع ایمیل است که روی دامنه ایجاد می‌شود. (مانند info@domain.ir) البته ایمیل سازمانی خود را با هر عبارتی می‌توانید ایجاد کنید، اما عبارت رایج برای آن، «info» است. نحوه کار این مدل ایمیل نیز دقیقا مانند سایر سرویس‌ها مانند Gmail است.
  • امکان اتصال ایمیل ایجاد شده به سیستم‌های مدیریت ایمیل مانند outlook (اوت‌لوک)  یا حساب Gmail امکان‌پذیر است. برای انجام این کار می‌توانید از آموزش اتصال ایمیل سازمانی به جیمیل در سایت ساز پرتال و لینک(آموزش اتصال به اوتلوک) استفاده کنید.
  • توجه کنید فضای اختصاصی برای هر ایمیل در پرتال، ۵۱۲ مگابایت است. از طرفی حجم ایمیل سازمانی شما نیز قابل افزایش نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم ایمیل سازمانی خود را به یک سیستم مدیریت ایمیل مانند اوت لوک متصل کنید و تا در صورت پر شدن حجم ایمیل سازمانی، بتوانید آن را خالی کنید.
  • امکان خروجی گرفتن از پیام‌ها نیز در حساب ایمیل سازمانی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یکبار این مورد را انجام دهید تا بتوانید ایمیل‌های خود را در صورت نیاز جای دیگری استخراج و استفاده کنید.


13. نحوه ارتباط با پشتیبانی

ارسال تیکت - تماس - چت آنلاین

ما در پرتال تلاش کردیم تا برای بخش‌های مختلف پنل مدیریتی سایت، آموزش‌های کاربردی در بخش هلپ‌سنتر برای شما عزیزان ایجاد کنیم. از طرفی می‌توانید در آکادمی پرتال، به آموزش‌های متنی و ویدیویی مکمل رایگان برای ساخت یک وب‌سایت بهینه و پربازده دسترسی داشته باشید.

از طرفی می‌توانید با برقراری ارتباط به صورت تماس تلفنی یا چت آنلاین با تیم پشتیبانی، پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. همچنین برای انجام تغییرات ظاهری و درخواست‌های فنی، می‌توانید از طریق تیکت، سوال‌های خود را با کارشناسان مجرب ما در تیم پشتیبانی مطرح کنید.

بهترین و کامل‌ترین راه برقراری با کارشناسان پرتال، از طریق تیکت است؛ چرا که شما با استفاده از تیکت درخواست مکتوبی جهت بررسی و تغییر ظاهری، دریافت راهنمایی و رفع مسائل فنی برای ما ارسال می‌کنید. تیم پشتیبانی نیز با بررسی کامل مسئله و رفع آن، بهترین پاسخ را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال می‌کند. توجه داشته باشید موضوع درخواستی خود را به صورت کامل شرح دهید. همچنین در صورت امکان می‌توانید اسکرین‌شات، عکس، ویدیو و مستنداتی از این قبیل را نیز برای ما ارسال کنید. این را نیز در نظر بگیرید برخی تیکت‌های دریافتی نیاز به بررسی و حل مسئله دارند و ممکن است انجام این تیکت‌ها زمان‌بر باشد. در این صورت این مسئله توسط پشتیبان در همان تیکت خدمت شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

02191003383 داخلی 2