خیلی از مشتریان برای خرید یک محصول، اسم آن را در گوگل سرچ میکنند. حالا اگر سایت شما هم جزو نتایج گوگل باشد، مشتریان زیادی وارد سایتتان میشوند و از شما خرید میکنند. یک راه برای قرارگرفتن در نتایج گوگل این است که سایتتان را سئو کنید. در بخش (سئو) راهنمای پرتال بهصورت کامل در این مورد توضیح دادیم. علاوهبر این، یک راه میانبر و بسیار سریع برای نمایش سایت شما در صفحۀ اول نتایج گوگل وجود دارد.
این روش، تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز است. به زبان ساده، شما به گوگل پول میدهید تا سایتتان را در نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد. گاهی اوقات بعد از جستجوی یک عبارت در گوگل، نتایجی را میبینید که کنارشان علامت AD دارند. این سایتها در واقع به گوگل پول دادهاند تا در این عبارت به کاربران نمایش داده شوند. شما هم میتوانید به همین ترتیب سایتتان را بهراحتی در نتایج جستجو نمایش دهید. قبل از اینکه بخواهید از سرویس گوگل ادز یا همان سرویس تبلیغاتی گوگل استفاده کنید، باید چند نکتۀ مهم را بدانید:
- سرویس گوگل ادز ایران را تحریم کرده است. در نتیجه برای استفاده از این سرویس باید ابزارهای عبور از تحریم داشته باشید.
- دامنههای ir تحریم هستند و امکان استفاده از این دامنهها در گوگل ادز وجود ندارد.
- پرداخت هزینۀ تبلیغات در گوگل بهصورت ارزی است و به همین دلیل باید از خدمات شرکتهای واسط استفاده کنید.
شرکتها
شرکتهای مختلفی خدمات گوگل ادز را ارائه میدهند و با یک سرچ ساده در گوگل، میتوانید یک شرکت مناسب را برای این کار پیدا کنید. البته باید دقت کنید که با یک شرکت معتبر و باسابقه وارد همکاری شوید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید. برای شناسایی یک شرکت خوب، باید این موارد را در نظر بگیرید:
- پشتیبانی: شرکت ارائه دهندۀ خدمات گوگل ادز باید پشتیبانی حرفهای و پاسخگویی داشته باشد تا اگر مشکلی در مدیریت یا راهاندازی کمپین تبلیغاتی داشتید، شما را راهنمایی کند.
- قیمت مناسب: هزینۀ تبلیغات در گوگل به قیمت ارز وابسته است و شرکت ارائه دهنده هم درصدی را به عنوان کارمزد از شما دریافت میکند. برای صرفهجویی در هزینۀ تبلیغات، بهتر است با شرکتی همکاری کنید که تعرفۀ مناسبتری دارد و کارمزد کمتری روی شارژ حساب شما دریافت میکند.
- اعتبار: بعضی از شرکتهای تبلیغاتی شریک تجاری رسمی گوگل هستند و به عنوان پارتنر رسمی گوگل معرفی شدهاند. این دسته از شرکتها کمپینهای موفق زیادی دارند و گزینۀ مناسبی برای همکاری هستند.
اندازهگیری
در سرویس گوگل ادز شما ابتدا باید کلمات کلیدی موردنظرتان را مشخص کنید تا تبلیغ سایت شما روی آن کلمات نمایش داده شود. میتوانید بودجه تبلیغ را محدود کنید تا شارژ حساب شما یکباره تمام نشود. سرویس تبلیغاتی گوگل به این صورت است که ابتدا باید حساب شما به مبلغ موردنظرتان شارژ شود. بعد به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغات سایت شما در گوگل میکنند، مبلغی از شارژ شما کسر میشود. این مبلغ به عوامل مختلفی مثل تبلیغات بقیۀ سایتها روی همان کلمات و سایر موارد بستگی دارد.
در پنل گوگل ادز میتوانید تمام اطلاعات کمپین خودتان از جمله هزینۀ هر کلیک و شارژ کسر شده را مشاهده کنید. به این ترتیب میتوانید میزان هزینۀ کمپین تبلیغاتی خودتان را مدیریت کنید. البته این کار کمی پیچیده است و برای این که بودجه تبلیغاتتان هدر نرود، بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
تبلیغ در گوگل روشی عالی و پربازده برای جذب مشتری و افزایش فروش است. البته این روش هزینۀ بسیار زیادی دارد و ممکن است در ابتدای کار برای شما خیلی زیاد باشد. شما میتوانید از روشهای خوب و پربازده دیگری هم برای جذب مشتری استفاده کنید. یکی از این روشها، ثبت فروشگاهتان در موتور جستجوی محصول ترب است که در بخش (ترب) از راهنمای پرتال، در موردش بهصورت مفصل توضیح دادیم.