وقتی که سایتتان را در پرتال ساختید، شما به عنوان مدیر اصلی سایت به تمام بخشهای پنل مدیریت سایتتان دسترسی دارید. حالا ممکن است افراد دیگری به جز شما هم روی سایتتان کار کنند. مثلاً یک نویسنده دارید که مطالب مختلفی برای وبلاگ سایتتان تهیه میکند یا فردی مسئول بارگذاری محصولات در سایت است. در چنین شرایطی شما میتوانید به این افراد دسترسی مدیر یا ادمین بدهید تا بتوانند با حساب کاربری خودشان وارد پنل مدیریت سایت شما شوند و کارهای لازم را در سایت انجام دهند.
در بسته مبتدی پرتال امکان تعریف همکار وجود ندارد. پس اگر افراد دیگری روی سایت شما کار میکنند، باید بستههای دیگر پرتال را تهیه کنید. در بستۀ کوچک، تعداد همکاران فقط میتواند 3 کاربر باشد و این محدودیت در بستۀ استاندارد تا 6 کاربر است. بستۀ پیشرفته پرتال هیچ محدودیتی برای اضافه کردن همکار ندارد و به همین دلیل برای شرکتهای بزرگ که تعداد زیادی کارمند دارند، این بسته مناسب است.
تعیین دسترسی ادمین سایت به بخشهای موردنیاز
شما میتوانید دسترسی ادمینهای سایت را به بخشهای مختلف پنل مدیریت محدود کنید. مثلاً کسی که مسئول ایجاد محصولات در سایت شماست نیازی ندارد که به بخش قالب و تنظیمات آن دسترسی داشته باشد. پس میتوانید فقط دسترسی بخش فروشگاه را به این ادمین بدهید تا به بقیۀ بخشهای مدیریت سایتتان دسترسی نداشته باشد. برای تعریف مدیر یا ادمین در سایتتان باید به روش زیر عمل کنید:
- از منوی سمت راست پنل مدیریت سایتتان روی گزینۀ کاربران کلیک کنید.
- از بین گزینههای باز شده، روی مدیران کلیک کنید.
- در صفحهای که برای شما باز میشود، فهرست تمام مدیران سایت را مشاهده میکنید.
- برای اضافه کردن مدیر جدید، روی دکمۀ "مدیر جدید" در بالای صفحه کلیک کنید.
- در صفحهای که باز میشود، ابتدا اطلاعات مدیر مثل نام کاربری، نام و نام خانوادگی و رمز عبور را وارد کنید.
- در بخش "دسترسیهای کاربر" باید یکی از دو گزینۀ "کاربر دسترسی کامل به بخش مدیریت را داشته باشد" یا "انتخاب دسترسیهای سفارشی برای مدیریت" را انتخاب کنید.
- اگر گزینۀ "کاربر دسترسی کامل به بخش مدیریت را داشته باشد" را انتخاب کنید، مدیر شما میتواند به تمام بخشهای پنل مدیریت و تمام تنظیمات سایت دسترسی داشته باشد.
- وقتی گزینۀ "انتخاب دسترسیهای سفارشی برای مدیریت" را انتخاب کنید، تمام بخشهای مدیریت در پایین آن برای شما نمایش داده میشود. فقط کافیست بخشهایی که میخواهید ادمین شما به آنها دسترسی داشته باشد را تیک بزنید.
- در نهایت روی دکمۀ "ذخیره کاربر" کلیک کنید تا ادمین سایت شما ایجاد شود.
حالا همکار شما میتواند با این حساب کاربری ادمینی که ایجاد کردید وارد بخش مدیریت سایتتان شود و کارهایش را انجام دهد. در صورتی که ادمین یا همکار شما حساب کاربری در سایتتان دارد، میتوانید دسترسی ادمین را به حساب کاربریاش بدهید. برای این کار باید مراحل زیر انجام دهید:
- از منوی سمت راست پنل مدیریت روی گزینۀ کاربران و سپس گزینۀ کل کاربران کلیک کنید.
- در صفحۀ کاربران، حساب کاربری فردی که میخواهید دسترسی همکار داشته باشد را پیدا کنید و روی نام و نام خانوادگی آن کلیک کنید.
- در صفحه ویرایش کاربر، به قسمت "دسترسیهای کاربر" بروید.
- حالا در این قسمت میتوانید دسترسیهای لازم را به کاربرتان بدهید.
- در نهایت روی دکمۀ "ذخیره تغییرات" کلیک کنید.
اگر خواستید دسترسی ادمین را از کاربرتان بگیرید، از بخش ویرایش کاربر به قسمت دسترسیهای کاربر بروید و گزینۀ "کاربر معمولی باشد و به بخش مدیریت دسترسی نداشته باشد" را انتخاب کنید.